Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 25916 ggr
Sindri
8/7/14, 2:00 PM

Få i sig nyponpulver utan yoghurt

Jag har under flera år ätit nyponpulver och inbillat mig att det höll min artros i schack. I vintras la jag dock av för jag märkte att min kropp reagerade negativt på yoghurt, och det var enda sättet jag kom på för att få i mig pulvret.

I början märkte jag ingen skillnad, men sedan ett par månader är min artros intensiv och halvt handikappande. Så var det då kanske så att nyponpulvret hjälpte. Jag vill börja med nyponpulver igen, men utan yoghurt.  Det löser sig inte i kallt vatten och får ej upphettas.

Tacksam för tips!

Annons:
spagettiåköttfärssås
#1

varför får det inte upphettas?

Sindri
8/7/14, 2:09 PM
#2

Jag vet inte - det står på min burk med Litozin (som är ett dyrare sätt att sälja nyponpulver) "Pulvret tål ej upphettning".

Nu använder jag sedan flera år vanligt nyponpulver, men jag antar att det är den beståndsdelen som skall hjälpa som förändras vid upphettning.

ashe
8/7/14, 3:59 PM
#3

Smör? Typ nyponsmör?

Eller en ostskiva, smör, nyponpulver, rulla ihop?

LaRose
8/7/14, 8:41 PM
#4

Jag har samma erfarenhet som du angående nyponpulver och artros, Sindri. Jag tog Litozin i början, men jag har lika god effekt av en betydligt billigare sort (köper från BraVara). Jag tar pulvret i vatten tillsammans med MSM och potatismjöl - en vedervärdig drink, men jag håller andan och sväljer.  Sen fyller jag på med mer vatten, tills jag kan andas ut igen. Det hela går ju fort över…

Sindri
8/7/14, 8:57 PM
#5

#3 av: ashe

Nyponsmör är ingen dum idé, men det blir förfärligt mycket smör för att få i sig 1 msk nyponpulver.

#4 av: LaRose

Jag har provat att blanda i vatten, men tyckte inte det blandade sig över huvudtaget, men det är kanske det som gäller. Tar också MSM och ibland potatismjöl. Ja, suck, det finns väl värre saker….🙂

Blir överlycklig om jag blir av med värken, nu är min hand inte mycket att ha och jag älskar att göra saker….

LaRose
8/7/14, 11:25 PM
#6

Nej, man kan ju inte påstå att nyponpulvret blandar sig precis, men jag vill ändå uppmuntra dig att ta det i vatten. Den bedrövliga smaken i min drink är ju MSM och när den här burken är slut, så ska jag inte köpa fler. Har prövat nu i mer än ett år, men har inte märkt någon som helst effekt på någonting. Jag tycker det är bra att pröva ordentligt länge, så man vet. Däremot har jag helt klart effekt av nyponpulvret. Jag har tagit det i säkert 5 - 6 år och gjort uppehåll kanske 5 gånger. Varje gång har artrossmärtan snabbt förvärrats rejält.

Angående upphettning av nyponpulvret, så tror jag att det är C-vitaminen som inte tål det.

Tar du gurkmeja? Det har ju bevisad (vad jag förstår) effekt på inflammatoriska processer. Jag har problem med att ta det också, för jag tycker det har en fruktansvärd smak, så jag använder det bara ibland som krydda på maten. Någon hel matsked om dagen blir det tyvärr inte, vilket ju är rekommendationen vid värk.

Annons:
Praefatio
8/7/14, 11:45 PM
#7

#6 Vill bara säga att ja, gurkmeja är kanon. Hittar man ett sätt att få i sig det så är det guld värt.

Jag gör nyponsoppa av nyponskalsmjöl, har också fått lära mig att det bara är c-vitaminen som inte klarar det. Blandar ut "mjölet" i ett halvt glas kokhett vatten tillsammans med en nypa kanel/kardemumma och ev. sötning och låter det svälla en liten stund, sedan fyller jag på med kallt vatten och får på så vis drickvarm nyponsoppa. Väldigt gott.

Praefatio
8/7/14, 11:46 PM
#8

Nyponsmör låter för övrigt jättegott, tänker mig att det är mums tillsammans med en skiva riktigt lagrad ost. Vem behöver marmelad, liksom…? 🙂

hemul
8/8/14, 1:55 AM
#9

Det lät skitäckligt först, men sen drog jag mig till minnes att jag för länge sedan gjorde Kwasniewskis äppelsmör och det var faktiskt gott, så varför inte?

Sindri
8/8/14, 8:23 AM
#10

#6 av: LaRose

Ja, jag märker ju att yoghurt gör mig uppblåst, så fr o m idag provar jag det i vatten igen. MSM tror jag påverkar hår och naglar så jag fortsätter ett tag till med det.

#7 av: Praefatio

Javisst ja, gurkmeja hade jag glömt (många goda vanor försvinner under sommaren när man bor i kappsäck i perioder). Tack för påminnelsen. Jag har det gärna till fisk, i fisksoppa t ex. 

Ingefära är också antiinflammatoriskt, och det gör jag ofta te av under vintern när man känner sig lite "hurven" och/eller torr i halsen. Kanske det är gott kallt också? Med lite citron i?

Jag har också undrat över om det handlade om C-vitamin för det vet jag ju är värmekänsligt. Kan man göra soppa vore det kanon. Det är bra att ha lite olika sätt att få i sig. Kanske man kan göra marmelad till osten då? Ska nog testa lite.

Västerbottensost med nyponmarmelad - låter väl gott!

Suzanne56
8/8/14, 10:25 AM
#11

Jag är periodare på nyponpulver och jag använder lattevisp för att blanda det med vattnet. Det funkar faktiskt ganska bra.

Biami1.
8/8/14, 11:15 AM
#12

Har ni funderat på att använda t.ex. kokosgrädde att svälja ner med? Jag har ingen erfarenhet, men det kanske kan vara ett tips.

ashe
8/9/14, 11:37 AM
#13

Varför vill ni inte använda pulver i kapslar?

Bara pris, eller fler orsaker?

Annons:
Sindri
8/9/14, 4:19 PM
#14

Löjligt högt pris! Jag köper 1 kg nyponpulver för 200:-.  Av Litomove får jag 200 gram för de pengarna. Kapslar skall vi inte tala om; 100 st för ungefär det priset, och det räcker i en dryg månad om man tar 3 om dagen. 

Med tanke på allt magnesium, D-vitamin, MSM etc som behövs så gäller det att hitta bästa pris på allt. Så länge jag åt pulvret med yoghurt var det inget problem, det smakade gott, tyckte jag. Kanske skall prova smoothie med hett vatten om det nu bara är C-vitaminet som blir förstört.

joelwe
8/10/14, 12:18 PM
#15

Jag äter sedan två veckor tillbaka chiapudding till frukost och i den puddingen kan man lägga i lite vad som helst har jag märkt. Mitt recept för nuvarande är:

400 g ekologisk kokosmjölk (för fettets skull)
Några skvättar grädde (för fettets skull)
250 g ekologisk keso (för proteinets skull)
1-1,5 dl chiafrön (för dess näringsrika innehåll samt konsistensens skull)
1/5 tsk ekologisk vaniljpulver (för smakens skull)

Sedan har jag detta över natten för att äta till frukost. När jag väl ska äta heller jag i 2 msk MCT-olja (som är vidrigt att äta som det är) samt potatismjöl (dito) om jag inte ätit det kvällen innan. Jag toppar med frysta bär för att få lite smak på det hela. Jag känner mest smak av kokosen, vaniljen samt keson. Så om ni lägger i nyponpulver eller liknande tror jag inte att det kommer att ta över smaken (möjligen gurkmeja).

Denna pudding rekommenderar jag till alla LCHF:are till frukost för att få i sig mycket fett snabbt på morgonen. Dessutom dricker jag fettkaffe så att jag blir rejält mätt tidigt.

http://thebroilercontest.blogg.se/

Perkele
8/10/14, 3:04 PM
#16

Nyponpulver blandar jag ut i yoghurt och gurkmeja blandar jag ut i vatten och dricker snabbt. Funkar kanon för mig.

jessirene
8/10/14, 4:22 PM
#17

#15 Hur mycket kolhydrater blir det i den frukosten? Jag har inte lyckats bli klok på om kh i chia tas upp. Har ett paket hemma som bara väntar…

Sindri
8/10/14, 4:40 PM
#18

#16 av: Perkele

Läste du rubriken……🙂

Perkele
8/10/14, 6:06 PM
#19

Ja, jag läste rubriken, men jag tycker det verkar konstigt om du blir uppblåst av lite yoghurt.

LaRose
8/10/14, 7:24 PM
#20

Jag blir också uppblåst av youghurt (och andra mjölkprodukter inkl ost). Det gör det lite krångligt med pulverintagen.

Annons:
AkaiTsuki
8/10/14, 10:32 PM
#21

Tillhör inte riktigt forumet men min mamma har artros, så kan man använda nyponpulver i förebyggande syfte?
Sen så har du prövat laktosfri yoghurt? Ev fil eller kvarg?  Eller hitta någon dryck som döljer "dålig" smak?

//Joanna

Sindri
8/10/14, 11:22 PM
#22

Inte uppblåst - jag blir fet! Ja, även av 10%.  

#21 av: AkaiTsuki Laktos har inte med saken att göra - och inga konstprodukter.

Nyponpulvret har inte alls dålig smak, men det löser sig inte i kallt vatten och går inte att äta som pulver.

Tack - jag har nog fått de svar som går att få i frågan. Jag kommer inte att följa tråden längre även om jag uppskattar alla försök till hjälp.

Sindri
8/14/14, 5:51 PM
#23

#8 av: Praefatio

Ditt förslag om nyponsmör till ost fick det att snurra i "laga-mathjärnan", det blev en nyponmarmelad. Tack för inspirationen

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/53ecda5ece12c4154a0012e3-nyponmarmelad-till-ostbrickan-obs-med-lite-kolis

pwd
8/14/14, 7:54 PM
#24

Jag blandar MSM med liiite Fun fläderblomssaft, tycker saften döljer smaken rejält!

Loria
8/18/14, 10:50 AM
#25

Jag äter mitt nyponpulver på kvargen (men kvargen kanske har samma inverkan på dig som yoghurt). Har du kollat in någon av veganyogurtana? Fast det kanske också är löjligt dyrt?

Anders-S
8/21/14, 9:24 PM
#26

Provat get-youghurt?

Får och getmjölk innehåller a2-kasein istället för a1-kasein.

http://keithwoodford.wordpress.com/category/a1-and-a2-milk/

Sindri
8/21/14, 10:39 PM
#27

En gång har jag hittat get-yoghurt och smakat. Jättegott!
Sedan hittade jag getmjölk och försökte göra yoghurt själv, men den är UHT-behandlad och då går det tydligen inte.

Nu har jag dock börjat göra smoothies med nypon eftersom det tydligen inte gör något att värma pulvret. Funkar jättebra och är gott.

Annons:
LaRose
8/21/14, 11:48 PM
#28

Hej igen, Sindri!

Har du lust att dela med dig av vad du blandar i "nyponsmoothien"?

Sindri
8/22/14, 8:33 AM
#29

Väldigt olika. En äggmjölk är basen, med 1 eller 2 ägg, alt. ett ägg+en äggula och 1 msk kokosfett.

Nypon passar bra ihop med avocado, olika frukter och bär som blåbär, mango, hallon, björnbär, apelsin (om man inte räds sockret i den). Prova och testa nya smaker.

Är man inte så strikt slänger man i en skvätt grädde också.

wilmavecker
8/22/14, 8:52 AM
#30

Jag dricker varje morgon ett halvt glas vatten med en dryg msk av:Nyponpulver, probiotika, nässelpulver samt MSM. Inte gott men nyttigt så det stänker om det.

Ibland dricker jag samma sak på kvällen också men glömmer oftast bort det på kvällen tyvärr.

rekommenderar det, starkt!

LaRose
8/22/14, 3:46 PM
#31

Tack, Sindri! Ska prova mig fram. Äggmjölk gör jag ju ofta, så det är jag van. Kanske nypon inte blir så äckligt i, som det låter…

hemul
10/10/14, 4:38 PM
#32

Lite utanför ämnet kanske, men är det någon som plockar nypon här och har nåt knep för att rensa dem? Jag vet att man kan koka dem hela och passera, men jag vill torka.

Hade 1.7 liter nypon och resultatet var 2.5 dl nyponpulver. Jag började rensa sent på eftermiddagen och var inte klar förrän efter midnatt. Tog pausar förstås, det var jobbigt att stå och pilla, men inte satt jag i timmar inte.

Det är helt enkelt inte lönt det om man inte har en effektivare metod att rensa. Men jag skulle så gärna vilja plocka mera nypon och frysen blir så jäkla full ändå. Gillar att torka det som går och sen är det praktiskt också att kunna ta precis så mycket man vill.

marimu
10/10/14, 6:03 PM
#33

Jag har i ett par matskedar kokosfett och en tesked nyponpulver i en kopp hett vatten som jag dricker varje morgon i samband med frukosten. Det smakar OK.

Zepp
10/10/14, 6:20 PM
#34

#32

Torka, koka och passera!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Mervi
10/10/14, 6:20 PM
#35

Jag tar nyponpulvret med vatten, ingen höjdare men det går, har också blandat i yoghurten. Det är ämnet (kommer inte ihåg namnet) som har effekten på atros som förstörs om man hettar upp det, skall ei värmas.

konichiwa
10/10/14, 9:08 PM
#36

Jag har tagit Bra Varas nyponpulver i hett vatten och låtit det tjockna och svalna innan jag tar det till frukosten  på morgonen, det blir lite som en gröt och smakar ok fungerar utmärkt mot ledvärken och det var ju det som var frågan.

hemul
10/10/14, 9:59 PM
#37

@Zepp Tanken har slagit mig, men jag vill helst ha det i pulverform. Det visade sig också att när det väl var torkat blev de där stickiga stråna rent överjävliga. Klarade mig hela rensningen, men när jag tömde torken - huga. Fick lov att duscha och led ändå. Och då var det ju ändå bara rester kvar. Kan tänka mig effekten om de är helt orensade. Dela på nyponen först måste man ju för att se att de inte är angripna och då kommer stråna loss.

LaRose
10/11/14, 12:29 AM
#38

Är det någon som vet säkert det där huruvida näringsämnen försvinner om man hettar upp nyponpulvret?

Mervi
10/11/14, 8:35 AM
#39

Jag läste lite om det, skall ej hettas över 40 grader. Det gäller även när de torkar nyponen och gör pulver.  Alla vitaminer och antioxidanter försvinner då.

konichiwa
10/11/14, 10:03 AM
#40

Men det hjälper fortfarande mot ledvärken. Egen erfarenhet i 4 år, varje dag.

Mervi
10/11/14, 11:23 AM
#41

Så skönt att få hjälp.

Annons:
Sindri
10/11/14, 12:48 PM
#42

Ja, vitaminer och oxidanter skall inte upphettas, det har jag läst på flera ställen men ingenstans har jag sett någon tillverkare som skriver om just GOPO och upphettning.
På denna sida
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=879&tem=3
står bl a detta
"GOPO_
Studier visar att GOPO i nypon kan skydda våra broskceller. Forskare vid Institutionen för kost och hälsa i Basel, Schweiz, har upptäckt att GOPO hämmar dom gener som producerar proteiner och enzymer som tros vara inblandade i uppkomsten av inflammationer och nedbrytning av broskceller. GOPO hjälper även till att producera kollagen och brosk som skyddar lederna._
Forskarna tror att nyponpulvret verkar lokalt genom att minska de vita blodkropparnas väg mot inflammationen. När blodkropparna rör sig långsammare minskar smärtan och svullnaden och ledernas rörlighet ökar."

Skulle vara bra om någon tillverkare /försäljare kunde vara mer utförlig om just GOPO och upphettning.

LaRose
10/11/14, 2:22 PM
#43

Tack. Då fortsätter jag blanda mitt pulver i rumstempererat vatten.

blåbärspajen
3/23/16, 12:52 PM
#44

Häll i det i en smoothie då borde man inte ens känna smaken av de..

Sindri
3/23/16, 6:17 PM
#45

Det löser sig väldigt dåligt i smoothies, så det är svårt att få i sig det. Blir en massa pulver kvar som man inte får i sig.

parsley
3/23/16, 6:59 PM
#46

Gammal tråd, som blivit aktuell. Har du funderat på gelatin eller hemkokt buljong? Det sägs hjälpa mot artros. Väljer man pulvergelatin eller gelatinblad som finns i mataffären så ska man äta 1 tsk per dag.

Sindri
3/23/16, 11:42 PM
#47

Jag kokar mycket egen buljong, äter mycket avokado och skaldjur som också skall vara bra, men känner att jag behöver även nyponpulvret. Just nu är jag i Spanien och här finns getyoghurt så nu är det lugnt. Artrosen blir alltid bättre här, tror det beror på havsluften.

bjornen66
3/24/16, 8:51 AM
#48

Här finns så mycket bra informationen vad glad jag blir björnen recept på nypon fet bomb 1 mask nyponpulver. 1 mask kokos olja. 1 mask mandelandelmjöl, eller jordnöttsmör eller vad man tål. 1 mask sött typ stevia valfritt. 1 mask fhiladelfhiaost valfritt. blanda allt väl sätt smeten i en mufins form. sätt det i kylskåpet. Detta blir en portion. väldigt gått till nattamat eller gör man flera pottioner kan man ha när man får gäster. mm m

Annons:
Upp till toppen
Annons: