Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8290 ggr
nyttiga_jag
2014-08-17 20:06

Resistent stärkelse vs kostfibrer

Först vill jag säga att jag inte följt diskussionen om Resistent stärkelse(RS) och orkar helt enkelt inte läsa igenom alla svar.

Jag undrar om nån på ett förenklat sätt förklara vad det är för skillnad på RS och kostfibrer?

Om jag fattat rätt så är RS kolhydrater som inte påverkar blodsockret och det är ju kostfibrer också.

Vad är skillnaden och varför ska jag ev få i mig potatisstärkelse och i så fall hur mycket?

Tacksam för enkla svar :-)

Annons:
subcalva
2014-08-17 20:53
#1

Enkelt sagt är det två olika typer av resistent stärkelse och som påverkar kroppen lite olika. Från ett av Per Wikholms inlägg på LCHF.se

De fyra typerna av resistent stärkelse (RS)

RS1 Fysiskt skyddad stärkelse. Finns i hela korn eller grovmalda spannmål ( t ex vete, korn, råg) eller frön, baljväxter och tjock pasta

RS2 Råa, okokta småpartiklar av kristalliserad stärkelse som kroppens amylas-enzymer bara bryter ned mycket långsamt. Finns i okokt potatis, kallt potatismjöl, i vissa baljväxter och annan stärkelse rik på amylos.

RS3 Retrograderad stärkelse [fruktansvärd översättning men det handlar om stärkelse som återgår till resistent form vid kylning och det blir inte så mycket bättre av att det förtydligas med att det handlar om icke-granulär stärkelse]. Här handlar det om kokad potatis som sedan kylts ned, kylt ris, kylda bönor samt till viss mån om sådant som cornflakes.

RS4 Kemiskt modifierad stärkelse

Länk till Per Wikholms inlägg

Zepp
2014-08-17 22:09
#2

Resistent stärkelse är en form av stärkelse som vi lätt tillgodogör oss om vi kokar främst rotfrukter.. äter vi dem råa så hinner våra ensymer inte bryta ner speciellt mycket till glukos.. utan då får tarmbakterierna ett skrovmål.. och omvandlar dem främst till korta fettsyror.. smörsyra, ättika och propionat.

Dvs samma som Gorilladieten i princip.

RS är altså motsvarigheten till vårat glykogen.. dvs en långvarig förvaringsform av energi.

Fibrer är något annat och karaktäriseras främst av att de har andra bindningar mellan de enskilda sackariderna.

Dessa bindningar kan inte våra magtarmensymer bryta.. och det är liksom hos idislare andra delar av vår tarmfauna som kan göra detta..men inte ens de hinner med allt.

Egentligen är det mest RS som står för majoriteten av de hälsofördelar som tillskrivs fibrer.. förutom själva bulken i feces.. som oxå kan vara bra.. åtminstone för några.

Fördelen med RS är främst att vår mat i dag är för raffinerad.. till stora delar bestående av ren spjälkad glukos.

Vill man inte äta riktig mat kan man alltid dricka potatismjöl uppslammat i vatten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nyttiga_jag
2014-08-17 22:44
#3

Tack Zepp.

Om man äter riktig mat, vad ska man äta för att få i sig RS i bra mängd och hur mycket?

nyttiga_jag
2014-08-17 22:45
#4

Subcalva, tack för länken. Jag har ställt motsvarande fråga där redan och väntar med spänning även på deras svar.

Zepp
2014-08-17 22:47
#5

Råa grönsaker tillexempel.

Var inte rädd för råa grönsaker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nyttiga_jag
2014-08-17 22:49
#6

Ok, då har jag läget under kontroll tror jag.

Annons:
Zepp
2014-08-17 22:53
#7

En o annan frukt samt några bär då och då om man inte behöver ligga som lägst på kolisarna.

Sen när vi pratar tarmflora och positiva effekter så skall man även äta en del brosk, senor och bindväv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2014-08-18 12:42
#8

Uups.. glömde.. men jag anar att du begrep det ändå.. råa rotfrukter.. typ morot!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mysa
2014-08-18 13:26
#9

Resistent stärkelse finns i KALL potatis, ris, bönor och linser, hårt rågbröd, Corn flakes etc. Även i potatismjöl. Blanda tex 2 matskedar i kefir eller yoghurt efter middagen.

Inkanyezi
2014-08-19 16:33
#10

Jag är väldigt fundersam över att man alls skulle ha några större fördelar av just resistent stärkelse jämfört med andra och mer lättsmälta kolhydrater. Om den är resistent tänker jag mig att man inte egentligen strävar efter att tillgodogöra sig energin i den, utan att den i stället göder jäsning i tarmen, dvs bakterierna som lever där, och som kanske inte alltid har samma mål som vi själva.

Varför får man alls sug efter att äta något som inte riktigt behövs eller som man inte direkt drar nytta av? Kan det rentav vara så att vi har huliganer bland våra tarmbakterier, som får oss att proppa i oss saker som de, men inte vi, vill ha?

Om det är så, så kanske den resistenta stärkelsen är ganska oförarglig, om man bortser från fisandet, medan exempelvis vetebröd, pasta och annat som innehåller mer lättsmält stärkelse och också en del proteiner misstänks ge problem. Kan Paolo Robertos sug efter pasta rentav styras av hans tarmflora? Och när smällfeta damer dricker litervis med Cola varje dag, kanske de har blivit kidnappade av sina tarmbakterier, som driver dem att pimpla HFCS, som bakterierna vill ha?

Det var en blänkare i DN nyligen om att tarmbakterierna faktiskt kan styra vad vi äter. En del av problemen kring överätande och fetma kanske hänger ihop med att inte bara vårt artegna hormonsystem styr, utan att det faktiskt finns andra levande organismer, som tillgodoser sina behov utan tanke på våra?
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/bakterier-styr-vad-vi-ater/

Mysa
2014-08-20 22:09
#11

Efter en tid med RS fiser man inte längre. Fördelar med RS (+ pre-och probiotika) för min del: -har fått tillbaka hårväxten, vilken försvann till rätt stor grad på strikt lchf, jag menar hår på ben, ögonbryn etc -fått tillbaka mensen, vilken nästen försvunnit -suget efter choklad och starkt kaffe är borta, sockersuget alltså, vilken paradox! Kanske låter som småsaker, men jag tycker inte det. Nåt gick lite snett på hyfsat strikt lchf i 7 år. Kan inte peka på vad det var, men kanske var det kopplat till sköldkörteln? Bara gissar.

Mysa
2014-08-20 22:16
#12

Ska tillägga. Jag har inte fått tillbaka mina gamla gissel, från tiden innan lchf. Dessa var 10 kg övervikt, huvudvärk, mensvärk, migrän, allergier. Inflammatoriska processer alltså. Inflammationen drevs alltså inte av kalla bönor, ris och potatis, surdegsbröd. Den drevs väl av kakor och glass, industriellt bröd, fettskräck. Hm, det är skillnad på stärkelse och stärkelse, after all…

nyttiga_jag
2014-08-21 07:54
#13

#12 Mysa, hur äter du RS? Potatismjöl eller annat? Hur mycket?

Jag testar nu sen 3 dagar med 3 msk potatismjöl, mest för att jag är en tryoholic och måste testa allt nytt, som jag är intresserad av och tror jag har nytta av. Jag har under sommaren haft ett enormt sötsug och vill få bukt med det. Dessutom har jag också migrän och den har varit lugn under många år, men under sommaren kommit tillbaka med dunder och brak.

Kul att du mår så bra av det! Mycket intressant tycker jag :-)

Annons:
Mysa
2014-08-21 20:06
#14

Jo, jag äter varje dag kallt ris, eller kall potatis (eller uppstekt), kalla bönor, hembakt surdegsbröd. Något av det här till varje måltid. Och varje dag kefir med 2 msk potatismjöl, på kvällen. Jag är också bra på att tänka nytt och är inte rädd att pröva. Jag tar alltid med mig det bästa av det gamla dock! Jag har en grundmurad sockerskräck som jag aldrig kommer att släppa! Socker är för speciella dagar som julafton och midsommar. Ju färre gånger desto godare blir det ju. Men det är inte svårt eftersom sötsuget är obefintligt nu. Samt kaffesuget är dämpat. Kan rekommendera bloggen Animalpharm, om du vill göra en djupdykning i fenomenet RS, hon har bland annat skrivit "7 steps Paleo Gastro IQ Protocol".

nyttiga_jag
2014-08-21 21:37
#15

Tack Mysa! Jag ska kolla in bloggen senare.

Junib
2014-08-24 23:07
#16

Såg att RS kan göra så att man inte längre har några gaser, hur lång tid tog det? För jag antar att man får ökad gasmängd i början? Jag har väldiga problem med just gaser och äter väldigt strikt LCHF, vilket jag absolut inte skulle behöva om det inte vore så att jag är livrädd för alla kolhydrater i princip och att det ska ge mig mer gasproblem.. Tror att det är min tarmflora eller bakterier som är en stor del av mina magproblem, efter att ha mixtrat med kosten på alla möjliga sätt men ändå aldrig blir helt bra. Äter jag i princip bara kött och fett blir jag relativt gasfri, men får en svidande känsla i magen och småont hela tiden i övre delen av magen, äter jag mer livsmedel och kolhydrater så försvinner detta men gaserna kommer tillbaka

Inkanyezi
2014-08-24 23:25
#17

Många blir hjälpta mot gaser genom att äta syrade vegetabilier, som surkål eller syrade grönsaker. Också mjölk med levande syrakultur, acidofilus, kan hjälpa mot gasbildning, genom att man tillsätter en mer benign och annan typ av bakterieflora.

Vi har en himla massa bakterier i matsmältningssystemet, framför allt i de nedre regionerna, och det är alltid bakterierna som gör att det blir gaser när de bryter ner det som vi har i tarmen. Om du får ont när du äter fett, kan det bero på något i gallgången, som gallsten. Kan vara läge att kolla. Det kan också finnas oönskade bakterier i magen, heliobacter pylori. Kan också vara värt att prova.

Du ska inte få ont av att äta, även om gaser är ganska godartat.

Junib
2014-08-25 09:28
#18

Jag får bara ont ibland eller i perioder, verkar vara vissa fetter eller livsmedel som jag får ont av om det blir för ofta, t.ex. bacon och oljor.. Medans allt går jättebra ibland. surkål och yoghurt kan säkert vara jättebra men inte för mig då jag i princip uteslutit allt som kan ge besvär. Mjölkprodukter och kål äter jag inte längre liksom många andra grönsaker och livsmedel.. Tanken var att ta in en sak i taget efter 1 månads tid, har nu snart gått 5 månader och knappt kunnat ta in någonting pga. olika besvär, som gaser och dålig eller ond mage. Har börjat föra in saker ändå och försöka tyda hur jag reagerar men det är svårt när man inte är bra från början. Det är just därför jag funderar på RS om det kanske kan bygga upp en bättre tarmflora och göra mig starkare, inte lika känslig mot allting. Är dessutom sjuk hela tiden nästan sedan barnsben och efter att ha uteslutit så mycket har jag fått dålig hy vilket känns som att det hänger ihop med att magen inte mår bra..

Inkanyezi
2014-08-25 09:47
#19

Junib:

Om du har svårt med mjölkprodukter, kan det bero på att du saknar enzymet som bryter ner mjölksocker. Det brukar också leda till att bakteriefloran i stället tar hand om mjölksockret, med gasbildning. När du har fått dålig mage av syrad mjölk är det nästan säkert att du har problem med mjölksocker, men det kan också vara proteinet. Om du tål ost är det mer sannolikt att det är mjölksockret.

När mjölk syras bryts inte allt mjölksocker ner, utan det mesta blir kvar, och man kan behöva tillsätta laktas för att kunna äta också syrad mjölk. Magbesvär liknande de du beskriver har för många blivit bra av acidofilussyrad mjölk, men för att du ska kunna smälta den ordentligt kan det vara nödvändigt att tillsätta laktas. Det finns på apoteket (ex. Lactrase). 

Att du skulle ha svårt med fetter däremot är inte särskilt sannolikt, om du inte har gallsten. Vi kan helt enkelt inte leva utan fetter, så du har alldeles säkert fått i dig en hel del fett med de flesta av dina måltider, och du måste ha fett i maten för att få i dig vissa vitaminer. Men med vissa magproblem kan man råka ut för exempelvis reflux när man äter fett. Också då kan probiotika (acidofilus) vara en hjälp att mildra. 

Men när du har så mycket problem med maten och inte verkar tåla vanlig mat, borde du ta kontakt med någon vettig läkare för att få hjälp.

Junib
2014-08-25 10:30
#20

Vet inte om jag har svårt med mjölkprodukter, har inte vågat föra in det än. Har varit i kontakt med kostrådgivare som efter ett test sagt att jag är extremt intolerant mot mjölk och gluten, har därför valt att vara utan det för att sen, när tiden känns rätt, föra in mjölkprodukter i små mängder och se min reaktion.  Tror att både mjölk och gluten kan bidra till mycket inflammationer i kroppen och jag vill inget hellre än att bli frisk så jag undviker allt som kan ge problem. 

Har varit i kontakt med mängder med läkare då jag varit desperat, har inte kunnat gå klart skolan eller ha ett socialt liv men de har inte hittat något fel och behandlat mig så illa så dit vänder jag mig aldrig igen. Läser så mycket så jag kan nästan alltid mer än dom ändå, försöker då hellre hjälpa mig själv att bli frisk och må bra.  Men du tror inte att resistent stärkelse är något som kan hjälpa mig?

Annons:
Inkanyezi
2014-08-25 10:47
#21

#20 Jag har ingen aning om resistent stärkelse skulle kunna hjälpa dig, och det finns bara ett sätt att ta reda på det, att du provar.
Jag spekulerar inte i det. 

Du får helt enkelt prova dig fram till något som fungerar, men det kan vara bra att ha hjälp av sjukvården, för att exempelvis ta reda på om du har hiatusbråck eller magsårsbakterier, två vanliga orsaker till liknande problem. Det finns också annat som läkare kan reda ut.

Junib
2014-08-25 11:26
#22

Får testa mig fram då :)

Jo jag skulle gärna få hjälp men varje gång jag vänt mig till sjukvården har jag blivit så illa bemött för jag har redan fått slaskdiagnosen IBS, och då är det inte intressant att hjälpa mig med mina magproblem längre. "Jag får lära mig leva med det" brukar det låta. Sist jag var hos läkaren var han så elak att jag började gråta och det är inget jag vågar riskera igen.

subcalva
2014-08-25 19:12
#23

RS är mat åt alla bakterier i magen och har man övervägande del "dåliga" bakterier så finns det självklart en risk att du kommer att må sämre om du bara äter potatismjöl. Trion som bloggat om begreppet (Richard Nikoley, Tim Steele och Dr. Grace) menar att man i vissa fall även behöver tillföra goda bakterier och de tipsar om en del att ta i kapselform. Syrade grönsaker är ett jättebra sätt att få i sig goda bakterier och det betyder inte bara kål utan man kan syra många olika grönsaker. 

Läs mer på FreeTheAnimals sammanfattning

FreeTheAnimal

Upp till toppen
Annons: