Annons:
Etikettövrigt
Läst 6095 ggr
Cleaneatingbyannika
2014-11-26 12:47

Är lchf en "mode-diet"?

Jag har ätit lchf i ett par års tid och mår så bra av denna kosthållning. Jag funderar på att utbilda mig till kostrådgivare under 2015. Men den senaste tiden har jag fått kommentarer från flera håll om att det är dumt att lägga pengar på en utbildning som inriktar sig på något som är en mode-diet och som kommer att snart försvinna. Själv vägrar jag tro detta. Men vänner och bekanta som jag anförtrott mig åt har rått mig att i så fall gå en utbildning som är mer bred och inte inriktad på enbart lågkolhydratkost.

Tankar och funderingar?

Annons:
hemul
2014-11-26 13:29
#1

Du får väl göra som Ulrika Davisson - var flexibel! 😃

jiim
2014-11-26 13:50
#2

Som alla branscher får man lite vända kappan efter vinden. Skulle lågkolhydratskost vara "ute" om 5 år, så får du antingen byta anpassa dig till det nya modet eller sluta i branchen.

Kan tillägga att jag tror i alla fall att lågkolhydratskost av någon form är för att stanna :)

hemul
2014-11-26 15:44
#3

Ska jag vara ärlig skulle jag oroa mig mer för att betala för en utbildning som man inte kan gå till arbetsförmedlingen och söka jobb på.  Den är så kortvarig att man knappast kan få någon gedigen kunskap inom de områden som behandlas heller, något som tyvärr märks ibland på de utbildades uttalanden. Och jämför nu inte med motsvarande tid/poäng på universitetet. Då har eleverna förkunskaper, studivana o.s.v. Det är en helt annan sak att intensivt läsa in ett område som ansluter till det man redan behärskar. Här börjar man från scratch. 

Framför allt skulle jag inte lägga min hälsa i händerna på någon som endast har denna utbildning i bagaget.

Kajak11
2014-11-26 18:02
#4

kundarna i dag är ju mycket pålästa och många frågor om det ena och annat.

Många kostrådgivara har kanske en diëtist utbildning, sjukskötarske utbildning eller annat. Men det beror ju kanske ochså lite på åt vilket hål du har interessa. Kombinerar du med typ träning eller annat så du får en niche? Men det går inte att jämnföra med arbetsförmidlingen som hemul skrivar.

Jag har gammal massageutbildning, som jag inte använder. Betalade själv och då jag sökte in på sjukgymnastutbildning var dom inte intresserad av den private utbildning jag hade tagit som "klassisk massör" (!) Det är många år sedan. Tänk efter..bara ett råd:-)

Cleaneatingbyannika
2014-11-26 21:29
#5

Jag har ett heltidsjobb redan och kostrådgivning skulle i så fall något jag gör därutöver i samband med min blogg. Tack för att ni delade med er av era tankar.

aktagrottman
2014-11-26 22:50
#6

Tja. Man måste vara lite föexibal och anpassningsbar.
Som det ser ut idag är LCHF och Paleo det som ser ut att vara mest rätt, nära följt av slowcarb tänket i fyra timmars kroppen.
Man måste titta sig omkring och kanske kombinera flera olika dieter.
Det finns mycket bra i en rad olika det senaste i LCHF svären är ju tarmkontroll i form at Resistent stärkelse.
Man lär sig med livet men fet mat och lite bshöjande ämnen är rätt väg.

Annons:
Brje
2014-11-27 00:05
#7

Jag vill minnas att Inez Usman som satt i en regering och att internet bara blir en "FLUGA" och vi vet alla hur det är idag.

aktagrottman
2014-11-27 00:27
#8

#7 Internet är en fluga.
Det är bara ingen som inset det ännu. :P

OlgaMaria
2014-11-30 20:18
#9

LCHF är inte en modediet. Den har funnits i mer än 10 år och har blivit en livsstil för en stor andel svenskar. Den blir mer och mer accepterad inom vården och i samhället. 

Men det betyder ju inte att det är världens bästa idé att utbilda sig till kostrådgivare, eller att lyssna på vad andra tror är bäst för dig. Jag tror i alla fall inte du behöver oroa dig för att folk ska glömma bort LCHF inom en överskådlig framtid, men det är ju så mycket mer att ta ställning till. Framför allt behöver du tro på det du gör.

Personligen tror jag att det kanske går inflation i kostrådgivare, samtidigt som det kanske är få som vill betala för att få kostrådgivning. Allt man behöver veta är ju ändå tillgängligt gratis på internet. Man behöver nog arbeta med kostrådgivning i kombination med något annat (spa, gym, provtagningar, vården…) för att nå ut.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hemul
2014-12-01 00:04
#10

Jag tror inte folk betalar för kostrådgivning egentligen. Det är nog mer någon slags osäkerhet, att vilja ha nån att hålla i handen (via email oftast - jo pytt!). Eller att man är lat alternativt fantasilös och gillar att få veckomenyer och recept. Kanske inte precis så, men ni fattar vad jag menar. Det är något annat än själva kostrådgivningen man köper. Är väl samma sak med diverse bantarklubbar på nätet.

Upp till toppen
Annons: