Annons:
Etiketthälsa
Läst 7857 ggr
wickan57
1/15/15, 11:15 AM

oil pulling

Har läst nu att man ska borsta tänderna med bikarbonat och sen kokosfett eller också ska man skölja munnen med kokosfett i 10-20 min och spotta ut.

Någon som har erfarenhet?

Annons:
aekitsune
1/15/15, 11:22 AM
#1

Det enda jag kan säga är att jag nästan kräktes av smaken och har inte klarat av något som smakar eller luktar kokos sedan dess.

http://aekitsune.blogg.se

Galenidjur
1/15/15, 11:32 AM
#2

Jag har också hört det,men förstår inte riktigt hur man ska kunna ha kokosolja i munnen i upp 20 minuter utan att spotta ut eller svälja…känns ju som att det borde samlas jättemycket spott också? Tandkrämen ska iaf bestå av både kokosfett och bikarbonat, blandat till en liten smet. Jag har inte testat själv , men det låter som något som skulle kunna funka. Hittade många videos på youtube om det.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

OlgaMaria
1/15/15, 1:39 PM
#3

Jag gör oil pulling då och då. Skölj runt 1 tsk kokosolja i en kvart. Man kan göra annat under tiden och efter ett par minuter tycker jag det bara smakar som vatten typ. Spotta ut, skölj med varmt vatten, borsta tänderna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Surpan
1/15/15, 2:06 PM
#4

Dum fråga kanske.. men vad är det bra för?

/Surpan

OlgaMaria
1/15/15, 2:45 PM
#5

Alla sorters problem i munnen - bakterier, inflammation, karies och tandsten. Enligt gammal lära ska man göra det direkt på morgonen innan man äter för att få maximal avgiftande effekt. Vissa hävdar att det kan ha stora hälsofördelar utöver bara munhälsan. Jag brukar känna för att göra det när jag känner mig lite förkyld och det brukar kännas bra. Men framför allt gör jag det för att lättare få bort tandstenen och må bra i tandköttet. Brukar göra det på kvällen innan kvällsborstningen medan jag kollar på nåt på tv. Känns enklast så. Man kan göra det flera gånger om dagen om man har något allvarligare problem i munnen som man behöver bli av med, eller när man känner för det. För min del blir det väl i snitt någon gång i månaden. Skulle gärna göra det oftare men man glömmer ju bort. Blir oftare innan jag ska gå till tandläkaren ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Surpan
1/15/15, 2:51 PM
#6

Spännande! Låter man bara en klump smälta i munnen då och behandlar det som munskölj i munnen, eller ska det "smörjas in"?

/Surpan

Annons:
OlgaMaria
1/15/15, 2:54 PM
#7

Ja, typ så! Det blir ju väldigt lös konsistens fort så man bara sköljer runt med det. Sen ska det spottas ut och inte sväljas så man får ut skräpet som oljan drar till sig i munnen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Surpan
1/15/15, 2:55 PM
#8

Men hur mycket behövs? Känns väldigt opraktiskt att gå runt med rinnig olja och saliv i munnen i 15 minuter 🤔

/Surpan

OlgaMaria
1/15/15, 2:57 PM
#9

1 tsk ca som jag skrev i #3. Så speciellt opraktiskt är det inte så länge du kan hålla munnen stängd. Som sagt gör jag nåt annat under tiden, då går det fort. Kollar jag inte på tv så kanske jag städar köket. Man kan göra i princip vad som helst.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

LenaK63
1/16/15, 7:37 AM
#10

Jag har gjort oilpulling i ca 2 år nu och räkningen från tandrengöringen senast hade minskat med 40%.  Hygienisten säger att jag har nästan ingen tandsten längre och att hon verkligen inte har mycket att göra i min mun. Gör oilpulling  morgon och kväll innan tandborstningen. Det är bara en vanesak. Under tiden läser jag bloggar och nyheter på nätet.

Layza
1/16/15, 7:49 AM
#11

@aekitsune Man kan oilpulla med ekologisk sesamolja om man inte står ut med kokossmaken..

korseett
1/17/15, 3:21 PM
#12

Eller olivolja som har många bra egenskaper

starhawk
1/17/15, 7:48 PM
#13

#5: Aha! ännu en av dessa tokiga detox ideer från förvirrade personer som tror att kroppen inte kan avgifta sig själv! Har dom aldrig hört talas om lever och njurar för att nu bara nämna ett par av dom större avgiftningsanordningar vi har i kroppen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Emmepemme
1/18/15, 12:43 PM
#14

#13: Det är rätt och slätt otrevligt att kalla en metod som har uppemot 5000 år på nacken för en av dessa "tokig detox ideer [sic]" som "förvirrade personer" gör i brist på hjärna att tänka med - ursäkta?

Testa att googla eller testa att hålla tyst om du inte har nåt snällt att säga, det funkar för många. 

Till TS: Jag tycker att oil pulling är en trevlig vana som jag kombinerar med vanlig tandborstning. Jag brukar oil pulla några gånger i veckan, omkring 10 minuter åt gånger (har läst att det räcker gott och väl) och sen sköljer jag munnen med saltvatten i några minuter innan tandborstning. 

På den tiden jag åt jordnötter varje kväll (puh!) brukade ofta jordnötsbitar som både eltandborsten och tandtråden missat kvällen innan sköljas fram med kokosoljan morgonen efter. Men det bästa är att jag har fått sluta skrapa bort tandsten hos tandläkaren, för jag har ingen! :)

OlgaMaria
1/18/15, 3:56 PM
#15

#13 Detox-anspråken är svåra att studera. Däremot finns en del studier om  oil pulling på pubmed . De visar att metoden är gynnsam för munhälsan, och det är ju framför allt det vi diskuterar i den här tråden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JMW
3/4/15, 11:50 AM
#16

Jag hittade ett enkelt tips för detta med oilpulling. Om man nu har för vana att göra det regelbundet. Smidigt att ha färdiga "klickar" i kylen.

Se  här.

OlgaMaria
3/4/15, 12:18 PM
#17

Ja, om man vill ha flera ingredienser i. Annars är det ju hur enkelt som helst att bara ta en sked från burken. Haha… :) Men det är säkert fräscht och gott att ha typ pepparmintolja i!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JMW
3/4/15, 12:55 PM
#18

Jo, men det står ju "valfritt". 

Visst är det enkelt att bara ta en sked fast de var söta.

Upp till toppen
Annons: