Annons:
Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 13429 ggr
Galenihundar
7/19/14, 1:19 AM

Hjälp! Billig frukost!

Jag behöver tips på vad jag kan äta till frukost, jag vill ha med så låga kolhydrater som möjligt för jag försöker gå ner i vikt, det får inte vara komplicerat eller kosta mycket. Jag älskar kvarg, speciellt jordgubb och vanilj. Men de innehåller mer kolhydrater så jag satsar på kvarg naturell. Eller vad tycker ni? Jag tänkte även på keso, även där fanns det flera smaker. Fanns nån med äpple/päron och vanilj som lät väldigt god, kollade på kolhydraterna och det var 1,6 per 100g. Vad tycker ni? Kom gärna med förslag på frukost med låga kolhydrater då jag försöker (SKA) gå ner i vikt.

Annons:
Facie
7/19/14, 1:24 AM
#1

Ägg (i alla dess former) kanske? Det är både mättande och gott, innehåller mycket protein. Du kan också komplettera med ett ägg till kvargen (som du kan smaksätta med en kork fun-light) kanske? :)

Pretty wise //

Tina-A
7/19/14, 1:24 AM
#2

Ägg är väl billigt och bra tycker jag :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Silver Fox
7/19/14, 4:25 AM
#3

Jag tror inte det är så bra att äta kvarg med jordgubbs smak när du försöker gå ner i vikt då det innehåller onödigt mycket socker.  Keson är kanske lite bättre beroende på smak men det bästa är väl om du väljer naturell keso/kvarg och tillsätter frukt eller bär själv det är både billigare och nyttigare.

Havregrynsgröt är nyttigt och billigt.

Mooniq
7/19/14, 7:35 AM
#4

Jag tillhör dem som går upp i vikt av mejeriprodukter varför jag måste skära ner dem till ett minimum. 

Ägg som frukost - kokta, stekta eller omelett.  Kokta ägg med makrill i tomatsås är det många som har som frukost/lunch. Rökt fisk med tilltugg är gott. 

Sallad är gott nu sommartid 

Magic bullet coffee/cocoa -finns recept i vänsterspalten. 

Havregrynsgröt är kanske billigt men allt spannmål har för mycket kolhydrater, därför bör man undvika det.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Galenihundar
7/19/14, 9:45 AM
#5

#3 Kvarg naturell då, det innehåller inte mycket kolhydrater alls. Havregrynsgröt innehåller ju jätte mycket kolhydrater, så det går bort på en gång. #4 Tack för tipsen! Funkar det att göra äggröra och hur många ägg får man äta? Hade tänkt byta ut brödet, men vad ska man ta istället? Jag är ganska hungrig av mig och det blir mycket små ätande hela tiden. Eller finns det bröd med jätte lite kolhydrater?

Mooniq
7/19/14, 9:59 AM
#6

grunden i lchf är: kött, fisk, fågel, ägg & skaldjur - detta kan du äta i princip hur mycket som helst av.

sen lägger man till lite ovanjordgrönsaker och ev lite fett - i form av steksky, bea-sås, kryddsmör, hollandaise-sås, aioli eller majonäs/dressing. 

Man får äta hur många ägg som helst, och fördelningen mellan fett o protein är jättebra i ägg. Jag äter mellan 3 - 10 st/dag och är mätt. Om du vill kolla ditt matintag så kolla www.dumbbell.se som är gratis. där får du bra och enkla siffror /diagram.

bröd - kolla vänstermarginalen på recept, finns jättegott sesambröd + många fler. De är alla lättbakade och går att frysa in.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Gur4m1
7/20/14, 1:27 AM
#7

Ägg kna man äta så många man behöver. Om det är kolestrolet man är orolig för så reglerar kroppen det själv. Ingen fara att äta t.ex 5 ägg om dagen. Därmeot blir man väldigt fort less :P Så mitt tips är att variera sig. Det enda jag kan äta i äggformat just nu är väldigt löskokta ägg (för det smakarknappt något).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Anneli Carlson
7/21/14, 9:46 AM
#8

Smaksätt kvarg, youghurt eller grädde med Burbon vaniljpulver är vaniljfrön. Finns vid bakhyllan i de flesta mat affärer. Lyxar till din youghurt. Själv tar jag smetana innerhåller 42g fett och 2,5g kolhydrater/ 100g och vaniljpulver jättegott och mättande. ;-) pulvret är kolhydrats fritt!

joelwe
9/30/14, 7:23 PM
#9

Jag äter sedan två månader tillbaka följande frukost som jag håller mig till runt 14-15 på:

Fettkaffe:
1 kopp kaffe, 40-50g smör, 30g kokosfett, kardemumma, kanel, vaniljpulver

"Fettolett":
3 ägg mixad med 40g smör som jag sedan steker i kokosfett. Den blir som en vanlig omelett förutom att den är jättekrispig och härligt flottig!

http://thebroilercontest.blogg.se/

jessirene
10/1/14, 3:08 PM
#10

Antingen fettkaffe, smör och kokosfett eller lyxvarianten där jag steker tre ägg dessutom. Hur mycket du ska äta beror på hur stor du är och hur länge du vill vara mätt. Ibland äter jag inte frukost alls, bara slät kopp kaffe. Frukost är egentligen inte nödvändigt.

jiim
10/1/14, 3:53 PM
#11

min frukost (som jag ätit läääänge) är ganska energirik men hyfsat billig. En omelett på följande:

225gram frusen spenat=ca 7kr

3ägg=ca 5kr

2dl rapsolja=4kr

till detta gör jag egen majonnäs, ca 3kr/dl (till 1dl rapsolja använder jag 0,5ägg, plus lite vinäger, kryddor, etc)

1dl egen majonnäs = ca 3kr

totalt ca 20kr/frukost :)

billigare än hotellfrukost och du står dig till kvällsmaten

hemul
10/2/14, 12:23 AM
#12

Ja, 3000 kcal bara från all olja, det kan man kalla en energirik start på dagen. 😃

Ska det verkligen vara 2 dl olja och vad använder du den i så fall till?

jiim
10/2/14, 6:21 AM
#13

Oj skrev inte hur den använd :) 1dl i smeten å 1dl att steka i. Fast allt äts upp. Men den mängden kan ju minskas om man är lite fetträdd.

Det jag ville säga är att 20kr för en frukost är väl ändå ganska billigt :) I synnerhet när den är mättande.

Annons:
hemul
10/2/14, 1:50 PM
#14

Jösses. Går du ner i vikt på det där? Eller du kanske inte behöver göra det?

Förstår öht inte hur det kan bli en omelett av den blandningen. Nästan så jag måste prova i rent experimentsyfte bara för att se hur det blir och smakar.

jiim
10/2/14, 2:04 PM
#15

Går inte ner ett gram, vilket är mitt syfte :) men eftersom jag ganska normalviktig(bmi 20.0) så är det svårt att både gå upp eller ner med den "normaliserande" ketogena dieten.

Prova på du ;) olja är ju nyttigt

som sagt, 1dl olja i smeten å 1dl när jag har stekt omeletten en stund på båda sidorna så den blivit fast. Sen steker jag läääänge (tar typ 20 minuter) så den blir krispig. brukar dela den i fyra delar så blir det enklare att vända

Endast någon fjuttig kolhydrat å ca 20-25gram protein. Så ganska strikt frukost 

Jättegott så ett hett tips :)

hemul
10/3/14, 12:36 AM
#16

Tack, jag vet redan vad som händer om jag äter för mycket, fett eller annat. Och jag vet inte om jag håller med om att rapsolja är så himla nyttigt.

Fiana
10/3/14, 1:08 AM
#17

De flesta sorters olja är ju tyvärr inte särskilt nyttiga alls, rapsolja i stora mängder ger stora mänger inflammationsdrivande omega 6 och mycket liten del av det vegetabiliska omega 3:n i den kan omvandlas till användbar sort (ju mer omega 6 man äter desto mindre dessutom).

Att dessutom upphetta en olja rik på fleromättade fettsyror länge gör det ju ännu värre. 

Man får naturligtvis äta vad man vill, men närmare 3 dl rapsolja på en dag kan knappast inte rekommenderas. 

Ska man äta lchf-stora mängder fett (generellt är det även mindre per dag än vad det är i 3 dl olja) bör större delen vara mättat och enkelomättat. I den mån fleromättat ingå bör det hanteras med försiktighet gällande värme och syrepåverkan samt helst vara av animaliskt ursprung.

Anders-S
10/4/14, 10:47 PM
#18

Jag äter 50 g natto som första frukost + vatten innan jag går och tränar (ca 8 kronor).

Efter träningen ägg och sill eller annan vildfångad fet fisk från friska hav.

misty09
10/5/14, 9:39 AM
#19

Rester….vem bestämde att bröd, ägg, gröt och fil är frukostmat och kycklinggryta lunch och middag? Har du rester ät dom :) Billigt och bra…snabbt går det och inget behöver kastas 👍

Siggebus
10/5/14, 10:12 AM
#20

#19
Det där håller jag verkligen med om!

"Frukost" behöver inte se ut på ett visst sätt  - man kan äta kotlett på morgonen om man vill.
Numera äter jag ingen frukost förutom att jag dricker en mugg kaffe med smör och vispgrädde i.

Men när jag precis hade lagt om till lchf och fortfarande kände hunger på morgonen så gjorde jag precis så som du tipsade om 🙂
Det kunde bli några kalla köttbullar eller en köttbit som blivit över etc och det mättade perfekt och lagom.
Ibland värmde jag det men inte alltid.

Annons:
Upp till toppen
Annons: