Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6157 ggr
pimmeli
7/23/14, 11:36 AM

Setback-deluxe, åt kolhydrater till max igår! Help

Hej på Er alla fina människor!
Igår hade jag en chillar-dag i skärgården. Släppte på allt vad LCHF står för och i princip hällde i mig fem öl. Inte på samma gång! 🤪
Vi tog en öl, gick en promenad…satte oss och käka och tog en öl. Ja ni fattar.
Det var väldigt härligt. Även om det svider lite såhär dagen efter.  Min viktnedgång/kroppshydda har ju inte visat några som helst tecken på att vilja ta till sig Lchf. 
Och nu undrar jag om min dag igår, med öl och Bruschetta kanske förstörde processen lite. Får man liksom börja om på ruta ett?
Kan man ha sig en fuskdag ibland utan att det blir jättestort problem?
Tack för att ni tar er tid att läsa :)

Annons:
Ary
7/23/14, 1:05 PM
#1

Nej kroppen börjar inte om helt på noll. Däremot kan du ju räkna med att du lägger på dig ett par kilo i vätskevikt, men de går ju bort på några dagar, en vecka. En del står still vid "fusk". Nä jag brukar hamna i kolhydratsträsket med jämna mellanrum men brukar försöka se till att det slutar där, dvs ägg och bacon brunch nästa dag och nystart. Jag kan få sug de närmaste dagarna men försöker stå emot och hålla mig på banan, sedan lugnar det sig och lchf faller sig naturligt igen.

Zepp
7/23/14, 1:57 PM
#2

Näe.. det har med största sannolikhet inte förstört något alls!

Det är så ditt framtida liv kommer att gestalta sig.. om du valt lågkolhydrat som livstil!

Dvs det kommer alltid avsteg och ibland misslyckanden.. men det beror då mer på att du valt en viss livsstil och sen på det kommer vanliga avsteg.. när situtationen så kräver.

Grejen är att det inte handlar om perfektion.. utan om ständiga förbättringar!

Satsar man på perfektion är det upplagt för besvikelser!

Det är vad du äter i snitt under en längre period som spelar mest roll!

Vad man äter/dricker tillfälligtvis är väl egentligen så som olika frestelser skall användas.. gäller både socker och alkohol.. dvs främst för att förgylla vissa situationer.

Det är när de blir standard under vardagen som det är fara o färde?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jarunka
7/24/14, 7:43 AM
#3

Jag har också syndad igår - av sociala skäl…..Hade besök, och man vill inte krångla till det, både att äta olika mat, och att behöva förkara sig. Så hänger man bara med och ser glad ut. Därefter till det "vanliga" igen…..

Sarah-S
7/24/14, 10:00 AM
#4

Ett citat som jag lever efter (passar även LCHF) 
"Det är inte vad man äter mellan jul och nyår som har betydelse, utan vad man äter mellan nyår och jul"
sätt in valfri helg eller festlighet

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

smurfis
8/1/14, 1:23 PM
#5

Så där är det för många. Man måste få sväva ut lite ibland om man känner för det. Det är ingen fara! För mig händer inget på vågen om jag fuskar en dag eller två, men jag blir pluffsig i kroppen, får putmage och kan även bli väldigt dålig i magen. Jag kan även känna lite övergångsbesvär när jag återgår till LCHF-kosten men det beror helt på hur mycket jag fuskat och hur länge.

Vill man gå ner i vikt är det ju såklart en fördel om man fuskar så sällan som möjligt men har man nått sin målvikt och känner att man vill prova nån gång ibland så är det klart att det går. Man får prova sig fram hur kroppen reagerar. En del blir ju direkt sjuka om de äter socker/gluten när de varit ifrån det länge.

Aleya
8/1/14, 6:30 PM
#6

Äh, ta det inte så hårt.

Ibland faller man för frestelsen och det är bara ta en ny kula dagen efter.

Har en dag i veckan då jag släpper lös. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
pimmeli
8/2/14, 9:33 AM
#7

Aleya, hur mycket släpper du lös då? …och går du ändå ner i vikt? :)

Aleya
8/2/14, 10:00 AM
#8

#7 när det har varit varmt så har jag tagit glass med sås och hela kalaset och det har gått prima.
Jag kan ha gått på buffe och tagit ex dumplings och har gått ner ändå.

Men har hållit mig till min plan alla andra dagar.

Jag har då gått ner 3 kg på 4 veckor. Och det verkar då gå neråt. :)
Men jag ser detta inte som en tävling att gå ner så snabbt som möjligt, utan det tar den tiden det tar.

Man ska inte slå sig gul och blå bara för att en dag har man gjort annat än man tänkt sig.
Det viktiga enligt mig är att man ändrar sina vanor i övrigt.

Det är tänket och skammen att man gjort "fel" som gör det jobbigt för en själv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

smurfis
8/2/14, 11:46 AM
#9

#7 Självklart är det ingen tävling att gå ner snabbast i vikt, men om man fuskar kanske suget kommer tillbaka och det blir jobbigare eller svårare. Blir man dessutom dålig av det man ätit så är det ju kanske inte värt det.

Däremot ska man aldrig ha dåligt samvete av det man stoppar i sig. Det är ett val man gör och väljer man att ta nån öl eller äta glass så är det ju så. Det är bara att lägga det bakom sig och njuta den stund man äter eller dricker det.

Upp till toppen
Annons: