Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Rött kött

2014-08-20 09:03 #0 av: gulansvincent

Hej jag undrar om den här studien om rött kött som alla  på mitt jobb pratar om , har inte sett någon skriva om de här, skulle vara tacksam om jag fick lite info av er som kanske vet lite mer än vad jag gör . Jag läste någonstans att man inte skulle äta mer än 500 gr kött på en vecka , jag tror att jag äter ungefär 2- 2,5 kilo per vecka. Man blir om inte orolig  i alla fall lite fundersam.

Uffe 

Anmäl
2014-08-20 09:22 #1 av: mmillann

Enligt det som jag har hört är det max 100 g kött per vecka om man vill må så bra som möjligt. Finns massor av studier, så det är nog upp till dig hur mycket du vill stoppa i dig. Själv äter jag vegetariskt/veganskt 6/7 dagar och har ändå mukler ;)

Anmäl
2014-08-20 09:37 #2 av: VildaVittra

Det är aldrig bra att äta ensidigt, vill du äta så mycket kött, så variera dig och ät gärna djur som går lite snabbare att föda upp pga bioackumulering (nötkött/rött kött tar en vansinnigt lång tid innan de når slaktvikt). 

Kaninkött kanske skulle falla dig i smaken? 

Svaret på era drömmar? Den fantastiska sajten UTEKATTER I FOKUS

Anmäl
2014-08-20 09:49 #3 av: Robb

Det är garanterat Michael ”5:2-dieten” Mosleys program som Vetenskapens värld sände för ett par dagar som. Den briljante Ann Fernholm behandlar det här:

http://ettsotareblod.se/tre_halsomyter/ 

Anmäl
2014-08-20 09:54 #4 av: VildaVittra

#3 "Trevligt" med en blogg som ignorerar bioackumulering. Behändigt att hoppa över hur gifter anrikas med tiden i kött och att rött kött tar längre tid att föda upp? 

Anmäl
2014-08-20 11:20 #5 av: Inkanyezi

Bioackumulering är nog knappast ignorerat, och det är väl inte många andra rovdjur än fisk som vi proppar i oss. Att betande djur skulle bioackumulera miljögifter i stor mängd har också varit på tapeten, främst när det gäller det radioaktiva nerfallet efter den stora kärnkraftsolyckan i Thernobyl.

Men rent allmänt ligger inte bioackumulering särskilt högt på listan över vad vi ska äta, framför allt därför att vi faktiskt behöver köttet för att må bra. Våra miljögifter har främst slagit ut en del marina organismer som föda, och det är ett allvarligt läge, att vårt innanhav är så förgiftat att vi inte längre kan äta fisken.

Men att det skulle ge orsak till att byta nötköttet mot kanin är att gå för långt. Varifrån ska man i så fall ta fettet.

Och jag tror inte att det etiskt är försvarbart att öka produktionen av fjäderfä, som redan nu är mycket tveksamt.

Men visst är det oroande att gräsbeteskött är en bristvara i Norden, där vi faktiskt har möjlighet att föda upp boskap på gräs så det räcker. Att vi i stället importerar gräsbetat kött från Sydamerika och Nya Zeeland är inte särskilt välgenomtänkt.

Anmäl
2014-08-20 11:24 #6 av: VildaVittra

#5 Varför inte läsa blogginlägget jag kommenterade? Diskussionen blir mer givande så.

Anmäl
2014-08-20 11:25 #7 av: Inkanyezi

VildaVittra, nu har du förutfattade meningar om mig också, förutom en del andra saker. Kanske läge att skärpa sig?

Anmäl
2014-08-20 11:26 #8 av: VildaVittra

"Och jag tror inte att det etiskt är försvarbart att öka produktionen av fjäderfä, som redan nu är mycket tveksamt. "

Som hönsbonde håller jag inte med dig, fjäderfä är vansinnigt lätta att göra lyckliga och föda upp hållbart. 

Anmäl
2014-08-20 11:26 #9 av: VildaVittra

#7 Nej, jag utgick ju ifrån det du skrev. 

Anmäl
2014-08-20 12:13 #10 av: Inkanyezi

#9 Vilket än en gång visar att du luftar dina fördomar.

Anmäl
2014-08-20 12:22 #11 av: VildaVittra

#10 Så var i blogginlägget ignorerades inte bioackumulering? Citat? 

Anmäl
2014-08-20 12:25 #12 av: Inkanyezi

Jaha, här har vi alltså en hönsuppfödare, som vill göra ett slag emot rött kött och använder ett blogginlägg som argument för att lufta sina fördomar gentemot en annan användare på iFokus.

Jag tycker vi kan avsluta trådkapningen där.

Anmäl
2014-08-20 12:46 #13 av: VildaVittra

#12 Varför inte ta en stund och kika på det gedigna arbetet jag gör för fjäderfäets situation i Sverige? Istället för att ösa ut dig fördomar om oss bönder. Jag vet till skillnad från 99.99999999999999999999999% av konsumenterna vad jag har på min tallrik.  (bor du i Uppsalatrakten så skänker jag faktiskt bort ägg, dock ingår en mindre föreläsning)

Anmäl
2014-08-20 16:47 #14 av: nyttiga_jag

Nu kom jag precis ihåg varför jag minskat mitt skrivande här! Skärpning båda två, ni som tjafsar!

TS: kolla in programmet om du vill http://www.svtplay.se/video/2246801/vetenskapens-varld/avsnitt-1-hur-halsosamt-ar-kott

Det man kom fram till var att man inte vet. Den ena kom fram till att det var skadligt, andra att det inte var det. Man fann inte heller varför eller vad som var farligt, om det nu var det. Kanske var fett kött bättre än magert?!  Processat kött bör man undvika. Det sades ingenting om tillagningssättet spelar nån roll, vilket det troligen har. Inte heller om vilket fett man steker i spelar nån roll.

Med andra ord väldigt förvirrande, men ändå värt att se enligt mig.

Nu pratades det om rött kött, men att tex kyckling inte visade denna effekt.

Skaffa din egen åsikt genom att se det! :-)

Anmäl
2014-08-20 18:17 #15 av: hemul

#8,#13 Ska gärna läsa om ditt arbete. Men jag förstår inte hur. Ska jag googla Vildvittra+höns? Skrattar

Du kan säkert föda upp lyckliga höns, men du kan inte få mig att tro att det merparten av all kyckling som äts består av lyckliga fåglar.

Det finns en annan aspekt på detta med vilka djur man ska äta också. Nämligen att ju mindra och lägre stående djur, desto sämre kan det behandlas och födas upp. En kyckling eller kanin representerar inget störra värde. Det gör ett nöt.

Anmäl
2014-08-20 18:22 #16 av: VildaVittra

#15 Du behöver egentligen bara kika in på hållbar 

Anmäl
2014-08-21 07:35 #17 av: AndersAA

http://www.kostdoktorn.se/sensationsjournalistik-om-kott-vetenskapens-varld

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!