Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 7302 ggr
soffyp
2014-12-15 12:14

Lchf och anorexi

Hej! Jag visste inte riktigt vilken grupp jag skulle skriva det här inlägget men hoppas det är okej. Jag har haft anorexi i ca 3 år men är nu i rehabiliterings fas. Den kost som jag blivit tillsagd att äta har gjort att jag gått upp mkt i vikt (jag vet att det är viktigt) men även att jag mår ganska dåligt. Jag har ätit enligt tallriksmodellen men äter inte kött/potatis/pasta/bröd/socker. Min fråga är om det finns någon som har använt Lchf för att bli frisk från sin Anorexi? Och om det fungerar bra?

Annons:
Sindri
2014-12-15 12:37
#1

Härinne finns både de som lidit av anorexi och bulimi. Läs bl a denna tråd

---

Finns fler under rubriken Vi som vill gå upp i vikt här till vänster.

Du kan också läsa på under rubriken Allt om lågkolhydratkost och gå in på http://www.kostdoktorn.se/  och läsa om LCHF för nybörjare. Det är rätt viktigt att du är påläst så att du äter rätt. Det finns många missuppfattningar om vad LCHF egentligen innebär. Men av vad jag läst här på forumet så blir många hjälpta i sina ätstörningar av LCHF. Kanske för att de orsakas av att vi äter fel?

Jag önskar dig Lycka till!

hemul
2014-12-15 22:54
#2

Men vad äter du då? Äter du fisk och ägg?

obstitant
2014-12-16 10:04
#3

#1 Varför ska TS läsa om en kaffebryggare???

maxiq
2014-12-16 11:04
#4

#3 Den länken är borttagen nu


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

soffyp
2014-12-16 22:07
#6

Tack Sindri! Jag ska läsa på mer innan jag börjar med helt med LCHF. Och kolla vad andra skrivit här på sajten. Jag har också hört att många har blivit hjälpta av LCHF. Jag är så trött på kortsiktiga dieter och vill så gärna hitta en livsstil som fungerar. Jag äter ägg och fisk men inte mejeriprodukter. . det är lite konstigt jag vet men jag har en del konstiga mat idéer för mig fortfarande.

Annons:
jiim
2014-12-17 07:12
#7

#6 att inte äta mejeriprodukter är inget märkligt. Människan har klarat sig utan mejerier i hundratusentals år. Det är ett nytt påfund att äter modersmjölk från ett annat djur.

Sindri
2014-12-17 07:53
#8

Inkluderar du smör i mejeriprodukter?

Det är viktigt att du får i dig fett. Köttet vi köper nu är för det mesta strippat på fett så vi behöver steka i mycket smör t ex för att få i oss det.
Förr slogs man t ex alltid om de feta bitarna på köttet.
Kokosfett är bra fett, det kan man steka i istället för smör, likaså fett från feta fiskar. Fläsk inte i för mycket mängd.
Fettet gör att kroppen känner sig nöjd och är säker på att den kommer att få det den behöver.
Du ska naturligtvis inte proppa i dig en massa fett från början om du är van vid lågfettkost. Ta det varligt och vänj kroppen successivt.

soffyp
2014-12-17 23:13
#9

Ja smör räknar jag som mejeriprodukt. Tänker att jag får satsa på kokosfett och kokosmjölk istället och hoppas det räcker. Smygit igång igår och tycker magen redan känns mindre svullen. Och jag känner mig mer stabil i min tankar :) Finns det någon slagsmål maxintag vad det gäller kokosfett?

soffyp
2014-12-18 07:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Undrar om det här skulle kunna vara den okej mat dag? Försöker hålla ner kolhydraterna så mkt jag kan då jag märkt att min ångest ökar och att kroppen känns svullen. Lite rädd för att falla in i ett nytt ätstört beteende. 🌟

Sindri
2014-12-18 08:29
#11

Oj, men 1466 kalorier är kanske lite lite? Men det är nog bättre att du långsamt försöker  öka, vänj din kropp. Fördelningen ser bra ut.
Har du hittat den krämiga kokosmjölken? T ex Santa Marias i lila papptetra.

Har du testat chiafrön? Det är rätt dyrt, men går åt ruskigt lite. Och innehåller både protein och bra fetter, plus en hel massa andra nyttigheter. En pudding med 1 dl kokosmjölk och knappt ½ dl frön är ett bra mål.
Du kan lägga till några blåbär eller hallon för att få lite smak. Några extra kokosflingor om du gillar kokos.

Hur mycket kokosfett man kan äta är individuellt. En del måste vänja kroppen långsamt, kan bli rätt lösa i magen av det. Men lyssna på din kropp bara.

Heja dig!

soffyp
2014-12-18 09:02
#12

Sindri, tack!

Jo jag vet att 1466 kalorier är lite lite men eftersom jag tidigare varit van att äta 500-800 per dag tänker jag att detta är en bra början. När jag gick i behandling åt jag enorma mängder kolhydrater (quinoa, svartris, bönor, rotfrukter) och mådde verkligen inte bra, detta gjorde att jag efter ca 3 månader började söka en annan väg ut ur min ätstörning. Jag upplevde att det som hände var att jag gick upp i vikt men kände mig som en trött seg deg. Detta triggade igång ätstörningstankarna igen.

Det var så jag hittade hit. Jag har fått många kommentarer om att detta bara är att byta ett ätstört beteende mot ett annat och jag kan förstå vad de menar. Men jag är vuxen (28) och är den enda som kan ta ansvar för mig. 

Redan efter dessa få dagar jag ätit LCHF har jag märkt en stor skillnad, speciellt i mitt humör. Jag är lugn och tänker helt plötsligt på helt vanliga saker och inte bara mat och träning 24/7. Dessutom är det en stor lättnad för mig att veta hur mkt jag ska äta. Jag är inte tillräckligt frisk för att lite på mina mättnadskänslor än. Och med kolhydraterna blev det att jag åt hur mkt som helst.

Oj detta blev ju enlång utläggning :) hade lite behov av att ventilera verkar det som.

Hittade den krämiga kokosmjölken från St.Maria, väldigt god! 

Jag åt tidigare mkt chiafrö fast med vatten för att dämpa hunger, men med kokosmjölk låter ju väldigt mkt godare!!! Men hur är det med chiafrö, är det okej rent kolhydratsmässigt?

Och en fråga till, kokosflingor, är det inte mkt kolhydrater i det med?

Jag fick tipset av en annan före detta anorektiker om att försöka hålla kolhydrats nivån låg i början för att sedan försiktigt lägga till lite för att se vad kroppen reagerar på. Vad tror du?

Har provat att ha en tsk kokosfett i mitt te på morgonen innan jag äter, det tar bort mitt illamående och har gjort att jag kan äta frukost på ett bra och framförallt lugnt sätt.

Jag tycker det är fantastiks att märka skillnad så fort. Jag har ätit alla möjliga former av kost, vegan, vegitatian, bara frukt och så vidar. Men jag hoppas detta kan vara rätt för mig.

Tack för ditt pepp.

Ha en fin dag

Upp till toppen
Annons: