Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Resistent stärkelse vs kostfibrer

2014-08-17 20:06 #0 av: nyttiga_jag

Först vill jag säga att jag inte följt diskussionen om Resistent stärkelse(RS) och orkar helt enkelt inte läsa igenom alla svar.

Jag undrar om nån på ett förenklat sätt förklara vad det är för skillnad på RS och kostfibrer?

Om jag fattat rätt så är RS kolhydrater som inte påverkar blodsockret och det är ju kostfibrer också.

Vad är skillnaden och varför ska jag ev få i mig potatisstärkelse och i så fall hur mycket?

Tacksam för enkla svar :-)

Anmäl
2014-08-17 20:53 #1 av: subcalva

Enkelt sagt är det två olika typer av resistent stärkelse och som påverkar kroppen lite olika. Från ett av Per Wikholms inlägg på LCHF.se

De fyra typerna av resistent stärkelse (RS)

RS1 Fysiskt skyddad stärkelse. Finns i hela korn eller grovmalda spannmål ( t ex vete, korn, råg) eller frön, baljväxter och tjock pasta

RS2 Råa, okokta småpartiklar av kristalliserad stärkelse som kroppens amylas-enzymer bara bryter ned mycket långsamt. Finns i okokt potatis, kallt potatismjöl, i vissa baljväxter och annan stärkelse rik på amylos.

RS3 Retrograderad stärkelse [fruktansvärd översättning men det handlar om stärkelse som återgår till resistent form vid kylning och det blir inte så mycket bättre av att det förtydligas med att det handlar om icke-granulär stärkelse]. Här handlar det om kokad potatis som sedan kylts ned, kylt ris, kylda bönor samt till viss mån om sådant som cornflakes.

RS4 Kemiskt modifierad stärkelse

Länk till Per Wikholms inlägg

Anmäl
2014-08-17 22:09 #2 av: Zepp

Resistent stärkelse är en form av stärkelse som vi lätt tillgodogör oss om vi kokar främst rotfrukter.. äter vi dem råa så hinner våra ensymer inte bryta ner speciellt mycket till glukos.. utan då får tarmbakterierna ett skrovmål.. och omvandlar dem främst till korta fettsyror.. smörsyra, ättika och propionat.

Dvs samma som Gorilladieten i princip.

RS är altså motsvarigheten till vårat glykogen.. dvs en långvarig förvaringsform av energi.

Fibrer är något annat och karaktäriseras främst av att de har andra bindningar mellan de enskilda sackariderna.

Dessa bindningar kan inte våra magtarmensymer bryta.. och det är liksom hos idislare andra delar av vår tarmfauna som kan göra detta..men inte ens de hinner med allt.

Egentligen är det mest RS som står för majoriteten av de hälsofördelar som tillskrivs fibrer.. förutom själva bulken i feces.. som oxå kan vara bra.. åtminstone för några.

Fördelen med RS är främst att vår mat i dag är för raffinerad.. till stora delar bestående av ren spjälkad glukos.

Vill man inte äta riktig mat kan man alltid dricka potatismjöl uppslammat i vatten.

Anmäl
2014-08-17 22:44 #3 av: nyttiga_jag

Tack Zepp.

Om man äter riktig mat, vad ska man äta för att få i sig RS i bra mängd och hur mycket?

Anmäl
2014-08-17 22:45 #4 av: nyttiga_jag

Subcalva, tack för länken. Jag har ställt motsvarande fråga där redan och väntar med spänning även på deras svar.

Anmäl
2014-08-17 22:47 #5 av: Zepp

Råa grönsaker tillexempel.

Var inte rädd för råa grönsaker.

Anmäl
2014-08-17 22:49 #6 av: nyttiga_jag

Ok, då har jag läget under kontroll tror jag.

Anmäl
2014-08-17 22:53 #7 av: Zepp

En o annan frukt samt några bär då och då om man inte behöver ligga som lägst på kolisarna.

Sen när vi pratar tarmflora och positiva effekter så skall man även äta en del brosk, senor och bindväv!

Anmäl
2014-08-18 12:42 #8 av: Zepp

Uups.. glömde.. men jag anar att du begrep det ändå.. råa rotfrukter.. typ morot!

Anmäl
2014-08-18 13:26 #9 av: Mysa

Resistent stärkelse finns i KALL potatis, ris, bönor och linser, hårt rågbröd, Corn flakes etc. Även i potatismjöl. Blanda tex 2 matskedar i kefir eller yoghurt efter middagen.

Anmäl
2014-08-19 16:33 #10 av: Inkanyezi

Jag är väldigt fundersam över att man alls skulle ha några större fördelar av just resistent stärkelse jämfört med andra och mer lättsmälta kolhydrater. Om den är resistent tänker jag mig att man inte egentligen strävar efter att tillgodogöra sig energin i den, utan att den i stället göder jäsning i tarmen, dvs bakterierna som lever där, och som kanske inte alltid har samma mål som vi själva.

Varför får man alls sug efter att äta något som inte riktigt behövs eller som man inte direkt drar nytta av? Kan det rentav vara så att vi har huliganer bland våra tarmbakterier, som får oss att proppa i oss saker som de, men inte vi, vill ha?

Om det är så, så kanske den resistenta stärkelsen är ganska oförarglig, om man bortser från fisandet, medan exempelvis vetebröd, pasta och annat som innehåller mer lättsmält stärkelse och också en del proteiner misstänks ge problem. Kan Paolo Robertos sug efter pasta rentav styras av hans tarmflora? Och när smällfeta damer dricker litervis med Cola varje dag, kanske de har blivit kidnappade av sina tarmbakterier, som driver dem att pimpla HFCS, som bakterierna vill ha?

Det var en blänkare i DN nyligen om att tarmbakterierna faktiskt kan styra vad vi äter. En del av problemen kring överätande och fetma kanske hänger ihop med att inte bara vårt artegna hormonsystem styr, utan att det faktiskt finns andra levande organismer, som tillgodoser sina behov utan tanke på våra?
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/bakterier-styr-vad-vi-ater/

Anmäl
2014-08-20 22:09 #11 av: Mysa

Efter en tid med RS fiser man inte längre. Fördelar med RS (+ pre-och probiotika) för min del:
-har fått tillbaka hårväxten, vilken försvann till rätt stor grad på strikt lchf, jag menar hår på ben, ögonbryn etc
-fått tillbaka mensen, vilken nästen försvunnit
-suget efter choklad och starkt kaffe är borta, sockersuget alltså, vilken paradox!
Kanske låter som småsaker, men jag tycker inte det. Nåt gick lite snett på hyfsat strikt lchf i 7 år. Kan inte peka på vad det var, men kanske var det kopplat till sköldkörteln? Bara gissar.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!