Annons:
Etikettövrigt
Läst 5003 ggr
Aleya
11/18/14, 9:36 PM

Underligt kostråd

Jag var på föreläsning som ett stort företag sponsrade (nämner ej namn) och fick med mig en broschyr om amning. Och jag höll på att tappa hakan. I råd för vilken kost man bör äta under amningen så står det att man bör äta lättmjölk, naturell lättfil. och ha flytande margarin till matlagning. Jag blir mörkrädd. Jag som ung kvinna (dock barnlös ännu) känner att detta låter som om barnet redan från tidigt blir utsatt för onödiga konstgjorda produkter. Vad säger ni?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
IceTee
11/18/14, 9:40 PM
#1

Nu blir jag lite förvirrad här, vad är det som är konstgjort? (försöker lära mig, så ingen tror att jag hackar på någon!)

Medarbetare på Skor iFokus

ChristineL
11/18/14, 9:47 PM
#2

Det är vad slv rekommenderar till barn också och jag håller med om att det är skrämmande! Vi har en 1, 5-åring, vi har bara fullfeta produkter hemma och friskare unge får man leta efter.

Aleya
11/18/14, 9:56 PM
#3

#1 med konstgjort menar jag att det inte är gjort så som smör av grädde. Lättmjölk innehåller exempelvis TILLSATTA vitaminer. Margarin vill jag inte ens veta hur det görs, om man tänker på att smör skulle aldrig bli lika flytande som just flytande margarin om du inte smälter det . #2 det låter fantastiskt. Slv borde nog se över ett och annat.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IceTee
11/18/14, 10:01 PM
#4

#3 jaha! Tänkte mest på att alla mejeriprodukter ju börjar som "lätt" tills man tillsätter fett, men att de tillsätter vitaminer hade jag faktiskt ingen aning om! Då förstår jag vad du menar!

Medarbetare på Skor iFokus

Aleya
11/18/14, 10:08 PM
#5

#4 man kan ju tycka att är produkten fullgod så borde man ju inte behöva mixtra med vitaminer och sådant. Men personligen så tycker jag att lättmjölk smakar surt vatten. Dock är nog smaklökarna "förpestade" av all grädde. Så t o m standardavvikelsen smakar knepigt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

RobinEH
11/18/14, 10:11 PM
#6

Jag säger att jag inte ser något som helst problem med rådet.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
IceTee
11/18/14, 10:13 PM
#7

#5 ja lättmjök har aldrig varit min grej (även om jag inte kör med lchf)! Hos mormor får man svagt kaffe med lättmjölk, det smakar inte mycket! 😃

Medarbetare på Skor iFokus

vallhund
11/18/14, 10:13 PM
#8

#4 På vilket sätt börjar alla mejeriprodukter som "lätt" Mjölk från kossor, getter o får är knappast lättprodukter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

IceTee
11/18/14, 10:17 PM
#9

#8 det är bara vad jag fått lära mig, kan ha helt fel

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
11/18/14, 10:19 PM
#10

#8 läste på lite och när man framställer mjölk går det till så att man separerar mjölken så du får grädde och skummjölk (0.05%) sen tillsätter du den önskade mängden fett i skummjölken för att få lätt-,mellan-, eller standardmjölk!

Medarbetare på Skor iFokus

Aleya
11/18/14, 10:24 PM
#11

#6 så det är bra att äta mindre naturliga saker menar du? Inte fanns det exempelvis margarin på 1800-talet. Då var det smör som gällde. Lättmjölk är också ett nytt påhitt. Så som sagt: vad är det du tycker verkar bra i dessa råd? För det mamman äter går ju ut i bröstmjölken.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Inkanyezi
11/18/14, 10:24 PM
#12

#4 Nej, mejeriprodukterna börjar inte som "lätt". När jag var på landet hade våra kor en fetthalt på ungefär 5,5 % och i Normandie är den vanliga fetthalten ungefär 6 %. När mjölken kommer till mejeriet, så blandas den från olika gårdar, och vanlig fullfet mjölk har en fetthalt på nästan fem procent, men det beror på att en del av fettet har tagits bort.

När man skummar av grädde får man magrare mjölk som har lägre fetthalt, och den mjölken saknar en del av det vitamin D som mjölk normalt innehåller, så därför brukar man tillsätta D-vitamin i de magrare mjölkprodukterna.

Ost gjordes förr av vanlig fullfet mjölk som ystades, och ost blir därför ganska fet. Grädden som har skummats av mjölken används till att göra smör.

Så ingen mejeriprodukt börjar som "lätt" om du menar att lätt betyder att det skulle vara lite fett. Mjölk innehåller omkring fyra till fem procent socker och ungefär tre och en halv procent protein. Av torrsubstansen är fettet största andelen, därefter socker och sist protein. Också så kallad "Gammaldags" mjölk, med tre procents fetthalt är fettreducerad, eftersom man använder fettet för att göra smör. Det finns kor som mjölkar mindre än omkring fem procent fett, det varierar med ras, årstid, foder/bete och när kon har kalvat. Gårdsmjölk brukar innehålla ungefär fyra och en halv procent fett. När kon just har kalvat är fetthalten högre, kan vara nära sju procent, medan proteinet och sockret är ungefär lika mycket.

Så all mjölk från mejerier är fettreducerad. Inget fett tillsätts, utan det tas bort.

IceTee
11/18/14, 10:26 PM
#13

#12 Man lär sig något nytt varje dag! Dock så separeras ju mjölken (man tar bort det mesta fettet) och sen tillsätts nytt fett

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
hemul
11/19/14, 7:08 AM
#14

Mjölken  börjar så klart inte som lätt i den bemärkelsen att den kommer fettsepararerad ur kon, men det förstod nog alla redan. Men det är riktigt att det görs som IceTee beskriver på mejeriet. Så standardmjölk är lika processad som lättmjölk minus tillsatta vitaminer. Är inte säker på hur det är med Gammaldags, men antagligen görs den likadant.

Mooniq
11/19/14, 8:56 AM
#15

Har man lånekort så gå in på www.elib.se kolla under rubrik medicin & hälsa. Där finns en dansk forskarrapporten som heter den ohälsosamma mjölken. Läs den!!! Man kan även googla titeln och köpa rapporten som e-bok för ca 76 kr. Mycket läsvärd och den är en riktig ögonläkare.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: