Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Billiga ingredienser

Hjälp! Billig frukost!

2014-07-19 01:19 #0 av: Galenihundar

Jag behöver tips på vad jag kan äta till frukost, jag vill ha med så låga kolhydrater som möjligt för jag försöker gå ner i vikt, det får inte vara komplicerat eller kosta mycket.

Jag älskar kvarg, speciellt jordgubb och vanilj. Men de innehåller mer kolhydrater så jag satsar på kvarg naturell. Eller vad tycker ni?

Jag tänkte även på keso, även där fanns det flera smaker. Fanns nån med äpple/päron och vanilj som lät väldigt god, kollade på kolhydraterna och det var 1,6 per 100g. Vad tycker ni?

Kom gärna med förslag på frukost med låga kolhydrater då jag försöker (SKA) gå ner i vikt.

Anmäl
2014-07-19 01:24 #1 av: Facie

Ägg (i alla dess former) kanske? Det är både mättande och gott, innehåller mycket protein. Du kan också komplettera med ett ägg till kvargen (som du kan smaksätta med en kork fun-light) kanske? :)

Anmäl
2014-07-19 01:24 #2 av: Tina-A

Ägg är väl billigt och bra tycker jag :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

 

Läs min blogg - www.hejtina.blogg.se

Anmäl
2014-07-19 04:25 #3 av: Silver Fox

Jag tror inte det är så bra att äta kvarg med jordgubbs smak när du försöker gå ner i vikt då det innehåller onödigt mycket socker.  Keson är kanske lite bättre beroende på smak men det bästa är väl om du väljer naturell keso/kvarg och tillsätter frukt eller bär själv det är både billigare och nyttigare.

Havregrynsgröt är nyttigt och billigt.

Anmäl
2014-07-19 07:35 #4 av: Mooniq

Jag tillhör dem som går upp i vikt av mejeriprodukter varför jag måste skära ner dem till ett minimum. 

Ägg som frukost - kokta, stekta eller omelett.  Kokta ägg med makrill i tomatsås är det många som har som frukost/lunch. Rökt fisk med tilltugg är gott. 

Sallad är gott nu sommartid 

Magic bullet coffee/cocoa -finns recept i vänsterspalten. 

Havregrynsgröt är kanske billigt men allt spannmål har för mycket kolhydrater, därför bör man undvika det.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2014-07-19 09:45 #5 av: Galenihundar

#3 Kvarg naturell då, det innehåller inte mycket kolhydrater alls. Havregrynsgröt innehåller ju jätte mycket kolhydrater, så det går bort på en gång.

#4 Tack för tipsen! Funkar det att göra äggröra och hur många ägg får man äta?

Hade tänkt byta ut brödet, men vad ska man ta istället? Jag är ganska hungrig av mig och det blir mycket små ätande hela tiden. Eller finns det bröd med jätte lite kolhydrater?

Anmäl
2014-07-19 09:59 #6 av: Mooniq

grunden i lchf är: kött, fisk, fågel, ägg & skaldjur - detta kan du äta i princip hur mycket som helst av.

sen lägger man till lite ovanjordgrönsaker och ev lite fett - i form av steksky, bea-sås, kryddsmör, hollandaise-sås, aioli eller majonäs/dressing. 

Man får äta hur många ägg som helst, och fördelningen mellan fett o protein är jättebra i ägg. Jag äter mellan 3 - 10 st/dag och är mätt. Om du vill kolla ditt matintag så kolla www.dumbbell.se som är gratis. där får du bra och enkla siffror /diagram.

bröd - kolla vänstermarginalen på recept, finns jättegott sesambröd + många fler. De är alla lättbakade och går att frysa in. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2014-07-20 01:27 #7 av: Gur4m1

Ägg kna man äta så många man behöver. Om det är kolestrolet man är orolig för så reglerar kroppen det själv. Ingen fara att äta t.ex 5 ägg om dagen. Därmeot blir man väldigt fort less :P Så mitt tips är att variera sig. Det enda jag kan äta i äggformat just nu är väldigt löskokta ägg (för det smakarknappt något).

Anmäl
2014-07-21 09:46 #8 av: Anneli Carlson

Smaksätt kvarg, youghurt eller grädde med Burbon vaniljpulver är vaniljfrön. Finns vid bakhyllan i de flesta mat affärer. Lyxar till din youghurt. Själv tar jag smetana innerhåller 42g fett och 2,5g kolhydrater/ 100g och vaniljpulver jättegott och mättande. ;-) pulvret är kolhydrats fritt!

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!