Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 17731 ggr
smurfis
2014-07-28 19:46

Magic bullet coffee/fettkaffe/LCHF kaffe

Jag har länge druckit denna dryck till frukost och för mig fungerar det perfekt på så vis att jag håller mig mätt fram till lunch (ca 6 timmar). Jag brukar ha lite problem att äta rejäl frukost för det liksom tar emot att tugga.

Jag har däremot problem när det blir för mycket smör så jag brukar kunna ta max 10 gram. Tycker annars för mycket av kaffesmaken försvinner. Jag är van att dricka kaffet svart annars.

Kokosfettet tar jag 30 gram. Jag vill gärna få i mig mycket kokosfett då jag tror det är bra för kroppen. Däremot sätter det ju bra fart på magen ibland. Detta tycker jag borde gått över då jag druckit/ätit detta så länge? Hur gör ni ert kaffe? Hur mycket smör resp. kokosfett?

Jag gör kaffet i Nespresso så det blir inte jätte mycket kaffe. ca 1 dl tror jag det är.

Jag är van att dricka svart kaffe annars och min mage brukar tåla just kaffet i sig bra. Däremot är det kanske kombinationen med så mycket fett och kaffet som gör att jag ibland blir nästan sjuk (våldsam diarré/illamående/yrsel).

Ett annat tips är att jag värmer smör och kokosfett lite i micron innan jag mixar det. Då håller sig kaffet varmt längre och jag tycker det är godare. Jag kör med stavmixer och det  fungerar fint! 

Jag dricker alltid ett stort glas vatten till. Det blir ju lite som en fet hinna i munnen och på läpparna 😃

Annons:
LaRose
2014-07-28 22:01
#1

Hej Smurfis!

Jag tar c:a 2 msk smör och 1 msk kokosfett. Jag mår också illa varje gång när jag gör detta (sedan ett par år) och får dessutom ont i magen av just kokosfettet. Kanske är jag dum som fortsätter, men man är ju itutad att kokosfettet ska göra så mycket gott i kroppen. Jag gör det kanske högst 1 gång i veckan.

Hur hänger det egentligen ihop det här med att så många mår illa/får ont i magen m m av kokosfettet, samtidigt som det lär vara så himla bra? Finns det någon som VET varför man får ont och mår illa? Det gör ju uppenbarligen någon slags skada?  Visst är det konstigt att så många får biverkningar? Det kanske inte är för människor det är bra..?

opssk
2014-07-28 22:42
#2

Använd kokosfettet till att steka med istället funkar perfekt utan illamående, för mig i alla fall…

smurfis
2014-07-28 22:52
#3

Jag steker i det också!

Främsta orsaken är att jag håller mig mätt så länge och det går snabbt och smidigt att fixa på morgonen. Enda nackdelen är att jag ibland blir dålig. Det är inte varje dag.

Suzanne56
2014-07-29 08:39
#4

Varför använda kokosfett om man mår dåligt av det? Man ska ju njuta av sitt fettkaffe. Själv kör jag med 40-50 gram smör och gärna lite kardemumma. Kokosfettet använder jag då och då i te o till att steka i.

smurfis
2014-07-29 11:22
#5

Ja men om jag tar för mycket smör så tycker jag inte det smakar kaffe längre. Då skulle jag behöva öka kaffemängden och hälla i mig en rejäl balja varje morgon 😃

Jag kör som sagt med nespresso och jag använder alltid svarta kapseln som är den starkaste. Jag har alltså inte smöret för smakens skull utan för att bli mätt.

Jag ska testa dra ner på mängden kokosfett och se om det blir bättre.

Om jag kunde så skulle jag gärna t ex komplettera och äta ett kokt ägg till eller liknande. Men jag har väldigt svårt att bara äta ägg sådär rätt upp och ner. Äter det gärna ihop med annat men inte bara ägg. Får kväljningar 🤪

ChoKos
2014-07-29 19:46
#6

Jag mixar ett ägg med en msk kokosfett, sen i med kaffe och mixa med staven igen. Blir skummigt mättande och gott!!

Annons:
smurfis
2014-07-29 21:37
#7

#6 Har aldrig provat att ha ägg i. Måste nog testa det nån gång även om det känns läskigt med rått ägg 😛

littleego
2014-07-30 10:21
#8

Mina tankar på detta. Har ni testat olika sorters kokosolja?  Tycker helt klart att det har varit stor skillnad mellan de olika märkena (trots att jag bara köpt ekologisk kallpressad olja!). Kung Markatta tycker jag är rätt äcklig i kaffet, Renee Voltaires tycker jag är god (men DYYYR!) många tipsar om denna: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/cocosa-extra-virgin-kokosnotolja-eko men jag har inte testat själv.

och sedan: i sommarvärmen tycker jag att det har vart alldeles för varmt att dricka fettkaffe till frukost (skulle känna mig illamående av bara det!), men frukostsmoothie skulle jag kunna tänka mig! jag har gjort såhär:

1 dryg dl rysk (16%) yoghurt

1 näve frysta blåbär el. hallon

1-2 msk cocosolja

(när jag körde mer liberalt hade jag i en halv fryst banan också.)

mixa slät; drick och njut. (om det blir små "nötaktiga" klumpar är det för att cocosoljan stelnat pga kylan från bären. jag gillar detta, men om man inte gör det gör man bäst i att vara snabb och börja mixa så fort som möjligt när man haft i cocosoljan och kanske se till att lägga bären i botten, sedan yoghurt och sist oljan)

smurfis
2014-07-30 17:31
#9

#8 Det är den jag kör med och har gjort nästan hela tiden. Jag har även testat Kung Markattas men gillade den inte.

Kanske är det så att man blir extra känslig i värmen. Ska nog testa variera lite med smoothie. Måste bara köpa hem yoghurt då jag normalt inte äter det 😃

BirtheX
2014-07-31 12:01
#10

Om man ska ha smör i sitt bullet-proof-coffee rekommenderar jag osaltat smör..annars blir kaffet beskt av saltet.. Biofoods kokosolja utan smak från Coopen rekommenderar jag också! :) du får mest kaffesmak kvar då! Därtill tar jag en skvätt vispgrädde för själen. Om jag är extra hungrig mixar jag i ett ägg. Min normalfrukost vardagsmorgnar med jobb.

smurfis
2014-07-31 12:04
#11

#10 Ja jag fick ta saltat smör en gång när det andra var slut och det var inte  gott! 🤮

Margareta
2014-07-31 14:46
#12

Jag skrev en fettkaffeskola på min blogg för ett tag sen. http://www.sunsoft.se/?p=2964

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

LaRose
2014-07-31 16:24
#13

Mig gör det ingenting att smöret är salt, så jag har inte fått mig för att pröva med osaltat än. Men kanske skulle jag tycka ännu mer om det? Får försöka komma ihåg att köpa.

Annons:
Aleya
2014-07-31 17:13
#14

Kör detta varje morgon på jobbet. Många tycker att det ser vidrigt ut. Men det smakar ju ganska gott. :) Men jag tar grädde, kokosfett och smör i mitt kaffe. Fett och gött. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

smurfis
2014-07-31 20:59
#15

#12 Jätte bra guide! Jag tror problemet kan vara att jag tar för mycket kokosfett (har länge tagit 30 g varje morgon).

smurfis
2014-07-31 21:01
#16

#13 Om du gillar med saltat smör så kör på det! Jag är bara van att köra med osaltat så det blev jätte konstigt att helt plötsligt prova med saltat.

#14 Jag tyckte det lät vidrigt när jag hörde talas om det men sen har jag vant mig. Nu är det min absoluta favorit frukost och har ätit det i princip varje dag i nästan ett år.

bjornen66
2014-09-06 15:02
#17

Detta kaffe har räddat mig, från att småäta när jag har sug går bra att göra i Tarmos och ta med sig när  man ska på möte eller ficka hos kamrater.

diggafett
2014-09-09 14:57
#18

Jag använder lättsaltat smör - helt enkelt av den anledningen att de laktosfria alternativen jag använder är lättsaltade och har därför inget problem med saltsmak. Ekologisk kokosolja med smak, CocoVin eller Cocosa vanligtvis. Ungefär 2 msk smör och 1 msk kokosolja i en glasburk dit jag kör ca 2 dl kaffe. Jag ställer burken i pod-maskinen (en liten Dolce Gusto) och använder någon mörkrostad sort avsedd för ca 2 dl. Sedan ner med stavmixern i burken och därefter dricker jag direkt ur burken.

Ibland skojjar jag till det med vaniljpulver och/eller kanel i blandningen. Jag har aldrig haft några magreaktioner även om jag överdoserat kokosoljan.

Lchfman
2014-09-15 09:52
#19

3-4dl pressokaffe

30g smör, 30g kokosolja.
mixa med stavmixer.

Kört så i över ett år varje "arbetsdagsmorgon."
Perfekt frukost.

joelwe
2014-09-30 08:08
#20

Hej!
Jag har druckit fettkaffe i 2 månader nu och älskar det! Mitt recept är:
En kopp kaffe, 50g smör, 30 g kokosolja, Kardemumma, Kanel och Vaniljpulver

Är det någon som har provat på Brain Octane Oil*? Martina Johansson** påstår att man "KÄNNER av den", men jag är lite skeptisk ändå. Hade varit kul att höra andras erfarenheter.

*http://succeeder.se/bulletproof-coffee/upgraded-brain-octane-oil-480-ml/
**http://www.highfatfitness.net/kokosolja-mct-brainoctane/

http://thebroilercontest.blogg.se/

Annons:
Aleya
2014-10-19 11:44
#21

Jag har nu testat en ny kaffe. Det smakade som bailey's. I den är det kokosolja, smör, grädde och kaffe. Sen tillsätter man en bit choklad (70 % minst) och blandar detta. Smakar gott som attan. ;)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

smurfis
2014-11-29 14:48
#22

Jag har minskat till max 15 g kokosfett och det fungerar oftast ok. Ibland däremot kan magen få en rejäl smäll och jag får springa på toa halva dagen ändå. Jag har över lag blivit mycket mer känslig sen jag började med LCHF kost.

mamajo66
2014-11-29 15:15
#23

Jag tar ca 20 g kokosfett, just nu Kung Markatta, ca 20 g smör, lägger i en stor temugg, slår på lite bryggt kaffe (Zoegas gröna) rör runt med en tesked tills smör och kokos smält. Sen kör jag med en lattevisp som jag köpte på IKEA för några kronor (trodde aldrig att den skulle fungera men döm om min förvåning!) tills det blir fint skum. Häller i resten av kaffet, ev lite kanel på!

Vissa dagar kör jag MCT olja i stället för kokosfett, ca 1 msk. Jag upplever det som att konsistensen blir mycket krämigare på MCT.

Kände av MCT oljan i magen de första gångerna, lite magknip och diaré men det har försvunnit helt.

#20 Jag blev också sugen när jag läste om det för ett tag sen, enligt Martina så var det ju Brain Octan och/eller kokosfett som gällde. Får kanske testa det nästa gång, kan inte säga att jag känner av någon skillnad på om jag tar MCT eller kokos.

Siggebus
2014-11-29 15:21
#24

Jag dricker kaffe med 20 gr smör och 20 gr grädde + två sucketter.
Det är mums-filli-babba för mig :)
Jag mixar ingenting utan låter det bara blandas när jag rör om med skeden

littleego
2014-12-16 15:16
#25

Jag har testat Brain Octane och detta är mina tanker efter en kort tids test:

-smakar ju inte alls kokos, så har man svårt för det är det toppen. för mig spelar det ingen större roll åt vare sig det ena eller andra hållet.

-råkade överdosera en gång och fick hemskt magknip och blev rejält illamående; så det gjorde och gör jag inte om! trappa upp LÅNGSAMT!

-vågar inte svära på att jag känner mig mer skärpt än vanligt, men en SÄKER grej är att jag blir TOKVARM hela dagen. Inte så att det är jobbigt, men definitivt så man slipper den sedvanliga tröjan inomhus såhär i vintertider.

Upp till toppen
Annons: