Annons:
Etikettövrigt
Läst 10511 ggr
Jessell
2014-09-02 21:58

Viktpendling

Jag har nått min målvikt, men oj vad svårt det är att ligga kvar där! går upp i vikt så fort jag äter lite för mycket, eller unnar mig något gott (favoriter är lchf-bröd med leverpastej eller snabb-cheesecake) så är då tvungen att bli strikt igen eller slänga in en extra fastedag.

Ni som nått er målvikt, pendlar ni mycket i vikt?

Ni som tagit hjälp av 5:2, hur många fastedagar har ni när ni nått ert mål?

Annons:
Siggebus
2014-09-03 10:07
#1

Vad menar du med pendlar?
Jag har också nått min målvikt, har haft den  i ett par år nu och ja -  jag "pendlar" eller vad man ska kalla det 🙂
När jag säger "pendlar" så menar jag att det går upp och ned som en pendel.
Vikten man har eller målvikten man sätter är ju inte statisk utan det rör sig upp och ned naturligt.
Det kan bero på mycket t ex om man som kvinna samlar vatten när man har mens, vissa maträtter gör att man samlar vatten, man har kanske för tillfället mycket i tarmarna, när det är varmt, etc etc……
Min målvikt var 62 men jag hoppade raskt från 62,8 från den ena dagen till 61,5 eller nåt bara en dag efter.
Jag vägde mig under en lång period varje dag och på det lärde jag mig hur mycket det kan pendla beroende på hur en del av de sakerna jag bl a räknat upp här ovan.
Jag säger att jag väger omkring 62 kg för pendlar gör det! Jag kan väga 62 den ena dagen för att ett litet tag efter väga 1-2 kg mer.
Detta är med all sannolikhet INTE fettvikt för sååå fort går det inte att "bygga" fläsk 😛
Kan berätta att äter jag chips eller godis eller något väldigt glutenaktigt så tar det ca 1-2 dagar så har jag bums samlat vätska på upp till ett par kilo som tar längre tid än det att få bort igen.
Sen kan jag mycket väl tänka mig att (detta är inte på något sätt vetenskapligt) när du "unnar" dig, som du säger, så är det något du äter UTÖVER din vanliga matranson - alltså du äter faktiskt MER än du brukar. Och då är det ju inte så konstigt om vikten ökar lite?
5:2 är ju egentligen en kaloriminskning-metod.
Under två dagar äter du BETYDLIGT mindre kalorier än du gör de andra dagarna så räknat på en vecka totalt blir det ganska mycket mindre än om du skulle ätit dina normala portioner/matvaror under veckan.
Lägger du då in ytter liggare en halvfaste-dag, ja då får du döpa om det till 4:3 OCH börja titta på så du inte börjar svälta din kropp - att du får i dig alldeles för lite energi (kcal) per dag.
I stora drag i alla fall - ja det är normalt att det pendlar om man med det menar att det svänger upp och ned i vikt 😎

citro
2014-09-03 10:40
#2

Jag har också en målvikt på 62 kilo, men är inte framme än.

Använder 5:2 metoden och har tidigare ätit både glass och kaffebröd LCHF.

På senare tid har jag dragit ner kaffebrödsintaget till 1-2 ggr per vecka, men

äter fortfarande blåbärsglass nästan varje dag.

Tror att det kommer att ta ytterligare ett år att komma ner till 62 kilo och

5:2 kommer nog att behövas även när målvikten är nådd.

Vikten pendlar nåt kilo, mest uppåt.

Siggebus
2014-09-03 13:18
#3

#2
Hmmm, det pendlar mest uppåt säger du…. ja då kanske du får börja fundera på den där blåbärsglassen varje dag? 🤔
När man pratar om en pendel så menar man egentligen att det går upp eller ned men att det återgår till utgångsläget. Om du bara "pendlar" uppåt så är det ingen pendel utan stor risk för verklig viktuppgång 😮

Inkanyezi
2014-09-03 14:25
#4

Jag har ingen målvikt alls, men under en period av åtta år gick den stadigt ner ungefär ett kilo om året. Jag minskade från en statistiskt relevant vikt av 62 kg till en statistiskt relevant vikt av 54 kg - och med statistiskt relevant menar jag att den höll sig stabil ungefär ett halvår.

Min vikt just nu är 56 kg, men jag vet inte om det är en uppgång eller "pendling", eftersom jag först nästa år kan se hur vikten har legat under det här året. Min bottennotering är 53 kg, och förra året vägde jag aldrig mer än 56 kg. I år har jag vid en vägning hamnat på 57 kg under sommaren. Min vikt gick också förra året upp lite högre under sommar och höst än under våren.

En trend går inte att se under kortare tid än några månader, men inte ens en trend över ett halvår är säkert en uppgång, om nästa halvår innebär lika stor nergång. Jag har aldrig tidigare vägt mig så ofta, och jag gissar att det är en viss säsongsvariation. När jag tittar på enstaka vägningar, är skillader på upp till två kilo ganska vanliga, och de kan förekomma under mycket kort tid, till och med mindre än en vecka, bara något dygn.

Så när man ser "pendling" finns det olika tidsperspektiv man kan lägga på det. Man pendlar över dygn, veckor, månader eller år. Men om man under flera år alltid kommer tillbaka på ungefär detsamma, så är man ju viktstabil, och vikten blir någon slags medeltal av alla vägningar man har gjort. Men om man stadigt ökar eller minskar, år efter år, så är det en trend. Min har hittills varit att minska ungefär ett kilo om året under tiden från 2006. Nu ser det ut som om trenden antingen har vänt eller att den håller sig kvar vid att varken öka eller minska. Nästa år vet jag om jag har gått upp.

Lilltilda
2014-09-03 15:24
#5

Jag har varit viktstabil i drygt 1,5 år, i den meningen att jag håller mig under bmi 25 men pendlar lite upp och lite ner beroende på tid i månaden, om jag gjort avsteg osv. Det kan skilja flera kg under en månad, men snittet på veckovägningar (behållit vanan att stå på vågen varje tisdag) utslaget på dessa 1,5 år visar att jag är viktstabil. All sån viktpendling jag har handlar om vätska och tarminnehåll, för fettvikt hinner inte byggas upp eller tappas med så snabba intervaller.
Jag hade ett rimligt viktmål, dvs att ligga någonstans under 77,9 kg till mina 177 cm och oftast ligger vikten någonstans kring 75 kg.  
Jag tror att det är svårare att hålla sig stabil ifall målvikten legat lite för lågt jämfört med vad kroppen trivs med och man ätit extremt strikt eller kaloriräknat för att nå den lite för låga målvikten.

~God loves you, and I´m trying! ~

Siggebus
2014-09-03 15:39
#6

citat av Lilltilda: "Jag tror att det är svårare att hålla sig stabil ifall målvikten legat lite för lågt jämfört med vad kroppen trivs med och man ätit extremt strikt eller kaloriräknat för att nå den lite för låga målvikten. "
Där var den där poängen jag själv också ville ha sagt men hittade inte orden! 👍

Annons:
citro
2014-09-03 16:52
#7

Jag kanske formulerar pendlingen fel, men vad jag menar är att nu väger jag 65,5 kilo sen går det uppåt till ungefär 66,5 kilo och efter en dag med 5:2 är jag nere på 65,5 igen. Vill verkligen inte avstå från blåbärsglassen🤔 då kommer jag ju att

öka i vikt när jag börjar med den igen efter att ha nått målvikten, den får ingå

i viktnergångsmenyn även om det tar längre tid.

Inkanyezi
2014-09-03 17:05
#8

Du kan liksom inte gå upp ett kilo av en portion blåbärsglass, det funkar inte så. Du kan samla på dig lite mer vatten och du kan få lite mer fett att lagra, men det ligger inom något hekto, inte kilo.

Däremot om du trycker i dig blåbärsglass varje dag, så lär det ju så småningom ge utslag på vågen om du inte minskar på något annat i motsvarande grad. Det som är sämre med glassen är väl sockerinnehållet framför allt. Det kan trigga sötsug, och det kan också göra att man får sug efter att äta mer när blodsockret är på väg neråt, och att man då pillar i sig någonting som kroppen kanske inte behöver. 

Också med en lågkolhydratdiet har mängden betydelse, och i fallet med glassen mängden kolhydrater. Den påverkar hormonspelet, så att du får högre blodsockertopp, och kanske får ett sug att äta mellanmål. Blodsockret pendlar mer, med mer insulintillförsel för den som har naturlig egen insulinproduktion. 

Men jag fattar inte vad du menar med "efter en dag med 5:2 är jag nere på 65,5 igen". Dieten innebär att man begränsar sitt intag två dagar av sju, och det kan man ju inte göra bara en dag. Och en tillfällig variation på ett kilo ner efter en dag som man inte har käkat mycket alls, och kanske inte heller druckit mycket, det har ju inget med viktnedgång att göra. Mer tydligt kan man se eventuell effekt av en viss diet när det har gått några veckor och man håller den konsekvent och fortsätter. Efter ett par månader, om man fortfarande trivs med den och tänker fortsätta, kan man troligen se om det finns någon tydlig trend.

citro
2014-09-03 22:14
#9

Socker!!  Det är inget socker i min glass!

Inkanyezi
2014-09-03 22:40
#10

Om det inte finns något socker i glassen så borde det inte vara några problem. Visserligen förekommer det hos en eller annan att också sötningsmedel kan trigga sötsug, Min undran är då varför du drar slutsatsen att den skulle kunna bromsa eller hindra viknedgång? 

Men i stället för att hugga på det förmodade sockret i glass, som tydligen nu är utan socker, kanske du kunde komma med ett svar på den outtalade frågan om en dag med 5:2-diet? Och hur du i så fall skulle kunna dra någon slutsats om viktnedgång eller viktuppgång med ledning av det? Det brister i logiken någonstans.

citro
2014-09-03 23:30
#11

Äter 2 måltider under en 5:2 dag som innehåller vardera 250 kalorier och inget mera, efter det går vikten ner, om det beror på att det blir mindre i magen eller

bukfettet minskar har jag ingen koll på, sen går vikten upp igen när jag äter mina

vanliga kalorier ( vet inte hur många för jag har aldrig räknat).

Vad jag däremot har noterat är att vikten på lång sikt går sakta neråt och det

borde den ju göra när kalori-intaget är minskat med 2000/vecka.

På 52 veckor så borde det bli 104000 kalorier, rätta mej om det är fel.

Inkanyezi
2014-09-03 23:57
#12

Conducir un diálogo sin hablar el mismo idioma es requetedifícil…

Siggebus
2014-09-04 08:00
#13

citro:  du skrev aldrig att din glass inte innehåller socker 😉
Och enligt mig är "nåt kilo" absolut inget konstigt att det pendlar. Vikten är som jag tidigare påpekade inte statisk 🙂
Undrar en sak: ditt kaloriintag har minskat med 2000 per dag säger du.
Vad menar du då? Att du varje dag intar ca 2000 kcal?
Man brukar lite grovt säga att vill man hålla sin vikt bör man ligga omkring 2000 kcal.
Nu menar jag inte automatiskt att du ska börja dra ner en jäkla massa på kcal för jag vet ju absolut ingenting om dig - tränar du, hur hårt etc?
När jag började min viktresa så låg jag på lite mer än 2000 kcal men då hade jag å andra sidan legat på över 5000 från början och vägde 106 kilo.
När jag slopade allt sött, gluten. stärkelse etc så kom jag ner på strax över 2000 och gick ner i bra takt.
Desto närmare jag kom mitt mål desto saktare gick det och ett långt tag stod jag och trampade tills jag kom på att de där 2000 kcal kanske nu var relativt vikthållande för mig.

Annons:
citro
2014-09-04 09:02
#14

Ja, det är svårt att föra dialog när man inte talar samma språk.

Nej, kalori-intaget har minskat med 2000 per vecka pga 5:2 metoden.

Ligger troligen på 1500-1700 kalorier per dag, har ju aldrig räknat.

Jag förstår också att ju närmare målvikten man kommer desto längre

tid tar det att nå dit.

Siggebus
2014-09-04 11:57
#15

Undrar vart ts tog vägen?
Hoppas han hon får ut något bra av våra svar 🙂

Jessell
2014-09-24 23:29
#16

Haft lite mycket att göra så har tyvärr inte haft tid att kolla era svar. Men nu har jag läst igenom och var mycket nyttig läsning. Tyvärr pendlar jag mer än bara ett kilo upp eller ner, snarare tre kilo upp och ner.

Precis som citro så äter jag 5:2, inte kunnat gå över till 6:1 som så många rekommenderar attman ska göra, då går jag upp.

Jag unnar mig ibland alkohol, det går jag upp av såklart men går även upp så fort jag äter för mycket (typ unnar mig en lchf-dessert), äter mer än 40g kollisar på en dag eller äter en frukt.

Är väldigt trist att inte kunna bli lite mer liberalare fast jag inte ska gå ner i vikt. Om jag fortsätter vara strikt går jag dessutom ner i vikt, väldigt sakta dock, som sen kommer tillbaka illa kvikt när jag gör ett avsteg från den strikta lchfn.

Zepp
2014-09-24 23:36
#17

Om pendlingen är snabb, dvs från dag till dag, så är det vatten och tarminnehåll.

Drick 2 stora glas vatten och du har gått upp 0,4-0,5 kilo.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jessell
2014-09-24 23:50
#18

#17 oftast går jag upp på helgerna, sen ner i veckan. går upp även lite dagarna mellan fastedagarna men inte alls lika mycket som på helgerna, som oftast blir de dagarna jag försöker vara lite liberalare, men inte mycket, kanske unnar mig en liten portion Chokladmousse, äpple med kanel eller en skiva lchf-bröd till frukost istället för min vanliga "påläggs-frukost" (typ salami, några grönsak och philadelphia)

Jag måste äta mindre än 1600 kcal per dag om jag inte vill gå upp i vikt, det är alltså en vecka jag har två fastedagar som jag äter cirka 350 kcal på.

Zepp
2014-09-25 00:46
#19

Ja fast.. man kan inte säga sånt på någon veckas sikt iomed att vikten varierar såpass från dag till dag, av helt naturliga orsaker.

Kolla vikten var tredje månad.. som tätast!

Vikten varierar.. men jag antar att det är fettvikt du vill minska på.. och det ser du på några månaders sikt.. om ens då!

http://everydaypaleo.com/attention-scale-addicts-part-2/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

citro
2014-09-25 10:38
#20

När det gäller alkohol så dricker jag ibland  rödvin och

har noterat att min vikt har gått ner dagen efter intaget, men det är ju inget man kan sätta i system . För mycket frukt går jag  istället upp i vikt av.

 Står nog för ofta på vågen.

Annons:
Inkanyezi
2014-09-25 12:36
#21

Det funkar att stå ofta på vågen också, men då måste man strunta i vad den visar för stunden och bara notera det i ett statistikblad. Enklast om man har ett finrutat papper att sätta prickar på. När man sedan har tre månader, så kan man se om det finns en trend, eller om det är pendling kring ett värde någonstans mittemellan.

Momentanvärden på vågen säger ingenting om uppgång eller nedgång, och inte heller två vägningar efter varann, även om de skiljer ett par kilo upp eller ner. Det är ett långsiktigt projekt att förändra sin vikt, och det är bara den som är väldigt överviktig som kan vänta sig en snabb viktnedgång, och för den som är mycket underviktig är det väl också önskvärt med en ganska snabb uppgång.

Man går inte upp eller ner över en helg, och vanligen inte heller över en vecka, så att vågen visar lite olika är inte mycket att bry sig om. Vågen är inte heller något precisionsinstrument, men om man väger många gånger över lång tid, får man ett antal resultat som man kan ta ett medeltal ur, och det ligger närmre sanningen. En del vågar kan visa en skillnad på ett par kilo bara beroende på hur man ställer sig på den.

Squirrel
2014-10-16 12:06
#22

Man kan ju välja: om man tränar kan man äta lite mer kolisar, vill man inte träna får man dra in på kolisar mer. 

Det är så det funkar för mig i alla fall. Och jag menar inte stenhård gymträning, utan en rask promenad, eller 30 min med en tränings DVD hemma, varje dag eller minst varannan för att få effekt på insulinet(träning sänker insulinnivån).  Sen kanske en del föredrar att träna i grupp, osv. Man får hitta vad man själv trivs med, eller står ut med :-)

Medan man kämpar på kan man tänka på att man får blåbärsglass OCH vara smal om man tränar, medan om man inte tränar, har man antingen inte plats för utsvävningar, eller så äter man och vikten går sakta uppåt :-) Så brukar jag tänka.

lchf_rocker
2014-10-17 09:16
#23

# 20

Du skriver att du gått ner i vikt efter att du druckit rödvin. Det beror på att alkohol är vätskedrivande och du kissar mycket. När du sedan äter och dricker normalt går man normalt upp några hekto igen, då kroppen måste få i sig den vätskan den gick miste på när du drack alkohol :) Jag är själv en sucker för lite rödtjut då och då, och jag avstår vågen dagarna efter med tanke på att den är så pass vilseledande :)

When things go wrong... don´t go with them.

Upp till toppen
Annons: