Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6290 ggr
[tmcl]
9/11/14, 4:26 AM

LCHF i Indien

Jag åker på en TEMA-resa till Indien om en vecka och skulle gärna få tips på hur man kan hålla LCHF där. Måltiderna är för det mesta planerade, har jag tur blir det buffe. Jag har bara hållit på i snart 2 veckor men vill gärna fortsätta. :)

Annons:
Kvothe
9/12/14, 5:27 PM
#1

Har varit i Oman ute i öknen, på en arbetsplats där 98% av ingenjörerna och arbetarna var indier. Därför serverades bara indisk husmanskost 3ggr om dagen, oftast vegetarisk eller så med fisk ibland. Lite extra kyckling för den ensamma bleka jätten (jag). Den dieten tillsammans med tunga, långa arbetsdagar i 55*C värme, (drack 12-15 loter vatten per dag) ledde till nästan 10 kilos påslag på 10 dagar. Vätska säkert mycket , men det ledde senare till en dålig cirkel när jag kom hem. 5 månader senare hade jag lagt på mig totalt 20 kg åå vanlig mat. Ond cirkel. Så ta det försiktigt, troligen kan du välja bättre mat och inte bara HCLF som jag hade under min resa.

[tmcl]
9/14/14, 10:22 AM
#2

Så du menar att du började äta "vanligt" igen med typ ris till kycklingen? Usch vad jobbigt. Jag är rädd just för det, att det känns enklare att bara äta det som bjuds och sen inte komma på fötter med LCHF när jag kommer hem. Jag har tänkt att jag bara väljer bort kolhydrater och äter kyckling och grönsaker (om de är tillagade) istället och sen kunde jag ha med mig en burk kokosfett eller jordnötssmör i väskan för att få i mig fett och hålla mig mätt också. Känns lite jobbigt att greja för mkt med maten så att medresenärerna ser och kanske kommenterar, men det kan det väl vara värt om jag lyckas sköta mig tills jag kommer hem. ☺️

mooonlight
9/14/14, 10:35 AM
#3

Du kan väl ta med dig lite torkad salami, pemmican, makrill på burk, etc?

(Ja, jag är ironisk.)

Nu svär jag väl i kyrkan, men allvarligt talat… Du åker på en resa till ett häftigt ställe med otroligt spännande matkultur, och undrar hur du bäst ska undvika den?  Låta bli att åka, kanske? Antagligen är det allmänt hälsosammare…

Kajak11
9/14/14, 11:56 AM
#4

Hur lång tid skall du vara i Indien? Nord eller Sydindien? Har rest 2 veckor i Sydindien efter att ha ätit LCHF i några år. I Sydundien finns mycket bra vegetariskt kryddrat mat. Synd att inte smaka. Men tainte dtora mängder ris. Mycket är gjort på linser (dhal) och kikärtmjöl. Och alltså inte vetemjöl bara. Det finns ägg och yoghurt (raita). Och lassi som är en joghurt drick. Fråga im du kan få den salt och inte söt. Kokos chutney på fräsch kokosnöt är inte illa. Du kan säga nej til socker i kaffet och teet och behövs inte äta frukt eller bara ganske liten. Om du stannar lång tid i Indien är det bättre att äta indiskt än europäisk på stället är min tanka.Ät inte sallad. Allt som är kokt..stekt eller något du kan ta bort frukt skall på går bra. Tvätt händarne mycket..sprita av innan du äter. Om..det är värmt skall du komplettera med elektrolyt pulver för vätskebalans då man svettas mycket i hög luftfuktighet. Drick mycket vatten. Men vatten som du köpar emballeret. Vatten som är förurenat kan gi häftig matforgiftning. Ha en bra tur! Det är spännande där:-)

[tmcl]
9/14/14, 3:57 PM
#5

Tack för tipsen! :) Jag ska resa i södra Indien, bara 9 dagar. Jättehäftig resa, har läst på lite så att jag kan försöka undvika magsjuka. Typ inte dricka kranvatten. Och hur man beter sig i allmänhet. :) Men vi reser med TEMA och de brukar ha bra koll på hotell och restauranger innan.

Kvothe
9/16/14, 1:26 PM
#6

Som jag sade tidigare så var ju min resa i arbetets tecken, under stekande sol varje dag. Behövde all energi jag kunde få, liksom extra salt och mineraler. Resorb var guld värt. Men jag åt nog mycket ris, bönor, linser, bröd osv. Mycket lite fett dock. Om du t.ex tar med dig eget kokosfett som fettkälla, kokosfettet håller ju dessutom bra i värmen. Ta fast flera mindre burkar och kom ihåg att för mycket kokosfett lätt ger lös mage. Så borde du nog kunna göra vettiga val, som gör att du inte får samma problem som jag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: