Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9866 ggr
pcos86
9/28/14, 7:32 PM

Lchf bättre psykisk balans?erfarenheter

Har haft depressioner/panikångest under 10 år.. Gått upp och ner, vissa perioder helt okej och andra mindre bra! Har pcos och överviktig oxå. Några som har erfarenheter av lchf kost och sinnesstämning? Dela gärna med er. Man har ju hört att man kan bli dålig psykisk av lchf kost?! Men jag tror att kosten är bra för oss med pcos

Annons:
fridelfina
9/28/14, 7:42 PM
#1

Eh, min egen erfarenhet var att jag kände mig snabbare i hjärnan och mådde väldigt bra, jämnare i humöret. Skulle gärna fortsätta med lchf fullt ut, men det är svårt när inte jag lagar maten i familjen. Men jag äter en kost mer åt lchf -hållet iallafall då jag utesluter ganska mycket kolhydrater och ej skyr bra fett!

 
 

Aleya
9/28/14, 7:44 PM
#2

Vart har du hört att man kan bli dålig psykiskt av lchf? Skulle gärna vilja se artikel på det. Jag har bara erfarenhet att endometrios blir bättre. Gör inte lika ont lika ofta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Gladasvampen
9/28/14, 8:37 PM
#3

Man kan bli lite hängig och må dåligt när man får omställningsbesvär men dem varar nog inte i mer än en vecka. Annars har jag bara fått höra positiva saker om lchf och psykisk hälsa :)

aktagrottman
9/29/14, 7:24 AM
#4

Det har studerats och kommit fram till att lchf och dieter kan göra en nedstämd och där med psykiskt ohälsosam.
Det man inte kopplat ihop i dessa studier är pressen från övriga.
Skall du inte ha en kaka, men lite kan du väl äta.
Hur länge skall du hålla på med det där fett skräpet, det är så ohälsosamt ju.
Hur mycket skall du eg gå ner i vikt?
Men det förstår du väl att du kommer förbli fet och ful om du äter massa fett.
Den sociala pressen spelar en stor roll i hur vi mår.

Och är man omgiven av idioter tenderar man att må psykiskt dåligt.
Samtidigt kan man inte på samma sätt delta i de sociala om man äter LCHF, man kan inte svulla skräp mat.
Och det kan i vissa fall tendera att bidra till psykisk ohälsa om man känner press över det.

LCHF bidrar inte till ohälsosam det är det sociala, skit vänner eller det man väljer bort som gör.

Effie
9/29/14, 8:06 AM
#5

Jag har ingen egen erfarenhet; möjligen att jag mår allmänt bättre på LCHF. Men jag har läst en del trådar där folk berättat om att de mår psykiskt bättre av lchf (ätstörningar, koncentrationsproblem, panikångest och en del annat), och trådar där folk känt sig mer deprimerade (det finns nån tråd som heter typ Räddad av en potatis). Det går att söka.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

OlgaMaria
9/29/14, 9:49 AM
#6

Det finns en del studier på bara ett par veckors tid där man jämfört olika dieter och där har de som ätit lågkolhydratkost mått sämre på olika sätt och vis. Men man måste räkna med omställningsbesvär på den här kosten, och det går alltså inte att dra några slutsatser alls efter bara några veckors tid, men löpsedlarna skriver ju så klart om dessa studier. Men det är helt enkelt inget giltigt belägg. 

De flesta verkar må bättre psykiskt av LCHF, och inte minst vid pcos har ju jättemånga fått otroligt bra resultat på alla sätt av LCHF-kosten. Kör på! Det kan bli lite jobbigt i början bara, men det går över. Tips vid omställningsbesvär är att dricka extra vatten, med lite salt i om man fortfarande mår dåligt. Mår man fortfarande dåligt kan det vara bra att ta extra magnesiumtillskott. Extra c-vitamin tycker jag är smart också om man vill boosta sig extra (eller att man ser till att äta rikligt med grönsaker).

Sen finns det många erfarenheter av att man mår bättre psykiskt när man utesluter socker, vete/gluten eller mjölkprodukter. Är man känslig psykiskt kan en stor del av anledningen vara någon av dessa matvaror. Socker för att det pajar hormonsystemet, skapar inflammation m.m. Gluten och mjölkprotein för att proteinerna inte bryts ner ordentligt hos alla och kan skapa ett beroende. (googla opioida peptider för att läsa mer om det) Själv känner jag att jag inte tål spannmål och socker (blir deprimerad och labil av det), och LCHF-kosten är mitt sätt att må bra och klara av att hålla mig ifrån sånt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Zepp
9/29/14, 9:24 PM
#7

Som sagt man kan bli låg när man inte längre får sina sockerkickar.. men det är övergående!

Med tanke på övervikt och PCOs så är en kost åt LCHF-hållet att rekommedera.

Däremot så kan man trappa ner kolisarna.. så man slipper lägga extra lök på laxen om man redan är deprimerad.

http://www.kostdoktorn.se/lchf-och-graviditet

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
9/29/14, 11:55 PM
#8

Är det nåt som enligt studier ger mer psykiska besvär så är det fettsnål eller veg-kost

http://notrickszone.com/2014/03/30/university-of-graz-study-finds-that-vegetarians-are-unhealthier-more-mentally-disturbed-than-meat-lovers/

Vår hjärna är beroende av bra fetter (inte minst mättade) för att fungera väl 🙂

Som du säger är även PCO en sak som påverkas positivt av kosten

Jag tycker att mycket pekar på att Lchf kan vara ett väldigt bra val för dig 😃

Gnici
9/30/14, 2:20 PM
#9

Jag har lite olika erfarenheter av LCHF om man är drabbad av psykisk ohälsa. Jag har själv bipolär sjukdom (och hypotyreos) och insjuknade för 15 år sedan i min första svåra Depression.

LCHF hittade jag första gången 2005 då jag fick en LCHF-bok i handen av en kompis.  Jag hittade sedan hit till KiF och försökte mig på att äta kosten i flera omgångar. Jag mådde inte bra psykiskt och var inte i balans under dessa år och sockerberoende som jag var så misslyckades mina ambitioner så fort jag kraschade psykiskt. Jag har använt socker som "medicin" och ja, jag mådde för dåligt helt enkelt för att klara av att äta LCHF.

Nu senaste året har jag mått bättre psykisk, efter att ha fått "rätt" medicin som funkar för min sjukdom. Slog näven i bordet i februari och beslutade mig för att börja med LCHF igen. Jag mår mycket bättre, men jag kan tyvärr inte ge LCHF hela äran eftersom jag började må bättre redan då jag bytte medicin. Så jag vet inte helt enkelt om jag mår bättre av LCHF eller av medicinen :) Men jag upplever ändå förtjänster av kosten, bl.a att mitt sockerberoende är ett minne blott och satt i garderoben och att jag nu går ner i vikt, vilket jag inte gjort förut på LCHF, min mage funkar som en klocka…… Dåligt mående=stress för kroppen=sällan någon viktnergång.


Jessell
9/30/14, 11:25 PM
#10

Jag kom ur min mer än två år långa Depression samtidigt som jag började med lchf. Vet inte om det beror på kosten, viktnergången eller en mer nyttig livsstil, efter två månader med lchf gjorde jag saker jag inte gjort på år, träffade mina vänner, utmanade mig själv med att börja plugga och fick regelbundenhet. Idag är jag helt frisk, glad, medicinfri och normalviktig. Och utan magvärk dessutom.

LaRose
10/1/14, 12:20 AM
#11

Gnici och Jessell, vad man blir glad när man läser era inlägg!! Tack för att ni delar med er.

Gur4m1
10/1/14, 6:24 AM
#12

Kan abra säga att jag har ADHD och lidit av depressioner och även smärtor i leder (från mitt tunga arbete) och sedan jag började med LCHF har jag både tappat några kilon och vaknar pigg och utvilad med mindre sömn än tidigare. Har inte lika ont längre, orkar faktiskt även träna, och ha ett socialt liv på min fritid. Min ADHD är under kontroll och jag mår faktiskt _jätte_jätte_ bra. Viktnedgången gör ju faktiskt sitt också. Psykisk ohälsa påverkar nog av mer än enbart kosthållningen. Som någon nämnde så finns det ju "utomliggande" faktorer som press och ifrågasättande från omgivningen. 

I början blev jag illamående och hade huvudvärk och blev lite vimmelkantig av min strikta LCHF, nu kör jag strikt till vardag men många helger blirdet "vanlig mat" eller rent av skräpmat med vänner och det fungerar utmärkt för mig, både viktmässigt och socialt ;)

Förra året försökte jag med LCHF och periodisk fasta 8/16 och det fungerade jättebra, gick ner massor på kort tid och jag mådde jättebra. Men efter några veckor svimmade jag plötsligt av blodsockerfall och fick hjärnskakning. Jag tränade tungt och drog inte ner på det i övergångsperioden, vilket jag gjorde denna gång och jag har bara känt att mitt humör och välmående i allmänhet vart rätt stabilt.

Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pcos86
10/8/14, 3:10 PM
#13

Tack för att ni delar med er! Okej , jag kör på med lchf och hoppas på att mitt psyke inte påverkas till det sämre :)

Annons:
Gur4m1
10/10/14, 5:53 AM
#14

En notering jag gjort, som jag inte tänkt på d jag koplade det till en annan händelse (jag blev singel) men nog har mer med LCHF:en att göra- är att jag som nagelbitare, inte längre äter upp mina naglar (Tydligen ganska typiskt ADHD:beteende- alla med ADHD gör inte så men det är helt enkelt ett vanligt förekommande beteende vid stress/press/uttråkning). Mina naglar är fina och orörda sedan många veckor tillbaka och jag slutade i samma veva som jag började med LCHF. Får se om det håller i sig. För mig är det ett friskhetstecken för mitt psyke att jag inte börjar göra illa mig själv (vilket jag gör, då jag klöser ner naglarna till nagelbanden och det börjar svida/blöda).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Framåt
10/27/14, 10:28 PM
#15

www.bipolara.se kan man läsa erfarenheter kopplade till LCHF vid Depression och eller bipolär sjukdom.

Upp till toppen
Annons: