Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 13034 ggr
steglits
10/4/14, 4:32 PM

Högt blodtryck

Jag tror att blodtrycket går upp när jag äter havregrynsgröt, och när jag käkar nötter med choklad. Ska prova att bara käka ägg och kött till frukost, och låta bli nötter. Någon som vet om det kan vara så?

Annons:
Zepp
10/4/14, 4:48 PM
#1

Tro är en sak.. vet du att det är så?

Sen så.. havregrynsgröt är ju inte såå himla läkert prexis, så det borde ju inte vara såå svårt att undvika?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
10/4/14, 5:10 PM
#2

Det finns massvis av mer eller mindre väl underbyggda idéer om vad som skulle kunna höja blodtrycket, men vi har knappast några säkra svar. Vi vet lite mer om vad man kan använda för att sänka blodtrycket när det är för högt.

Det finns en del grönsaker som kan användas för att sänka det, men för god effekt ska man ta dem dagligen, precis som motsvarande medicin. För den som medicinerar mot högt Blodtryck är det bra att veta det om man börjar äta mycket blodtryckssänkande grönt eller dricka sådant te, så att man kan justera ner dosen av annat diuretikum.

Förhöjt Blodtryck kommer inte momentant, och man sänker det inte heller momentant, utan det är en process som brukar ta ganska lång tid. Om havregrynsgröt påverkar det vet jag inte, men exempelvis maskros, rucola och cikoria kan sänka trycket, rödbetor har också nämnts ofta på senare tid.

steglits
10/4/14, 5:14 PM
#3

Nej jag har bara fått för mig det när jag käkat mycket havregrynsgröt. Eller det kan bero på att när jag tar asea vatten så har det också gått upp. Har trott att kaffet var hela skulden till högt Blodtryck, men nu är jag inte riktigt säker. Har tagit långa promenader dagligen, men nu verkar inte heller det hjälpa. Akupunktur har fått ner blodtrycket till det normala, så jag får väl gå till akupunktören igen, om inte strikt lchf hjälper. Har slut på magnesium, tyckte att det hjälpte. Har provat rödbetsjuice hjälpte första gången, men nu tycker jag inte att det hjälper längre,. Jag blir inte klok på skiten. Blodtrycksmedicin vill jag inte ta, för jag vill hitta felet. Jag har lite dåliga njurar, men då borde inte blodtrycket bli bra i bland. Har bara en fungerande njure. Keratininet låg på 150 första gången, senast så låg det på 123.

Zepp
10/4/14, 5:20 PM
#4

ASEA är vatten med salt.. så hur det skulle kunna sänka blodtrycket är för mig en gåta?

Har man taskiga njurar är man en av de få som behöver tänka på just salt!

För resten av oss.. njuren gör sig av med ett överskott av salt så länge man undviker högt insulin.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
10/4/14, 5:39 PM
#5

Vad menar du med att rödbetsjuice hjälpte första gången?

Rödbetsjuice, liksom maskroste eller sallad på maskros, ruccola eller cikoria, är diuretika, som kan sänka blodtrycket om du tar det regelbundet under en längre tid. Jag kan inte förstå vad du menar med "första gången".

Zepp
10/4/14, 5:45 PM
#6

Rödbetor innehåller oxå stor andel Nitrat vilket ger ökad halt kväve i blodet vilket ger en bättre vasodilation.

Nitrat omvandlas i magen till Nitrit.. vilket är det som är upphovet till den ökade kvävehalten.

Ett nitratkomplex som används vid vid kärlkramp är Nitroglycerin, det får kärlen att slappna av.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
misty09
10/4/14, 7:25 PM
#7

Blandar du olika sorters sätt att äta ? Äter du LCHF kost vissa dagar och sen havregrynsgröt och choklad med nötter vissa dagar eller…..hur menar du? Kanske det som stressar njurar och Blodtryck?

steglits
10/4/14, 11:03 PM
#8

Asea har botat många, känner en som måste ta asea för att hålla nere blodtrycket. Men det är något konstigt med asea, första gångerna så känner alla att det smakar klor, efter några gånger så känner man inte den smaken. Många blir sämre först innan dom blir bättre. Jag fick oftare svår migrän i början, men har hållit på över ett år utan att blodtrycket har stannat kvar lågt, mycket märkligt. Kanske beror på att njurarna inte kan bli helt återställda. Ska hålla upp ett tag från asean så får vi se.

steglits
10/4/14, 11:08 PM
#9

Svar till Misty. Jag har gått över lite mer till lchf, undviker alla vetprodukter och sötsaker, fuskar i bland med choklad, för det är ju så gott.

steglits
10/4/14, 11:20 PM
#10

Salt verkar inte påverka blodtrycket, kanske om man har väldigt dåliga njurar. Viktigt med salt, kan också sänka blodtrycket. http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/11/11/nnr5-ar-en-katastrof/

AndersAA
10/5/14, 7:45 AM
#11

Högt Blodtryck är väl normalt inget man känner av så jag undrar hur du vet att olika födoämben påverkar på olika sätt. Har du egen mätare och testar? Sen finns det ju massor av parametrar som kan påverka ett Blodtryck utöver mat… Vad gäller ASEA skulle jag nog vara lite skeptiskt till det… http://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/asea---vanligt-koksalt-blir-halsodryck-i-pyramidforsaljning/

misty09
10/5/14, 9:10 AM
#12

Är inte medicinskt utbildad men med ny forskning och all information jag tar del av dagligen om LCHF mm känns det som om ditt hoppande mellan olika sätt att äta skadar din kropp mest och kanske även får blodtrycket att löpa amok då och då…

Har du tagit del av information om vad som händer med din kropp när du äter LCHF….och då menar jag rent kemiskt i kroppen, med hormoner, ketoner, insulin mm ? Att först äta LCHF, få kroppen att ändra om sitt sätt att ta energi från kolhydrater till fett, bilda ketoner till hjärnan osv…..sen kasta in lite gröt eller choklad. Ställa allt på ända och sen börja om från början igen med att "lära" om kroppen vart energin ska tas ifrån känns som otroligt stressigt och slitigt för dina organ. Kan det vara detta som gör att blodtrycket inte kan stabilisera sig?

Om man äter ex efter viktväktarna dvs kcal reducerad kost händer ju inte så mycket om man "syndar" då och då med lite choklad…mer än att ev viktminskning uteblir. Vid LCHF händer så mycket mer när man stoppar in "fel" saker i munnen.

Kan du inte försöka hitta LCHF-ersättningar för gröten och chokladen? Försök hålla dig till bara LCHF en längre period och se vad som händer?

steglits
10/5/14, 10:24 AM
#13

Jo jag har egen mätare, och övertrycket pendlar mellan 140 och 170, undertrycket mellan 70 till 100. Men för ca fem år sedan så var det uppe i 190 /110. Gick ner med akupunktur, och uteslutande av kaffe. Det som Mats Reimer skriver tror jag inte så mycket på, han är väl emot all alternativmedicin, lchf tror han nog inte heller på.

Annons:
Zepp
10/5/14, 10:49 AM
#14

Nu var det väl dåliga njurar du hade?

Inte för att jag tror att ASEAvattnet innehåller så mycket att det påverkar!

Men en av mekanismerna att reglera blodtrycket sker i njuren som återupptar eller utsöndrar salt, med mer salt i blodet så följer vatten med via Osmos, blodvolymen stiger och därmed trycket.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
10/5/14, 11:06 AM
#15

steglits, du har fortfarande inte svarat på frågan som jag ställde.

Vad menar du med "första gången"?   (rödbetsjuice)

Om du vill  ha svar på några frågor, måste du också hjälpa till och vara öppen med vad du sysslar med. Du har inte nämnt hur du tycker dig konstatera en viss orsak till att blodtrycket går upp, och att det där med "första gången" är en mycket stark varningsklocka.

Rödbetor, maskros, cikoria och en himla massa andra örter och grönsaker kan sänka blodtrycket, men precis som med vanlig blodtrycksmedicin som man får på recept från läkare och köper på apoteket, kräver det en viss dosering och framför allt kontinuitet.

Blodtrycksmediciner, och blodtrycksreglerande örter har inte någon omedelbar effekt, utan deras effekt är långsiktig, precis som kosthåll enligt LCHF också verkar långsiktigt. Precis vilka effekter man kan vänta sig av lågkolhydratsdiet varierar efter person. Om man exempelvis är väldigt fet, så är det stor sannolikhet att man går ner i vikt, och att vissa viktrelaterade och metabola problem minskar, däribland högt Blodtryck och hög insulinutsöndring, som har samband med högt blodsocker. 

Jag har ingen personlig erfarenhet av rödbetor i samband med blodtrycket, eftersom jag inte har provat, men jag har använt maskros i stället för annat diuretikum och det har samma effekt. Jag kunde sätta ut Normorix när jag åt maskrossallad varje dag. Innan jag satte ut det sjönk trycket till obehagligt låg nivå (95/60). 

Nu verkar inte alla blodtryckssänkare lika på alla personer, och det är skälet till att man kan behöva prova fram vilket som fungerar bäst. Men den mest beprövade av alla är just tiaziddiuretikum, som också finns i maskrosen.

Jag har också väldigt svårt att förstå att du inte vill medicinera ditt höga Blodtryck, men går på mumbo-jumbo som ASEA och gör reklam här för det genom att påstå att det skulle ha "botat många". Det är en bluff, precis vanligt vatten med lite koksalt. Du kan röra ihop det hemma i köket i stället för att betala dyrt.

steglits
10/5/14, 11:24 AM
#16

Har ingen aning varför rödbetsjuicen tog ner blodtrycket första gången, och inte nu längre. Om jag ska ha blodtrycksmedicin får läkarna avgöra, men dom tycker väl att blodtrycket inte är så högt. Jag går på koll ca en gång om året. Men att asean skulle vara vanligt vatten med koksalt, varför smakar det då klor första gångerna, hur vet du att det bara är bluff, kan du bevisa det?

Inkanyezi
10/5/14, 11:31 AM
#17

#16 Du har fortfarande inte svarat på frågan.

Hur använde du rödbetsjuicen för att minska blodtrycket, vilken dosering och hur lång tid? Vad menar du med "första gången", i relation till därpå följande "gånger"?

steglits
10/5/14, 11:41 AM
#18

Ska prova att minska på saltet. Det var intresant med att maskrosor påverkade blodtrycket så mycket, synd att det går mot vinter, får vänta tills i vår och käka maskrossallad.

steglits
10/5/14, 11:46 AM
#19

Ursäkta att jag svarar så dåligt. Jag köper en hel kartong med åtta flaskor varje gång, har bara en halv flaska kvar nu, det hjälpte inte ett skit den här gången. Jag tar ca en deciliter en gång på morgonen, och en gång på kvällen.

Inkanyezi
10/5/14, 12:17 PM
#20

Diuretika har också en kortvarig effekt, att man kissar.

Det är inte någon idé att sprida det över dygnet morgon och kväll, och om man tar det på kvällen kan man bli störd i sömnen för att gå upp på natten och kissa. Så rekommendationen med alla diuretiska medel är att ta dem på morgon/förmiddag.

Jag tycker att du i första hand ska ta kontakt med din husläkare och diskutera de här sakerna. Du kan troligen få två typer av medicin förskrivna, ingen av dem med allvarliga biverkningar, diuretikum och betablockerare. Eftersom du har en egen mätare, kan du själv se effekten av medicinen och prova fram lämplig dosering - om den alls behövs. Men du bör kontrollera att din mätare visar rätt värden, dvs att avvikelsen mellan din mätning och den som görs på vårdcentralen inte är orimlig.

Om blodtrycksmedicin skrivs ut, vilket är sannolikt om du har systoliskt tryck mellan 140 och 170, så är du inte tvingad att ta ut medicinen eller använda den. Läkare kan ha lite olika idéer om vilken medicin som är "effektivast". Det finns en viss övertro på de nyaste och på mediciner som påverkar AT2-receptorer. De som är bäst prövade är tiaziddiuretika, som bör tas tillsammans med kaliumsparande komponent, vanligast amilorid, som i läkemedlen Amiloferm och Normorix. (De är generika, samma medicin, utbytbara.)

Det går fortfarande att ta upp maskrosor i södra delarna av landet, jag vet inte hur det ser ut uppe i norr. Alla delar av växten innehåller diuretikum. Bladen är de som är godast i sallad, och man kan torka dem för att göra te. Jag misstänker att en del preparat kan finnas att köpa i hälsokostbranschen. Precis som när man tar motsvarande tabletter, blir effekten inte omedelbar, utan det tar ett par veckor att skönja en trend och kanske någon månad innan man har ett någotsånär stabilt resultat. 

Ruccola finns att köpa i vanliga livsmedelsaffärer. Det innehåller liksom maskrosen viktiga mineraler och har förmåga att sänka blodtrycket. 

Om du hellre vill laborera med örtbaserade metoder än pillren från apotektet, så var klar över att du måste dosera på rätt sätt, dvs ta det varje dag, precis som man tar medicin. Och om du använder något som är urindrivande, begränsa det till första halvan av dagen, så att du kan få ostörd sömn.

Annons:
Zepp
10/5/14, 12:51 PM
#21

Altså.. man skall inte minska sitt saltintag om det inte är högt.. ASEA lär knappast tillföra några mängder, det är mest dyrt och de salterna är sådana man får från andra bra livsmedel!

Det är snarare som så att man skall ha ett konstant intag av salter på lagom nivå.. i princip bara de med njurproblem som behöver fundera på den nivån.

För det är snarare ett ojämnt och fluktuerande saltintag som kan påfresta renin-angiotensinsystemet!

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2003/temp/pda27283.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AndersAA
10/5/14, 2:07 PM
#22

http://www.kostdoktorn.se/asea-varldens-dyraste-saltvatten Om du nu tror mer på Kostdoktorn än Mats Reimer :-) Mitt Blodtryck har gått ner en del med liberal LCHF. Nu var det inte så högt att det var någon fara, men hade det varit det hade LCHF definivt varit mitt förstahandsval för att försöka sänka det. http://www.kostdoktorn.se/blodtryck#livsstil

spirit
10/6/14, 8:57 AM
#23

1. BT under 160/100 är normalt och ger ingen ökad dödlighet jämfört med BT över 120/60

2. Ju mindre salt du äter desto högre Blodtryck
http://kostkunskap.blogg.se/2014/february/salt.html 

Så för att sänka blodtrycket måste du äta mer salt, framför allt om du har sämre fungerande njurar.

Läs också Jörgen Vesti Nielsens artikel i Läkartidnngen

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9920

Mer finns här:

http://kostkunskap.blogg.se/2013/february/nnr5-salt-proposal-public-comment.html

http://kostkunskap.blogg.se/2012/july/livsmedelsverket-och-salt-del-3.html

steglits
6/21/15, 6:39 AM
#24

Det är märkligt att min Blodtryck kan ändra sig så fort. Det gick upp från 142/89 på morgonen, till 180/100 efter lunch. Blir då väldigt trött med huvudvärk och kan inte äta på ett helt dygn. .Hade druckit lite alkohol dagen före, en stark öl och ett par snapsar, sill och potatis ägg bullar tårta. Kan det vara njurarna som reagerar efter som jag har lite dåliga njurar. Har annars mått bra i flera veckor utan högt Blodtryck. Funderar lite på läckande tarm, eller magsyrebrist. Dom upptäckte för flera år sedan att jag hade bara en fungerande njure som inte var så bra den heller. Då hade jag varigt dålig ett halvår med dålig aptit, åt då bara filmjölk, och lite kaffe varje dag. Mitt Blodtryck låg då på 190/110. Gick till akupunktör och fick ner blodtrycket normalt. Fick rådet av akupunktören att undvika kaffe, och det har jag märkt att blodtrycket går upp av för mycket kaffe.

steglits
6/21/15, 10:27 AM
#25

Jag vet vad det var, frugan hade gjort omelett och det var mjölk i den. Det gick bra första dagen men sedan åt vi dagen efter också, och då pallade jag inte. Men det tog många år innan jag kom på att jag inte tål mjölk, för symtomen kommer smygande ca en dag efter. Det konstiga är att dom kollade på sjukhuset för en 30 år sedan att jag tålde laktos och gluten.

sussie
6/28/15, 4:18 PM
#26

Blodtrycket skiftar hela tiden liksom pulsen, hoppa runt ett tag mät vila och mät se skillnaden.

#25 Du kanske inte var intolerant för 30 år sedan!

Upp till toppen
Annons: