Annons:
Etikettövrigt
Läst 6987 ggr
maxiq
11/26/14, 5:54 PM

Livsmedelsverkets "nya" kostråd

Nu idag har Livsmedelsverket kommit med sina "nya" kostråd som ska ta hänsyn till miljön men de är påfallande lika de gamla som bara skulle ta hänsyn till oss levande människor. 

• Ät lagom mycket.
• Rör på dig minst 30 min varje dag. Ta pauser i stillasittandet.
• Ät mycket grönsaker och frukt, minst 500 gram/dag. Välj gärna grova grönsaker, som rotfrukter, baljväxter, kål och lök.
• Ät mindre rött kött och chark, högst 500 gram/vecka. Välj med omsorg om miljö och djurhälsa.
• Ät fisk 2-3 gånger/vecka, variera sorterna. Välj miljömärkt.
• Välj fullkorn i stället för vitt mjöl.
• Välj magra, osötade mejeriprodukter.
• Matfetter gjorda på nyttiga oljor, till exempel rapsolja, till matlagning och Nyckelhålsmärkta smörgåsfetter.
• Mindre socker, särskilt från söta drycker, godis, glass och bakverk.
• Minska på saltet, men använd joderat salt.

Hittar du något nytt? 🤔

"– Den senaste vetenskapen stärker grunden för de nuvarande kostråden. Därför gäller fortfarande att äta mycket grönt och frukt, fisk, fullkorn och nyttiga fetter. Men i de uppdaterade råden trycker vi ännu mer på helhet och balans, säger Åsa Brugård Konde"

Jomenvisstserru… 😐


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Hildgrim
11/26/14, 5:57 PM
#1

Vad är det som är fel med kostråden tycker du?

Exoticas
11/26/14, 6:00 PM
#2

#1
Antagligen att det är samma gamla vanliga ;)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

maxiq
11/26/14, 6:07 PM
#3

Och att kostråden är delvis människoovänliga fast de är miljövänliga.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

RobinEH
11/26/14, 6:10 PM
#4

Utmärkta råd på populationsnivå. Men visst, ser inte ut att vara så mycket nytt. Får se när deras remiss släpps.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Krobb
11/26/14, 6:20 PM
#5

Inte mycket uppdaterat men håller med #4 att det är goda råd på populationsnivå. Är det någon som hade förväntat sig att SLV helt plötsligt skulle anamma strikt lågkolhydratkost och bannlysa spannmål? Knappast.

jiim
11/26/14, 6:32 PM
#6

tycker det är en skam att SLV sätter nyckelhål på spannmål, bara för det är bättre än vitt mjöl. Spannmål är fortfarande värdelöst(fast någon mindre värdelöst än vitt mjöl),då  det ska inte vara några nyckelhål på det!

samma sak när man medvetet tillsatt socker, då ska det absolut inte få finnas ett nyckelhål då tillverkaren medvetet gjort produkten onyttigare

Annons:
Inkanyezi
11/26/14, 6:34 PM
#7

Men varför ska man välja magra mejeriprodukter?

Och nyckelhålsmärkta smörgåsfetter är väl inte hälsosamma? Jag begriper inte riktigt heller varför man ska betala mer för att man får mindre av varan man vill ha, genom att de har emulgerat in vatten.

jiim
11/26/14, 8:43 PM
#8

En sak till: de nämner fortfarande frukt och grönsaker tillsammans!

RobinEH
11/26/14, 8:59 PM
#9

#8

Är det så konstigt med tanke på att de flesta studier undersöker just dessa grupper tillsammans? Och återigen så gäller det råd på populationsnivå, så vad är problemet?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

jiim
11/26/14, 9:36 PM
#10

#9 jo det är konstigt eftersom stor skillnad på blodsockret om man dricker en färdigpressad juice på ett par apelsiner och att äta samma mängd broccoli eller sallad.

Men enligt SLV är det i princip samma sak, eftersom de vill man ska småäta alla dygnets vakna timmar för att hålla blodsockret konstant HÖGT och svängigt

frukt innehållerså jädrans mycket socker, speciellt fruktos. Vilket inte grönsaker gör. Förstår fortfarande inte hur de kan nämna dem tillsammans

maxiq
11/26/14, 9:54 PM
#11

Dom bankar även fortfarande ihop kött och chark. Dålig chark innehåller ju bara spår av kött… 😕


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Inkanyezi
11/26/14, 9:56 PM
#12

Kan innehålla spår av fötter.. . åh nej, nötter var det.

Det är konstigt, men jag läser alltid "spår av fötter" innan jag kollar att det fortfarande är ett N där.

RobinEH
11/26/14, 10:04 PM
#13

#10

Du har ingen som helst koll på livsmedelsverkets kostråd. Det enda du gör är att kasta ur dig halmgubbar åt höger och vänster.

100g broccoli innehåller 1,2g glukos enl. fineli.
100g äpple innehåller 2,1g glukos enl. fineli.
Åh gud herre min jesus rädda mig från den enorma skillnaden. Mina glukosnivåer kommer bränna sönder mina kärl.😴 

Varför tar du upp juice? Vart ser du SLVs rekommendationer om juice? Kan du hålla dig till sak?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
maxiq
11/26/14, 10:06 PM
#14

Det är SLV som innehåller tydliga spår av nötter!

Bra analys av Annika Dahlqvist


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

RobinEH
11/26/14, 10:07 PM
#15

#11

"_Red meat
_

_Some studies may have included processed meats in their classification of red meat intake.
_

Colorectum Sixteen cohort studies 8-24 and 71 case-control studies investigated red meat and colorectal cancer. All of the cohort studies that reported analyses of risk for the highest intake group when compared to the lowest showed increased risk (figure 4.3.1), 8-24 which was statistically significant in four (one of these was specific to rapidacetylator genotypes). Meta-analysis was possible on seven studies that measured red meat intake in ‘times per week’ and three studies that measured grams per day. The summary effect estimates were 1.43 (95% confidence interval (CI) 1.05–1.94) per times/week and 1.29 (95% CI 1.04–1.60) per 100 g/day, respectively (figures 4.3.2 and 4.3.3). There was moderate heterogeneity in the former analysis and low heterogeneity in the latter. A dose-response relationship is apparent from cohort data (figur e 4.3.4). These data are supported by a recently published meta-analysis of 15 prospective studies, which reported a summar y effect estimate of 1.28 (95% CI 1.18–1.39) per 120 g/day. Because of the abundant prospective data from cohort studies, case-control studies were not summarised. The general mechanisms through which red meat could plausibly cause cancer ar e outlined below. In addition, dietary haem iron induces colonic cytotoxicity and hyperproliferation.

A substantial amount of data from cohort and case- control studies showed a dose-response relationship, supported by evidence for plausible mechanisms operating in humans. Red meat is a convincing cause of colorectal cancer…"

http://www.dietandcancerreport.org/cancer_resource_center/downloads/chapters/chapter_04.pdf

Forskningsfusk som vanligt?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

jiim
11/26/14, 10:10 PM
#16

#13, eftersom det gör skillnad på blodsockret att äta 500gram apelsiner mot att äta 500 sallad. äter man apelsinerna måste man gå å småäta hela dagen, och det finns roligare saker att göra än å äta Sen om vi tar frukt tex med ca 10% socker så på 500gram frukt så kommer man ironiskt nog upp i de Max 50gram socker SLV rekommenderar. Synd bara att de inte tog efter WHOs förslag på Max 25gram

aktagrottman
11/26/14, 10:11 PM
#17

En sak de inte tänker på med klimat påverka.
Räknar man på en morot påverkar inte moroten klimatet alls så ett kilo morot gynnar klimatet genom att ta upp koldioxid.

Men en ko tar inte upp koldioxid, den släpper ut koldioxid.
Problemet är att kom äter växter som tar upp koldioxid men samtidigt kostar det mycket koldioxid att producera dessa produkter så som vall, vete osv då massiva maskiner producerar dessa. Så då kan man räkna in att koldioxiden att producera vete, vall, soja och koldioxig kon spotar ur sig.

Men vad används som gödsel till moroten då?
Den gödseln kommer från kon eller från fosiltframställt konstgödsel.

Jag unndrar hur djupgående denna miljö rödelse verkligen är.
För det finns väldigt väldigt mycket att räkna på och i slutändan gynnar och samverkar de flesta parter med varandra, moroten tar upp kons koldioxid, moroten får kons skit, Människan äter upp moroten skiten spolas ner slir slam får inta göslar på grödor. Ett oslutet system.

Moroten tillverkas, slängs i en soptunna ett oslutet system.

Yes ett olje fällt, ner i bilen ut i luften ingen ny olja ett oslutet system.

Men ett raps fält, pressa olja, kör på den oljan, yes ett rafsfält som tar upp koldioxiden yes ett slutet system.

Det är inte växterna eller djuren som sabbar vårt system utan att vi använder för mycket resurcer och ej förnyelsebara produkter, vi sluter inte kretsloppet igen.

Vi förstör miljön, inte kon kon ingår i ett naturligt kretslopp.

RobinEH
11/26/14, 10:25 PM
#18

#16

Trams och du har varken koll på livsmedelsverkets råd eller WHOs råd.

"Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör högst 10 procent av energin från maten komma från tillsatt socker. Tillsatt socker är socker som inte finns naturligt i råvaran. För vuxna motsvarar det ungefär 50-75 g tillsatt socker per dag beroende på hur mycket energi man behöver. Enligt Livsmedelsverkets senaste undersökning av svenskars matvanor, Riksmaten Vuxna 2010-11, äter fyra av tio svenskar mer socker än så. "

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/Socker-/

"Q: So the recommendations don’t apply to other types of sugar?

A: That’s right. The WHO recommendations only apply to free sugars. These do not include the sugars present in whole fruit and vegetables, which are sometimes known as intrinsic sugars. These sugars are encapsulated by a plant cell wall. They tend to be digested more slowly and take longer to enter the blood stream than free sugars."

http://www.who.int/bulletin/volumes/92/11/14-031114/en/

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

jiim
11/26/14, 10:53 PM
#19

#18, jag har läst på denna länken och där stog inget om tillsatt socker http://www.who.int/mediacentre/news/notes/2014/consultation-sugar-guideline/en/
synd att de är så otydliga. Det är möjligt att de skrivit fel i nyhetsartikeln jag länkade till.

Så med SLVs rekommendationer kan man äta ännu mer socker. Man kan ju äta de 60E% kolhydrater de rekommenderar i socker,
dvs 2000*0,6/4=300gram socker om dagen.

fast problemet kvarstår…. SLV blandar fortfarande ihop frukt med grönt :( vad gäller exemplet mellan äpple och broccoli så är totala mängden sockerarter 7.1 resp. 2.0.
I äpplet har du stora mängder fruktos som är säkerligen skadligare för kroppen än glukosen

RobinEH
11/26/14, 11:21 PM
#20

#19

Du sprider propaganda och missrepresenterar livsmedelsverket. Läs deras kostrekommendationer innan du kastar ur dig dina halmgubbar. Om 100% av kolhydraterna man intar består av sockerarter så följer man inte SLVs kostråd.

"…The suggested limits on intake of sugars in the draft guideline apply to all monosaccharides (such as glucose, fructose) and disaccharides (such as sucrose or table sugar) that are added to food by the manufacturer, the cook or the consumer, as well as sugars that are naturally present in honey, syrups, fruit juices and fruit concentrates…"
Det kan vara svårt ibland. På de flesta webbläsare fungerar det att klicka på "Ctrl" + "f" så kommer det upp en sökruta. Klistra in vad jag citerat här exkl. de radade punkterna så kan du i din länk finna precis vart detta står.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Brje
11/27/14, 12:00 AM
#21

Slv Statens livsfarlighetsverk verkar mest gå läkmedelsindustrin till mötes, det gäller att ta sig en rejäl funderare och tänka själv,  det mesta handlar om  pengar som vanligt. Kolhydratrik säd och potatis socker mm kan bli  kackerlacksföda som blir bra protein någon som vet. kackerlackorna kanske är bra grovfoderomvandlare? precis som nötboskap får och getter?

Någon som vet mer om kolhydratomvandlare?

jiim
11/27/14, 5:56 AM
#22

#20, exakt där står det att det gäller naturligt socker i tex fruktjuice (som bara är frukt)

Är det skillnad på naturliga sockret i fruktjuice och naturliga sockrt i frukt? 😃

Då är det ju så att det är ironiskt att 500gram frukt ger SLVs max-intag i socker… Med din tolkning får man alltså äta 60E%=300gram socker om dagen (låt oss säga att vi bara äter äpplen). Fast max 50gram av dessa får komma från pressade äpplen…

VildaVittra
11/27/14, 7:08 AM
#23

#19 "fast problemet kvarstår…. SLV blandar fortfarande ihop frukt med grönt :( "

Du kan inte klura ut varför de står tillsammans? Hur många av "grönsakerna" är det som egentligen, rent botaniskt, är frukter? Jordnötter brukar ju listas bland nötterna, kanske vi ska göra gemensam sak och kontakta livsmedelsverket med en protestlista om att de nu ska stå listade bland grönsakerna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jiim
11/27/14, 7:33 AM
#24

#23, Nej det kan jag inte klura ut.
frukter=apelsin, äpple,banan etc
grönsaker: gröna blad, broccoli etc
Det är ganska stor skillnad på mängden socker i dessa livsmedel. Skulle jag äta 500gram banan (ca 75gram socker) så hade jag säkerligen gått med huvudvärk resten av dagen. 

Sen verkar det ju som att livsmedelsverket tycker att om man pressar dessa 500gram bananer så är det inte längre "tillåtet" då det kallas juice…

VildaVittra
11/27/14, 7:57 AM
#25

#24 Frukter: Tomat, avokado, gurka, paprika, aubergine. Behöver du fler? Har du någon gång slagit upp definitionen på termen frukt? Kan du nu börja se varför man klumpar ihop dom? 

"Sen verkar det ju som att livsmedelsverket tycker att om man pressar dessa 500 gram bananer så är det inte längre "tillåtet" då det kallas juice..."

Vet du vad fibrer är?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jiim
11/27/14, 8:19 AM
#26

#25, Tror du att "familjen Svensson" tänker tomat och gurka som en grönsak eller frukt? När de läser minst 500gram frukt så tänker de att de kan frossa i söta frukter. 
sen om man gör juice av hela frukten så finns fibrerna kvar.

fibrer är ändå något man får i oss tillräckligt om vi äter sallad och grönsaker.

I synnerhet får man i sig för MYCKET fiber om man äter enligt SLVs råd med en massa spannmål och fullkornsprodukter.

VildaVittra
11/27/14, 8:40 AM
#27

#26 Så du menar att ett statligt verk ska frånse vad det verkligen är? Bara för att en del sov på biologin i högstadiet (när man får lära sig definitionen av frukt)? 

"sen om man gör juice av hela frukten så finns fibrerna kvar."

Om man mixar hela frukten finns fibrerna kvar, men inte om man juicar dom. Juice är fruktsaft, det innehåller inte den mängd cellväggarna som frukten gör.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Layza
11/27/14, 9:02 AM
#28

#26 #27 Vi får fruktkorgar till jobbet. Inte en tomat eller avocado i dessa, tyvärr. Bara bananer, päron, kiwi, äpplen. Jag tror nog att de flesta sov på biologin.

VildaVittra
11/27/14, 9:04 AM
#29

#28 Faktiskt är bananer ett bär och inte en frukt. 

De flesta? Verkligen inte där jag gick och jag tror inte vi var någon ovanlig klass.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Doroteagun
11/27/14, 10:49 PM
#30

#14  Fyndigt!

Upp till toppen
Annons: