Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Övrigt

Hållbarhet pemmican

2014-06-22 14:22 #0 av: Ramoz

Hittade ett bra recept: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715dfab9cb46223906efcf-pemmican Men jag undrar ifall man verkligen kan ta med pemmican på fjälltur nu på sommaren? En 5-7dagars utan kylmöjlighet. Vad tror/vet ni?:-)

Anmäl
2014-06-22 16:45 #1 av: hemul

Jag tror det om det är fräscht från början. Men vet gör jag inte.

En smart åtgärd vore kanske att skaffa en sån där vacuumförslutare. Du vet, man laddar den med en plastkorv, så suger den ur luften och försluter. Köp inte Lidls bara, det gjorde jag. Alternativt kanske packa i små glasburkar med täta lock. Borde ju funka om man skruvar åt locken medans innehållet fortfarande är lite varmt så de sugs fast ordentligt. Men det blir ju tyngre.

Anmäl
2014-06-23 10:14 #2 av: Creta Carbo

Ramoz,
Smakade just på den pemmikan jag har i min portfölj (!) här på jobbet. Den smakade utmärkt efter att ha legat i 20-25 grader i en plastpåse i 6-8 veckor. Hållbarheten borde inte vara nåt problem för dig.

Mina varianter är gjorda på njurtalg från Gröna Gårdar (smält länge i form i ugnen, häll av och smält igen, upprepa...) + ugnstorkat mixrat oxkött + med eller utan antingen nötter eller cocosflingor. Godast med nötter. Glöm inte ha i salt, vilket förhöjer smaken betydligt.

Pemmikan i väskan/bilen/ryggsäcken ger trygghet och total frihet!

God tur!

Anmäl
2014-06-23 18:40 #3 av: Ramoz

Tack underbara ni för era svar! Nu känns det tryggt!:-)

Anmäl
2014-06-23 18:40 #4 av: Ramoz

Tack underbara ni för era svar! Nu känns det tryggt!:-)

Anmäl
2014-06-23 20:41 #5 av: Zepp

Grejen med Pemican.. är att det håller sig väldigt länge!

Sen så.. de visste vad de gjorde.. Indianerna som gjorde pemican.. förr i tiden.. numera så har vi varken kunskap eller tid.

Grejen är att det är torkat.. dvs det finns knappt tillstymmelse till vatten.. iallafall mindre än vad bakterier behöver!

Finns flera Polarexpeditioner som misslyckats på grund av undermåligt gjord pemmican!

Anmäl
2014-06-28 15:04 #6 av: Ramoz

Helt sant! Kan man göra en bråkdel av vad indianerna gjorde får man vara glad:-) Tur vi inte ska på polarexpedition!;-)

Anmäl
2014-07-31 13:43 #7 av: Creta Carbo

OBS! Vill dela ny info:

I somras fick jag vid två tillfällen rejält ont i magen efter att ha ätit hemgjord pemmikan. Tunna skivor (0,5 cm) förvarade i 20-30 grader i 2-3 månader. Således: Beware! Förvara kallare. Gör gärna tjockare bitar.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!