Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

vilseledande recept,

2014-09-19 15:59 #0 av: gunvald

Hej!

ber om ursäkt, men detta med LCHF är helt nytt för mig, har köpt böcker och premurerar på LCHFtidningen, men blir inte klok på E%, någon här på sidan, svarade mig att Jag måste veta kaloriinnehållet, för att räkna ut hur många kolhydrater som finns i rätten,alltså vad är E% jämfört med vanliga kolhydrater,

Anmäl
2014-09-19 16:04 #1 av: Mooniq

enklast är om du går in på www.dumbbell. se och skapar dig ett konto, det är gratis. där kan du då lägga in dina livsmedel och när du sen öppnar och tittar så får du E% och även diagram över fördelningen. 

Annars är basen: 

fisk, kött, fågel, ägg och skaldjur - kan du nästan äta helt fritt av.

Lägg till lite ovanjordgrönsaker

Lägg till lite dressing/sås/kryddsmör

Efter en kort period så kommer mättnadskänslorna snabbare och du äter mindre portioner men känner dig mätt längre tack vare att blodsockret inte pendlar speciellt mycket.

Nötter, vin och choklad är sällanvaror som man unnar sig ibland. 

Enkelt Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2014-09-21 02:09 #2 av: hemul

E% är energiprocent. Eftersom kolhydrater, protein och fett innehåller olika mycket energi (kalorier), blir inte viktsprocent samma sak som energiprocent.

Det är riktigt att du måste veta den totala enegrin maten innehåller för att kunna räkna ut energiprocent. Men du kan lika gärna hålla dig till gram om du tycker det är krångligt.

Men det kanske är så att receptet du pratar om bara anger energiprocent och du vill räkna ut gram? 

Om vi säger att hela rätten ger 700 kcal och proteinet motsvarar 20 E%, så ger alltså proteinet 0.20 * 700 = 140 kcal. Eftersom 1 g protein ger 4 kcal så innehåller maten 140 / 4 = 35 g protein.

Men häng inte upp dig på siffrorna. Några gram eller procent hit eller dit spelar rimligtvis ingan roll. Möjligen psykologiskt, men knappast fysiologiskt. Blinkar

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.