Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

magen!!!

2014-11-22 11:55 #0 av: honni

Hej! Har nu kört normalt lchf i drygt fyra veckor. Trivs superbra med det och kommer inte sluta! Mitt problem är att det är tvärstopp i magen! Har provat kokosolja, magnesium i lite högre dos än rekommenderat, lin - och chiafrön. Har förstått att jag troligen inte behöver gå lika ofta som när jag åt vanlig kost då jag äter mer näringsrikt nu men det är frustrerande . Enda gången det händer nåt år när jag är ute på långpromenad och det törs jag knappt längre för det kan ju ta en ände med förskräckelse. :-) Tacksam för tips!!!!!!

Anmäl
2014-11-22 13:58 #1 av: Mooniq

Dricker du rejält med vatten? om man dricker lite vatten så kan man uppleva att man blir lätt förstoppad. Sen kan en sked kokosfett hjälpa kroppen på traven 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2014-11-22 17:03 #2 av: Zepp

Ja det där är den mest vanliga omställningsproblematiken!

Det handlar för det mesta om att maten du äter tas upp av kroppen och väldigt lite går till spillo!

Det får då ofta till följd att tjocktarmen inte blir fylld vilket i sig leder till mindre retning för att tömma denna, väntar man sen för länge tar tjocktarmen upp för mycket vatten och dina stools blir stenhårda!

Det är för de flesta ett övergående fenomen.. under tiden så kan du använda lite huskurer, Phsylliumfrön.. favoriten på äldreboenden men även magnesium.

Lite linfrön och några andra hela frön underlättar oxå.

Sen i förlängningen så kan det vara bra att öka på sina gröna blad och några andra grönsaker med låg stärkelse, sådana med lite lösliga fibrer/RS, typ rå morot!

Anmäl
2014-11-22 17:40 #3 av: honni

Har provat allt detta. Dricker mer vatten än jag gjorde innan, det blir 1-1,5 liter/dag utöver det jag dricker till maten. Kokosolja har jag provat, likaså magnesium. Väntar på en sort från USA som jag sett rekommendation på här . Äter grönsaker varje dag, typ broccoli, brysselkål, vitkål.

Anmäl
2014-11-22 17:42 #4 av: honni

Äter fröknäcke och har dessutom ätit lin-och chiafrön på morgonen med stort glas vatten.

Anmäl
2014-11-22 17:54 #5 av: Zepp

Phsylliumfrön/loppfrön finns i vanliga handeln, de är outstanding för just detta problemet!

Anmäl
2014-11-22 18:52 #6 av: honni

Tack! Jag ska köpa en påse i morgon och testa.

Anmäl
2014-11-22 18:53 #7 av: honni

Förresten, hur mycket ska man ta?

Anmäl
2014-11-22 18:56 #8 av: Zepp

Ta en matsked på morgonen, antingen till din fil/youghurt eller i ett glas vatten.

Hur du än gör drick vatten, det bildar slem runt fröet och det följer med hela vägen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.