Annons:
Etikettövrigt
Läst 5423 ggr
Ramoz
6/22/14, 2:22 PM

Hållbarhet pemmican

Hittade ett bra recept: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715dfab9cb46223906efcf-pemmican Men jag undrar ifall man verkligen kan ta med pemmican på fjälltur nu på sommaren? En 5-7dagars utan kylmöjlighet. Vad tror/vet ni?:-)

Annons:
hemul
6/22/14, 4:45 PM
#1

Jag tror det om det är fräscht från början. Men vet gör jag inte.

En smart åtgärd vore kanske att skaffa en sån där vacuumförslutare. Du vet, man laddar den med en plastkorv, så suger den ur luften och försluter. Köp inte Lidls bara, det gjorde jag. Alternativt kanske packa i små glasburkar med täta lock. Borde ju funka om man skruvar åt locken medans innehållet fortfarande är lite varmt så de sugs fast ordentligt. Men det blir ju tyngre.

Creta Carbo
6/23/14, 10:14 AM
#2

Ramoz, Smakade just på den pemmikan jag har i min portfölj (!) här på jobbet. Den smakade utmärkt efter att ha legat i 20-25 grader i en plastpåse i 6-8 veckor. Hållbarheten borde inte vara nåt problem för dig. Mina varianter är gjorda på njurtalg från Gröna Gårdar (smält länge i form i ugnen, häll av och smält igen, upprepa…) + ugnstorkat mixrat oxkött + med eller utan antingen nötter eller cocosflingor. Godast med nötter. Glöm inte ha i salt, vilket förhöjer smaken betydligt. Pemmikan i väskan/bilen/ryggsäcken ger trygghet och total frihet! God tur!

Ramoz
6/23/14, 6:40 PM
#3

Tack underbara ni för era svar! Nu känns det tryggt!:-)

Ramoz
6/23/14, 6:40 PM
#4

Tack underbara ni för era svar! Nu känns det tryggt!:-)

Zepp
6/23/14, 8:41 PM
#5

Grejen med Pemican.. är att det håller sig väldigt länge!

Sen så.. de visste vad de gjorde.. Indianerna som gjorde pemican.. förr i tiden.. numera så har vi varken kunskap eller tid.

Grejen är att det är torkat.. dvs det finns knappt tillstymmelse till vatten.. iallafall mindre än vad bakterier behöver!

Finns flera Polarexpeditioner som misslyckats på grund av undermåligt gjord pemmican!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ramoz
6/28/14, 3:04 PM
#6

Helt sant! Kan man göra en bråkdel av vad indianerna gjorde får man vara glad:-) Tur vi inte ska på polarexpedition!;-)

Annons:
Creta Carbo
7/31/14, 1:43 PM
#7

OBS! Vill dela ny info: I somras fick jag vid två tillfällen rejält ont i magen efter att ha ätit hemgjord pemmikan. Tunna skivor (0,5 cm) förvarade i 20-30 grader i 2-3 månader. Således: Beware! Förvara kallare. Gör gärna tjockare bitar.

aktagrottman
8/2/14, 1:28 AM
#8

Vad tror ni om pemmikan på kaninkött?

hemul
12/12/14, 12:03 AM
#9

Gammal tråd, men jag råkade hitta den. Kanin är ju magert, så det borde väl vara utmärkt att torka och sedan förädla till pemmican om man vill.

Creta Carbo, intressant med de tunna skivorna. Det är nog viktigt att köttet så att säga är täckt med fett. Det är ju en konserveringsmetod som använts här också, att förvara kött nedsänkt i renat fett och då inte ens torkat. Ska det vara fint heter det confit. Rimligtvis borde ju hela grejen vara att fettet skyddar köttet från luften. Så att tunna skivor inte håller sig lika bra låter väl rimligt. Du kände ingen dålig smak eller så?

Upp till toppen
Annons: