Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 7399 ggr
ny.här
2014-08-01 11:11

Ny och vilse, vill prova lchf

Jag är en tjej/kvinna på 30 år. Jag har läst lite om lchf men inte "vågat" prova ännu men nu skulle jag vilja göra ett försök.

Jag har nyligen gått ner i vikt igen (har tyvärr jojobantat i många år) och det med helt fel metod. Jag har bantat med svältkost. Magert protein, mycket tonfisk i vatten och mängder av grönsaker och frukt och väldigt fettsnålt.

Jag är 165 cm lång och väger 60 kg. Normalvikt alltså, men för ett år sedan vägde jag 30 kg mer.

Vad jag undrar nu, om jag vill prova på lchf kan det vara farligt på något sätt? Att gå från extremt fettsnålt till högfett kost? Ökar jag i vikt då till en början tills kroppen "vant sig" att plötsligt få mycket fett?

Ska jag dra ner på fruktkonsumtionen långsamt eller direkt sluta? (jag äter minst 5 frukter om dagen)

Varför jag vill prova lchf är för att jag med det jag ätit hittills ständigt är hungrig och sugen på saker.

Många funderingar, kom gärna med tips.

Annons:
smurfis
2014-08-01 11:36
#1

Roligt att du vill prova på LCHF! Även om du inte behöver gå ner i vikt så kan det hjälpa dig att få en mer stabil vikt. Du får dessutom en mer behaglig mättnadskänsla och jag blir i alla fall inte sådär vrålhungrig som jag blev tidigare.

Du får prova dig fram genom att dra ner på kolhydraterna och öka på fettet. En del klarar av en mer drastisk ändring medan andra kanske behöver göra det i etapper. Men räkna med att du första dagarna eller första veckan kan må lite konstigt av omställningen. Blir det för jobbigt kan du prova öka kolhydraterna något eller minska lite på fettet. Det är inte farligt på något vis utan du får testa och se hur din kropp reagerar.

Jag tyckte det var svårt i början just med mängden mat osv. Men du ska alltid äta så du blir mätt. Du kommer sen märka att du äter mindre portioner pga att du äter mer fett. Du kommer kanske även äta mer sällan eftersom du håller dig mätt längre.

Lycka till!

littleego
2014-08-01 13:30
#2

Grattis till ett ypperligt val för att komma över ett konstant småsug!

Mina förslag i punktform:

-byt ut frukt till någon form av ovanjordsgrönsak eller kanske ost? Det är mycket svårare att sluta med något än att byta ut det.

-ät medvetet när du väl äter; och långsamt, i synnerhet nu i början. Det handlar ju faktiskt om att lära kroppen hur mycket/lite DU faktiskt behöver äta för att bli mätt. Om en slänger i sig mat så tenderar det bli för mycket eftersom det tar ett tag för mättnadskänslor att göra sig tillkännagivna.

-och för att börja lära dig känna skillnad på hunger och sug så föreslår jag Cecilia Folkessons tips, som funkat bra för mig: När du känner dig sugen/hungrig, ställ dig frågan: "Hur skulle det smaka med ett kokt ägg nu?" och är du inte sugen på det, så är du troligtvis sugen snarare än hungrig, och är du sugen på ett kokt ägg, ÄT DET. Ägg är typ världens bästa livsmedel! Detta fordrar ju förstås att ägg är något du gillar att äta i vanliga fall. :)

Jag tycker smurfis tips om att trappa upp fettmängden är bra. Ett bra sätt att göra det på är att du lägger upp en tallrik med lagom mängd valfritt protein (men fettrikt protein är smidigast!) och typ någon näve grönbladiga grönsaker eller så och något göttigt kryddsmör. Ät upp hälften  av maten (med så lite/mycket kryddsmör som du känner funkar) och känn efter: börjar ja bli mätt eller är det långt kvar? om det känns som det är långt kvar, öka mängden kryddsmör, om inte, ät opp det du vill äta till du är mätt.

Lycka till! och berätta gärna hur det går!

dufva
2014-08-01 14:26
#3

Nej, det är inte det minsta farligt att äta vanlig mat eller att byta ut skräpkolhydrater mot mat med näring 😎

Precis det du vill uppnå (att vara mer mätt) är vad Lchf brukar ge upphov till

Visst kan det bli en del omställningsbesvär men det kan också gå helt spårlöst förbi så det är bara att testa

Blir det för jobbigt är det bara att backa nåt steg och göra övergången stegvis istället

Så här på sommaren kan det vara extra viktigt att påpeka att du bör dricka ordentligt, & se till att få i dig salter under omställningen

SpurtAnne
2014-08-04 07:41
#4

Kul! Det är nästan exakt som jag för 2,5 år sen!

Jag är lika lång och vägde lika mycket och kände mig konstant hungrig och var riktigt trött på det. Jag fick fortfarande inte på mig mina gamla jeans(hade bara ökat några kilo i vikt under några månader för första gången i mitt liv) och det störde mig. Hade 2 kilo kvar till min matchvikt jag haft sen jag var 20(är 47 i dag).

Då började jag med lchf och gick ner 3 kilo direkt, sen kunde/ville jag inte sluta. Däremot ville jag börja träna och när jag märkte vilka fantastiska resultat jag fick på så lite träning ville jag träna mer. Nu har jag gått upp de 3 kilona igen. Men jeansen passar lika bra! Känner mig ung och stark som aldrig förr. Jag körde "Cold turkey" så att säga, körde "all in" från dag 1. Var lite jobbigt i början men det gick över snabbt efter att jag börjat med magnesiumtillskott.

Flingan_25
2014-08-07 15:38
#5

Mitt tips är sluta helt med frukt faktiskt. Det triggar bara sötsuget tycker jag.

Även läsk med sötningsmedel. Börja hitta nya favoriter. Botanisera i osthyllan. finns massa gott. Ölkorv, grönsaker dippa i guacamole, lite nötter. Min mage mår mycket bättre utan frukt. Den mesta frukten är också besprutad och innhåller mer socker än näringsämnen.Jag äter färska bär ibland:-) Lycka till med lchf kosten. skriv och berätta hur det går för dig;-)

Upp till toppen
Annons: