Annons:
Etiketthälsa
Läst 28402 ggr
MatVeronica
9/1/14, 12:07 PM

Intag av vätska

Låt säga att jag behöver dricka ca 2 liter vätska/dygn förutom det jag får i mig via kosten.

Är det lika okej att dricka dessa 2 liter under förmiddagen mellan 7.00-12.00 för att sedan inte dricka något alls förrän nästkommande morgon?

Eller är det viktigt att sprida sitt intag av vätska under många timmar för att det ska vara tillräckligt?

Annons:
jiim
9/1/14, 1:01 PM
#1

självklart är det viktigast att sprida vätskeintaget under hela dagen. Dricker du mycket på förmiddagen pga. fasta? Du kan väl ändå dricka ett glas vatten till dina måltider på eftermiddagen?

Zepp
9/1/14, 9:15 PM
#2

Ditt vätskebehov beror till stora delar av vad du äter.

Den mesta delen av all mat är vatten.. du består till minst 60% av vatten.

Så äter du en blandkost på animalier och grönt så räcker det att dricka när du är törstig.

Vi får i oss den mesta vätskan via maten vi äter.. vill du behålla vattnet så behövs även salt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
9/1/14, 9:20 PM
#3

Varför behöver du dricka så mycket?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

starhawk
9/2/14, 7:54 AM
#4

Dagsbehovet av vatten att dricka är knappast två liter, den enda effekten av att dricka så mycket är att du får springa på toa oftare, drick när du är törstig i stället, det är så kroppen talar om sitt behov av vätska

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

MatVeronica
9/2/14, 8:19 AM
#5

Sanningen är att jag aldrig är törstig. Jag kan utan vidare gå och lägga mig på kvällen och komma på att jag inte druckit något alls. Så jag måste tänka på att komma ihåg att dricka, annars blir det inte gjort.

När jag var inlagd på sjukhus (av helt annan orsak) så sa de att proverna visade att jag var "uttorkad" och de frågade hur mycket jag dricker per dag. Och när jag tänkte efter så kunde det vissa dagar vara inget alls. Då sa de att 2 liter bör jag åtminstone dricka.

Min fråga gällde kort sagt om det är okej att dricka sitt hela vätskebehov inom ett fåtal timmar för att sedan "slippa" dricka de övriga timmarna, då jag aldrig (eller sällan ivarjefall) själv känner ett behov av att dricka.

Halvdansken
9/2/14, 8:51 AM
#6

Jag hade nog spridit ut det, annars rinner det mesta nog rakt igenom, plus att njurarna får jobba en hel del med så mycket vatten på en gång. Och tänk på det där med saltet. Men 2 liter verkar i överkant. Tycker jag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
MatVeronica
9/2/14, 8:57 AM
#7

Via kosten TROR jag inte att jag får i mig så mycket vätska. Jag äter ju lchf och är väl lite dålig på sallad och sådant. Lite broccoli, paprika, men annars feta köttbitar, ägg och en del ost. Är ju kanske inte alltför mycket vätska i det. Men mitt Blodtryck ligger lite åt det högre hållet också, inte så att jag behöver medicinera men jag är försiktig med att salta på extra på maten.

hemul
9/2/14, 12:31 PM
#8

Vad jobbigt det låter. Hade de inga idéer om vad det beror på att du saknar törst?

Tycker det enklaste verkar vara att dricka i samband med måltider eller andra regelbundna vanor. Äter du tre gånger om dan och dricker ett stort glas vatten då, så borde det ju räcka.

Zepp
9/2/14, 2:23 PM
#9

"A suitable allowance of water for adults is 2.5 liters daily in most instances. An ordinary standard for diverse persons is 1 milliliter for each calorie of food. Most of this quantity is contained in prepared foods."

http://ajpregu.physiology.org/content/283/5/R993

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Blanksteg
9/6/14, 9:11 PM
#10

Angående att dricka när man är törstig: jag tror snarare att törst är kroppens signal om att den redan är uttorkad. Jag kan också gå jättelänge utan att bli törstig. Det är först vid längre och ganska krävande aktivitet och viss mat som jag blir törstig. Den senaste veckan så har jag inte alls druckit mycket, kanske en halvliter per dag, kanske mindre. Åt en hel chipspåse igår och inatt så vaknade jag plötsligt och var jättetörstig. Tror det är så att kroppen kan lagra gammalt vatten för att inte torka ut, men även det vattnet förbränns ju allteftersom man rör på sig och så vidare. Om man sitter still mycket så tar det väl längre tid för kroppen att bli uttorkad, och det är väl då man inte blir så törstig särskilt ofta.

Det ska finnas mellan 50-65 % vatten i kroppen (beroende på om man är man eller kvinna).

mooonlight
9/7/14, 9:40 AM
#11

TS: Bra att du dricker mer!

Vad gäller fördenlning av vätskeintaget under dagen… Tja… Huvudsaken är väl att du inte dricker "för mycket" på "för kort tid", så att du pinkar ut för mycket för fort. Vad som är "för mycket" kan bara du avgöra se genom att testa dig fram. Man kan säga så här: vatten gör mer nytta i dig än i en flaska (eller toalett).

Jag har själv druckit åt skogen för lite (inte alls vissa dagar), men har på sista tiden lärt mig att dricka ordentligt. Visst pinkade jag ofta och mycket i början, men det gick över. Jag satsar också på rent och bra vatten som jag tycker smakar gott, för det har jag lättare att få i mig. Jag börjar numera dagen med att dricka 1-1,5 l vatten innan jag ens går hemifrån på morgonen och dricker det mesta av mitt resterande vattenintag under förmiddag/tidig eftermiddag. Senare på eftermiddagen och kvällen dricker jag bara någon enstaka klunk. Det passar mig, men det passar självklart inte nödvändigtvis dig.

Upp till toppen
Annons: