Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Vikten varierar som en jojo.

2015-01-25 11:28 #0 av: mathias1

Hejsan alla duktiga medlemmar.
Jag är relativt ny som lchf-nyttjade och haft fantastiska resultat under ca 3 veckor. Hade fram till igår tappat 6 kilo, nästan 7. Nu har jag på 1 dag gått upp 3 kilo.
Jag har hört att man kan samla på sig vätska mm, men det jojo-förfarande knäcker mig! Man går från eufori till depression ett par gånger i veckan.

Till saken hör att jag följer strikt lchf, tränar minst 4 ggr Indoorwalking och 2 ggr cirkelgym. Jag känner hur jag blir starkare och smidigare, men går upp i vikt och alla mätningar ökar, dvs jag blir större.

Vad är fel?

Anmäl
2015-01-25 12:37 #1 av: Inkanyezi

Det första att gissa på är nog vågen. Gått upp tre kilo på en dag? Efter att snabbt ha gått ner sex a sju?

Vad sjutton väger du dig för? Är det för att kunna bli besviken över att vågen ibland visar mer, när den någon gång har visat mindre?

Prova att ställa undan vågen i några månader och gå i stället efter hur du mår. Om du nödvändigtvis vill ha någonting att mäta, kan du ta ett måttband och mäta runt magen, eller mäta bukhöjd. Det kommer inte att gå jättefort att se någonting, men det kommer i alla fall inte att plötsligt bli mer.

Hur känns det annars? Tre veckor är inte mycket, så du kan ju ha en del problem med omställning. Hur är det med sug att äta någon timme efter maten? Hur känns det överhuvudtaget? Dålig i magen? Diarré? Eller känns det rentav bra?

Vågar är knepiga grejer. Vad de visar vid ett enstaka tillfälle säger inte mycket. Det finns egentligen ingen våg som har bättre noggrannhet än omkring tio procent, och många av våra badrumsvågar är ännu sämre. Om man vill hålla koll på vikten med våg, så handlar det inte om enstaka värden, utan om ett medeltal över en längre tid. Tre veckor är inte en lång tid, men om det är sju kilo ner och tre upp på tre veckor, så blir det alltså ungefär fem och ett halvt ner, om man bara tar medeltalet av de två värdena.

Men för att få en vettig statistik behöver man många fler veckor än så. Mer rimligt är tre månader. Om du vill väga varje dag, så notera värdena, gärna som punkter på ett rutat papper, där dagarna går längs ena axeln och vågens värde den andra. Då kan man dra en linje genom alla värdena, och så kan man göra en mjukare kurva än den hackiga som blir av att bara förena punkterna. Om man tittar på lutningen överlag av den kurvan, så får man lite begrepp om hur trenden ser ut, om det går upp eller ner. Men tre kilo mer en dag än en annan, det säger inte ett dugg.

Anmäl
2015-01-25 13:04 #2 av: Siggebus

Visst varierar vikten men 3 kg på en dag verkar lite att ta i?
Jag skulle också tippa på vågen faktiskt.
Själv var jag en siffernörd när jag skulle gå ner. Vägde mig faktiskt varje dag (utan att bli stressad av det!)
Lärde mig massor om hur just min kropp fungerar.
Inget jag rekommenderar till alla som får panikstress/ångest ;)
Min första våg, som var alldeles ny och digital, hoppade upp och ned som en jojo och den ändrade sig även mycket beroende HUR jag stod på vågen eller om jag traskade upp och ned på den några ggr.
Så googlade och fick tag på en våg som många upplevde som stabil.
Den kan gå upp och ned på hur många gånger som helst och den visar likadant. Dessutom bryr den sig inte om ifall man inte varje gång står exakt likadant på den.

Anmäl
2015-01-25 17:21 #3 av: Aleya

#2 kan du säga vilken våg det var? Måste köpa en så. :)

StjärnorMemento moriStjärnor

Värd för Endometrios och medarbetare på Övernaturligt

Anmäl
2015-01-25 17:42 #4 av: Siggebus

Trodde inte den fanns kvar men jodå! Jag har dock en svart men modellen är ju samma.
http://www.24hstore.se/Skoenhet--haelsa/KroppHaelsa/Personvaagar/Personvag-GS-27-happy-stripes.htm
Kostar 309 +frakt på 29 kr.

Anmäl
2015-01-25 17:51 #5 av: Aleya

#4 kul... denna använder jag hos den jag är inneboende hos för tillfället. Och den är bra. ;)

StjärnorMemento moriStjärnor

Värd för Endometrios och medarbetare på Övernaturligt

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.