Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

Intag av vätska

2014-09-01 12:07 #0 av: MatVeronica

Låt säga att jag behöver dricka ca 2 liter vätska/dygn förutom det jag får i mig via kosten.

Är det lika okej att dricka dessa 2 liter under förmiddagen mellan 7.00-12.00 för att sedan inte dricka något alls förrän nästkommande morgon?

Eller är det viktigt att sprida sitt intag av vätska under många timmar för att det ska vara tillräckligt?

Anmäl
2014-09-01 13:01 #1 av: jiim

självklart är det viktigast att sprida vätskeintaget under hela dagen. Dricker du mycket på förmiddagen pga. fasta? Du kan väl ändå dricka ett glas vatten till dina måltider på eftermiddagen?

Anmäl
2014-09-01 21:15 #2 av: Zepp

Ditt vätskebehov beror till stora delar av vad du äter.

Den mesta delen av all mat är vatten.. du består till minst 60% av vatten.

Så äter du en blandkost på animalier och grönt så räcker det att dricka när du är törstig.

Vi får i oss den mesta vätskan via maten vi äter.. vill du behålla vattnet så behövs även salt.

Anmäl
2014-09-01 21:20 #3 av: Halvdansken

Varför behöver du dricka så mycket?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2014-09-02 07:54 #4 av: starhawk

Dagsbehovet av vatten att dricka är knappast två liter, den enda effekten av att dricka så mycket är att du får springa på toa oftare, drick när du är törstig i stället, det är så kroppen talar om sitt behov av vätska

Medarbetare på Science Fiction i Fokus

Anmäl
2014-09-02 08:19 #5 av: MatVeronica

Sanningen är att jag aldrig är törstig. Jag kan utan vidare gå och lägga mig på kvällen och komma på att jag inte druckit något alls. Så jag måste tänka på att komma ihåg att dricka, annars blir det inte gjort.

När jag var inlagd på sjukhus (av helt annan orsak) så sa de att proverna visade att jag var "uttorkad" och de frågade hur mycket jag dricker per dag. Och när jag tänkte efter så kunde det vissa dagar vara inget alls. Då sa de att 2 liter bör jag åtminstone dricka.

Min fråga gällde kort sagt om det är okej att dricka sitt hela vätskebehov inom ett fåtal timmar för att sedan "slippa" dricka de övriga timmarna, då jag aldrig (eller sällan ivarjefall) själv känner ett behov av att dricka.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.