Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

Omega 3

2014-06-14 09:52 #0 av: MatVeronica

Hej nu är frågvisa jag här igen och undrar en sak till

Jag misstänker att jag inte får i mig tillräckligt med omega 3. Jag äter kanske lax någon gång i veckan men tänker jag efter så är det nog över 2 veckor sedan nu så jag kan nog mycket väl behöva något slags tillskott.

Min sambo äter omega 3 tillskott. Det är flytande och på flaskan står det "ESKIMO 3 - NATURLIG OMEGA 3"

Tror ni det är en bra produkt?

Ibland tar jag en skvätt av det men det är ganska sporadiskt. Min sambo tar en sked varje morgon.

Jag undrar också hur länge en öppnad flaska håller sig i kylen. Jag frågade sambon när han öppnade den och det var i FEBRUARI. Han säger att smaken har förändrats en del jämfört med när den var nyöppnad.

Som jag sa i magnesium-tråden har jag svårt med tabletter och flytande omega 3 skulle isåfall passa mig bättre om det är likvärdigt som tabletter? Det kanske är nanopartiklar i den flytande?Skrattar

Anmäl
2014-06-14 11:17 #1 av: Perkele

Linfröolja är flytande Omega 3. Annars kan jag rekommendera algolja i stället för fiskolja. Man slipper gifterna som finns i fiskolja och man bidrar inte till utfiskning. Köpa fisk skulle jag inte heller göra då det finns gifter i fisk.

Anmäl
2014-06-14 11:57 #2 av: Zepp

Linfröolja är modersyran.. och den har vi ingen större nytta utav!

Det är EPA och i viss mån DHA vi behöver.. då vi har dåligt med ensymer för att desatuera och elongera modersyran till de derivat vi behöver.

EPA och DHA är altså animalska former av Omega-3.. där modersyran redan är omvandlad.

Förekommer som sagt vad oxå i alger.. som varken är djur eller växter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-14 12:22 #3 av: MatVeronica

men den där "eskimo 3" som vi har är den dålig eller?

#2 säg ett märke som är bra du verkar ju veta mycket om allt

Anmäl
2014-06-14 12:27 #4 av: Perkele

Vad spelar det för roll om alger varken är djur eller växter? Algolja är 100% rent, till skillnad från fisk och fiskolja som innehåller tungmetaller. Fisk innehåller inte omega 3. Det är mikroalger, som fiskar äter, som innehåller Omega 3.

Anmäl
2014-06-14 13:28 #5 av: Zepp

Jodå.. fisk innehåller omega 3 främst i form av derivaten EPA och DHA.. som de får från att ha ätit annan fisk/skaldjur som i sin tur har ätit alger.

Omega-3 från fisk skall inte vara från hav/insjöar som är kontaminerade.. så östersjöfisk och de flesta insjöfiskar är dåliga som föda.. tex är strömming förbjudet att sälja utanför sverige och att ge till djur i hela EU.

Grejen med algoljan är att den behöver koncentreras och konverteras.. man får äta kopiösa mängder för att få i sig EPA i tillräckliga mängder.

Här finns lite att läsa om O-3!

http://www.fiskolja.se/

#3

Eskimo lär vara ett bra märke.. så långt jag har kunskap om.. men som sagt vad.. den skall inte bli för gammal.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-14 13:38 #6 av: Perkele

Ja, du har rätt i att man får äta kopiösa mängder algolja för att få i sig EPA. Som tur är innehåller algolja kopiösa mängder DHA, vilket är en komplexare syra än EPA. Egentligen förstår jag inte varför folk stirrar sig blinda på EPA. Det är DHA som är viktigt att få i sig.

Anmäl
2014-06-14 13:57 #7 av: Zepp

På grund av att det viktiga är att få i sig EPA.. DHA är viktigast för spädbarn!

Sprechers shunt är en begränsande faktor.. medans omvandlingen av EPA till DPA och DHA fortlöper rätt obegränsat!


http://en.wikipedia.org/wiki/Eicosanoids

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-14 14:17 #8 av: Perkele

DHA återfinns i varenda cell i kroppen. Det gör inte EPA. Jag har än inte läst någonting som visar att EPA är viktigare än DHA.

Anmäl
2014-06-14 14:44 #9 av: Zepp

EPA är viktigare i födan än DHA.. iomed att DHA bildas av EPA.. och resten av Eikosanoiderna.. som kommer därav!

Då skall du oxå se till att få i dig av Omega-6.. iomed att det finns i alla celler!

EPA är viktigt för att balansera inflamatoriska eikosanoider från Arakidonsyra.. och skall intas så gott som proportionerligt.

Annars om du inte får i dig EPA i tillräcklig mängd kan du inta en barnalbyl (Acetylsalisylsyra) om dagen.. då den slår ut bildandet av inflamatoriska eikosanoider från AA!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-14 17:16 #10 av: Perkele

Hur mycket EPA är tillräckligt? De flesta människor som inte äter fiskolja eller mycket fisk får alltså inte i sig EPA eller DHA i större mängder alls. Och det är ganska många människor.

Mina algoljakapslar innehåller 6mg EPA, vilket blir 42mg i veckan. Det är väl lika mycket som att äta en fet fisk i veckan. Alltså borde det räcka tillräckligt för att hålla borta eikosanoider.

Man kan äta omega 3 av olika anledningar. Min anledning är för välbefinnandet och då är DHA bra eftersom DHA samlas i större mängder i membranen, i hjärnan och i ögonen. EPA är väl just bra mot inflammationer.

Anmäl
2014-06-14 17:36 #11 av: Zepp

Man får i sig EPA och DHA naturligt via fisk/skaldjur och gräsbetesupfödda djur/vilt.. tex kött, ägg o smör!

Problemet för de flesta är att de får i sig för mycket Omega-6.. vilket det oxå är essentiellt.. men konkurerar med Omega-3 om våra ensymer.. för att omvandlas till det vi behöver.

Grejen är att det rätt lite förstått.. men man brukar säga att man behöver några gram per dag av fleromättade fettysyror.. varv hälften bör vara EPA och/eller DHA!

Dvs inte milligram!

Så säg att du äter 5-10 av dina kapslar per dag.. så är du nog i hamn vad gäller EPA+DHA?

Såvida du inte äter annat som ger tillskott av just det?

Billigare vore nog att äta makrill/tonfisk på burk?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-14 17:55 #12 av: Perkele

Och hur många människor får i sig minst 1 gram EPA/DHA om dagen? En promille av befolkningen kanske. 

Anmäl
2014-06-14 17:57 #13 av: Zepp

Inte undra på att sjukdomar grasserar! Ledsen

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-14 18:04 #14 av: Perkele

Nja, många håller sig friska fram till 70-80 år utan att ha fått i sig nämnvärt mycket EPA/DHA i livet. Svaret ligger inte i EPA och DHA för ett långt och friskt liv.

Anmäl
2014-06-14 18:12 #15 av: Zepp

Det är som du säger inte den enda och hela sanningen vad gäller Omega-3-6 fetter och dess desaturerade och elongerade derivat vad gäller vår hälsa!

Sen så får folk i sig det utan att de tänker på det och sagda fettsyror kan även användas som energi.. tex män har typiskt lägre halt av omega-6 i blodet.. då de typisk har mer muskler som utövar betaoxidation.. men det gäller bara typiskt!

Grejen är snarare att Omega-3 och dess derivat har minskat i vår mat samt Omega-6 har ökat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-14 18:23 #16 av: MatVeronica

Får jag fråga hur mycket tonfisk man måste äta för att få i sig dagsbehovet av dessa fetter? Räcker en tonfiskburk om dagen?

Och makrill, innehåller det mer o-3 än tonfisk?

Anmäl
2014-06-14 22:42 #17 av: Fiana

#16 Tyvärr är det inte så ovanligt att tonfisk på burk är relativt magert förutom om den ligger i olja (vilket nästan alltid är av dålig sort, och i de andra fallen i vilket fall inte rätt sorts fett i alla fall) - det varierar och kan vara lite svårt att veta vad man får tyvärr.

"Normalläget" för omega 3 är flytande och ren sådan bör inte ha några nanopartiklar inblandade. Det skulle i så fall förvåna mig. Det är fettsyror och skulle dessa ha manipulerats skulle man ha mer att oroa sig för.

Kan inte säga säkert på om den sorten är bra eller inte. Däremot om den har ändrat smak ska du inte äta den alls. Fleromättade fetter är mycket känsliga för oxidation, smakförändringar är ett ganska tydligt tecken på det. Det bör inte vara något större problem med flytande i sig än i kapslar. Den kan tänkas bli dålig lite fortare möjligen, men har istället fördelen att du faktiskt kan känna smakskillnaden, det har förekommit i ett antal test att de stött på sådana där oljan inuti kapslarna redan härsknat. 

Släng ut den burken som varit öppen länge och ändrat smak och köp en ny så blir det säkert bra. 


Generellt det lättaste att kika på när du ska välja omega 3 tillskott är 1. Att det är fiskolja (eller möjligen algolja - men framförallt att det inte är linfröolja eller fisk*lever*olja - linfröoljan för omvanligsproblemet och fiskleveroljan för att den även innehåller annat du inte vill riskera överdosera - har även hört talats om sälolja men nästan uteslutande negativt förutom de som av någon anledning vill göra pr för ett särskilt märke av det, men ska inte svära om det eller vad som är problemet i så fall med den). 2. Att den är så "färsk" och förvarats så väl som möjligt, en som stått länge på hyllan i affären i rumstemperatur ger dig naturligtvis större risk att den blivit dålig. 3. Att du personligen tål den. Vissa sorter jag provat har jag mått illa av och rapat fisk av, andra har upplevt det om andra sorter. Verkar individuellt.

Sedan kan man gå vidare och titta på fångstplats och tester av renhet och liknande. Men det blir svårare att kolla själv, speciellt då mycket av informationen du hittar om du söker är från väldigt subjektiva källor.

Anmäl
2014-06-14 22:49 #18 av: hemul

#3 MatVeronica, om inget har ändrats de senaste åren är Eskimo-3 är ett mycket bra preparat. På den tiden jag hängde med låg det högt (högst?) i tester beträffande renhet från miljögifter, något som kan vara viktigt i sammanhanget. Långt ifrån alla märken gör det. Tror det var Friggs som var en katastrof.

När du tidigare pratade om lax så antar jag att du menade den norska odlade. Den innehåller knappt något omega-3. Igen, förutsatt att det inte ändrats. Åtminstone förut innehöll den däremot en massa skit som man inte vill ha i sig och de hade restriktioner vad gäller intag av den i USA och har väl fortfarande antar jag.

Sill och makrill är bättre alternativ och åtmintone sill är dessutom billigt. Köp sådana där paket med djupfrysta filéer och stek som strömmingsflundror - jättegott!


Anmäl
2014-06-15 02:30 #19 av: goliath

#16

En 170g burk makrill i tomat innehåller 4-5 g epa+dha


Anmäl
2014-06-15 08:46 #20 av: Perkele

Det låter otroligt mycket för att vara i en liten burk. Men det kanske stämmer. 

http://www.abba.se/produkter/mer_mat_fran_havet/makrill_sardiner/abba_mastarmakrill_i_fyllig_tomatsas/

Frågan är bara hur mycket tungmetaller man får i sig, dels från makrillen och dels från burken. 4 g EPA/DHA per 100 gram och en burk innehåller 170 gram. Så mängden EPA/DHA blir runt 7 g om man äter en hel burk. Det är antagligen billigare än kosttillskott.

Anmäl
2014-06-15 12:14 #21 av: goliath

#20

Nej, jag menade hela burken..

Och i tillägg till epa+dha får du ju i dig nästan 500 kcal och 25g protein. Det är ett fint mellanmål för mig och en hel måltid för vissa. Så ja, det är definitivt billigare än kosttilskott! En sån burk kostar en tia..

Oljan som används är som regel rapsolja..


Anmäl
2014-06-15 13:19 #22 av: Perkele

Jag äter en matsked (8gram) linfröolja om dagen. Det borde väl räcka, även om inte allt omvandlas till EPA/DHA i kroppen. 

Anmäl
2014-06-15 23:34 #23 av: goliath

#22

Fast det är ovisst är hur mycke epa och dha du får ut av det..

Om du äter en marin källa vet du i allafall att du får tillfört epa och dha.



Anmäl
2015-02-04 10:10 #24 av: Sindri

Är det fortfarande Eskimo som gäller för Omega 3? Har tidigare köpt Friggs flytande, men den verkar ha utgått.

Anmäl
2015-02-04 16:48 #25 av: hemul

Dessutom är linfröolja skitäckligt ju! Godare med sill och makrill. Skrattar

Åt det en period för många år sedan innan jag fått snurr på att veg. källor inte är så bra.


Anmäl
2015-02-04 23:27 #26 av: Zepp

Eskimo är fortfarande bra vad jag vet.. det finns andra bra oxå!

Här är lite tester o annat.

http://www.omega-3.se/kopguide.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-02-04 23:32 #27 av: Sindri

Tack Zepp, ja där låg  ju Eskimo bra till. Och har man den i kylskåpet lär den hålla sig ännu bättre. Och kanske tur att Friggs slutat med sin......

Anmäl
2015-02-07 01:56 #28 av: Figko

Hej!

Sorry om jag säger det rätt ut men linfröolja är helt värdelöst för ändamålet som andra även påtalat!

Jag har ätit omega-3 i fri flytande form i snart två år! Jag har även tagit blodprover där man tittar efter omega6/3 kvoten vilken bör vara 3/1 i kvot eller lägre. Jag hade en kvot på 7,5/1 innan jag började med omega3 oljan ca 4 månader senare så hade jag 3/1. En bekant hade 14/1 i kvot trots normalvikt och han löpte 1mil 3-4 ggr i veckan!!!! Så skenet kan bedra om vem som lever hälsosamt och är "frisk".

Vad jag vet så kommer all omega-3 olja från samma fabriker i världen (typ 3st), sen köper producenterna in olika kvalitéer och blandar själva! Det skall vara en oljeblandning av omega3/olivolja annars är risken stor att fiskoljan oxiderar, blir härsken och skadar mer än den gör nytta! Det sägs även att kapslar är sämre då det är koncentrat och våra kroppar inte kan tillgodogöra oss omega3 lika effektivt samt att det är svårt att se om oljan i kapslarna har oxiderat.

Jag köper min olja från arcticmed.se . Har pratat en del med ägaren Micke, som är supertrevlig! Han samarbetar även med Bitten Jonsson. Mycket prisvärd, jag och morsan brukar dela på 6-flaskor åt gången, blir 180:-/månaden för 10ml/dag. Säkert halva priset mot av vad eskimo kostar!? och min feeling säger att arcticmeds olja är bättre!

Hoppas detta hjälpte något :)

Anmäl
2015-02-07 02:02 #29 av: Figko

15ml omega3 per dag/vecka sägs motsvara ca: 2,5 kg odlad lax !!!! Vet inte om det stämmer men jag skulle inte bli förvånad med tanke på all massproduktion i matindustrin!
Sen är det som sagt viktigt att olivoljan man blandar med innehåller en hög andel polyfenoler som då motverkar oxidering av oljeblandningen samt att polyfenoler är superbra för oss :).

Anmäl
2017-01-13 12:15 #30 av: Vik94

#2 Zepp.

Nu omvandlas ju ALA till DHA, EPA som tur är. Studier visar att omvandlingen blir bättre ju längre man får i sig fettet från växtbaserad kost, alltså att kroppen lättare omvandlar ALA med tiden. Valnötter, hampafrön, linfrön, bör fungera utmärkt.

#28 "Så skenet kan bedra om vem som lever hälsosamt och är "frisk"
Kom igen, att röra på sig och ligga på normalvikt har nog mer påverkan på hälsan än att vara överviktig med en bra omega 3 - 6 kvot. Det innebär inte att du är hälsosammare än din bekanta. 

Anmäl
2017-01-13 17:04 #31 av: Zepp

Mnjae.. bara några pocent faktiskt.. då vi som art har en brist på ensymer för ändamålet!

Omvandlingen blir bättre ju mer ALA man äter framförallt om man är kvinna.. det kan ge enda upp till 10% av vårt behov!

" A large proportion of dietary α-linolenic acid (ALA) is oxidized, and because of limited interconversion of n−3 fatty acids in humans, ALA supplementation does not result in appreciable accumulation of long-chain n−3 fatty acids in plasma. "

"Both dietary DHA and EPA reduce plasma arachidonic acid concentrations."

http://ajcn.nutrition.org/content/83/6/S1467.long

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-01-13 19:26 #32 av: Vik94

#31 

10% av vårat behov? <15% av kan omvandlas* Så du menar att det spelar ingen roll hur mycket ALA man får i sig utan taket ligger på 10% rda och det går inte överstiga med högre intag av ALA...Skrattar

Om man verkligen strävar efter att ligga på rda är väl ändå det vettigaste att gå för källan, alltså ett alg tillskott? Hör man dock att det någonsin talas om folk med dha/epa brist, nej.

Anmäl
2017-01-14 13:48 #33 av: Zepp

Mm.. skit samma om det är 10 eller 15 pocent.. grejen är fortfarande att man som medlem utav arten Homo Sapiens Sapiens måste få sitt behov av essentiella elongerade Omega-3 och Omega-6 från födan vi intar!

Och som du nämner, vi kan få det från alger!

Hur mycket alger ser du säljas i våra affärer?

Grejen är att de säljs processade och koncentrerade i främst hälsokostbutiker till veganer!

Jag har inget problem med veganer.. så länge de inser sin kosts tillkortakommanden och tar sina tillskott!

Blandkostare borde oxå se mer till sin näringsstatus och sluta köpa det billigaste av vad våra affärer erbjuder, dels för miljön, djurens välmående, miljön, den globala uppvärmningen, öppna landskap, svenska bönders överlevnad!

Såå.. grejen är fortfarande.. om ALA omvandlas till elongerade Omega-3 så tar våra Elongase- och Desaturase -ensymer slut!

Speciellt och det är nog viktigare.. om man äter en massa LA, så går det åt proportionellt till LA!


https://en.wikipedia.org/wiki/Eicosanoid

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-01-14 16:42 #34 av: Vik94

#33 Ja det är skitsamma, men att man bara kan få i sig 10% av vårat behov från ALA är ju inte sant, det jag ville påpeka. Ju mindre fisk du äter desto bättre omvandlas väl ALA? Tillskott från alger finns att köpa överallt i webbutiker, ekologsikt utan miljögifter, så svårt att få tag i är det ju inte. Vi är inte neandertalare.  Sen slipper man miljögifter som kan följa med i fisk eller alger från havet. Håller med dig att man bör ha bra koll på näringsämnen om man inte äter kött.

Anmäl
2017-01-14 16:56 #35 av: Zepp

Mm.. skit samma om vi kan ovandla 10 eller 15 pocent av ALA till essentiella elongerade eikosanoider.. främst EPA och DHA och huruvida detta störs utav högt intag av LA.. och att våra desaturase och elongase ensymer går åt till detta!

Vi lever i ett av världens rikaste länder .. är man vegan så finns det kosttillskott att köpa, i häsokostbutiker eller över Internet!

Det mesta som är tillkortakommande i vårt livsmedelsintag kan köpas i hälsokosten.. iallafall om man lever i Sverige och har råd med detta?

Grejen är väl snarare om varför vi måste köpa vår hälsa på Internet och varför vi inte äter vanlig mat lagad från vanliga råvaror.. varje dag?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-01-14 18:12 #36 av: Vik94

#35 Japp håller med, grejen med tillskott är väl just att man kan optimera kosten lättare men håller med. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.