Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Jag behöver måltidstips

Pasta substitut?

2014-08-21 21:34 #0 av: kigon

Hej!
Jag går stadigt upp i vikt och det är en blandning av för lite motion + pasta (pasta carbonara, nudlar, snabbmakaroner med ketchup & mac n cheese är största bovarna) 
Finns det något substitut man kan fixa som inte har så mycket kolhydrater? Men som ändå fungerar som "pasta" eller liknande, såg att det finns några nudlar som är gjorda på sjögräs, någon testat dem? 
Vi har en pasta maskin hemma så ska prova på "LCHF-pasta" receptet, men det känns lite väl drygt att sitta och göra pasta varje gång (jag äter främst pasta eftersom det går snabbt + mättar + är gott).
Allt annat jag testat har inte varit lika smidigt och gör så jag får en massa disk (är inte så händig i köket så på något sätt blir det en halvtimmes diskning efter en liten soppa...) och mättar inte alls. Kan äta 8 kokta eller stekta ägg utan att känna som om jag har ätit någonting Yrar

Klarar inte av komjölk alls i någon form & gillar inte smaken av substituten så kan inte äta sådana mellanmål heller otillagade... (tillagade funkar ok för jag märker ingen skillnad på dem i tillagade rätter) Prövade precis soygurt som smakar som vanlig yoghurt men jag har aldrig riktigt gillat yoghurt heller.........

Kan bli så illa vissa dagar att det blir snabbmakaroner till frukost, mac n cheese till lunch och carbonara till middag! Arg Även nu när jag skriver detta äter jag MnC... Jag har försökt att "sluta" innan men får alltid slut på idéer (tröttnar snabbt på allt annat) och går tillbaka till pastan Ledsen

Så några tips på mättande, snabba rätter med få ingredienser? eller som har funkat som pasta substitut för er?

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Anmäl
2014-08-21 21:45 #1 av: jiim

shiritaki nudlar http://www.lowcarb.rawfoodshop.se/shiratakinudlar/p-1238.html

vitkålsspaghetti http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=855

low carb pasta http://www.carbzone.se/low_carb_pasta.html

Den sistnämnda kommer folk verkligen rata här :) Själv har jag inte ätit något av ovanstående under det halvår jag ätit ketogen kost. Men dessa är de jag hört talas om

Anmäl
2014-08-21 21:52 #2 av: kigon

#1 Shiritaki nudlarna får jag testa! Tack! =) Ska även pröva på vitkål nästa gång jag har varit o handlat Glad

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.