Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 6746 ggr
kattöga
11/20/14, 9:23 PM

ost utan, eller med lite salt?

Jag tycker mycket om ost och min ena katt älskar ost. Men jag tycker att all ost är så salt! Har ni tips på ost, både hård- och mjukost, som inte innehåller så mycket salt?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
tlover
11/20/14, 9:30 PM
#1

Egengjord ost. Det är riktigt enkelt faktiskt om man gör färskost.

l'm back

kattöga
11/20/14, 9:36 PM
#2

Tack tlover! Det kan vara en idé! Jag tror inte att citronen i ditt recept skulle tilltala katten, men säkert mig.

Kan man göra sån här ost på laktosfri mjölk tror du? (Tänker på katten som rent ut sagt ÄLSKAR ost.)

Men för min egen del, vill jag gärna prova på egengjord ost, med eller utan båda citron och salt. Men då blir det pyttelite salt i så fall, för jag tycker att det finns så mycket salt i allt möjligt numera…….. 

Jag själv älskar just färskost också! :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

tlover
11/20/14, 9:49 PM
#3

#2 Man kan göra färskost på allt surt, tex fil, kefir, yoghurt, äppelcidervinäger (kanske inte det godaste men kul att testa), sur mjölk etc

Jag har själv testat förutom citronen, fil, kefir, yoghurt och äppelcidervinäger.

Jag har också testat att göra på laktosfri mjölk om jag minns rätt (jag brukar köpa mjölk/fil/etc då det är billigt och håller på att gå ut) och det funkar. Den enda ost jag tror skulle kunna ha problem med laktosfri mjölk är mesost.

l'm back

kattöga
11/20/14, 9:53 PM
#4

Toppentips, tlover! Tack så jättemycket! Det ska bli kul att prova mig fram och se vad både hon och jag gillar! 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

tlover
11/20/14, 10:08 PM
#5

#4 Varning, du kan bli beroende och börja fundera på att köpa ostformar och div annat för dyra pengar. 😃

l'm back

kattöga
11/20/14, 10:32 PM
#6

👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
hemul
11/21/14, 10:06 AM
#7

Det går bra med gamla konservburkar också. Vad som helst som är rörformat så vasslen kan rinnan ut där nere. Höll på med det där ett tag. Men jag lyckades alrig lagra mina ostar. Åt upp dem direkt när de format sig. Det är faktiskt jättegott med pinfärsk hårdost!

Det är rätt "värt det" faktiskt. Man får rätt mycket av ett kok.

http://fetbobba.net/fettskramd-arkiv/43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article500.html

Upp till toppen
Annons: