Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5512 ggr
fruktgumman
2014-09-22 12:19

kokosnötsmjöl

Jag köpte en påse kokosnötsmjöl för ca 8-9 månader sedan som jag använt knappt hälften av. Jag brukar baka ett bröd i långpanna som ska vara största delen mandelmjöl i och en massa ägg, och bara en halv dl kokosnötsmjöl.

Nu läste jag på påsen att det stod "Hållbarhet ca 2 månader vid öppnad förpackning"  Dessutom stod det "förvaras svalt" och jag har haft påsen i skafferiet hela tiden. Dumt att inte läsa på påsen direkt jag köpte den. Jag tog helt enkelt för givet att det skulle hålla något år iallafall och att det gick att förvara i skafferiet.

Tror ni jag törs baka av det nu eller är det dåligt?

Annons:
Zepp
2014-09-22 23:24
#1

Smakar det bra är det säkert bra.

Såg på mitt paket som jag haft över ett år att det är cirka 10% fett!

Antagligen där som problemet ligger.. även om det är 99% mättat fett så håller det väl sig inte hur länge som helst?

Här har det bara gått åt en matsked ungefär.. panering av fisk.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fruktgumman
2014-09-23 08:06
#2

ja 10% fett är det. Och njae gott smakar det ju inte när jag åt en tesked. Å andra sidan brukar jag inte äta mjöl som det är så jag vet inte om det brukar smaka gott när det är riktigt heller. Men jag testar att använda det.

kivis
2014-09-23 11:35
#3

Det är nog ingen fara. Jag har ätit betydligt äldre kokosmjöl och det blev gott.

diggafett
2014-09-23 12:52
#4

Det är rätt drygt det där mjölet så påsen blir länge i skåpet - och jag har inte märkt några smakförändringar så baka på du.

yvonnel
2014-09-24 02:37
#5

Om det har härsknat så luktar det ganska illa. Men det är skillnad på animaliskt fett och veg.fett. Vegfett kan mycket väl hålla flera månader/år.

Upp till toppen
Annons: