Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8178 ggr
aktagrottman
2014-12-18 00:57

LCHF Julbord

Hej det drar ihop sig till Jul.
Kan inte vi samla lite LCHF julrecept?
Lite saker som är måsten.

Skinka.
Köttbullar.
Korv.
Ost.
Olika röror så som grönkål, rödkål osv.
Leverpastej.
Gröt.
Något julbröd kanske. Eller frö knäcke?

Vad säger nu nu fyller vi på kort om tid nu.

Annons:
aktagrottman
2014-12-18 01:01
#1

Kycklinglevermouse av Sunsoft Skapare av kif

Jag lagar sällan samma mat två gånger, det blir alltid variationer även om temat ofta kan vara samma och så här blev min klassiska levermousse idag:

  • smält 200g smör i en stekpanna (hög värme från början, jag använder min gjutjärnspanna)
  • klipp upp leverpaketet och tippa ner alltihop i stekpannan (försiktigt det skvätter annars)

Man hinner skala och hacka lök medan lever puttrar, löken blir klar fortare

Man hinner skala och hacka lök medan lever puttrar, löken blir klar fortare

  • medan levern steker, skala och hacka en gul lök på ca 100 g och lägg i (levern tar längre tid än löken eftersom levern skall vara helt genomstekt)

Krydda efter önskemål och betrakta mina val som inspiration. Nästa gång kommer jag att göra annorlunda.

Krydda efter önskemål och betrakta mina val som inspiration. Nästa gång kommer jag att göra annorlunda.

  • krydda med salt och peppar och gärna örtkryddor (timjan, chili och vitlök är gott till lever)
  • dela levern allt eftersom det går i mindre bitar med för stekpannan lämpligt redskap och kontrollera att den är genomstekt samt känn efter att löken är mjuk.
  • häll över alltihop i ett kärl som är nog högt för mixning (när jag steker i järngrytan mixar jag direkt i grytan)
  • tillsätt en burk (2 dl) Smetana (vispgrädde och creme fraiche går lika bra, men Smetana är både mildare och fetare)
  • mixa
  • häll upp i lämpliga kärl och ställ i kylskåp (jag varierar med små plastburkar för frysen och vanliga skålar för direktkonsumtion

Den här satsen blev totalt 750g med följande näringsinnehåll:
100 g färdig kycklinglevermousse ger 12 g protein, 35 g fett och 2 g kolhydrater (fettkvoten är tack vare smör och Smetana  hela 2,5 trots att lever är magert)

Nu kanske någon undrar hur jag äter detta?

Ja, det är också olika varje gång. Ofta skär jag två gurkskivor och lägger en rejäl msk mellan som en ”munsbit”. Det händer också att jag lägger ett par msk på ett salladsblad (Romansallad är toppen som underlägg om man har det hemma) och kanske dekorerar med gurka och någon coctailtomat. Vi äter det även som tillbehör till grillat kött och ibland tillsammans med ett stekt ägg. Idag åt jag kycklinglevermoussen halvvarm och flytande (vi var för hungriga) som en lunchtallrik ute i solen med färsk spenat, ½ avokado och några skivor rökt sidfläsk och fet italiensk salami.

fetlunch

aktagrottman
2014-12-18 01:21
#2

LCHF julskinka Lifezone

Skinkan jag köpta var rimmad så den skulle kokas och sedan griljeras!

 

Det här var nog den godaste skinkan vi ätit, här hemma – hela familjen höll med! Den var helt fantastisk! Lite ‘sent’ att lägga ut nu, men men… MÅSTE bara dela med mig!

Cognac och pepparskinka

1 skinka (redo att ‘kokas’/bakas i ugn)
3 msk cognac
3 msk vatten
1 clementin
1 msk timjan
1 stor stekpåse

Blanda cognac, vatten, uppklipta clementinbitar och timjan.  Lägg skinkan i stekpåsen, häll över marinaden, stoppa i en ugnstermometer i mitted av skinkan.  Slut påsen väl och klipp några hål längst upp på påsen.

Värm ugnen till 170°C och baka skinkan tills termometern visar 70°.  Ta ur ugnen och öppna påsen.  Skär bort svålen.

Grilljering

Ställ skinkan på bakplåtspapper eller i en ugnsform, strö över nymald svartpeppar så att det täcker skinkan.  Grilljera i ugn.

200°c i några minuter, tills den får fin färg.

Riktigt riktigt gott! Vi fick hejda oss för att inte äta upp allt!!! Den skall ju vara till imorgon!

Spadet från ‘kokningen’ sparas och används med fördel till dopp-i-grytan, men för oss som inte äter bröd så spar den till en bas i en gryta eller sås framöver! Den var god att äta precis som den var oxå, soppa? Mums!

aktagrottman
2014-12-18 01:23
#3

LCHF Jansson Lifezone

Janssons Frestelse

2010-08-22 13:34    Kommentera    Kategori: LCHF Högtider

500 g rättika, skalad och skivad i 5mm tjocka skivor
1 krm salt
2 liter vatten
2 skalade gula lökar i skivor
3-5 pressade vitlöksklyftor (beroende på storlek)
3 dl crème fraiche (34%)
3 dl vispgrädde (40%)
200 g philedelphiaost
anchovies (mängd efter smak)
svartpeppar
3 dl riven västerbottenost (eller annan smakrik hårdost)

Värm ugnen till 150°C.  Koka upp vattnet med salt och koka rättikan i 5 minuter.  Häll av vattnet och varva rättika, lök och vitlök i en ugnsform.  Blanda crème fraiche, philedelphiaost och grädde, tillsätt svartpeppar.  Lägg anchovies med i lager. Fördela gräddblandningen över rättikan och även i mellan rättikan.  Gratinera gratängen i ca 1 till 1.5 tim.  När den börjar få färg och kännas mjuk ta ut ur ugnen och lägg på den rivna osten.  Gratinera i ugnen några minuter till, tills osten fått fin färg och konsistens.

soffyp
2014-12-18 09:09
#4

Det här är ett julgodis jag fick prova igår hos en lchf vän, en lchf ischoklad!

1 dl kokos smör (man kan göra eget genom att mixa 2 dl kokosflingor i matberedare i ca 15 min) 

o,5 dl smält kokosfett

1 kryd mått vanlijpulver

2 msk raw kakao

Liite salt

Smält kokossmör och kokosolja i en kastrull, häll övriga ingredienser. Häll upp i ischokladformar (de är lite stabilare) och förvara i kylen.

Min vän hade gjort några med lite chilli i och en utan kako men med saffran i stället, gillar man ischoklad var det verkligen fantastisk gott. Och lchf vänligt.

aktagrottman
2014-12-19 01:32
#5

LCHF Jul Köttbullar. 56kg

Ger titeln LCHF så de som vill äta utan ströbröd hittar receptet lättare, givetvis passar köttbullarna lika bra för andra!)

Köttbullar är ett måste på julbordet, åtminstone för mig! Kryddpeppar ger den där goda julsmaken.
Så här gör jag mina goooooda, saftiga julköttbullar – utan ströbröd!

1 kilo blandfärs (eller nötfärs men blir saftigare med blandfärs)
0,5 msk salt
2 ägg
2 dl creme fraiche
1 dl grädde
0,5 dl pofiber
2 msk grovkornig, skånsk senap
1 st riven gul lök
1 msk koncentrerad kalvfond
1 tsk mortlad kryddpeppar
1 krm svartpeppar
smör att steka i

Låt pofiber svälla i grädde i några minuter.  Blanda först i saltet i färsen, sedan äggen, sedan resten. Jag använder min KitchenAid!
Forma små köttbullar och lägg dem på en oljad skärbräda. Olja in händerna så är det lättare att rulla fina köttbullar. Koka upp vatten i en stor kastrull och när vattnet kokar, lägg ner ett gäng köttbullar. När de är klara så flyter de upp, ta då upp dem och lägg i durkslag. Stek dem sedan i smör så de får fin färg, på så sätt blir köttbullarna runda och fina.

IMG_5110

IMG_5120

Upp till toppen
Annons: