Annons:
Etikettövrigt
Läst 5522 ggr
kigon
2014-09-09 20:51

Spannmålsfri välling

Jag har läst lite överallt att det är bra att börja ge kattungar välling/rå nötfärs i 4;de veckan, och mina blir 4 veckor på fredag… Men då de kommer få låg kolhydrats kost så känns det inte speciellt tilltalande att mata med välling från start och sedan gå över till 99% animalisk föda :/ 

Skulle man kunna göra välling av att t.ex. att koka upp 2dl kokosmjölk, ett par msk mandelmjöl, lite kokos/fiskolja , äggula och ev. lite stevia för smakens skull om det behövs?

Har aldrig någonsin gjort vanlig välling så vet inte alls om dessa substitut funkar eller om det blir något helt annorlunda, men någon som är mer insatt i att laga välling kanske kan svara…? Eller ge bättre substitut? Om kokosmjölk inte fungerar till det så kan jag använda laktosfri mjölk, men vill helst undvika mejeriprodukter.

Tack 😊

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Praefatio
2014-09-09 21:05
#1

Äggmjölk? Låter heltokigt att ge rovdjur kokosmjölk, mandelmjöl och grejer…

VildaVittra
2014-09-09 21:14
#2

På forntiden innan kattmjölksersättningen handmatade man kattungar med rå äggula. 

Dock är det inte många dagar man ger välling, så jag bryr mig faktiskt inte om att de som vuxna inte behöver kolhydrater. Sedan brukar jag se till att de är vana med olika typer av mat, då man inte vet vad köparna avser ge kattungen sedan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kigon
2014-09-09 21:36
#3

#1 med tanke på att de kommer äta djur i storlekar de aldrig hade kunnat fånga eller döda i det vilda samt vara tillagat så kommer deras kost vara onaturlig och tokig vilket som…

Jag vill som sagt undvika mejeriprodukter och det kommer matas ca 1 gång/dag i en vecka, kanske mindre. Kokos är fettrikt och brukar ha bra effekt på pälsen/tramdynorna osv och är populärt att ge för att hjälpa med sådana problem så jag ser inte problemet.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
2014-09-09 21:39
#4

#2 Vill bara inte att omställningen blir lite för mycket, välling har ju väldigt mycket kolhydrater som sedan kommer försvinna nästan totalt… Om det finns alternativ väljer jag helst dessa. 

Målet är att de nya ägarna kommer utfodra med PMR, men det är något att oroa sig för framtiden, minst 8 veckor kvar 😉

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

VildaVittra
2014-09-09 21:45
#5

#4 Fast hur mycket omställning blir det? Modermjölken innehåller ju kolhydrater, sedan börjar man ju blanda i rå köttfärs i vällingen ganska så omgående. 

Fast såklart kan du mjölka mamma katt och blanda köttfärsen i den så går det ju bra. 😉Eller köpa snordyr modersmjölksersättning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kigon
2014-09-09 22:03
#6

#5 Tänker också eftersom jag själv är allergisk mot komjölk protein så har jag kokosnötter hemma för färsk mjölk och hemmagjord kokosmjölk i frysen, känns lite onödigt om det funkar precis lika bra på det jag redan har hemma 🤪 

Så om det inte är något som de måste ha i själva mjölken från ko/katt när man ändå ger så lite på bara en liten vecka så undviker jag det helst (om jag hade försökt mjölka mamma katt hade jag nog slutat som mat istället 😃) utöver att det blir mindre kolhydrater… De är små skitungar hela högen så tror inte det kommer ta mycket tid tills jag kan blanda i lite färs 😉

Efter att ha arbetat i ett ekologiskt krav-märkt kostall vill jag aldrig gå nära mejeri produkter igen, men gör det förstås om det är ett måste…!

Kanske går med äggmjölk på kokosmjölk? Bara kokosmjölk, äggula och laxolja och skippa mjölet…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
VildaVittra
2014-09-09 22:08
#7

#6 Fast jag skulle skippa kokosmjölken och bara ta äggula istället då, kanske blanda ut den med lite vatten i början.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kigon
2014-09-09 22:11
#8

#7 absolut, om det funkar med bara äggula! Har bara läst välling "med" äggula men det hade ju såklart varit ett bra alternativ, få saker så gott som färska ägg 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

odjuren
2014-09-13 11:07
#9

Varför välling alls? Diar dom inte? Om deras mamma ger di och dom får köttfärs, färskfoder, blötmat för kattungar eller uppblött torrfoder för kattungar så behöver dom ingen välling.

//Odjuren

www.odjuren.com

[Annamaja27]
2014-09-13 15:53
#10

Har aldrig någonsin gett  några kattungar  välling. Rå köttfärs börjar jag med. Som tilltugg till mamma katts insläpade möss.

kigon
2014-09-13 17:25
#11

#9 #10 de verkar inte gilla det med fast föda, så vällingen är något att blanda ut det med så färsen lättare kommer ner #9 alltså inget som ska ge extra näring utan hjälpmedel, ska dock inte få något av det du skriver men men

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

odjuren
2014-09-15 07:24
#12

De finns välling framtagen för katter, bla från Royal Canin, Brit Care, Natures Protection.. Förstod inte vad du menade med att dom inte ska få något av de jag skrev.?

//Odjuren

www.odjuren.com

kigon
2014-09-15 11:45
#13

#12 de ska få blötmat för vuxna katter, dock iof ska de få lite köttfärs nu i veckan…

Är inte helt poppis på att ge dyr ersättning med skumma ingredienser, så äggula har funkat prima, slinker ner mycket lättare, så trådens fråga har redan lösts 👍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
odjuren
2014-09-17 07:49
#14

Varför ska dom få vuxenfoder? Känns fel enligt mig.

//Odjuren

www.odjuren.com

kigon
2014-09-17 13:47
#15

#14 Eftersom näringsvärdena är väldigt lika/exakt samma på kattungevarianterna, populärt försäljningstrix som jag inte kommer lägga energi på 😉 (kolla in t.ex. mjau kattunge och mjau vuxen)  Den maten jag ska ge har bara minskat på vitamin E med 5mg och taurinet med 500mg vilket är en helt onödig sänkning för kattungars näringsbehov och uppväxt 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Upp till toppen
Annons: