Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Jag behöver måltidstips

Recept till Kycklingklubbor?

2014-05-28 18:35 #0 av: Agnez94

Hej svejs!

Jag letar efter ett recept till kycklingklubbor som gärna får innehålla en marinad till dem. Kycklingklubborna har legat i frysen några månader nu och det är dags att använda dem! Skrattar

Så vad brukar ni göra med dessa läckerheter? Tipsa gärna om goda tillbehör också. 
Letade själv marinader på nätet men alla innehåller en massa socker (sweet chilisås, honung osv Arg)

Anmäl
2014-05-29 09:04 #1 av: Trippelmormor

Detta recept återkommer jag ständigt till...gourmetmat till vardags !http://nourishedkitchen.com/oven-fried-chicken-drumsticks/

Anmäl
2014-05-29 09:36 #2 av: Agnez94

Tack, verkade väldigt intressant!

Anmäl
2014-08-10 14:13 #3 av: Rhiandell

Mitt ex brukade alltid använda kanel till kyckling. Låter lite otippat men det är faktiskt väldigt gott. Marinader innehåller ofta socker dels som smakförhöjare men också för att det gör köttet mörare. Ett tips är att satsa på torra rubs istället, se bara till att få in det under skinnet.

Anmäl
2014-08-10 17:16 #4 av: Gnici

Brukar marinera mina kycklingklubbor (och annat kött) i egengjord marinad på olivolja, pressad vitlök, salt och så någon egenblandad kryddblandning av allehanda kryddor som kan passa.

Har en gryta med lock som är fin att ha i ugnen som jag ofta lagar mat i, så även kycklinglåren hamnar dit sedan efter marineringen. Tillbehör i form av grönsaker och kall sås gjord på kokosgrädde (använder inte mejerier) och mosad avokado, kryddad med en gnutta sambal oelek eller annat valfritt efter smak

Anmäl
2014-08-11 14:30 #5 av: SpurtAnne

Jag brukar också göra egen marinad med olivolja, lite vinäger, salt, peppar och en grillkrydda från öb som inte innehåller åt annat än goda kryddor.

Anmäl
2016-05-17 19:45 #6 av: NyLCHF63

#1 av: Trippelmormor

Är det OK att använda honung som det står i receptet eller använder du något annat?

Anmäl
2016-05-17 20:54 #7 av: Zepp

Skit i honungen.. ta mer Chilli i stället så blir det godare.

Behövs det för övrigt recept på kycklingklubbor?

Gojsa in dem i olivolja och dina favo kryddor/vitlök/örter/citron.. variera efter tycke och smak!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-05-18 11:39 #8 av: Margareta

Oj
Flera år gammal tråd som dykt upp.
Kul när någon rotar de rika i arkiven

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2016-05-18 13:15 #9 av: Amify

Olja, vitlök, salt, peppar, cayennepeppar, chili och lite steviasötad ketchup som marinad. Det funkar även som marinad för kycklingfilébitar som man kan röra ner i pannan tillsammans med köttet efter ett par h i kylen. Sedan slå på rejält med grädde.  Då blir det en rätt som kallas för "kycklingdjävul". Mycket gott!

Anmäl
2016-05-18 18:11 #10 av: NyLCHF63

#9 Låter jätte gott! Finns det stevia sötad ketchup? Eller gör man den själv?

Anmäl
2016-05-18 19:00 #11 av: Zepp

Japp det finns!

http://www.felix.se/produkter/ketchup-stevia-970g/

Fast det är sällan värt besväret såvida man inte äter rätt mycket ketchup.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-05-19 08:14 #12 av: Amify

Jag kör med Felix steviasötade ketchup! Smakar toppen!

Anmäl
2016-05-19 08:29 #13 av: Amify

Brukar köra kycklingdjävulsmarinaden på mina räkspett som jag grillar också. Vill man ha den extra eldig så kan man ha i tabasco också. Blir sedan supergott med en kall yoghurtsås till.

Anmäl
2016-05-20 18:34 #14 av: NyLCHF63

Jag letade efter Ketchup med stevia på ica men de hade ingen. Kanske Hemköp har ... ska titta nästa gång.

Anmäl
2016-05-21 07:50 #15 av: jiim

hmm... kollar på innehållsförteckningen på den

Tomatpuré (85%), ättika, stärkelse, salt, syra (citronsyra), kryddextrakt (bl.a. kanel, cayennepeppar), sötningsmedel (steviolglykosider).

Vet någon vad som är "stärkelse" i detta fallet? Stärkelse är ett ganska brett begrepp :)

Gissar på potatisstärkelse, vilket känns inte känns som en katastrof. I värsta fallet är det vitt mjöl? Men hittar inget om gluteninnehåll i köp-ketchup. I bästa fallet så är det ju lök som man har kokt upp med ättikan. :)

Anmäl
2016-05-21 13:37 #16 av: Sammet1

#15 Hade det varit vetemjöl så hade det stått så. Stärkelse är rena kolhydrater, och därför inte samma sak som mjöl. Det förekommer vetestärkelse (som då är glutenfri, eftersom gluten är ett protein, ingen kolhydrat), men i Sverige måste det ändå anges särskilt på matvaror eftersom folk med celiaki reagerar även på glutenfri vetestärkelse. Troligen är det stärkelse från ris eller potatis, eftersom det inte är specificerat.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.