Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 6835 ggr
Kaizy
2015-02-22 11:35

Stevia / sukrin

Hej, jag undrar vad smak skillnaden är och vad en är för allmän skillnad på stevia och sukrin. 

Är Stevia sötare än Sukrin?

tänker baka, och går på lchf så jag undrar vad skillnaden är helt enkelt

har sökt på den men hittar inget svar som jag blir klok på.

Annons:
Zepp
2015-02-22 12:14
#1

Köp ICAs "Sötströ" och prova, tror det är en bra kompromiss?

Det är en blandning av Stevia glycosider och Erytrithol!

http://mariannslchf.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2015-02-22 12:34
#2

Stevia görs av en växt. Man torkar och processar bladen. Stevia är väldigt sött. Man kan ersätta mycket socker med bara ett kryddmått stevia.
Många tycker att stevia har en bismak av lakrits. Skall man baka behöver man ersätta även den massan som socker ger i degen, eftersom man tar så lite stevia.

Många artificella sötningsmedel skriver stevia stort utanpå paketen, men det är OFTA sackarin, aspartam etc som innehåller pyttelite stevia. Köp dem inte!
Ren stevia är jättedyrt och säljs i små burkar.

Sukrin är någon sorts sockeralkohol (erytriol), det är 100% kolhydrater som inte tas upp av kroppen. I många recept (och på påsarna) står det att man skall ersätta socker med lika mängd sukrin. Det blir dock väldigt sött, jag tar ungefär hälften. Många upplever en bismak av kyla med sukrin, därför kan man blanda stevia och sukrin.

Det finns också färdiga blandningar med sukrin och stevia att köpa, t ex ICAs sötströ. Jag blandar själv sukrin och stevia som jag vill ha det. Sukrin finns även som sukrin melis (florsocker) och sukrin gold (som råsocker).

Sukrin har funnits på både ICA och City-Gross, men nu hittar jag det bäst och billigast på nätet. Ex vis shopping4net.

hemul
2015-02-22 14:36
#3

Med stevia gäller det också att hitta en bra sort, de är väldigt olika. Och det kan bli en dyr process.

Enligt min erfarenhet, i min mun, passar stevia väldigt bra med vissa saker och mindre bra med andra. Jag föredrar numera steviasmaken framför sockersmak till vissa saker. För mig är det choklad och sura eller syrliga smaker där kombinationen är bäst. Så till något med kakao eller frukt och bär funkar det jättebra.  Lemonad på pressad citron och vatten är jättegott med stevia. Kan även spetsas om man så vill.

Sukrin har jag aldrig testat. Var såld på stevia redan när det kom så…

Jag skulle köpa en liten mängd stevia där det är billigt för att testa om du gillar det öht eller om du hör till dem som känner en äcklig smak. Tycker du det är acceptabelt  kan jakten på den optimala stevian börja. 😉

Upp till toppen
Annons: