Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Majonnäs som huvudkälla

2014-10-24 20:09 #0 av: Gladasvampen

Hej! På senaste tiden överkonsumerar jag majonnäs, äter ca 70 gram om dagen, oftast till frukost och till kvällen på ägg och avocado. Jag äter helt klart mer majonnäs än smör, då jag endast använder smör till stekning (mycket smör..) 

Är det dåligt att använda majonnäs som huvud källa till fett? Älskar smaken men det känns som att det är dåligt med så mycket majjo och med tanke på att majjo har så mycket tillsatser. Vad tycker ni ?

Anmäl
2014-10-24 20:11 #1 av: Tjeja

Gör din egen hemmagjorda majonäs istället så slipper du de dåliga tillsatserna!

Anmäl
2014-10-24 20:15 #2 av: RobinEH

Vilka dåliga tillsatser tycker du finns i köpemajonnäs?

Vetenskap har inte svaret på allt, men det går inte påhitt mer sant.
Sajtvärd på ViktminskningTräning.

Anmäl
2014-10-24 20:19 #3 av: Tjeja

Vet faktiskt inte köper inte majonäs! Men allt fabrikstillverkat innehåller ju en massa saker som man aldrig har i hemmagjord mat gjort på råvaror.

Anmäl
2014-10-24 20:39 #4 av: Gladasvampen

#1 Lyxar till med egen majjo en gång i månaden eftersom att det är tidskrävande och det händer att jag misslyckas. Den blir även dålig efter tre dagar så är lite försiktig med den :)

Anmäl
2014-10-24 20:48 #5 av: RobinEH

Kavli innehåller:

"Veg. olja (raps), vatten, äggula (8%), ättika, socker, senap, salt, konserveringsmedel (E202), kryddor, stabiliseringsmedel (E415, E412), färgämne (E160a).

Näringsvärde per 100 g

Energi kcal 700 kcal
Protein 1 g
Kolhydrat 3 g
Fett 77 g"

http://www.kavli.se/produkter/majonnas/majonnas/pages/aktamajonnas.aspx

Anmäl
2014-10-24 21:03 #6 av: Tjeja

Se där #5 Det jag har i min majjo är mindre än det står på första raden du skrev där!

Vad ska man med konserveringsmedel, stabliiseringsmedel och färgämnen till?

Färskt hemmagjort just när man behöver det! Betydligt godare och nyttigare!

BORT MED KONSERVERINGSMEDEL liksom! ha ha

Anmäl
2014-10-24 21:19 #7 av: jiim

Käkar du mycket majonnäs så gör egen. :)

sen 70 gram om dagen är ingenting ;) Jag var inne i en period då jag åt 2-4dl/dag...

Anmäl
2014-10-24 21:52 #8 av: RobinEH

Som TS skrev i #4 så är hållbarheten på egengjord majonnäs ett problem för somliga. Därav användning av konserveringsmedel. Stabiliseringsmedlen används för att bibehålla god konsistens och färgämnen för utseendet.

E202 är kaliumsorbat vilket bla. återfinns i en del bär.
E415 är xantangummi.
E412 är guarkärnmjöl som framställs ur frön från spec. guarväxt.
E160a är karoten vilket bla. återfinns i morötter i beta-form.

Anmäl
2014-10-24 21:56 #9 av: Tjeja

Äter man 70 gram om dagen hinner man göra och äta upp det innan det ens närmar sig dåligt!

Anmäl
2014-10-24 23:18 #10 av: hemul

Skulle ora mig mer för den dåliga oljan än för tillsatserna i det här fallet. Men visst, jag köper också Findus majonnäs. Men jag äter det inte varje dag, bara ibland.

Anmäl
2014-10-25 04:47 #11 av: Kvothe

Har alltid kavli eko majonnäs hemma.
Har även gjort själv, tycker det är enklast i en blender.
Ta bara:
Dijonsenap, ättika/vinäger, salt, bara äggulor och rapsolja.
Lägg allt utom oljan i blendern och kör, tillsätt olja under tiden.
Klart.

Ps, gör inte Fusk majonnäs som också ska ha äggvitan.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!