Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6565 ggr
TantTherese
2/18/15, 8:43 PM

Förvirrad nybörjare

Hej allesammans! Jag började med lchf för 12 dagar sedan (nybörjare) då jag med mina tidigare "dieter" blir besatt och räknar varenda lite smula. Jag fick ångest när jag åt även om det var kalorisnål mat. Så jag behöver nu hjälp med lchf, jag har läst på många sidor där de skriver att man inte behöver räkna något, ät bara rätt fett och protein så blir det bra. Nu är min fråga hur det fungerar? Utan ett kaloriunderskott så går man väl upp i vikt? Fett har mer kalorier än kolhydrater. Jag har under dessa 12 dagar inte gått ner något i vikt och blivit 2 cm större runt magen. Gör jag något fel? Kan ni bidra med bra frukostar….helst inte fettkaffe ;)

Annons:
Sindri
2/18/15, 8:56 PM
#1

För att kunna få något som helst förslag så är det bra om du skriver dina mått och vad du har för mål.
Sedan måste vi veta lite vad du äter också. Det finns många sätt man kan missförstå LCHF på.

Fett har mer kalorier än kolhydrater, det är sant.
MEN - fett mättar så mycket mer så du behöver inte äta samma mängd. D.v.s. du ersätter inte 100 gram kolhydrater med 100 gram fett.
Fett förbränns av kroppen och bildar bl a värme.
Kolhydrater utsöndrar insulin vilket säger åt din kropp att nu är det brist på riktig mat, nu får vi börja lagra - och då lagrar kroppen fett. Mycket enkelt uttryckt.

Så börja med att strunta i kalorier in och ut. Det är också så att det mesta du äter går åt till att hålla kroppens system igång, hjärna, lever, bukspottkörtel etc.
Det är därför man inte kan gå ner i vikt genom att springa mer och äta mindre.

Du skall naturligtvis röra på dig. Att ha muskler och en bra kondition är ovärderligt ur andra synpunkter.

Så skriv ner dina mått och hur en typisk dag kan se tu i matväg så kan du få förslag på ändringar.

TantTherese
2/18/15, 9:29 PM
#2

Tack för svaret..för tillfället väger jag 73kg och är 164 cm lång. Mitt mål är inte att gå ner i vikt (även om det är ett plus) men jag vill minska magmåttet som ligger på 91cm (midjan på 83cm). För tillfället kan min dag se ut på två olika sätt Nr 1. 06.45 frukost: två ägg som jag mosar med smör + kaffe med grädde. 10.00 mellis: En halv avokado 12.30-13.00 lunch: grönsallad med lax, räkor eller kyckling. Avokado, fetaost och vitlöksdressing. 18-19 middag: protein + gräddsås/bea/craime fraiche och sallad/broccoli Nr 2. 08.00 Frukost: Två ägg / lchf bröd med smör och ost + kaffe med grädde 12.30-13.00 Lunch: samma som tidigare/ omelett eller äggröra 16-16.30 mellis: några ostskivor 18-19 Middag: som tidigare Jag ser även till att gå minst 12000 steg per dag ( oftast över 15000) och få i lite styrka (hemma). Jag har hyfsat bra kondition och joggar gärna när snön är borta.

Zepp
2/18/15, 10:49 PM
#3

Ja det är inte så himla konstigt egentligen, det handlar mest om att ställa om kroppen till att i huvudsak använda fett som bränsle då.. om det vill sig väl kan den ta utav fettlagren när det behövs.

Har man överskott i fettlagren så är det inte helt ovanligt att aptiten sjunker av sig självt.. därmed uppstår det kaloriunderskott som krävs för att gå ner i vikt.. och då utan hunger.

Maten ser bra ut för en nybörjare.. mickla inte det första du gör utan kör på och lägg märke till aptitsignalerna.

För det är inte helt ovanligt att man bara äter två gånger om dagen, fast då har man som regel ätit såhär någon månad först.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

flashlight
2/21/15, 6:40 PM
#4

Jo efter 1 månad på LCHF kost, men försök till lågkolhydratkost, så tycker jag nog att jag vill ha ett öga på kcal per dag. Det är riktigt svårt att äta under 20 g kolisar per dag, men det känns verkligen riktigt bra att inte äta bullar, kakor, godis potatis bröd och  pasta. Och ja jag har tappat i vikt, igår 5 kg, men det kommer det inte bli i morgon bitti. Men kanske senare i veckan..

dufva
2/22/15, 9:52 AM
#5

Jo, för att lyckas med Lchf är det nog viktigt att få klart för sig hur och varför det egentligen fungerar 🙂

Nästan alla har ju kaloribantat tidigare och med det i bagaget kan det nog vara svårt att inse hur mat med mer kalorier faktiskt kan medföra att kroppen istället  vill göra sig av med sina fettdepåer

Det som gör att Lchf faktiskt visar sig effektivare för viktnedgång i 9 studier av 10 är att det angriper problemet på flera fronter

Den viktigaste faktorn är att insulinfrisättningen i kroppen minskar vilket medför att en rad saker inträffar

1. Fettinlagringen minskar

2. Frisättningen från fettlagren ökar

3 Mättnadskänslorna ökar

4. Blodsockret blir stabilt

5.  Suget efter fel mat avtar/försvinner

6. Behovet av att äta ofta minskar

7. Vid viktnedgången skonas musklerna vilket möjliggör högre förbränning trots viktminskning

8. Termogenesen ökar (du blir varmare)

9. Du får mer energi och vill spontant röra på dig mer

10. Det kostar kroppen fler kalorier att göra om protein och fett till energi vilket ger dig en faktisk metabol fördel på 3-400kcal varje dag

Allt sker inte över en natt men fler och fler av dessa "hjälpklossar" kommer att ramla på plats varefter du kommer in i kosten och din kropp anpassar sig till sitt "nya" bränsle 😃

Sivlin
2/25/15, 7:24 PM
#6

Hejsan alla på den här tråden

Jag är jätte nyfiken på att börja med  LCHF Tror det skulle passa mig bra efter att jag velat fram o tillbaka med oika dieter mm.mm.

Men just nu håller jag på att sluta röka. såjag kanske behöver vänta någon vecka eller två

Behöver man fasta o kroppens skit måste väl ut Eller hur har ni andra börjat när ni bestämt er fr Lchf Kan man bara börja direkt Vill så gärna gå ner lite i vikt samtidigt jag vill kunna äta mig mätt

Skulle vara glad o höra era åsikter

Annons:
Sindri
2/25/15, 8:02 PM
#7

Det är bara att börja. Alla är vi olika, och alla kroppar reagerar olika på att byta kost.
Det finns flera härinne som slutat röka (för mig var det så länge sedan så det räknas nog inte). Jag undrar om inte LCHF kan hjälpa till. För om man får äta sig riktigt mätt och nöjd så kanske man kan avstå lättare från "mun-tröst".

Nej, du behöver inte fasta för att börja äta annorlunda. Börja lite försiktigt med att ta bort allt som innehåller socker och mjöl. Ransonera frukt och rotfrukter.
Läs innehållsförteckningar. Ju kortare desto bättre. I mycket mat döljer sig socker i form av dextros, glukos, laktos, majsstärkelse, majssirap etc. I all de fallen är rent, vitt socker att föredra. Men det är att välja mellan pest och kolera.

Se till att du handlar hem riktigt smör, fullfet grädde 40% (de sa just på nyheterna att förtjockningsmedel som bl a finns i 36%-ig grädde kan orsaka fetma), Crème fraiche 34%, Turkisk yoghurt 10%, ägg, fet ost, kött och fisk. Sen är det bara att börja laga.
Bland rubrikerna till vänster här finns massor med recept, t.o.m. på hur man bakar och gör godsaker och efterrätter. De två senare kanske du skall vänta med ett tag. Det är lätt att hamna i en fälla annars. Du har också rubriker om kosttillskott etc. Ja, kort sagt - du skulle kunna sitta här och botanisera en vecka eller så….   😉

Upp till toppen
Annons: