Annons:
Etikettövrigt
Läst 4878 ggr
Yamuna
8/23/14, 8:48 PM

Fibromyalgi

Jag funderar mycket över om det finns en koppling mellan fibromyalgi och kolhydratrik kost. Har diabetes typ2 och har ätit LCHF i två omgångar. Första gången i två år men slutade då min läkare skrek rakt ut över min höga onda blodfetter. Andra gången slutade jag i vintras då jag gick upp mer och mer i vikt. Sen jag började med vanlig mat - lågfett och fullkornsprodukter så har jag försämrats gradvis i mina smärtor. Nu nästintill outhärdliga.  Funderar nu på om det kan vara orsaken, om jag ska köra LCHF igen?

Är det nån som har fibromyalgi eller som är kunnig på området i övrigt och kan svara på mina funderingar?

Annons:
Sindri
8/23/14, 10:42 PM
#1

Jag tycker jag har läst flera inlägg här från personer som har blivit bättre i sin fibro med LCHF. Använd sökfunktionen och skriv in fibromyalgi.
Lågfett låter ju som margariner och annat med mycket omega6, vilket ju är inflammationsdrivande. Annars är det mer kolhydrater i lågfettsprodukter.  Fullkorn = gluten = inflammationsdrivande.

Läkare som skriker rakt ut är ingenting att ta på allvar. Många härinne vittnar om höga kolesterolvärden och mår prima, inklusive jag själv. Det där med kolesterol är på väg ut. Sök på kolesterol så lär du dig mer om det också. Det är inte bara de höga blodfetterna som räknas. Lär dig om triglycerider och ApoA och ApoB.
Om du tycker att du äter LCHF och går upp i vikt så prova att lägga in dina matintag på exempelvis www.dumbbell.se och se hur "rätt" du äter. Många har svårt med t ex mejerier och nötter.

Skriv annars här precis vad du äter under en dag eller två så kan du få många tips om optimering av kosten.

Zepp
8/24/14, 12:34 AM
#2

Fibromyalgi är en symptombeskrivning.. ingen riktig sjukdom.. fast sjuk i det kan man vara ändå!

Hur som helst så är diabetesen antagligen det allvarligaste symptomet.. det i sig kan ge upphov till neuropatismärtor/känselbortfall/skador på nerverna.. så det borde du åtgärda först av allt!

Här har du en föreläsning om blodfetter och allt det där krångliga som läkaren ryade om!

https://www.youtube.com/watch?v=fuj6nxCDBZ0&feature=youtu.b

Och som han nämner i föreläsningen.. ofta stiger HDL på LCHF!

"Högt HDL-kolesterol och kvinnligt kön underskattade skyddsfaktorer"

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2861

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Yamuna
8/24/14, 8:40 AM
#3

Tack Zepp, Du skrämde mig rejält där och det är bra. Det var dock inte HDL som var för högt utan LDL. Men den det var så länge sen att jag glömt bort siffrorna. Men jag känner att jag måste LCHF en chans till, för så här kan jag inte ha det.

Tack Sindri med för ett vänligt och peppande inlägg.

Sindri
8/24/14, 2:18 PM
#4

Jo, men att bara titta på LDL kan vara missvisande. Man måste ta hänsyn till HDL och se den samlade bilden. Men som sagt, läs på och slipp "kolesterolskräcken". Jag har jättehögt totalkolesterol och borde väl varit död för länge sedan. Mina kärl är dock hur rena som helst, kärlväggarna tunna och fina.
Lycka till med din kost, mitt förslag är att du gör en egen tråd som heter Yamuna, det blir som en dagbok där du kan skriva hur du äter, du kan ställa frågor och få svar och tips.

subcalva
8/24/14, 3:14 PM
#5

Forskare har hittat kopplingar till östrogen.

"Scientists have finally found the main source of pain in fibromyalgia patients, and it is not stemming from any psychological cause as many doctors have believed in the past. Rather, it is linked with abnormal fibers in the skin, particularly the skin of the hands, called arteriole-venule shunts. The first study was performed by Dr. Frank Rice of Integrated Tissue Dynamics last year, and now, his team has learned even more about how the abnormal nerve fibers are influenced by estrogen, which provides an explanation for why fibromyalgia is much more common in women than in men."

Länk till artikeln

ashe
8/25/14, 9:40 AM
#6

Jag har fibromyalgi. Sen jag började med lchf för ca sex år sedan har min grundvärk blivit mycket lindrigare. Värken som kommer efter att ha gjort något "för mycket" är likadan. Äter jag för mycket kolhydrater (över ca 15-20 gr/dag)  ökar grundvärken betydligt. Detta är största anledningen till att jag fortfarande äter lchf. Viktminskning tycks vara en svårare nöt för mig att knäcka…

Annons:
Upp till toppen
Annons: