Annons:
Etiketthälsa
Läst 9299 ggr
fruktgumman
2014-09-27 10:46

Magnesiumbrus dåligt?

Magnesium i form av brustabletter är det mindre bra? Det innehåller ju sötningsmedel som förstås inte är nyttigt men förutom det, är själva magnesiumet likvärdigt som i kapslar tex?

Magnesiumkarbonat står det att det innehåller. Och en tablett är 53% av rekommenderat dagligt intag magnesium.

Annons:
misty09
2014-09-27 10:54
#1

Enligt Annas inlägg om magnesium kan kroppen inte ta upp magnesiumkarbonat. Hon skriver " köp inga produkter med detta i " Se länk.  http://www.annahallen.se/ar-alla-magnesiumpreparat-bra/comment-page-2

Sjöstjärna
2014-09-27 11:09
#2

Magnesiumkarbonat är värdelöst precis som magnesiumoxid, det går rakt igenom kroppen med minimalt upptag. Leta istället efter en sort som är i form av citrat eller malat som kroppen enkelt kan ta upp.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

fruktgumman
2014-09-27 11:34
#3

Ah, tack för era svar. Jag tyckte det var bekvämt med brus då jag inte gillar riktigt att svälja tabletter och kapslar, men jag får se mig om efter något annat 🙂

Sindri
2014-09-27 13:20
#4

Magnesiumcitrat finns i form av pulver som du löser upp i vatten och dricker. Smakar inget särskilt.

fruktgumman
2014-09-27 13:30
#5

#4 Jasså var kan man hitta sådant pulver? Heter det något särskilt?

mooonlight
2014-09-27 13:42
#6

Vad är det du vill åstadkomma med magnesiumet? Olika former har nämligen olika verkan och användningsområden.

Magnesiumcitrat, t.ex., är ett utmärkt laxermedel.

Annons:
fruktgumman
2014-09-27 13:52
#7

#6 laxermedel behöver jag inte med min ibs-mage :)

Sjöstjärna
2014-09-27 16:39
#9

#6 Nej, magnesiumcitrat är inte ett utmärkt laxermedel, tvärtom är det en av de former som känsliga magar tål bäst. Det är magnesiumoxid som är ett utmärkt laxermedel. Är man väldigt, väldigt känslig så finns det även magnesiumolja som man smörjer på huden istället, men de flesta klara magnesiumcitrat utan problem.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

mooonlight
2014-09-27 19:18
#10

#9 Du bör läsa på lite…

Magnesium citrate (1:1) (1 magnesium atom per citrate molecule), called below by the common but ambiguous name magnesium citrate (which can also mean magnesium citrate (3:2)), is a magnesium preparation in salt form with citric acid. It is a chemical agent used medicinally as a saline laxative and to completely empty the bowel prior to a major surgery or colonoscopy. (Wikipedia)

Liknande info här: WedMD Plus många, många andra siter.

Det är lite därför man här på forumet brukar säga att man inte ska ta för mycket, för då rinner det ut i andra änden (ändan)…

Sjöstjärna
2014-09-27 19:28
#11

#10 Det räcker inte att läsa, man måste förstå och kunna tillämpa det man läser också.

Precis som med örter som är giftiga i stora doser och har medicinska effekter i låga doser så  är det hela är en fråga om dosering. I de doser man tar som kosttillskott är magnesium INTE laxerande. Man kan ta upp till ett par gram per dag utan att få laxerande effekt och mer än så är det inte många som är intresserade av att ta, för det flesta är en dos på 500-1000 mg per dag fullt tillräckligt.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

mooonlight
2014-09-27 19:49
#12

#11  "Det räcker inte att läsa, man måste förstå och kunna tillämpa det man läser också."
Absolut! Jag kan inte hålla med mer.

Dosen som du nämner… (För att förtydliga för andra läsare:) Jag antar att du menar elementärt magnesium, för 500 mg magnesiumcitrat är närapå meningslöst. Det motsvarar 80 mg nämligen elementärt magnesium.

Sjöstjärna
2014-09-28 09:44
#13

Nejdå, det är inte alls meningslöst. De flesta märker stor skillnad redan vid 500 mg magnesiumcitrat per dag, men får man inte önskad effekt kan man alltså både dubbla och tredubbla utan problem.

Nu lämnar jag den här tråden eftersom mooonlight uppenbarligen är mer intresserad av att skriva folk på näsan och slå sig för bröstet än att komma med användbara råd.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
fruktgumman
2014-09-28 10:11
#14

Tack för alla svar, jag ska fixa magnesiumcitrat

spirit
2014-09-28 10:37
#15

Magnesiumsulfat, även kallat Epsomsalt är lättlösligt och billigt, 35 SEK/halvkilo
Lös 1 kryddmått (1 g) i vatten per dag brukar fungera bra. Vid överdosering (många kryddmått per dag) får man diarré.
Innehåller både magnesium och sulfat, båda behövs i kroppen och båda kan vi inte få för mycket av, överskott kissas ut.

Upp till toppen
Annons: