Annons:
Etiketthälsa
Läst 8877 ggr
andersson..
7/31/14, 11:35 AM

Blodvärde på 161 normalt?

Är inte ett blodvärde på 161 för högt för en kvinna på 37 år?

 Läkarna säger att det är lite högt men inget som måste utredas mer eller göras något åt.

Kan man göra något för att sänka det själv förutom att tömma sig på blod.? Något speciellt man kan äta eller bör undvika att äta?

Annons:
smurfis
7/31/14, 11:38 AM
#1

Ja lite högt är det kanske, men om läkarna inte tycker det är för högt så är det nog bara att slappna av…? Man kan tillfälligt ha lite högre om man har vätskebrist? Eller har du haft högt länge?

andersson..
7/31/14, 11:42 AM
#2

Jag har inte tagit prover på väldigt länge innan denna gång så ingen vet väl vad jag haft innan. Visst kan jag vara lite dålig på att dricka också. Jag dricker mest när jag är törstig bara.

smurfis
7/31/14, 11:43 AM
#3

Be att få ta ett prov till om en vecka eller så, då ser du om det fortfarande är högt eller om det var tillfälligt bara.

Man kan också ha högre värde om man t ex röker.

andersson..
7/31/14, 11:45 AM
#4

ok jag har aldrig rökt tack och lov

JMW
7/31/14, 11:58 AM
#5

Även uttorkning kan höja värdet. Med tanke på hur varmt vi haft kanske det bara beror på detta och att du druckit lite dåligt.

smurfis
7/31/14, 12:05 PM
#6

#5 Det är precis det jag tror, och som jag skrev i min första kommentar. 😉

Annons:
andersson..
7/31/14, 12:17 PM
#7

ja det konstiga är att dom inte ansåg det nödvändigt att följa upp och ta nytt prov om ett tag när det ändå var lite högt.  Kanske jag får det om jag begär det jag vet inte. Men när jag bara frågade om man borde kolla det fler gånger så fick jag bara till svar att det inte behövdes.

Jag är lite rädd att det beror på att jag är extremt svårstucken. De fick byta av varann flera gånger och sticka mig på armar händer och fötter innan de äntligen lyckades hitta ett kärl och få ut lite blod.

Jag tycker det är konstigt om jag har det  höga värdet av kosten. För jag tycker snarare jag äter järnfattig kost inte järnrik. Jag har ätit kött max 3 dagar i veckan. Jag har inte varit sugen på det på sistone.

JMW
7/31/14, 12:38 PM
#8

smurfis

Missade att du skrivit vätskebrist. 

Att du är svårstucken kan också bero på vätskebrist. Brukar du vara det?

andersson..
7/31/14, 12:44 PM
#9

#8 ja o ja. Jag har alltid varit svårstucken. Även om det var länge sen sist jag tog prover så har det alltid tagit timmar och flera personalbyten innan det lyckas.  De måste alltid ta blodtrycksmanshetten och dra åt riktigt hårt och ändå lyckas det aldrig direkt. Jag minns det från redan när jag var barn. Tur man inte är stickrädd. Men det är nog dom som är rädda att sticka mig snarare.

smurfis
7/31/14, 1:07 PM
#10

Nu kanske jag är ute och cyklar, men visst kan man väl ta ett vanligt hb-prov med stick i fingret?

andersson..
7/31/14, 1:10 PM
#11

ja okej det kan man säkert, men de tog alla möjliga prover på mig samtidigt, magnesium osv. Men då kanske man bara behöver sticka i fingret för att ta om just det provet. Tack.

MickeB
7/31/14, 1:25 PM
#12

Enda du kan göra är väl att börja tävla i någon uthållighetssport, det blodvärdet vill nog tjejerna i världseliten ha😄

hemul
7/31/14, 7:51 PM
#13

Det är vanligt att få högt blodvärde på lowcarb. Jag låg oftast lågt förut och fick t.o.m. medicinera någon gång. Först provtagningen efter kostomläggningen låg det på 158 och har legat därikring sedan dess, i 9 år. Min läkare har aldrig ens kommenterat detta. Själv visste jag att det var att vänta, så jag var nog mest nöjd att jag följde normalkurvan för lowcarbare så att säga.

Både dina och mina värden ligger strax ovanför gränsvärde (120-150). Jag tror inte det är något problem alls, utan snarare att man har fördel av det. Många värden blir annorlunda av kosten. 

Här står det att man kan börja oroa sig vid värden över 180.
http://www.1177.se/Uppsala-lan/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Hur-hogt-kan-blodvardet-vara/?ar=True

Annons:
Lojs
8/5/14, 2:43 PM
#14

Jag har haft uppåt 160 någon gång, jag är blodgivare och de på blodgivningen är ju bara glada över mina värden, tror precis som andra att det säkert inte är någon fara. 

Jag är med svårstucken (blodkärlen bara spricker), enda gången folk kan sticka mig utan att det strular är på blodgivningen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Minorca
8/6/14, 2:45 PM
#15

Bli blodgivare, när man testas för att bli blodgivare, så kollas även järninlagring i kroppen, är den för hög kan det vara negativt på långsikt.

Upp till toppen
Annons: