Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2500 ggr
Tombalabombala
1/23/15, 11:01 AM

Gör jag fel med LCHF?

Hej!

Har precis hittat den här sidan.

Blev grymt glad när jag insåg att det finns mycket duktiga människor med massor av erfarenhet av lchf här.

Jag har hållt på med lchf i 5 veckor nu.

Jag tränar 5-6 dagar i veckan som det är nu.

Har tränat så i ca 4 veckor.

Körde nästan bara kondition förut. Men nu kör jag cirkelgym 2 gånger i veckan och Indoor Walking (som spinning fast med crosstrainers) ca 3-4 gånger i veckan.

Kör olika pass där allt från 45min till intervall.

När jag har kört lchf så har jag hela tiden gjort allt för att ligga under 20gram kolhydrater om dagen. Dom 4 första veckorna drog jag ner lite på fettet också.

Ska även säga att jag fick diabetes typ 2. Och det var då jag startade med lchf.

Nu till mitt problem. Jag tycker jag har energi och orkar med att jobba och träna på bra. Dom första 3 veckorn gick jag ner 7 kg. Men nu har jag stått still i 2 veckor. Händer ingenting. 1 vecka gick jag till och med upp 2 kg, men gick ner dom igen efter några dagar.

Känns grymt tråkigt och känner mig helt vilsen just nu. undrar vad jag gör för fel? Ska säga att senaste veckan har jag öst på med fett i maten. Mer fett än vad jag egentligen tycker om. Händer ändå ingenting?

Någon som kan ha en ide vad det är som händer? Har någon varit med om det?

Annons:
fruktgumman
1/23/15, 11:11 AM
#1

När jag höll på att gå ner i vikt så stod jag still i långa perioder. Det är tråkigt men det verkar funka så.

Jag tror inte alls att du gör något fel. Men varje enskild vecka kanske man inte kan räkna med minus på vågen. Du kanske kan mäta istället för att väga dig? Muskler väger mer än fett

OlgaMaria
1/23/15, 11:17 AM
#2

Du har gått ner 7 kg på 5 veckor vilket inte är något annat än fantastiskt. Under de två veckor som vågen stått still har det kanske ändå hänt saker i din kropp. Du har kanske minskat i cm men stått still på vågen. Du bygger ju också mycket muskler. Experimentera inte så mycket ännu utan ge dig själv tid och njut av dina framgångar hittills. Hur mycket behöver du gå ner?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tombalabombala
1/23/15, 11:21 AM
#3

Ja det med att mäta har jag förstått att det också är bra. Men jag tänker lite att jag vill ha resultat på vågen. För jag vill bli lättare så jag kan börja springa ute i sommar. Så även om jag mäter och det minskar, så vill jag även se skillnad på vågen.

Det är lite frustrerande när man känner att man gör allt rätt och så händer det inget. Men jag får väl hålla ut och hoppas det kommer ett ras.

I övrigt tycker jag det funkar bra med lchf. Därför jag vill att det ska funka :)

OlgaMaria
1/23/15, 11:26 AM
#4

Du, det funkar ju! Du har gått ner mer än ett kilo i veckan. Hur bra som helst! Fram med måttbandet och väg dig en gång i veckan. Så klart man vill se resultat på vågen, men det är antagligen orimligt att du ska kunna fortsätta gå ner i samma takt. Det absolut viktigaste är att du mår bättre!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tombalabombala
1/23/15, 11:26 AM
#5

Jag har som mål att gå ner 28kg till. Då ligger jag mellan M och Large i kläder. Var där ner för några år sedan. Men då var det med hjälp av soppor. Var ingen höjdare. Mådde inte så bra men gick ner otroligt snabbt. Lite väl snabbt :)

Har XXL nu i kläder. Målet är att nå L innan midsommar.

OlgaMaria
1/23/15, 11:29 AM
#6

Fokusera på att känna glädje i din nya livsstil. Stress är ju inte heller bra för viktminskning. Viktigt att du tränar med glädje också och inte pressar din kropp för mycket. Då kan den försöka protestera. Jag tror du kommer fortsätta gå ner. Tänk att du snart får se mer resultat och gläd dig över alla små framsteg!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
mathias1
1/23/15, 1:08 PM
#7

Jag skulle rekommendera att du lyssnar på föregående talare som har erfarenhet av lchf. Fram med måttbandet.

Fortsätt kämpa!

Inkanyezi
1/23/15, 1:14 PM
#8

Att du har gått ner så pass kraftigt på kort tid är så klart bra, framför allt för att du har mindre vikt som belastar dina leder. 

Men det mesta av det som går ur den första tiden är vatten, och att få bort det fett som har placerat sig på olämpliga platser i kroppen är en mycket längre process. Det är inte så enkelt som att "gå ner i vikt". LCHF är ett bra sätt att långsiktigt få god hälsa och bli av med fett på svåråtkomliga ställen.

Fett som ligger inbäddat mellan organen är inte det första som tas ut och bränns, oavsett vilken metod man väljer för att gå ner i vikt. Det kan ta ganska lång tid att få kroppen att göra sig av med det fettet, och det handlar inte om från nu till badsäsongen.

Och träningen är bra för kroppen på många sätt, men träning är inte en metod att bli av med fett eller minska i vikt. Jag föreslår inte att du ska träna mindre, absolut inte, men det kan vara bra att förstå att träningen troligen inte påverkar viktnedgången, och att den i en del fall kan leda till att vikten ökar, eftersom mer muskler ger ökad vikt. Men det är ju bra att få mer muskler.

Och därför kan måttbandet vara ett bättre sätt att hålla koll om man känner att man vill göra det. Där sker inte lika dramatiska förändringar som det som hände först vid övergången, då man tappar ganska mycket vatten. 

När jag gick över till mer fett och mindre kolhydrater hände ingenting alls med min vikt i startskedet, och det berodde antagligen på att jag redan hade gått ner rätt mycket under en period av ett år. Jag hade redan gått ner från sjuttiotre till sextiotvå, och väntade mig inte att det skulle minska mer. Sedan gick jag ner ungefär ett kilo om året under åtta år och midjan blev smalare, bukhöjden lägre, utan att det märktes mycket på annat än att jag fick dra in ett snäpp på svångremmen då och då. Ungefär tolv centimeter totalt.

Och nu är jag faktiskt på väg upp i vikt igen, med träning, och jag hoppas att få lite mer muskler på armar och överkropp. Jag har varit nere vid femtiotre kilo och vänt. Just nu är det ungefär femtioåtta, och jag tror att det kommer att hålla sig någonstans däromkring.

Så fortsätt träna, men glöm vågen. Träningen gör nytta, och lågkolhydrat hjälper dig att bränna fett som du kan ha samlat på dig. Stressa inte upp dig över vågen, den visar inte om du mår bra, den kan bara ge en siffra, baserad på precis vad du råkar väga då du ställer dig på den. Och det är faktiskt bara en siffra. Ibland är den lite högre än förra gången man vägde sig, för det kan gå något kilo upp eller ner utan att det betyder någonting alls. Ibland har man mer vatten i vävnaderna, och magen är kanske mer full än vid förra vägningen. För den som är kvinna finns en månadscykel som också inverkar på hur mycket vätska man samlar.

Vågen kommer att visa lite mer ibland och mindre vid andra tillfällen. Den är en dålig vägvisare. Så om du är intresserad av hur din vikt utvecklas, kan du egentligen bara väga regelbundet och notera värdena för att sedan för en längre period ta fram ett medelvärde. Momentanvärdena kommer alltid att ibland ligga under och ibland över medelvärdet.

OlgaMaria
1/30/15, 9:35 PM
#9

Vore roligt att höra då och då hur det går för dig om du vill dela med dig :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: