Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 6289 ggr
Gladasvampen
2014-10-24 20:09

Majonnäs som huvudkälla

Hej! På senaste tiden överkonsumerar jag majonnäs, äter ca 70 gram om dagen, oftast till frukost och till kvällen på ägg och avocado. Jag äter helt klart mer majonnäs än smör, då jag endast använder smör till stekning (mycket smör..) 

Är det dåligt att använda majonnäs som huvud källa till fett? Älskar smaken men det känns som att det är dåligt med så mycket majjo och med tanke på att majjo har så mycket tillsatser. Vad tycker ni ?

Annons:
Tjeja
2014-10-24 20:11
#1

Gör din egen hemmagjorda majonäs istället så slipper du de dåliga tillsatserna!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

RobinEH
2014-10-24 20:15
#2

#1

Vilka dåliga tillsatser tycker du finns i köpemajonnäs?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Tjeja
2014-10-24 20:19
#3

Vet faktiskt inte köper inte majonäs! Men allt fabrikstillverkat innehåller ju en massa saker som man aldrig har i hemmagjord mat gjort på råvaror.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gladasvampen
2014-10-24 20:39
#4

#1 Lyxar till med egen majjo en gång i månaden eftersom att det är tidskrävande och det händer att jag misslyckas. Den blir även dålig efter tre dagar så är lite försiktig med den :)

RobinEH
2014-10-24 20:48
#5

#3

Kavli innehåller:

"Veg. olja (raps), vatten, äggula (8%), ättika, socker, senap, salt, konserveringsmedel (E202), kryddor, stabiliseringsmedel (E415, E412), färgämne (E160a).

Näringsvärde per 100 g

Energi kcal 700 kcal Protein 1 g Kolhydrat 3 g Fett 77 g"

http://www.kavli.se/produkter/majonnas/majonnas/pages/aktamajonnas.aspx

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Tjeja
2014-10-24 21:03
#6

Se där #5 Det jag har i min majjo är mindre än det står på första raden du skrev där!

Vad ska man med konserveringsmedel, stabliiseringsmedel och färgämnen till?

Färskt hemmagjort just när man behöver det! Betydligt godare och nyttigare!

BORT MED KONSERVERINGSMEDEL liksom! ha ha

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
jiim
2014-10-24 21:19
#7

Käkar du mycket majonnäs så gör egen. :)

sen 70 gram om dagen är ingenting ;) Jag var inne i en period då jag åt 2-4dl/dag…

RobinEH
2014-10-24 21:52
#8

#6

Som TS skrev i #4 så är hållbarheten på egengjord majonnäs ett problem för somliga. Därav användning av konserveringsmedel. Stabiliseringsmedlen används för att bibehålla god konsistens och färgämnen för utseendet.

E202 är kaliumsorbat vilket bla. återfinns i en del bär.
E415 är xantangummi.
E412 är guarkärnmjöl som framställs ur frön från spec. guarväxt.
E160a är karoten vilket bla. återfinns i morötter i beta-form.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Tjeja
2014-10-24 21:56
#9

Äter man 70 gram om dagen hinner man göra och äta upp det innan det ens närmar sig dåligt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hemul
2014-10-24 23:18
#10

Skulle ora mig mer för den dåliga oljan än för tillsatserna i det här fallet. Men visst, jag köper också Findus majonnäs. Men jag äter det inte varje dag, bara ibland.

Kvothe
2014-10-25 04:47
#11

Har alltid kavli eko majonnäs hemma. Har även gjort själv, tycker det är enklast i en blender. Ta bara: Dijonsenap, ättika/vinäger, salt, bara äggulor och rapsolja. Lägg allt utom oljan i blendern och kör, tillsätt olja under tiden. Klart. Ps, gör inte Fusk majonnäs som också ska ha äggvitan.

peoy
2014-10-25 07:13
#12

vad är det för fel med "fusk-majonnäs" ?

Snabbt & enkelt med stavmixern:

He direkt i förvaringsburken:
1 ägg (helt)
1 krm salt
1 krm vitpeppar
1 tsk dijonsenap
2 tsk vitvinsvinäger
2 dl rapsolja

stavmixa ihop det..  (klart på nån minut), egen majonnäs utan tillsatser..

Inkanyezi
2014-10-25 08:35
#13

#12     vad är det för fel med "fusk-majonnäs" ?

Om man äter så mycket av den att den är en huvudsaklig energikälla, kanske man får i sig så mycket avidin att man kan få brist på biotin, och det är ju inte bra. Rå äggvita innehåller ju antinutrienten avidin som hämmar upptag av biotin och järn.

Däremot tror jag inte att små mängder av fuskmajonnäsen skulle göra någon större skada.

Annons:
fettola
2014-10-25 09:45
#14

Oljan ser jag som det största problemet? att göra majonnäsen på en neutral olivolja vore optimalt även om smaken kanske blir lite annorlunda jämfört med raps eller någon annan mindre bra olja? undvik köpemajonäsen jag tror inte den är bra för din kropp i längden?

VildaVittra
2014-10-25 14:45
#15

Om oljan anses vara ett problem så är det fullt möjligt att göra majonnäs på avsvalnat smör istället. Man tillsätter bara lite vatten i slutet för att majonnäsen inte ska bli för styv i kylskåp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gladasvampen
2014-10-25 16:06
#16

Tack för tipsen men jag har tyvärr varken tid eller lust att göra egen majjo som det ser ut för tillfället annat än på helgerna. Jag ska försöka att minska på majjon lite och försöka att bara äta på helgerna från och med nu. Jag gillar även mer smaken av den köpta majjon än egengjord.. smakar för mycket olja. 

#15, Hm, om man gör den på smör blir den inte då väldigt lik bea sås? Jag gillar bea så det kanske vore en idé :)

VildaVittra
2014-10-25 16:17
#17

#16 Så länge du inte har i dragon så kommer det inte smaka bearnaise. Bearnaise värmer man ju dessutom upp till skillnad från majonnäs.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2014-10-25 16:33
#18

Om man har en stavmixer går det på några ögonblick att göra majonnäs i en burk. Enklast med en vanlig glasburk av den sort som man brukar köpa majonnäs i eller oliver och sånt, en helst rätt hög burk med öppning inte större än att stavmixern går ner. Så lägger man i alla ingredienser utom det sista av oljan och stoppar i mixern och kör. Häll på mera olja tills konsistensen är lagom och lyft mixern lite lagom fort tills den kommer upp ovanför ytan. Klart. Och inte blir det mycket disk heller.

CasaRamon
2014-10-27 12:00
#19

Jag gör majonnäs precis som #18 skriver, men jag lägger i alla ingredienser direkt , inkl. oljan.  Dessutom lägger jag i dill. Sen kör jag stavmixern i knappt 1 minut. Blir lagom tjockt och jättegott.

Använder:

2 dl rapsolja

2 tsk citronsaft eller vitvinsvinäger

1 helt ägg

1-2 tsk osötad senap

dill

+ lite salt och peppar 

Ställ ner stavmixern i botten av burken och starta sen mixern. Kör sakta upp och ner i ca 1 minut.  På med locket och in i kylen.  Så god majonnäs finns inte att köpa,  dessutom helt utan tillsatser.

hemul
2014-10-27 14:32
#20

#14 I USA har de olivolja som kallas Light. De har fått bort det mesta av smaken på något sätt. Om det skett på något specellt nyttigt sätt kan man ju undra. Har ivf inte sett sådan olja här.

Jag tycker den här typen av sås gjord på olivolja kan vara rätt gott, särkilt om man kryddar upp den lite. Aïoli är ju klassikern, men en massa citron och kite kajenn är  inte dumt det heller. Men majonnäs kan det aldrig blir. Tycker olivoljevaranterna kan vara goda till fisk t.ex. men på äggen vill man ha majo.

Annons:
dufva
2014-10-27 14:50
#21

Majonäs i mängd är inte nyttigt

2 dl majonäs (gjord på raps) ger 40-50 gram omega-6 vilket ger ett mycket stort överskott av den inflammerande fettsyran

Det krävs 2-3 kilo lax varje dag för att ge dig tillräckligt med omega-3 för att få balans i fettintaget

Inkanyezi
2014-10-27 15:17
#22

#20 Jag förstår inte riktigt här:

  • "Jag tycker den här typen av sås gjord på olivolja kan vara rätt gott, särkilt om man kryddar upp den lite. Aïoli är ju klassikern, men en massa citron och kite kajenn är  inte dumt det heller. Men majonnäs kan det aldrig blir. Tycker olivoljevaranterna kan vara goda till fisk t.ex. men på äggen vill man ha majo."

Majonnäs, så som jag känner den, är gjord på olivolja, och alla franska recept på majonnäs jag har sett säger inte ett smack om vilken olja man ska använda, det står bara "huile", och det betyder traditionellt olivolja när det gäller matlagning, åtminstone i recept från artonhundratalet. Det används praktiskt taget ingen annan olja i franska hushåll, och den finns i flera varianter. Standardoljan är mild, och en av de mest sålda är den spanska Carbonell, som är en mild olja.

Första gången jag var med om att göra majonnäs var när jag bodde i Genève 1971, och Indiana, som jag hjälpte i köket använde olivolja. Hon är visserligen från Bolivia, men jag utgår ifrån att hon inte ens funderade över vilken olja man ska använda. Det förekom i stort sett enbart olivolja i matlagningen i Schweiz också vid den tiden.

Så det är knappast så att det inte skulle kunna bli majonnäs med olivolja, snarare kunde det vara precis tvärtom. 

Men på senare tid föreslår också kända kockar andra varianter, som inte förekom på artonhundratalet. Så föredrar kocken Christophe druvkärnolja, för hållbarheten, och han påpekar att alla inte gillar smaken av olivolja. Men smaken av olivolja varierar väldigt mycket mer än smaken av solrosolja som tycks vara vanlig i industriella sammanhang och bland dessa proffs. 

Men jag gillar faktiskt majonnäs gjord på en mild olivolja, och jag är helt övertygad om att det verkligen är majonnäs. 

Och man kanske ska vara medveten om att "citron" i äldre franska recept, och också i recept från Latinamerika, kan vara de små gröna citroner som säljs här under namnet "lime". (Lima på spanska är en större frukt, lik en apelsin, som är grön när den är mogen och har en karakteristisk mild smak mycket olik citron. Den lilla sura gröna heter "limón" i flera länder i Amerika precis som de gula vi ser här.)
http://es.wikipedia.org/wiki/Lima_%28fruta%29

hemul
2014-10-27 15:57
#23

Vad är det du inte förstår? Att de flesta av oss befinner sig i Sverige? Trodde det var underförstått.😛

Det handlar ju om vad man är van vid. Får väl förtydliga mig då. Det kommer aldrig att smaka som man är van att majonnäs smakar.

Inkanyezi
2014-10-27 15:59
#24

Jag förstår inte att det inte skulle bli majonnäs om man gör den med olivolja. Att det aldrig skulle kunna bli majonnäs, bara för att man använder olivolja ser jag som orimligt. Andra oljor har helt säkert kommit i bruk långt efter olivoljan.

hemul
2014-10-27 16:01
#25

Nu är du bara jobbig, vet du. Du förstod säkert alldeles utmärkt vad jag menade.

Upp till toppen
Annons: