Annons:
Etiketthälsa
Läst 7202 ggr
abcö
2/22/15, 4:42 PM

ner i vikt utan motion och hunger?

Går det att gå ner i vikt och samtidigt slippa vara hungrig om man av olika orsaker är stillasittande och inte kan motionera?

Annons:
[Dark-lord]
2/22/15, 4:48 PM
#1

Jag har rasat en hel del i vikt efter att jag började motionsträna och äta nyttigare, mer frukt, inga chips, godis, sötsaker,  ingen läsk förutom till middagen på helger osv. 

Tror det viktigaste för viktnedgång är att äta rätt, så om du bara ska sitta stilla och inte göra av med kalorierna måste du äta nyttigt. Så klart kan du väl unna dig med någon onyttigt på Lördagen kanske, men du måste hålla en rätt sträng kost annars.

Lexie82
2/22/15, 4:53 PM
#2

Ät vääääldigt lite, men ofta. Då slipper du vara hungrig, matsmältningen hålls igång, och du kan gå ner i vikt.

[Dark-lord]
2/22/15, 4:55 PM
#3

#2 Kan funka, men gäller väl att äta rätt också? Handlar till största del om vad man äter, inte hur mycket har jag fattat det som.

T.ex om du äter en pizzabit varannan timma om dagen är det nog inte så bra.

Siggebus
2/22/15, 5:37 PM
#4

Jag har gått ner 45 kg genom att lägga om min kost och jag kan ärligt säga att jag har INTE tränat mig till det.

Zepp
2/23/15, 12:38 AM
#5

Ja man kan gå ner i vikt utan motion, väldigt många tjocka börjar motionera först efter att de gått ner stor del av övervikten.

Motion har väldigt liten betydelse för vikten, däremot kan lagom med motion vara bra för hälsan.

Och en bra fysik och hälsa kan underlätta viktnedgång.

All viktnedgång handlar om att äta mindre än vad man gör av med, nägra försöker motionera bort kalorier, det är ofta dödfött iomed att vi är rätt energieffektiva.

Men om man äter en hälsosam kost som dessutom gynnar uttag ur fettväven mellan måltiderna så är det lättare att hålla ner energiintaget, iallafall om man slipper hunger.

Och då menar jag en kost som inte höjer blodsockret mer än nödvändigt.. för det var ju fett du skulle förbränna.. inte glukos.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

spirit
2/23/15, 7:56 AM
#6

Kolla Sten Sture Skaldeman. Han gav sig den på att äta ihjäl sig genom att äta fett och lagom med protein. Han lyckades inte med sitt mål. 
Han tappade 60 kg på att låta bli kolhydrater och blev frisk.

Så det viktiga är att låta bli kolhydrater som består av kopplade sockermolekyler som kroppen kan bryta ned till enkla sockerarter som höjer blodglukosnivån som frisätter insulin som hjälper till att kroppen omvandlar socker till fett.

Med andra ord, ät en kost med mindre än 50 g kolhydrater per dag och med tillräckligt med animaliskt fett och tillräckligt med salter för att minska omställningseffekter.  Det blir riktig mat med kött, fisk, ägg, smör, vispgrädde och ovanjordsgrönsaker.  Tyvärr blir det många gånger så att man är för mätt för att äta mer än 1-2 gåner per dag, man blir asocial. Men minska portionsstorleken (maten är energität) för att bli social igen genom att kunna äta tillsammans med familjen. Brukar kallas riktig LCHF.

Annons:
dufva
2/23/15, 9:02 AM
#7

Absolut!

Det gäller bara att bli fettdriven och mata kroppen med ketoner istället för glukos

Vår kultur har fått massor om bakfoten vad gäller viktoptimering

Samhället matar oss med floskler som att målet ska vara att hitta en kost där vi kan äta så mycket som möjligt och samtidigt behålla vikten

För att detta ska ske måste förstås motionen vara närapå elitnivå 😂

Det rätta tänket är istället att vi ska äta så mycket (litet) protein vi behöver för att ha den muskelmassa vi ska ha och sedan äta oss mätta på fett

Ser man det kalorimässigt kommer då balansen att inträffa på låga nivåer samtidigt som mättnaden blir väldigt hög

Korrekt utfört blir då tidsintervall runt ätningen oväsentligt och kilona kommer att ramla bort utan någon större ansträngning 🙂

obstitant
2/23/15, 10:31 AM
#8

#0 Ja, det finns. LCHF!

Jag kan inte motionera alls pga en sjukdom, och jag gick ner 30 kilo varav de första 10 snabbt när jag började med LCHF.  Under omställningen var jag, som många, rätt hungrig, men så länge jag höll kolhydraterna ordentligt lågt kunde jag äta i stort sett hur mycket som helst och fortfarande gå ner i vikt. Jag låg på 2500-3000 kcal/dag i början! (Inte för att jag räknade, men jag fick med kalorierna på köpet när jag registrerade för att hålla koll på kolhydrater/fett/protein.) När jag väl kom igenom omställningen märkte jag att jag blev mätt på mindre, så då åt jag bara så att jag blev lagom mätt.

nilu
2/23/15, 4:29 PM
#10

Eftersom du postar ett inlägg på Kolhydrater i Fokus kanske du har en aning om åt vilket håll de flesta råden kommer att rikta sig.

abcö
3/8/15, 10:13 PM
#11

#10 Ja jag äter ju lchf men har ingen möjlighet att motionera mer än LÅNGSAMMA promenader ett tag framöver.

Siggebus
3/9/15, 7:51 AM
#12

#11
Jag tror inte inlägget från nr #10 var riktat till dig utan till den som skrev ett inlägg om reklam för någon detox-produkt :)
Som sagt - det är fullt möjligt att gå ner i vikt utan träning! :)
Jag själv och många andra är levande bevis på det.
Däremot är det såklart inte sagt att man inte bör röra på sig - kan du bara ta långsamma promenader ett tag så GÖR det! :)

hemul
3/9/15, 10:52 AM
#13

För mig funkar det bättre att vara stillasittande. Jag kunde inte heller motionera förut, delvis p.g.a. vikten, men inte enbart. I samma stund som jag började göra det, och det har med tiden utvecklats till att jag rör mig väldigt mycket, så slutade jag gå ner.  Jag blir lite hungrigare, hungrigare än vad som motivieras av min tydligen minimala energiförbrukning vid fr.a. cykling tydligen.

Jag gick ner en 34 kg på knappt två år. Sedan dess ~7 kg på nästan 3 år…  Så mitt råd är passa på medan du är orörlig! 😛

Och nej, jag är inte nära normalvikt. Har fortfande 2- 30 kg kvar. 😡

Annons:
Upp till toppen
Annons: