Annons:
Etikettövrigt
Läst 3771 ggr
ElisabethB
2014-11-19 11:37

Heja heja friskt humör

Nu har jag rensat ur skafferiet och ska handla lchf till kyl, frys och skafferi. Storhandla i Bengtsfors.

Kom gärna med förslag på vad jag bör ha med på inköpslistan..

Vad ska jag inte lägga i kundkorgen?

Ha det bra allihop!!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
ElisabethB
2014-11-19 11:45
#2

Tusen tack!

Hade missat den tråden.. 😞

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

jiim
2014-11-20 07:55
#4

Då kan väl jag nämna några fällor :)

Vanlig fälla brukar vara mjölk, så lägg inte den i kundkorgen. 1 liter innehåller 50gram socker.

Frukt tror också många är nyttigt, men innehåller upp mot 90E% socker. Ska du äta frukt så håll dig till avocado och/eller oliver :)

100gram mörk choklad kan också innehålla upp mot 50 gram socker. mörk choklad är inte lchf-vänligt om du inte har minst 90% kakao, allra helst göra egen choad.

regeln med max 5g kolhydrater per 100gram kan vara ganska missvissand. Äter man 1kg av sådana livsmedel per dag  så blir det 50gram kolhydrater. istället för max 5g per 100g så tänk istället totala mängden kolhydrater per dag.

Å andra sidan betyder det inte att man kan äta 500gram smör om dagen utan att man lägger på sig några hekton…

lightläsk, sötningsmedel etc kan göra det svårare attavvänja sig vid socker om man har problem med de, trots noll kolhydrater. Själv dricker jag lightläsk och är en dålig förebild :) sött på tungan kan trigga insulin för att förbereda kroppen att det kommer något sött.  Stora mängder protein triggar också insulin.

lycka till,

Zepp
2014-11-21 19:52
#5

5% regel är mest för sådana livsmedel där de ändå tillsatt stärkelse/socker.. typ korv.. andra charkuterier!

Självklart är det bästa att stoppa sin korv själv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: