Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Bortbjuden = PROBLEM!!!

2014-10-22 18:58 #0 av: Kajsami

Hur klarar ni här egentligen bortbjudningar av olika slag? Man kan inte alltid begära att folk skall laga specialmat åt en. Speciellt folk man inte känner så väl. 

I helgen skall jag på fest hos en kompis till pojkvännen och de hade ingen lust att göra specialmat för mig. Pojkvännen hörde sig för att det skulle bli texmex och det tyckte han ju lät bra. Han trodde knappt det var sant när jag berättade att man inte fick äta färdig kryddmix eller någon salsasås. Jag kan alltså på sin höjd äta lite sallad där på middagsbjudningen !!!   

Jag ser scenariot framför mig:  de andra sitter och festar loss på tacos och jag sitter med ett salladsblad som en jävla kanin!!!  Och sen skall de käka kakor och tårta också och jag blir bara hungrigare och hungrigare. Och att ha med egen matlåda blir ju också konstigt. 

Vad gör man???  Om det inte vore för att jag BORDE testa den här dieten för att se om det har effekt på min epilepsi så hade jag aldrig utsatt mig för att bli så här extrembegränsad och därtill bli uppfattad som besvärlig när man blir bortbjuden. Och jag lär väl tvingas gå på den här dieten i åtminstone ett halvår innan jag kan se om den hjälper mot epilepsi.  Jag undrar hur man skall stå ut. Och jag undrar hur ni står ut??? 

Anmäl
2014-10-22 19:03 #1 av: VildaVittra

Jag är födoämnesallergiker och jag hör av mig till den som bjuder in och erbjuder mig att ta med egen anpassad kost, och då något liknande det de ska servera. 

Inte värre än så, oftast erbjuder de sig att ändra på den planerade menyn om möjligt istället (nja, inte på kräftskivor, men det säger ju sig självt). 

Anmäl
2014-10-22 19:08 #2 av: Inkanyezi

Jag har ju inte några speciella matproblem, så jag kan peta lite bland godsakerna för att vara sällskaplig och till och med välja att äta någonting. Men i grunden behöver jag faktiskt inte äta någonting under kvällen, eller ens varje dag.

Om den som bjuder inte klarar att du har särskilda önskemål, får du se till att vara rejält mätt när du går till festen, och sedan just äta lite sallad, så som du föreslår. Det borde fungera.

Sedan är så klart frågan hur mycket du egentligen måste förbjuda dig själv att äta. Men just för det där med festen, om det är svårt, så kan du förbereda dig en del och ha med eget godis som är 'godkänt' inom de ramar som du har satt upp.

Anmäl
2014-10-22 19:24 #3 av: Aleya

Om jag hade varit i din sits så hade jag ätit köttfärsen och sedan tagit med eller ätit av creme fraiche och lagt på ett stort lager med ost. Vad det gäller efterrätten så om jag varit sugen så hade jag smakat.

Ibland får man modifiera och tänka om.

StjärnorMemento moriStjärnor

Värd för Endometrios och medarbetare på Övernaturligt

Anmäl
2014-10-22 20:02 #4 av: NillaNina

Jag är fräck nog att ta med egen mat om det som bjuds på inte passar mig. Det är visserligen inte ofta det har behövs när det gäller huvudrätt men jag har ofta med mig efterrättssubstitut i form av dessertost. Kanske skulle jag ta med oliver, ägg och räkor till salladen i det fall du beskriver.

Anmäl
2014-10-22 20:34 #5 av: korseett

Det är inga riktiga vänner som säger att "de inte har lust att laga nåt särskilt" anser jag. Riktiga vänner anpassar maten så den passar alla eller så är man behjälplig själv med att erbjuda att ta med det som passar en så kan ni äta tillsammans. Desserten kan ju inte vara svårt att köpa en god ost tex. Jag har både sagt till om kost och jag har även tagit med själv. Det är inte det som stoppas i munnen som är det viktiga utan det är sällskapet och den sociala samvaron.

Anmäl
2014-10-22 20:53 #6 av: Kajsami

#5 Gäller det ens egna vänner och man känner varandra väl så är ju bortbjudningsproblemen mindre.  Men ibland blir man bortbjuden till folk man inte riktigt känner.  Pojkvännens kompis och dennes familj är inga som jag riktigt känner, bara träffat nån enstaka gång.  Jag och killen har varit tillsammans ett halvår bara.

Förra gången jag testade LCHF blev jag bortbjuden till en god väns svärfar som fyllde 90 år. Honom hade jag träffat en gång innan och han hade beställt mat från en cateringfirma. Jag frågade om maten innan och det skulle vara kött, fick jag veta och vilken sort. Men när man väl kom dit så var köttet plommonspäckat, grönsakerna var underjords, såsen var redd och så var det potatis till det. Som LCHF gick det inte att äta någonting och det uppfattades som väldigt oartigt, minns jag. Jag fick springa och smygäta ost inne på toaletten, minns jag. Man kände sig som en ätstörd anorektiker. Till slut kände jag mig tvungen att ta lite grann av maten iallafall, för att inte hungra ihjäl. Så så gick det med den LCHF-en. Det blir ofta problem när man blir bortbjuden.

Men hur mycket kolhydrater får man i sig om man äter från köttfärsen med färdig kryddmix? Om en påse innehåller 51 g kolhydrater/100 g och en påse är på 46 g, så blir det väl ca 25 gram kolhydrater, och man är väl ändå några stycken som delar på detta. Så vad säger ni, kan man kanske äta från köttfärsen ändå? Eller bör jag tigga om att de gör en extraportion köttfärs utan kryddmixen?

Har ni något tips på någon efterrätt jag kan göra själv som inte innehåller så mycket kolhydrater? Eftersom min tanke är att äta ketogen kost för epilepsin så kan jag ju inte vara alltför liberal. 

Anmäl
2014-10-22 21:03 #7 av: korseett

Jag har hållit på sedan 2006. En massa nya människor att möta och en massa tillfällen där man får berätta vad man inte tål. Det går men du behöver vara ståndaktig och inte vara blyg för att tala om orsaken. Du måste hålla dig ren för att veta om det fungerar på din epilepsi. Är man allergiker talar man om även för nya att man inte klarar sådan gängse mat.
Men jag skulle säga att du kan vara lugn på både kryddningen och såsen för det är försumbart. Efterrätt är det enklaste- en god bit dessertost eller hallon och grädde

Anmäl
2014-10-22 21:04 #8 av: Aleya

#6 Jag säger arraksbollar. Snabba och lätta att ta med.

Fast angående nästa rätt som du kommer med då hade jag ätit köttet med råge och sett om det fanns smör i närheten. Man kan ju peta bort plommon.

Det är ju bara lite kryddor. Det är ju inte som att du käkar en hel påse med kryddor.

Själv begär jag aldrig att få nå speciellt. Jag tar det jag får och äter det jag kan. Frågar folk varför jag gör så så säger jag bara rakt av att jag äter lchf. Många blir intresserade istället för sura.

Brukar få mycket ost på mina burgare eller mycket sås. ;)

Anmäl
2014-10-22 21:16 #9 av: Kajsami

#7 Ost vill jag inte äta när de andra äter sötade efterrätter. Bär och grädde funkar att äta hemmavid, men när man skall bort hinner de frusna bären både tina upp och bli varma och dåliga under resans gång. Så dina tips funkar tyvärr inte.

#8 Arraksbollar låter gott!  Har du något recept som är väldigt kolhydratssnålt?  

Anmäl
2014-10-22 21:19 #10 av: korseett

Ta med kylväska? Hur långt ska ni resa?

Anmäl
2014-10-22 21:24 #11 av: Aleya

#9 http://hemmahosandrea.se/2012/11/12/arraksbollar-lchf/ behövs bara en så är man nöjd

Anmäl
2014-10-23 00:53 #12 av: Kvothe

Tycker det verkar som om du inte känner till grundtanken med lågkolhydratskost eller aktivt vill hitta orsaker för att göra det svårt för dig själv.

För dig som vill pröva på lchf av hälsoskäl såsom epilepsi, så är det ju speciellt i början viktigt att köra rent och ordentligt, för att du faktiskt ska kunna utvärdera om det hjälper dig. Att sen skriva "jag VILL inte bara äta ost då alla äter sockrade efterrätter" låter lite barnsligt i sammanhanget som handlar om en kväll och om din framtida hälsa.

Angående tex-mexen så frågar du vad de har i, sen äter du sallad och kött med lite salsa på., om de har lägg till smör, majonnäs eller creame fraische. Snabbt räknat ger en godtycklig portion av texmex sallad under 50g kh.

Till efterrätt så tar du grädde och några bitar mörk chokklad 80%.

Vet du att du ska ut och äta så se till att äta ordentligt före på dagen.
Lycka till med hälsan.

Anmäl
2014-10-23 08:06 #13 av: Effie

Får väl erkänna att jag inte riktigt förstår problemet - jo, att det är ett problem, men inte vad. Det är lättare att svara på en fråga om man vet vad den avser.

Är det kolhydratmängden i kryddor och salsa, eller är det ev andra tillsatser? E621, om nu det finns i taco-krydda? Socker? Redning?

Är det kolhydratmängden som sådan, eller triggar för stora mängder sug?

Jag lagade själv tacos till 12 personer för ett par veckor sedan, och det var ju inga svårigheter att ha en bytta med normalkryddad färs, en med hot spice och en okryddad. Det är väl därför man lagar tacos, för att alla ska kunna plocka åt sig något som passar. Och bjuder jag, så vill jag ju att alla äter, blir mätta och nöjda och glada. Jag skulle ju aldrig vilja att någon mår dåligt av min mat, oavsett om jag känner personen eller ej.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2014-10-23 09:36 #14 av: lchf_rocker

Jag tror du måste bli mer optimistisk, och förstå att lchf kommer att hjälpa dig, för att du ska vilja göra detta hela vägen ut. Då hade du inte sett några problem alls nu.

Jag är bortbjuden hem till en kollega i helgen, jag har inte ens bett om att få något specialgjort. Jag äter ju det jag kan och anser vara rätt, alltså: sallad, kött och sås (om det finns att tillgå). Efterrätten? Jag funderar på att ta med några bitar mörkchoklad i handväskan. En av mina kollegor blir vääääldigt provocerad av mina matval, hon kan till och med häva ur sig "men nu MÅSTE du faktiskt äta av tårtan, min dotter har ju lagat den!" Det spelar ingen roll att jag förklarar att jag inte har något behov av socker, och därav inte ens vill smaka på skiten (ursäkta ordvalet). Därför, oavsett hur arrogant du framstår, så är det lättare att bara säga "Nej tack, jag äter det här istället". Vill de inte förstå, så vill de inte förstå helt enkelt. 
Sen är det ju inte hela världen om det blir att du äter en lite mer normal/liberal form av lchf just för denna kväll, strikt lchf kan du ju ta alla andra dagar!
Hoppas du får en trevlig bortbjudning, skriv gärna hur det gick efter :) 

Anmäl
2014-10-23 10:23 #15 av: Torparmor

Texmex går väl ändå hyfsat bra att plocka bitar från, värre när det bjuds på lasagn eller pastagratäng. Ät dig mätt innan, ät lite av det minst kolhydratstinna tillbehören. Blir det tårta så ta en pyttebit och ät varje sked mycket långsamt

Anmäl
2014-10-23 10:46 #16 av: jessirene

Eftersom du äter lchf mot epilepsi och precis har börjat så är det viktigt att inte göra avsteg. Om man gör avsteg så är det ju svårt att analysera skillnaden. Förr eller senare så måste du ändå berätta och vilken värd skulle må bra av att en gäst tvingar i sej av mat och riskerar bli sjuk? Be din pojkvän förklara för dem i förväg, om du inte gör det själv. Och ta med dej det du behöver komplettera med. De kanske inte har tid att fixa flera varianter och dessutom kanske de ändå gör fel.

Anmäl
2014-10-23 10:47 #17 av: Lilltilda

Du har fått en massa goda råd. Jag mår dåligt av vanlig tacokrydda så jag brukar ha med en burk med egen tacofärs ifall jag bjuds på tacos. Alternativt så gör jag en röra av grönsaker, riven ost och creme fraich (eller vad som nu bjuds för "kladd-källa")  och äter.  Jag tror heller inte att de blir förolämpade om du t.ex. plockar fram ett kokt ägg och lägger till eller har med dig en liten burk med egna ostchips (hyvlad ost, gräddad i ugn till knapriga ostchips). 
Till efterrätt har du med dig en bit mörk choklad av mycket god kvalité, Vill du vara lite generös så går du på en chokladbutik och köper nån riktig kvalitetschoklad (klaus, NeroNero el dyl) och tar med dig så att alla kan smaka om de vill. Läs på förpackningen och undvik all choklad med fettreducerat kakaopulver eftersom att dessa alltid är beska! 
Alternativt bakar du kokostoppar lchf-style och doppar i mörk choklad, förpackar i fin ask och ställer fram ihop med fikat och erbjuder de andra med. 

I början tyckte jag alltid att det var bökigt att bli bortbjuden men numer känns det inte som ett problem alls. Ifall jag inte vet vad som bjuds så ser jag till att vara lagom mätt innan. Oftast finns något att äta i de flesta maträtter och grönsaker serverar väl alla sina gäster?  

Anmäl
2014-10-23 12:33 #18 av: kivis

Du har fått många bra råd, andra lite mindre bra eftersom du äter kosten mot epilepsi.  Det går inte att äta lite mer liberalt en kväll eftersom det har påverkan på ketosen direkt, och därmed risk för epilepsianfall. Du måste hålla dig strikt med bara lite kolhydrater. Dessutom är det jätteviktigt att få i sig fett, vilket kan vara svårt med vanlig mat.

Se det som att du är allergisk mot viss mat. Och tala om det för den som du ska till att det är för att behandla epilepsi. Om du tex skulle vara glutenintolerant så skulle du ju aldrig äta gluten bara för att du känner att du är till besvär och inte riktigt känner de du ska till.

Jag har en dotter som äter kost mot epilepsi och vi får oftast ta med oss eller göra speciallösningar med maten. Jag brukar också ringa cateringfirmor och restaurangkök för att kolla i förväg om vi ska på tex läger mm. Det är lite krångligt men väldigt viktigt eftersom det inte går att göra några avsteg från kosten.

Be familjen du ska till ta undan en bit köttfärs som inte kryddas med färdiga kryddblandningen, ha ev med lite egen kryddblandning som du kan stoppa i din mat istället om de tycker det är krångligt att krydda med vanliga kryddor.  Vill de absolut inte det så laga köttfärs och ta med dig själv. Ta också med lite avokado och blanda guacamole själv när du är där om du tycker om det.  Tacos brukar ju funka bra för min dotter eftersom det är så lätt att plocka vad man själv vill ha. Glöm inte att stoppa i lite extra fett i din mat också.

Efterrätt måste vi alltid ta med själva.  Efterrätterna är alltid kolhydratstinna och svåra att få till för någon annan.  Innan dottern började med epilepsikosten var jag väldigt emot sötningsmedel, men jag har fått ändra mig när det gäller det för att det inte ska bli för tråkigt för henne. Prova att göra lite egna efterrätter och söta med tex stevia, sukrin eller flytande hermesetas. Inget av detta påverkar ketosen. Här är ett recept på chokladbollar som jag brukar göra.    http://www.almungsskafferi.se/blogg/2012/03/12/chokladbollar-lchf/

Tyvärr är det jobbigt med denna kost och man måste nästan alltid anpassa det som äts. Men funkar det mot epilepsin så är det värt allt besvär tycker jag. Lycka till på festen.

Anmäl
2014-10-23 15:48 #19 av: hemul

Nånting säger mig att du INTE kommer att sätta igång att lowcarba innan helgen, så den där festen blir nog inget problem alls.

Anmäl
2014-10-23 16:35 #20 av: Anders-S

Att ta med sig egen mat, t.ex. kokta ägg och ostar, till en fest tycker jag är töntigt i överkant.  Det är helt problemfritt att låta bli att äta.   Det är annorlunda om det gäller en hel helg med övernattningar.

Kryddmixen har väl inget att göra med kolhydrater? Såsen äter du väl ändå inte litervis? Personligen avstår jag helt från gluten och då blir det ingen sås som kan vara redd på vetemjöl, men gäller det ketos spelar det inte så stor roll. 

Bröd, ris, potatis, pasta, söta efterrätter och kakor/bakverk samt söta drycker är det du främst ska undvika.  Det är inte så komplicerat.  Torrt rött vin är OK i mycket måttlig mängd.  Större mängd alkohol ger komplikationer om man är i ketos, speciellt som nybörjare.

Anmäl
2014-10-23 16:38 #21 av: lchf_rocker

fast nu verkar ju TS vara en person som precis börjat / ska börja på LCHF och som inte ännu verkar vilja släppa på det gamla och som inte är riktigt övertygad om denna diet / (livsstil) kommer fungera för just henne.
Anser jag då att liberal lchf är bättre än risken att hon faller dit och äter "vanlig" mat? ABSOLUT! 

Anmäl
2014-10-23 17:00 #22 av: Lilltilda

citat "Kryddmixen har väl inget att göra med kolhydrater?" Första ingrediens i den vanligaste kryddmixen från Santa Maria är druvsocker så visst blir det en del kolhydrater. En hel kryddpåse till 400 g köttfärs och största delen av kryddan är druvsocker....
Vad äter en normal person i köttfärsmängd för att bli mätt ifall man avstår tortillas och tacoskal? 150-200 gram köttfärs och grönsaker, riven ost, nån "gegga" och ev nån tacosås/salsa (söta, sockrade eller innehållande maltodextrin)??  Det gäller att tänka. Jag äter INTE salsan/såsen och INTE tacofärs med vanliga kryddblandningen, men grönsaker, ost och gärna cf eller liknande. 

Anmäl
2014-10-23 17:29 #23 av: Anders-S

Re: #22

Jag kan hålla med såtillvida att jag aldrig skulle köpa någon kryddmix.  Jag mal mina kryddor själv. Då vet jag vad det är för något jag äter. Mat d'ätja 'emma.

Grönsakerna blir ändå nära 100% kolhydrater i torrsubstans exklusive fiber.  Det är ingående mängden vatten som gör att tabellvärden varierar.

Jag skulle vara mer bekymrad över MSG - smakförstärkare i kryddmixen.  Numera oftast inte deklarerad utan gömd i någon sammansatt ingrediens.

Lästips:  Hotet mot din hjärna av neurologen, professor David Perlmutter.  Kolhydrater dödar din hjärna, hävdar han.

Anmäl
2014-10-23 21:31 #24 av: Kajsami

Jag håller precis på och bakar arraksbollar enligt receptet som #9 tipsade om: http://hemmahosandrea.se/2012/11/12/arraksbollar-lchf/ 

Tänkte att jag kunde låta de andra få smaka av dem också, men pojkvännen gillade visst inte arrak, kom jag på nu. Så tänkte göra halva satsen arrak och halva nåt annat. Jag har vaniljpulver hemma och bittermandelarom. Vad tror ni mest på av dessa?  

Snälla svara snart, så jag kan baka vidare ikväll. 

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!