Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 12490 ggr
Anders82
2015-01-20 15:22

Fick högt kolesterol efter 7 år på liberal LCHF...

Hej!

För ett par veckor sedan mätte jag mina blodfetter.  Jag hade högt av det onda LDL kolesterolet. Totala var 7,9  Triglycerider 1,0 HDL 1,3 men LDL 6,1.

Jag är 32 år. Har ätit en liberal variant av LCHF i ca 7 år. Jag har väldigt mycket fett i maten. Men även lite kolhydrater slinker ned.  Mitt intag är nog ca 60 % fett. 25 % protein och 15 % kolhydrat.

Sitter mycket om dagarna men tar mig iväg o tränar ett par ggr i veckan. Någorlunda aktiv…

Min kost ser ut såhär ungefär:

Frukost. Alltid bacon och ägg, drar med flottet från stekningen. Ordentlig portion. Står mig länge på det. Tar en lätt lunch med ett par knäckemackor, med mycket smör. Eller kanske fil, m grädde o keso.   Till middag orkar jag inte alltid laga mat. Så det blir en hel del färdigrätter och halvfabrikat. Brukar ta ut mycket av kolhydraterna och lägga till broccoli + några klickar smör.  Annars så blir det någon gryta med broccoli och köttfärs typ. Massor av grädde och smör. Steker ofta kött o äter med fet sås. Äter ofta kycklingvingar mm.  Ibland tar jag en liten godisbit, men aldrig mycket.  Alltid grädde i kaffet. Ofta fil på sena kvällen. Hur som helst så är det alltid väldigt mycket fett i min mat, det ser jag till.  Lite, men inte mycket kolhydrater. Äter aldrig pasta, ris eller potatis. Har mjöl till redningar och liknande. Är aldrig "kolhydratsdriven" utan ganska "fettdriven" under dagen.

Jag är inte alls överviktig, men gått upp typ 6kg sedan jag började 2008.

Så nu vet jag inte vad jag ska tro. Har jag ätit för mycket fett och inte gjort av med det via rörelse? Har min liberala inställning till att äta typ LCHF till 80 %, med en del kolhydrater orsakat detta? Måste jag bli mer strikt?

Ska jag mäta APO-kvoter? Är mitt resultat definitivt dåligt? Hur får man ned det isf? Nu kommer väl dietisten att vara på mig att lägga ned LCHF, som gett mig mycket hälsovinster. Är aldrig sjuk, allergier är bättre, mer energi o bättre humör…

Vad ska jag tro om det hela?

Annons:
aktagrottman
2015-01-20 15:33
#1

Du äter LCHF?
Inklusive knäckebröd, inklusive fil, inklusive färdigmat som oftast bara är skräp, ännumera fil inklusive godis inklusive mjöl?
Låter inte som en liberal LCHF, utan en Fet tallriksmodell, ja apokvod är mer eller mindre ett måste, men din kosthållning får du göra något åt.

Sindri
2015-01-20 15:56
#2

Mitt totalkolesterol var 10,4 sist jag mätte. Det var nog en 4 år sedan och jag är definitivt inte död.

Nej, jag tycker inte dina värden är alarmerande på något sätt. Men du äter inte särskilt LCHF, det är nog det som plussat på dina kilon.
Du orkar väl laga mat någon gång? Laga då till 6 personer på en gång så har du riktig mat att äta när du är för trött för att laga.

Anders82
2015-01-20 16:48
#3

Ja någon slags liberal variant av lchf har jag ätit. Är fettdriven så att säga. Det är ju det som är det viktiga har jag trott. Har väl tänkt att lite skräpmat och en och annan kolhydrat inte drar ned helheten så värst mycket. Aldrig varit förkyld på 7 år, har vaggat in mig i falsk trygghet.  Måste väl ändå vara mycket bättre än att äta som förr och käka pasta, ris o potatis till allt. Lite som förr när vi var jägare o samlare. Man åt mycket kött o fett. Men även en och annan kolhydrat slank ned. Och det motsvarar mina avsteg. Men felet jag gjort är kanske är att jag blivit för "slapp" och ätit lite för mycket kolhydrater och för mycket "skräp". Att dra i sig lite bär och rötter som jägare o samlare kanske inte kan motsvara att äta en knäckemacka och en liten godisbit.  Även att jag inte rört mig tillräckligt för att bränna upp de stora mängder fett jag haft i min mat.

Jag blev rätt orolig av detta.

Men om jag från och med nu lagar mer strikt lchf. Undviker färdigmat. Undviker godis o mjöl. Äter med måtta och mindre stillasittande. Försöker träna o må bra allmänt. Går ned 5 kilo.

Då kanske jag har bättre värden efter 3 mån? Ska mäta igen om 3 mån. Hur lång tid tar det att få till en förändring i kolesterolet? Jag fattar att det är väldigt olika och individuellt men.. Kan någon berätta om dom har haft liknande värden och lyckats få ned? Hur lång tid tog det? Vad är det viktigaste att tänka på?

Däremot lär ju dietisten som jag ska träffa kanske inte hålla med om att jag ska fortsätta med lchf? Men det är kanske skillnad idag, många bra dietister som ändrat sig och blivit modernare?

Sindri
2015-01-20 16:54
#4

Men du HAR ju INTE dåliga värden! Läs på hos Kostdoktorn
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
Du bränner inte fettet genom att röra dig mer. Det har sagts åtskilliga gånger på denna sajt. Det mesta av den energi som du tar in går åt till att reglera kroppsvärmen och hålla hjärnan och övriga organ igång.
Väg dig en gång på kvällen det sista du gör innan du går och lägger dig. Och så väger du dig igen det första du gör på morgonen. Hur förklarar du skillnaden? Går i sömnen?

Sindri
2015-01-20 16:57
#5

OCH - det är stor skillnad på kolhydrater och skräpmat. Du kanske visst tål en hög andel kolhydrater, men låt dem då komma ifrån mer grönsaker, rotfrukter, mejerier och frukt.

Knaster
2015-01-20 21:26
#6

Vilka kolesterolvärden hade du innan du började med LCHF?

Annons:
Anders82
2015-01-20 21:49
#7

Vet ej vad jag hade innan.

Men helt bra är det ju inte nu Sindri.. Här är från kostdoktorn:

  1. Ta ditt kolesterolvärde och dela det med ditt HDL-värde. Om du har ett kolesterol på 8,0 och ett HDL på 2,0 blir resultatet alltså 4,0.
  2. Om resultatet är under 5: du kan vara lugn: ditt kolesterol är bra.
  3. Är värdet högre: särskilt om värdet är över 6 finns skäl att fundera på livsstilsförändringar. Man kan då kontrollera om provet, kanske så ofta som en gång per halvår. Om det i längden inte blir bättre kan man i undantagsfall överväga medicinering.

Jag får då 6.02   

"Ett lågt triglyceridvärde (och högt HDL) antyder att det mesta av LDL bör vara snällare stora partiklar – då kan man antagligen ha betydligt högre LDL utan ökad risk"

Så kanske en del är från stora partiklar.

Men jag känner mig ändå orolig och brådskande  att ändra min kost och livstil, träning, till det bättre. Så lustigt när man gått och trott att man åt ganska bra ändå jämfört med svensson…  Kanske inte…

Zepp
2015-01-20 21:57
#8

7.9/1,3=6

Bör vara 6 eller under, hellre 5, jättebra om det är 4 eller lägre!

Du är bara 32, det är lite tidigt att få såpass höga värden, mina steg inte fören jag började närma mig 50.

Var du fastande 12 timmar, ju länge fasta så kan det påverka en del.

När jag var i din ålder så hade jag hyfsade värden trots att jag ätit frukost någon timme tidigare.

Mitt totalkolesterol hade sjunkit senaste provet, men det verkar som om det vara HDL som sjunkit, så kvoten är inte så bra och så har triglyceriderna stigit.

Så nu blir det en vit månad och sen nya prover, för att se om det gör någon skillnad.

Skadar inte med APOkvot.. min kvot bekräftade kolesterolvärdena!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

spirit
2015-01-21 09:55
#9

Hav tröst!

1. Kolesterol är inte orsaken till hjärt- kärlsjukdom. Det är inte ens associerat till hjärtsjuka. Men lågt kolesterol minskar din överlevnad på sikt. 90 % av alla över 65 år har mer än 5 i totalkolesterol, de med lägre har dött undan.
2. Kolhydrater skadar i större doser än 100 g per dag, ger ökad mängd triglycerider och kanderade proteiner, fettlever med mera.

Sedan förstår jag inte varför man handlar färdigmat för dyra pengar för att sedan slänga bort halva portionen för att ersätta med annat.
"Snabbmat" tar betydligt längre tid att tina än att laga något från grunden.
Det brukar ta mindre än 10 minuter att fixa middagen med den mat man tycker om

Sindri
2015-01-21 17:21
#10

Och de där 6 kilona som du gått upp, är det fett eller har du byggt mer muskler? Muskler väger mer än fett.

Grips inte av panik nu, utan ta lugnt och metodiskt itu med att lägga om din kost, försök inte göra någon jättevändning på en gång, risken är bara att du inte orkar ända fram och så blir det färdigrätter igen.
Bestäm t ex en helg att nu skall jag ägna en dag åt att laga lite goda middagar och stoppa i frysen. Kolla bland recepten här i vänsterspalten - det finns en uppsjö.
Köttfärs t ex kan man variera nästan i det oändliga. Grytor sköter sig själva på spisen och blir bara godare och godare.

Sen vill du aldrig mer ha dyr, onyttig färdigmat.

Anders82
2015-01-21 19:34
#11

6 kilona jag gick upp är fett.

För sent att smyga. Jag har redan gjort en helomvändning, och ätit lax med stekta grönsaker o rotfrukter idag. Använde olivolja.  Sedan en gryta på broccoli, kyckling, kidneybönor och soyabönor, kokosmjölk.  Slängde knäckebröd o godisbitar.

Men jag behåller min bacon o ägg frukost. Men kanske inte häller över stekflottet som jag alltid gjort tidigare…

Har svårt att göra saker halvdant o smygande.

Motivation by fear typ… :)

Får se det som en väckarklocka, för att bli strået vassare på häslofronten. Äta bra naturlig kost som tar ned kolesterolet. Kanske gå ned de där kilona på köpet. Sitta mindre still o röra sig mer allmänt.

Sindri
2015-01-21 20:24
#12

Jo, häll över stekflottet. Men kanske inte bacon varje dag. Fläskkött är bra och gott, men inte för mycket. Dessutom är ju bacon processad mat. Prova lite annat till äggen, som en hamburgare, eller rester från gårdagens middag. Eller en omelett med lite räkor t ex. Förr kunde jag nästan må illa vid tanken på lagad mat till frukost, men nu är det det jag är sugen på.

Mera tips:

Olivolja skall helst ätas kall, den tål inte för mycket upphettning. Prova stek i smör, kokosfett.

Bönor…..anses inte höra hemma i naturlig kost. Innehåller fytiner och annat. Sojabönor dessutom mycket östrogen. Naturligtvis inte farligt i små mängder, men jag undviker dem.

Kokosmjölk; Santa Maria har en extra creamy i lila tetra. Jättegod.

Mycket bra att du var radikal och slängde det du inte vill äta. Jag brukar tjata om att en bra mathållning börjar i butiken. Det blir en vana att inte ens titta åt vissa hyllor.

Det här kommer att gå bra, du har ju motivationen!

hemul
2015-01-22 12:00
#13

Ja, sojabönor skulle jag inte heller äta.  Andra bönor kan jag tänka mig nån gång.
http://wellnessmama.com/3684/is-soy-healthy/

Jag får uppfattningen att du vill dra ner på kolhydraterna, men inte så lågt som LCHF. Korrekt? I så fall är faktiskt potatis ett rätt bra val. Det innehåller relativt lite kolhydrater (du kan äta en större portion än om du väljer t.ex. ris), innehåller inget extremt skadligt och  många nyttigheter även om inte så mycket av varje. Snälla fibrer.

Annons:
goliath
2015-01-23 00:14
#14

"2. Kolhydrater skadar i större doser än 100 g per dag, ger ökad mängd triglycerider och kanderade proteiner, fettlever med mera."

Sånt här går faktiskt nästan inte att skriva..  Detta är en sån vansinnig desinformation att mina ögon blöder.. Det finns inte en gnutta evidens på denna planeten som stödjer ett sånt påstånd.

Detta är absolut ingen kritik mot lchf på något vis. Det är kritik mot desinformation. LCHF har klara fördelar. Varför måste man ty till sånt här?

Inkanyezi
2015-01-23 01:11
#15

#14 Citatet kommer från #9 av Spirit. Jag vet inte precis vad du vänder dig emot i det, möjligen mängden som krävs för skadlighet. Troligen finns en ganska stor variation i var den gränsen kan gå, och den är säkert inte helt tydlig. Den har i alla fall inte prövats så noggrannt att man kan fastställa precis var den skulle kunna gå. Men resten av uttalandet är inte helt uppåt väggarna, även om det ser märkligt ut med "kanderade proteiner". Termen som vanligen används är AGE, Advanced Glycation End products. 

Och om man skrapar lite på ytan finner man också stöd för att åtminstone vissa av kolhydraterna kan ge fettlever, även om vi inte har koll på hur stor mängd av dem som är kritisk.

Det här är ju inte en vetenskaplig avhandling, utan en webbdiskussion på ett socialt forum, och jag tror inte att man ska begära alltför hög vetenskaplig stringens i olika uttalanden, men det är ju bra att påpeka överdrifter eller, som här, troligen missvisande information, även om den innehåller enstaka korn som man kanske hellre borde ta upp än bara svepande gå förbi som att det vore nonsens.

Helt säkert finns det många missuppfattningar om såväl vetenskapliga rön som hur kroppen fungerar i största allmänhet. Här har ett visst mått av kolhydrater utan närmare precisering angivits som att det orsakar vissa tillstånd, som rent faktiskt kan orsakas av just kolhydrater. Det finns observationer av att fettlever och AGE hänger ihop med ökade triglycerider, och att detta har ett klart samband med kosten, där kolhydrater har en stor del i uppkomsten av fenomenen.

Men vi har för lite data för att kunna särskilja olika kolhydrater, eller olika typer av livsmedel, för att kunna presentera en entydig analys av hur det uppstår. Att kolhydraterna är inblandade är klart, och att processen, likt fettlever av alkohol, intimt hänger ihop med monosackarider kan också starkt misstänkas. Vi vet däremot inte vilket som är värst, att dricka Coca Cola, äta hamburgerbrödet eller pizzabottnen eller om det är potatisstrips friterade i rapsolja som mest påverkar vissa av fenomenen, exempelvis triglyceriderna. En starkt misstänkt är HFCS, medan vetet i pizzan eller hamburgaren inte kan frikännas utan att man undersöker det mer noggrannt.

Vi vet dessvärre inte ens om skadorna mest beror på höga insulinnivåer eller mycket socker. Än så länge har vi bara starka misstankar om att det kan vara en funktion av väldigt höga insulinnivåer hos personer vars celler inte svarar bra på insulin, något som förmodas kunna vara medfött.

Mot den bakgrunden är det inte riktigt rätt att uttala sig som att man riktigt vet vilka födoämnen eller vilken mängd av dem som orsakar skadorna, och vi vet inte heller om skadorna som provoceras fram av socker (kolhydrater) i själva verket är orsakade av insulinet - lite av katten på råttan och råttan på repet. Det ger så klart orsak att fundera över om insulinbehandling av diabetes typ 2 alls är klok, då det kanske inte är sockret som skadar i längden, utan insulinet, som kroppen sänder ut i en panikreaktion för att inte förgiftas av sockret.

Men man kallar alltså en del av de här substanserna "kanderade proteiner", och man kan få fettlever av "vanlig" kost, som innehåller mycket kolhydrater. Fast vi har för lite data för att kunna peka ut vissa kolhydrater som värre än andra, eller kanske rentav frikänna några av de kolhydratrika livsmedlen, så som man gör när man anser att de med lågt glykemiskt index är bättre (eller mindre skadliga). Och så har vi det där med ägget och hönan igen. Är det sockret som är skadligt eller är det insulinet, i samband med låg insulinkänslighet.

Och ändå vet vi tillräckligt för att kunna dra slutsatsen att det kan vara skadligt med stora mängder kolhydrater, och att många människor med dagens kosthåll ligger klart över den svårdefinierade "gräns" där kolhydraterna kan antas vara oskadliga. Jag har inte hittat någon studie som visar på om det handlar om 300 g. 200 g eller 100 g eller ännu mindre.

goliath
2015-01-23 15:24
#16

"Jag vet inte precis vad du vänder dig emot i det"

Jag vänder mig emot desinfomation.

Men "Det här är ju inte en vetenskaplig avhandling, utan en webbdiskussion på ett socialt forum".

Det betyder väl inte att man inte kan påpeka felaktigheter och desinfomation? Ingen härinne vill väl bli matade med felaktigheter oavsett det är för eller mot kolisar? Och jag räknar oxå med att alla härinne ösnkar komma närmare "sanningen". Och räknar oxå med att många uppskattar när påståenden har en viss förankring och stöd i forskning?

Att på generell basis säga att alla som äter mer än 100 g kolisar är farligt och kan leda till fettlever och annat, utan att definiera vem det gäller, typen av kolhydrater eller resten av dieten är bara fel.  Fel i den bemärkelsen att det inte finns något som stödjer detta i forskning. Det är precis lika "radikalt", bombastiskt och extremt  som att säga att alla som äter under 100g kolisar riskerar dö för tidigt i infarkt och att inte hjärnan fungerar som den ska. Här finns heller inga "bevis"

Att påpeka detta tycker inte jag är att  "begära alltför hög vetenskaplig stringens i olika uttalanden".

#9 får hemskt gärna begrundra sitt påstående.

LaRose
2015-01-24 02:12
#17

Välkommen tillbaka, Goliath!

goliath
2015-01-24 13:33
#18

tackar :)

Zepp
2015-01-24 17:21
#19

Vi vill höra hur det gått för dig i din yrkesutövning.. ups and downs!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LaRose
2015-01-24 22:20
#20

Zepp vill veta.

Annons:
Inkanyezi
2015-01-25 08:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Javisst, välkommen tillbaka Goliath. Och visst håller jag med dig. Det är inte bra med desinformation, och ämnet hur mycket man kan tåla av sockret är ofta återkommande. Vilken gräns man kan tänkas ha, och vilka kolhydrater spm är värst hänger ju i hög grad i luften. Ska man se på det statistiskt, kan man kanske stöda sig på utvecklingen av övervikt, men vi vet inte om den har stannat av, eller om kurvan fortfarande är på väg uppåt. Det kanske är en tredjedel av oss som är så okänsliga för insulin att vi kommer att utveckla diabetes om vi fortsätter äta massor av kolhydrater. Det kanske är fler.

"Kanske" är ett viktigt ord där. Vi vet inte. Men det torde vid det här laget vara ganska klart att känsligheten för insulin kan variera mellan olika människor, och att en del av oss får diabetes typ 2 redan i unga år, medan andra klarar sig längre innan det är helt etablerat. Paolo Roberto kanske tål en himla massa spaghetti utan att ta skada, men jag gör det inte. Vi kan ha olika disposition för att tåla kolhydrater. Det är inte särskilt konstigt. Vi är olika på en del andra sätt också. 

Bilden här nedanför är jag. Och det var inte LCHF som gjorde att jag hamnade på akuten med angina. Det gjorde väldigt ont. Jag är glad att de inte är lika restriktiva med morfin här som på Kuba. Jag fick morfin bara ett par minuter efter att jag hade kommit in. Når jag stod framme vid disken och sjuksköterskan frågade hur det var, kunde jag inte tala. Jag bara pekade på mitten av bröstet, och de reagerade direkt. Jag är glad att den svenska sjukvården fungerar ganska bra.

Det var när jag ordinerades statiner som jag bestämde mig för att äta fett i stället för kolhydrater. Jag vet inte om Skaldeman verkligen försökte äta ihjäl sig, men jag vet att jag själv valde en av två vägar, och att jag var beredd att ta den eventuella risken med den som jag valde. Jag har inte ångrat mig.

Så Anders82, "motivation by fear" är vad motståndarna till LCHF spelar på, och jag tycker att det kan verka åt båda hållen. Om man som jag har drabbats av en allvarlig hjärthändelse, kan man oroa sig för att det ska hända igen, och då kan man, om man är väl informerad, se sig tvungen att välja väg. Ska jag ta risken att drabbas av muskelsvaghet och andra biverkningar av statiner, eller ska jag satsa helt på att ta bort kolhydraterna ur kosten. För mig var det klart. Statinerna har ganska väl kända biverkningar, och den vägen vill jag inte gå. Den andra vägen hade ett visst vetenskapligt stöd, men liknar lite mer att ge sig ut på isen. Håller den?

dufva
2015-01-25 10:16
#22

Visst är det vanskligt att kvantifiera när något är skadligt eller nyttigt

Det är massor med variabler och individuella variationer som spelar in i hur det hela utvecklar sig

Man skulle också kunna vända på påståendet och fråga sig om det blir nyttigare med kolhydrater vid några specifika gränser?

Om vi börjar vid noll är det då nyttigare vid 20 gram kolhydrater än vid startpunkten nollan?

….Eller skadar vi kanske kroppen redan vid varje gram vi sätter i oss?

Pratar vi om rena kolhydrater som socker som inte är kopplat till några näringsämnen är svaret solklart

Det är skadligt och orsakar i de processer kroppen tvingas ta till för att metabolisera ämnet skada i form av glykering oxidation och  inflammatioriska processer

Samtidigt behöver kroppen oundgängligen en del glukos och då kan man förstås fråga sig om det är värre för kroppen att använda glukoneogenes (som faktiskt också bryter ner) än att nyttja metabolismen för den lilla mängd glukos vi faktiskt behöver

Först därefter kommer ju frågan om man bör försöka sätta en siffra eller intervall på när kolhydrater är skadligt dvs orsakar mer problem än nytta för flest antal individer

…Eller om man inte bör säga nåt om saken utan bara lita till att människor själva förstår när dom skapar mindre gynnsamma förhållanden för sig själva

Ser vi oss omkring i världen ser vi ju att väldigt många av oss inte så bra klarar att definiera rätt nivåer för sig själva utan lider av diverse problem av sockret vi får i oss

goliath
2015-01-26 15:00
#23

Tack för det alla :) Kul att vara tillbaks!

Fy vad jobbigt, Inkanyesi! Hoppas allt är bra idag!

Zapp, yrkesutövningen går bra. Men det är frustrerande fält. Som vi vet är det mesta inom kost baserade på långa epidemiologiska studier på hårda end-points. Jättebra, bortsett från att felkällorna kan vara enorma :) Och så har vi några RCT´er med små felkällor, men de är ganska få, går ofta bara i korta perioder och ser ofta på mjuka end-points.

Håller med om det mesta inkanyezi och dufva säger, men det gör inte spirits påstånd mindre fel eller missvisande..

Några tankar:

Dufva:

"Man skulle också kunna vända på påståendet och fråga sig om det blir nyttigare med kolhydrater vid några specifika gränser?

….Eller skadar vi kanske kroppen redan vid varje gram vi sätter i oss?"

…Eller behöver inte kroppen ta skada alls, beroende av typen kolhydrater, resten av kosten och livsstilen?

Behöver det ens finnas en övre gräns sålänge man möter sitt behov av näringsämnen och livsstilen i övrigt är sund?

"Pratar vi om rena kolhydrater som socker som inte är kopplat till några näringsämnen är svaret solklart

Det är skadligt och orsakar i de processer kroppen tvingas ta till för att metabolisera ämnet skada i form av glykering oxidation och  inflammatioriska processer"

Här vill jag klarera att kolhydrater eller socker inte orsakar glykering av proteiner och annat. Kroniskt högt blodsocker kan därimot orsaka det. Det är en viktig skillnad och förutsätter diabetes eller starten på diabetes. Orsakerna till denna sjukdomen kan diskuteras och är inte fullt förstådd, men att säga som Spirit, att alla som äter mer är 100g blir sjuka och får glykerade proteiner är väldigt väldigt fel.

@Spirit, det hade säkert vart intressant för många läsare om du kunde förklara ditt påstånd närmare.

Zepp
2015-01-26 21:49
#24

Spirit har rätt.. men uttalandet är taget ur sitt sammanhang.. glykering sker hela tiden, men är inget problem så länge kroppen hinner ta hand om det hela.

Och det är som Goliath skriver, det är en överdriven glykering som är det skadliga, det som kan leda till skador, på sikt.

Var gränsen när man överskrider kroppens förmåga att ta hand om eländet går, kan vi debattera tills tangentborden glöder!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
2015-01-27 01:38
#25

Hur kan Spirit har rätt i det? I vilket sammanhang? Allt sker hela tiden i viss skala i vår kropp. Även om vi äter 0 kolhydrater. Glykoneogenesen leder ju till "kanderade proteiner" i viss mån oxå utan att det är skadligt. Mutering av celler sker konstant men vi får inte cancer. Det är ju i en patologisk kontext vi snackar här (spirit skriver ju att man tar

skada

av över 100g om dagen.

Inkanyezi
2015-01-27 02:25
#26

Till råga på allt får man ju då ockstå definiera "skada". Om kroppen klarar att göra sig av med celler som är anomala, så är ju så att säga ingen skada skedd. Sedan kommer vi ju någonstans i slutänden i alla fall att dö, så dödligheten är ju hundra procent, hur vi än vänder det. Om man dör vid den statistiska medellivslängden, så kommer ju ändå hälften att ha dött innan, och hälften lever längre än så. Hur länge är det optimalt att leva, och hur väl måste vår kropp fungera för att vi ska kunna kalla oss friska.

Det är så himla många variabler, så det blir inte möjligt att annat än ta det på ett ungefär. Jag fyller sjuttio i år, och min pappa dog vid åttifyra. Om jag blir lika lång- eller kortlivad, så har jag kanske femton år kvar. Det är en rätt rimlig kalkyl, och i sjukvården arbetar man faktiskt med såna siffror. Man bryr sig exempelvis inte om att behandla en cancer som man inte beräknar kommer att ta patientens liv innan det ändå var dags att dö. Kanske cyniskt, eller så är det humant att tänka så.

Och jag som har vårdat en nittioett år gammal man med prostatacancer tills han dog kan inte förlika mig med att palliativ vård saknades där på Kuba, även om man kan se det som att det är ett mindre ont att dö i hemme än på en instidution. Hur man än vänder det, så led han hemskt under den sista tiden, sammanlagt omkring fyra månader, varav jag var med de sista veckorna.

En del saker kanske vi inte ens vill veta, men jag misstänker att för de flesta av oss vill vi ha så lång tid som möjligt utan sjukdom och lidande, gärna med alla våra sinnen i behåll också. Det är där den omöjliga ekvationen att avgöra vad som är bäst kommer in. Är vi verkligen hjälpta av statinbehandling, eller är det ett sätt att försöka lura sig själv att man gör vad som är bäst. När man som jag gör valet att inte ta statinerna, utan i stället försöka minska framtida risker av ett visst slag, och kanske godta andra risker, så är det ju rätt lätt att förstå religiösa tankar om att det inte är vi som bestämmer om liv och död.

Jag har förlikat mig med det som är oundvikligt, men jag vill fortfarande få ut någonting av livet och själv avgöra hur jag ska hantera det. Jag vet inte om jag lurar mig själv, men det är åtminstone jag som fattar beslutet, och det får jag stå för, vart det än leder. Jag har inte ångrat mig ännu, och hoppas att jag inte kommer att göra det. Jag har haft flera aktiva år efter operationen, och alla mina värden är bra. Jag trivs med det liv jag lever, och jag hoppas på många aktiva år framåt. Jag är i bättre kondition nu än för tio år sedan, men jag tror mig inte odödlig, utan jag väntar mig att den dagen kommer, för mig som för alla andra.

Upp till toppen
Annons: