Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
dr Annika Dahlqvist

Leversjukdom och LCHF?

2014-09-30 11:17 #0 av: mixanta

Hej !

Jag skulle vilja veta om jag vågar börja med lchf? Jag har PBC ( primär billiär cirros) , sjögrens syndrom och miskroskopisk colit. Nyligen fick jag veta att jag har högt kolesterol eftersom det finns ärftligt i släkten med tia attacker , hjärtinfarkt mm.  så blir man lite orolig. Har även övervikt,

Vågar jag börja med lchf? har försökt ett par gånger förut men inte lyckats. Det längsta var 6 veckor tappade 2 kilo ( vätska)  inge mer mådde inte speciellt bra heller. 

Så kom med råd snälla ni. Ska få träffa en dietist för kolesterolet eftersom jag inte ville börja äta medicin. Vill gärna ha lite på fötterna innan jag träffar denna person.

Tacksam för svar :)

Anmäl
2014-09-30 13:54 #1 av: Gnici

Jag kan tyvärr inte uttala mig så mycket om dina sjukdomar och om  LCHF passar ihop eller inte, men så mycket förstår jag att de sjukdomarna alla har med inflammationer i kroppen att göra på ett eller annat sätt och då är glutenfri lågkolhydratkost bra för många

Jag tänker lite så här, att jag kan  inte förstå att det inte skulle gå att äta lågkolhydratkost för dig, det är ju rena och naturliga råvaror och med naturliga fetter. Bra mat helt enkelt. Och man anpassar ju kosten efter en själv och vad man vill uppnå, samt vad man har för besvär. Just inflammationer i kroppen så är det ju bra att undvika mat som spär på omega 6 till exempel, även gluten, socker, mejerier. Men allt är så individuellt.

Jag har varit kraftigt överviktig (130 kg) och har fortfarande mycket att gå ner. Jag har också hypotyreos och bipolär sjukdom, kronisk muskelvärk mm. Jag äter inte strikt LCHF, utan äter alla slags grönsaker och rotfrukter, bär och nötter + animalier och så måttliga mängder fett i form av smör och kokosfett, rapsolja i majonnäs ibland. Äter rätt lite mejerier, då oftast i form av ost/färskost i matlagningen. Jag vräker inte i mig fett, utan försöker äta produkter som är fullfeta och som sagt lägger till lite fett de måltider som jag anser det behövas och jag tror mig hittat en passlig balans för min del. Jag äter massor med grönsaker och rotfrukter varje dag för vitaminer och annat gött. En näve nötter om dagen för mineralernas skull och som sagt även bär nu och då.

Jag har gått ner 15 kg sedan i februari och även fått "normala" kolesterolvärden (hade allt för höga total - och LDL för ett år sedan) Jag mår också bättre på flera andra sätt. Mina kroniska eksem läkte ut snabbt och har inte återkommit bl.a. Och mitt sockerberoende har jag kontroll över nu med detta sätt att äta.

Så om jag tänker på hur jag äter, så kan det inte vara fel, oavsett vad man har för sjukdom eller diagnos, men så klart får man ju anpassa kosten. Det enda jag utesluter är ju gluten/spannmål, majs, potatis, ris, socker (använder lite honung i bland), halvfabrikat/färdigmat och processad mat, skyr så mycket tillsatser och E-nummer jag bara kan. Så jag utesluter sådant som inte är mat för folk alltså ;)

Jag lagar min mat helt från grunden av naturliga råvaror och är övertygad om att denna mat och detta tänk om det jag äter är det bästa jag kan ge mig själv och min ohälsa för att må bättre och bättre. Jag provar mig fram och så länge som jag märker att jag mår bättre, så bryr jag mig inte så mycket om vad andra säger (har haft duster med livsstilsmottagningen och läkare  jag också :D )

Om det är lågkolhydratkost du vill äta, så skulle jag nog kanske inte lyssna så mycket på dietisten, då de flesta bara pratar tallriksmodell och mättat fett BIG NONO. Fast kanske finns undantag i den yrkesgruppen också.

De flesta som har högt kolesterol när de börjar med LCHF förbättrar värdena efter en längre tid, men det är säkert individuellt.

Anmäl
2014-09-30 15:51 #2 av: joelwe

Ta en titt på GAPS-kosten* (som har fokus på att normalisera tarmfloran genom bl a intag av naturlig probiotika, t ex surkål) och kombinera den med LCHF. Då har du nog en väldigt bra grund för att experimentera själv över vad som fungerar bäst för dig.

*
Svensk hemsida om GAPS:
http://tarmochpsykologi.wordpress.com/introduktionsdiet/

Engelsk hemsida:
http://www.gapsdiet.com/

Läsvärd bok av gurun:
Gut & Psychology Syndrome av Dr. Campbell-McBride

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.