Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 7322 ggr
Sindri
2015-01-19 22:31

Inbakad paté

Vi gjorde en så grymt god inbakad paté till jul. Antar att det inte går att göra deg utan mjöl och ändå få den sega, spänstiga konsistens som degen hade.
Vi provade att göra en del av smeten utan att baka in i deg, men den blev inte alls lika god. Antar att degen på något sätt stänger in smaken.

Är det någon här som gjort något försök med deg utan vetemjöl? Pajdeg funkar ju att göra, men tror inte det går till den här patén. Det blir alldeles för smuligt.
Jag har en idé om att testa smörpapper med lite lufthål i. Tankar om det?
Alternativt har jag en terrine med lock. Kan det vara nåt?

Längtar hela tiden efter den där patén!

Annons:
hemul
2015-01-20 00:02
#1

Är det kolhydraterna du vill undvika eller gluten/spannmål?

Pallar du lite kolhydrater så tror jag du kan erätta vetemjöl med rismjöl. Jag har gjort formbröd på rismjöl och bakpulver (till en kompis som äter kolhydrater men inte spannmål). Blev hur bra som helst. Gör samma till mig själv för att göra ströbröd av, men då tar jag sådär hälften pofiber också. Har ägg i bör kanske nämnas.

Annars tycker jag såna där tunna ark som man har till vårrullar, "rispapper", är väldigt användbara. De jag har är gjorda på tapioka. Massor med kolisar förstås, men "papperen" är så tunna att det blir mindre än 2.5 g per ark. Mina är runda och 22 cm i diameter. Det kanske skulle funka att svepa in patén i? Blir väl inte så där fint skiktat som wienerbrödsdeg, men det kan nog funka ändå.

Helt utan kolhydrater tror ivf jag det är svårt.

Sindri
2015-01-20 08:45
#2

Gluten framförallt, men vill inte äta ris heller. Pofiber är för mycket gluten för mig.
Vårrulledeg är väl nästan som smörpapper? Tar nog hellre det i så fall.

OlgaMaria
2015-01-20 09:23
#3

Pofiber innehåller inte gluten…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
2015-01-20 11:35
#4

Nej, vad dum jag är - det är ju gjort av potatis…. ☺️
Men då innehåller det något annat som jag inte mår bra av. Använde det ett tag i mina limpor och fick ont i magen.

hemul
2015-01-20 12:05
#5

Ja, det ser ut som pappar.

hemul
2015-01-20 12:37
#6

Jag tror att du kanske ska pensla det hela med smör när det ska bakas i ugnen och inte stekas/friteras som man normalt använder rispapper. Du får prova. Har själv tänkt testa det som pajlock, men det har inte blivit av än.

Annons:
Sindri
2015-01-26 00:08
#7

Jag gjorde en paté idag - inbakad i bakplåtspapper. Papperet gick inte att stänga helt upptill, men det gjorde ingenting, man ska ändå ha lufthål. Den blev lika drömgod som den man bakar in i deg. Lycklig! 🙂

Upp till toppen
Annons: