Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 8290 ggr
Sindri
1/28/15, 4:24 PM

Ny sorts kyckling Rowan Ranger - nån som köpt?

Har helt slutat äta kyckling för jag står inte ut med tanken på uppfödningen i Sverige. Men det är god och lättvarierad mat. Min Coop hade franska kycklingar ett tag, men de sålde inte så bra så de slutade.
Jag har hört och läst om den nya kycklingtypen Rowan Ranger som skall ha börjat födas upp i Sverige. Är det någon som hittat den i butik och provat? Har inte lyckats se den någonstans.

Annons:
Torparmor
1/28/15, 6:00 PM
#1

Hur menar du med svensk kycklinguppfödning? 🤔


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

hemul
1/28/15, 6:31 PM
elias.per
1/28/15, 11:47 PM
#3

Lite larvigt kan jag tycke, broilers, eller gödkyckling växer ju för fort pga att man öser på med foder och har specialanpassade ljusprogram för att optimera tillväxt.

Vi behöver ingen extra ras för att föda upp kycklingar långsammare, utan helt enkelt andra ljusprogram som gör att de tror det är natt längre tid än idag, och inte 100% fri tillgång på foder, så skall du se att vi får slaktklara kycklingar på 60 dagar av rasen broiler med.

Det finns sätt att vara human.

Sindri
1/29/15, 12:31 AM
#4

#3 av: elias.per

Mnjaa, efter vad jag läst är de raser som föds upp nu framavlade endast för att växa fort (musklerna alltså), och deras skelett hänger inte med. Om de får leva längre än 30 dagar eller vad det är, så bryter de benen, för benen kan inte bära kycklingens vikt.

Därför måste man så att säga "avla bakåt" för att få fram sorter som inte växer så fort, och där skelettet hänger med. Det är det som Rowan Ranger sägs vara. Plus att de inte får samma slags kraftfoder som man vanligtvis använder.

Torparmor
1/29/15, 1:57 AM
#5

#4 är du säker på det du skriver om svensk kycklinguppfödning?  svenska kycklingar sitter inte i burar utan går på ströbädd och slaktas normalt efter 5 veckor. jag tror din info gäller uppfödning utanför sverige där kycklingar sitter trångt i burar


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

hemul
1/29/15, 11:09 AM
#6

#4 Det stämmer med vad jag läst. Bosarp kunde ju inte få tag i mer långsamväxande kycklingar. Det är därför deras är så enorma. Ekokyckling får ju inte slaktas lika tidigt som vanlig kyckling, så de hinner växa sig för stora. För stora för sina ben bl.a. Hua.

Annons:
hemul
1/29/15, 11:14 AM
#7

#5 Så är det nog, men… Svensk fågel säger "högst 36 kilo fågel per kvadratmeter". Känns inte direkt luftigt.

Sindri
1/29/15, 12:17 PM
#8

Men läs då denna kommentar (OBS! läs inte ni som gärna vill äta kyckling)

  1. Nickoplicko skrev:

    Just kyckling är det mycket svårt att hitta ett vettigt eko-alternativ till.

    Ross/Cobb-hönsen är framavlade för att växa extremt fort. Men också för att bli avlivade fort, typ efter 35 dagar.
    När man låter dem bli äldre brakar fåglarna ihop.

    Att låta Ross/Cobb bli äldre och tyngre är numera allt vanligare, (Bosarp var bara först med trenden), och framhålls som något positivt! Typ, våra höns får leva längre. Sanningen är, att de få plågas längre.

    Jag kan fortfarande få mardrömmar när jag minns ett besök kycklingfarm där man lät man fåglarna bli 70 dagar, då vägde de ca 3 kg.
    Djuren var så feta/immobila att de bara låg ner på marken med hängande huvud, rakt ner i sin egen skit. Golvet var täckt med skit, och fåglarna måste rimligen få skador på benen och kroppen av att hela tiden ligga i ett lager av ammoniak.

    Det stank så fruktansvärt i lokalen att jag höll på att kvävas, och då stod jag ändå i en öppen dörr. Att man låter djur leva i en sådan miljö är djurplågeri, inget annat. Och att äta industrikyckling gör att det kan fortsätta.

    Kan man inte köpa fransk utepippi, så är faktiskt bästa tipset att köpa en tupp på Blocket, brukar finnas från 50 kr. Om säljaren är snäll kanske de nackar den åt dig också. Sen är det bara att plocka och hänga i några dagar och sen in i ugnen.

    fredag 29 april 2011 klockan 11.15

Kommentaren kommer från denna sida

http://kortomgott.taffel.se/2011/04/25/forst-en-appell-mot-att-ata-kyckling-och-sen-ett-recept/

kolissnålis
1/29/15, 12:51 PM
#9

Är det någon annan än Bjärefågel som använder Rowan Ranger? Tror att allt säljs lokalt, och går åt, där nere? Den franska kycklingen går fortfarande att få tag i på Coop Online. Tips! /kolissnålis

hemul
1/29/15, 1:09 PM
#10

Bjärefågel säger att den nya kyckling finns ute i butik. Du kanske får fråga där du brukar handla?

http://www.bjarefagel.se/var-nya-kyckling-finns-nu-att-kopa/

hemul
1/29/15, 1:18 PM
#11

Jag läste boken "Monsterbiff till middag" för några år sedan. Om jag minns rätt ligger problemet i den storskaliga uppfödningen (förstås). Det finns tydligen bara en enda leverantör av småkycklingar som kan leverera i den skala som krävs. Så alla kycklingar kommer egentligen från samma ställe. Jag minns att det stod att Bosarp sökt med ljus och lykta efter mer långsamt växande raser, men inte lyckats hitta något.

Det är alltså inte så att man föder upp sina egna kycklingar från ägg från avelsfåglar, utan varje led i uppfödningen hanteras av olika företag. Ett företag köper alltså in befruktade ägg och kläcker dem och säljer sedan småkycklingarna vidare till broilerfabrikerna.

Jag minns att det stod att om någon sjukdom drabbar så gasas hela besättningen ögonaböj, friska som sjuka fåglar, och ett par dagar senare har man en ny uppsättning småkycklingar på plats. Det är det mest kostnadseffektiva.

Jag har en kompis som inte tål nästan någon mat. Det enda animaliska protein han kan äta är fisk, kyckling och i viss mån ägg. Ibland äter jag kyckling med honom för att det känns otrevligt att alltid laga något godare till mig själv när han inte kan äta det. Men jag äcklas varje gång. Inte bara med tanke på djurplågeriet, utan även för att jag inte tror att industrikyckling är hälsosamt att äta. Man ger dem t.o.m. syntetiska proteiner. Inte för att jag med bestämdhet vet att det är skadligt, men det känns inte lockande.

Sindri
1/29/15, 1:56 PM
#12

#9 av: kolissnålis
Nej, ingen fransk kyckling på cooponline. I alla fall inte i Stockholmstrakten

kolissnålis
1/29/15, 4:30 PM
#13

Förlåt, det var på mathem.se. Beställer från båda, jag hade rört ihop det. Såg nu att de även har Bjärekyckling, så om det stämmer det de påstår, så ska det vara Rowan Ranger.

Annons:
hemul
1/29/15, 6:22 PM
#14

Men har de bara Rowan Ranger nu då? Du tror inte att de kommer att köra dubbelt med olika priser?

Upp till toppen
Annons: