Annons:
Etiketthälsa
Läst 7949 ggr
ItsAlvaa
2015-01-28 03:38

Jag vill vara tjock!

Hej.
Jag är en tjej som är 11 år, fyller 12 om ungefär ett halvår.
Jag ska komma till saken; jag är VÄLDIGT smal. Jag är nästan rädd att det kommer blir farligt. Min arm är nästan tunn som skelettet. Jag hör hela tiden att jag måste äta mer och äta mycket. Jag hör ''men gud, vad smal du är'', och de jag hör det från menar det på ett negativt sett. Men jag äter när jag har chansen!

Jag är också vegetarian, och har varit det några månader nu. Men jag har varit smal nästan hela mitt liv, så det är inte det. Jag trivs med att inte äta kött, så jag vill inte höra något om det, helst.

Jag vet inte vad jag väger, men jag skulle gissa att det är runt 33/35, eller något liknande. 

Jag vill inte vara smal längre! Jag tar gärna alla tips ni har, men det ska vara möjligt att göra för en 11/12-åring!

Tack!

Annons:
ItsAlvaa
2015-01-28 03:41
#1

Jag har också försökt att säga till min mamma/pappa att vi kanske borde gå till en doktor, eller något sånt. Men ett problem; jag HATAR sjukhuset. Min mormor dog där, alla är sjuka, och jag HATAR att vara sjuk, det är det värsta som finns, nästan.

VildaVittra
2015-01-28 03:48
#2

När man är i din ålder så brukar man växa lite ojämnt, vad jag menar med det är att ibland så växer man på längden utan att växa på bredden och tvärtom. Så bara för att du väger lite så behöver det inte betyda något så länge som du mår bra i övrigt. Är du pigg och orkar hänga med i skolan? Orkar du vara med på gympan utan att bli yr eller andfådd av lite motion? Sedan kan du titta på hur din mamma, mormor, farmor osv ser ut i kroppen, kroppsformer är ärftliga och inte så mycket att göra något åt. När jag tävlingssimmade och tränade 6 dagar i veckan, så hade jag ändå en lika stor rumpa som min inaktiva mamma samt mormor. 

Jag tycker du ska gå och prata med skolsyster, denne kan hjälpa dig att se om man behöver lägga till något i din kost.

Men något du kan göra är att börja att bygga lite muskler för att fylla ut din form med någon rolig träningsform. Bröstsim är tex väldigt bra för överkroppen och cykling för underkroppen. 

Men framför allt, så duger du som du är så tyck om din fina kropp som kan ta dig dit du vill, klättra i träd och om en massa år kanske ge dig egna barn. Alla är vackra på sitt sätt oavsett kroppsform. Jämför dig inte med fotomodellerna, de bilderna är retuscherade i datorn. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ItsAlvaa
2015-01-28 03:58
#3

#2 Tack! Jag gillar inte gympan, jag kollar helst på när de andra tränar, jag blir lätt trött. Jo, jag har ju också problem med sömnen, men det ha inget med mig kropp att göra. Jag vill bara vara tjockare, som min lillasyster. Hon är 7 år, och hon är rätt rund i formen, och lite tjock. Hon fick väl det av min mamma, hon var tjock som barn men ser rätt bra ut nu.. Jag är hungrig nästan hela tiden och då äter jag, och jag äter rätt fettiga saker, men inte skräpmat/godis. Det enda 'dåliga' jag äter är nog chips, som jag äter kanske en gång varannan vecka.. Men tack för att du svarade! Jag trodde inte nån skulle vara uppe så här mitt i natten. 🤐 Jag gillar att simma, så jag ska nog göra det mer, men inte för mycket, för jag är orolig att jag blir smalare. Jag (tror) jag har adhd, (håller på med utredning osv) och har ibland svårt att vara still osv, men det blir nog bra. 
Igen, tack. :)

catcult
2015-01-28 05:02
#4

Ta det bara lugnt, det låter som en klyscha men vi är faktiskt inte stöpta i samma form. Man kan vara underviktig enligt BMI men ändå hälsosam, precis som man kan vara överviktig och samtidigt ligga på sin egen kropps idealvikt.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

hemul
2015-01-28 08:47
#5

Hej! Går det bra att simma då, eller blir du trött då också som på gympan?

Sindri
2015-01-28 09:18
#6

Jo, jo jag ser att du har problem med sömnen. 03:58! Aja baja! 😉

När jag var i din ålder var jag också smal som en sticka.  Jga vägde 32 kg när jag var 12 år. På gympan påpekade en del att - Oj, vad mina revben syntes, min "bästis" förfasade sig högt och ljudligt över att mina ben var smala som stickor. Jag var väldigt ledsen för detta, så jag kan verkligen förstå hur du känner det. Jag avskydde gympan mycket just på grund av det. Och hade också en lillasyster som var rund och go och glad!

Gör bara inte som jag gjorde - jag spenderade en stor del av mina veckopengar på att köpa bakelser, för jag trodde det skulle göra mig lite rundare! Det enda som händer då är att man får mage - och det har jag slagits med sedan under nästan hela mitt vuxna liv. Liksom att jag fick ett sockerberoende på grund av att jag inte gillade mat så mycket, åt helst mackor, müsli och godis. Det gjorde också att jag blev lite kort, och det är jag också lite ledsen för idag.
Idag är det dock så, att sedan jag slutat med nästan alla kolhydrater har jag fått en rätt bra kropp som jag trivs med, och är frisk och stark och sover mycket bättre. Min syster däremot som var rund och go som liten har länge slagits med en enorm övervikt och därtill hörande sjukdomar och besvär.
Så - om du kan se på sikt så kanske du är vinnaren i alla fall. 🙂
Det här med att du blir trött på gympan och har sömnproblem kanske inte beror på att du är smal - men det kan vara samma orsak till att du är mager, blir trött och har sömnproblem. Och det är de två senare som är det du skall ta itu med.
Om du inte äter kött, vilket jag respekterar även om det är synd när du är så ung och din kropp skall växa, är det väldigt viktigt att du verkligen sätter dig in i hur din kropp fungerar och vilka näringsämnen den behöver. Eller att du har en förälder som kan ta ansvar för det. (Om du tittar på rubrikerna här till vänster, så finns det en som heter LCHF för vegetarianer - läs där för att få tips på bra mat).

Du är på rätt väg som inte äter skräpmat och godis. Jättebra av dig!! Lite chips varannan vecka tror jag inte är farligt.
Framförallt är det proteiner du behöver tänka på att få i dig när du inte äter kött. Men också t ex järn. Järnbrist gör att man blir trött och tappar aptiten. Det kan din skolsköterska kolla med ett blodprov.
Proteinbrist gör att kroppen får svårt att bygga muskler, muskler ger dig också former och gör din kropp piggare och starkare. Jag har också svårt att bygga muskler, och önskar så att någon gympalärare hade "sett" mig som liten och hjälpt mig att hitta en träningsform som passade mig.

Du är också på väg in i puberteten, och då händer mycket i kroppen. Du har nog hört talas om hormoner och dina könshormoner skall hjälpa din kropp att växa och formas om lite. Då kan du få mer former och bli lite rundare. För att kroppen tycker att den skall "ha råd" att tillverka dessa hormoner är det också viktigt att du får i dig fett, och rätt sorts fett. 

MEN - sjukhus är inte farliga för att folk dör där. Ett sjukhus kan ju också göra folk friska. Men det du behöver är att komma till en skolsköterska eller en vårdcentral (där ligger inga och dör). En skolsköterska kan du söka upp själv. Om ni inte har en fast sådan på skolan, så be din lärare om hjälp att få kontakt med henne/honom.

Annons:
OlgaMaria
2015-01-28 15:07
#7

Jag tycker absolut inte du ska vara rädd för att röra på dig. Oftast så ökar bara aptiten av det och det blir lättare att äta, man bygger muskler och får mer energi och sover bättre på natten. Jag tror nog bara det gör dig gott att hålla igång. Försök delta på gymnastiken!

Glömmer du bort att äta (vanligt vid adhd) eller äter du flera ordentliga mål varje dag? Man kanske behöver påminna sig att man måste äta regelbundet. :)

Sen är vi alla olika, och för vissa är det väldigt svårt att lägga på sig i vikt innan man kommer upp över 25 års ålder. Tyck om dig som du är! 

Men varför är du uppe vid 4 på natten?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Halvdansken
2015-01-28 17:43
#8

Jag hade precis samma problem som du, jag var jättesmal. Men det rättar till sig när du blir lite äldre.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ItsAlvaa
2015-01-29 00:22
#9

Tack för alla svar! Ni är jätte hjälpsamma.

#7 Jag kan inte sova, och är hungrig, som nu. Halv ett på natten nästan.. Jag måste börja med sömntabletter eller något..

#6 Tack! Jag brukar faktiskt köpa muffins ibland, då och då, men blir bara lite tjockare på magen. :P

#5 Nej, simma kan jag göra hela dagen, men jag brukar ta pauser rätt ofta.

hemul
2015-01-29 12:05
#10

Nej, börja inte med sömntabletter. Det är en sista utväg, speciellt om man är så ung som du. Det kan vara rätt läskigt att ta såna också. Man riskerar att vara lite groggy på dagtid också, och det är ju inget man behöver direkt.  Men är du hungrig sent på kvällen/natten, ät nånting då! Du vill ju bli tjockare, så varför äter du inte när du är hungrig?

CasaRamon
2015-01-29 12:57
#11

#9

Börja aldrig med sömntabletter, det är vanebildande och man kan känna sej "groggy" dan efter. Men testa istället kvälls the´. Jag brukar dricka det 1 timme före sängdags och jag sover bra på det. Finns olika sorter. Min favorit heter Sleepytime, finns på Ica, Citygross m.fl. En tecknad bild på en björn med nattmössa på paketet. Innehåller bl.a. kamomill + annat. Riktigt gott tycker jag.

OlgaMaria
2015-01-29 13:31
#12

Kvällste eller magnesiumtillskott på kvällen kan hjälpa dig att sova bättre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SpurtAnne
2015-01-30 12:14
#13

Men du, ItsAlvaa, har du ingen skolkurator du kan prata med? De är jättebra och det skulle nog vara jätteskönt för dig att prata med någon utomstående. De säger ingenting till mamma eller pappa heller. Det är helt mellan dig och skolkuratorn.

Jag hade samma problem som du när jag var yngre. Alla sa jämt, åååhh, vad smaaaaal du är! Och jag hatade det!!! Sen, när jag gick i nian fick jag nog och började vräka i mig Wasa Frukost med massa smör och varm choklad efter skolan. Helt plötsligt var jag inte smal längre! Då kände jag mig tjock istället och började banta som en tok! När jag sen fyllde 20 slutade jag att bry mig och började väga det jag väger idag, 27 år senare…

Försök att acceptera hur du ser ut och acceptera att du bara är 12 år. Din kropp kommer att förändras mycket genom åren och det är bara att acceptera. Så länge du är frisk och mår bra så försök att inte tänka på vikten.

Att träna och äta nyttigt är väldigt bra för sömnen och humöret, så träna och ät för att må bra, inte för att bli tjock eller smal. Det är mitt råd! KRAM!!

Annons:
ItsAlvaa
2015-01-31 08:14
#14

Tack för alla svar jag har fått! :)

Det känns lite mindre stressigt faktiskt. :)

Fast det är lite läskigt att tänka på att jag kan nå lillfingret med pekfingret om jag tar handen runt vristen. (Vad heter det)? :o

Sindri
2015-01-31 09:10
#15

Du menar tummen med pekfingret? Det kan jag med. Jag ser inte ut som ett skelett, har bara tunn benstomme.

hemul
2015-01-31 18:48
#16

Det kan inte jag, men det fattas mindre än ½ cm och jag har fortfarande nästan 30 kilos övervikt.

[WickedAlly]
2015-02-01 20:35
#17

Jag når utan problem och har ungefär 20 kg övervikt så just det behöver du inte oroa dig över :)

ItsAlvaa
2015-02-03 08:08
#18

#15 Nej, jag menar lillfingret.  Och jag kom precis på att jag menade handleden, inte vristen. Om det inte är samma sak.. hahah

[134643]
2015-02-03 15:00
#19

#18 Antar att du menar tummen och lillfingret? Det kan jag också, har med benstommen att göra och inte så mycket undervikt.

Jag tycker förövrigt att du ska fokusera på att lyssna på din kropp, alltså att äta när du är hungrig. Ät så att du blir mätt och mår bra, så ska det gå bra! :)

Upp till toppen
Annons: