Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7333 ggr
[Estellan]
2014-05-22 19:51

Margareta, du har rätt

Margareta, du har helt rätt. Det är mindre trevligt här inne. Ställs en fråga blir det oftast enorma diskussioner huruvida forskningen stödjer vissa påståenden och trådarna växer i omfång och tonen blir allt utom trevlig.

 Fokuset flyttas från frågeställningen till haranger om vad forskningen säger än om det ena än om det andra. Man ältar och ältar  tills man nästan är den enda i tråden som skriver. 

Det bästa var ju ändå rådet en person fick när han/hon påpekade om detta ältande. Han/hon fick rådet att välja en annan tråd från vänstra fältet för då kunde de skrivande älta i fred : D Ganska kul, men samtidigt säger det en del.

Ofta kan det dröja innan trådstartaren kommer tillbaka till tråden och när det väl sker kommer kommentarer som; "Oj, så många inlägg" "Vad roligt" - jag tror faktiskt  inte att  han eller hon tycker det, eftersom tråden då handlar om något helt annat än det han/hon ville ha hjälp med.

Klimatet har förändrats och jag tycker inte det är till det bättre. Jag har aldrig varit särskilt aktiv här utan har mest läst i trådarna för att få hjälp. Jag känner nu att det är för mycket av mycket,  så jag drar mig ur. Jag tar bort min användare och önskar en en bra fortsättning vare sig ni ältar, lägger fram forskning, bara tycker till eller läser i trådarna.

Annons:
goliath
2014-05-22 20:12
#1

Fast är det inte tack vare just den forskningen och ältandet som du inte fortfarande äter bullar och pasta och är livrädd för fett?

Sen finns det andra som tycker det förändrats till det bättre. Jag tycker inte det var speciellt trevligt när jag kom hit några år sen. Jag blev bemött med otroligt mycket stygga personangrepp. Kanske det var tongivande på hur jag formulerade mig härinne därefter? Idag är det mycket bättre nivå här inne tycker jag.

LaRose
2014-05-22 22:22
#2

Håller med dig, goliath!

ashe
2014-05-23 00:28
#3

Nej, jag började med lchf efter att lyssnat på ett föredrag av Dr Annika Dahlqvist, läste lite som Sten Sture Skaldeman skrev och testade. Sedan behövde jag inte mer fakta för egen del, märkte hur bra jag mådde, ville inte tillbaks. Det var inte de fakta jag fick så mycket som de personliga berättelserna om Annikas och Sten Stures erfarenheter som gjorde att jag testade. 

Jag drog mig också till minnes vad jag läst om Mr Banting som gick ner i vikt på en diet av kött(och vin) men mycket lite kolhydrater. Björnar som äter blåbär för att bli feta inför vintern. Mongolernas te med jaksmör. och en massa fakta som jag tidigare tyckt var så underliga. Allt föll nu på plats.

Jag hittade hit och fann en gemenskap med andra som inte ifrågasatte mitt beslut att äta lchf. Som kunde en hel del om lchf och som glatt delade med sig. Som gav goda råd, baserade på egen erfarenhet, bl a om hur man klarar en längre resa, bjudmiddag där man inte kan välja maten och andra små problem.

Senare behövde jag mer fakta för att bemöta andras misstro och fördomar mot lchf. Då läste jag lite mer Skaldeman, Litsfeldts bok "fettskrämd" och på senare tid Ann Fernholms "Ett sötare blod" och Kostdoktorn.

goliath
2014-05-23 01:35
#4

Dahlqvist, Eenfeldt och de andra (förutom SSS) baserar väl i allra högsta grad sina lchf förespråkande på just forskning gör de inte? Kostdoktorn.se är ju propfull av vetenskapliga studier. Om det inte hade vart för vetenskapen och forskningen som äntligen frigjorde det mättade fettet så hade väl aldrig lchf och lowcarb nått de höjder de är på idag.

korseett
2014-05-23 06:09
#5

Möjligtvis nu ja men när jag började 2006 var det mest de egna upplevelserna som var i fokus hos dem. Ja Andreas var ju inte igång då

Trule
2014-05-23 07:22
#6

Om det inte förekommer några undranden och ifrågesättande en av tes eller teori lär den aldrig utvecklas och komma vidare. Den blir stillastående med sina färdiga slutsatser.

Jag kan tänka mig att kif från början var mer som en klubb där alla samlades som blev ifrågasatta "därute" och fann desto större samhörighet här inne. Och då blir det trivsamt - för dem.

Mindre trivsamt var det för alla de som kom hit och inte mådde lika bra av lchf och/eller ställde sig frågande till somliga av gurusarnas påståenden. Då blev tonen hätsk. Jag vet därför att då var jag själv inne här bland trådarna. Detta berodde säkert på att medlemmarna blev besvkna och arga för att konceptet ifrågasattes här inne också. Forumet skulle ju vara en fristad från omgivningens angrepp.

Men åren går och allt fler hittade lchf, tidningarna blev fulla av lchf-tips och en mängd lchf-böcker med recept gavs ut. Lchf blev allmängods och då förändrades också klubb-stämningen här inne. Och bland alla dem som upptäckte lchf fanns förstås de som inte svalde alltihop som en sanning, och då förändrades forumet ytterligare.

Jag tycker för min del att det är intressant att konceptet kritiskt granskar med andra forskningsresultat som inte bestyrker alla dess teser. Jag lär mig mer.

Och jag tycker det är skönt att de som inte  med hull och hår ansluter sig till halleluja-kören möts med större tolerens.

Men jag kan också förstå att de gamla medlemmarna kan sakna den glada samhörigheten och enigheten som rådde i början.

Annons:
Margareta
2014-05-23 12:40
#7

Kostdoktorns forum och lchf.se startades särskilt för att fylla de behov du nämner trule. Passar inte "vårt" forum får man starta eget. Inte göra om vårt. Det är oartigt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Lilltilda
2014-05-23 13:19
#8

#7 Kif är som sagt inte längre vad det varit. Det har vuxit ur vardagsrummet, gästerna har belamrat huset, huset är för litet och gästerna har även fyllt trädgården. 

Jag tror att vi som kommit hit från 2012 och framåt befinner oss i den där trädgården. Vi har inte varit i vardagsrummet, vi ryms inte riktigt i vardagsrummet och huset, men jag har aldrig uppfattat det som att vi inte är välkomna i trädgården? De flesta av oss har nog anslutit till "festen" genom ryktesvägen. Vi minglar med andra människor och vet egentligen inte så mycket om vad som egentligen startade mötesplatsen och tanken bakom. 

Jag har då och då läst forumreglerna, både då jag anlände och då och då senare. Jag har aldrig förstått att jag kraschade en privat sammankomst då jag anlände. Jag gick dit där alla andra var. 

Min erfarenhet av intresseforum är att det finns ett intresse för utveckling och diskussioner kring olika upptäckter och att få testa teser och väga dem mot erfarenheter och vetenskap. Det mesta förändras med tiden oavsett om det handlar om hälsoråd eller modern teknik och genom att lyfta på gamla stenar så gör vi nya upptäckter som driver tillvaron framåt. 

Jag kände mig ruskigt ensam ett tag här på kif då det kändes som att det "bara" var jag som faktiskt fick negativa biverkningar och hälsoproblem på strikt lchf. När jag började skriva om det på forumet så fick jag däremot snabbt respons från fler med samma eller liknande erfarenheter.

Jag tror fortfarande att forumet mår bra av bredd och input från många håll och  många sorters människor. 

Jag har aldrig haft ett konto hos kostdoktorn, men jag tackar för tipset och ska kika om jag tror att det är ett bättre forum för mig. 

Tills vidare fortsätter jag att mingla i trädgården, om det är ok?

~God loves you, and I´m trying! ~

Margareta
2014-05-23 13:40
#9

Haha så bra skrivet. Du får mingla i hela huset, för vi har byggt ut till en hangar där alla får plats. Enda problemet just nu är att vi har inte råd eller lust att anställa några obetalda ordningsvakter så var och en får använda sina egna armbågar. Det hjälper inte att komma till mig och klaga. Jag har flyttat ut mina personliga tillhörigheter så inget kommer till skada. Tack Lilltilda, du är klok som en bok. Vi är många som behövt modifiera kosten för att få till den. Vi är inte födda i någon kopieringsmaskin och det finns ingen lösning för alla. Jag är först att skriva under på det och fick själv starta 2004 med fisk och smör i 3 veckor för att hitta felet. Det vågar man inte skriva på ett öppet forum, så därför gör jag inte det (viskar bara till dig) för då blir det löpsedlar och ramaskri över hela internet och här på kif. Poliserna finns överallt och i olika läger Margareta (privat)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Trule
2014-05-23 16:46
#10

#9:

"Enda problemet just nu är att vi har inte råd eller lust att anställa några obetalda ordningsvakter så var och en får använda sina egna armbågar."

Aj, aj! Jag minns hur hårda de där armbågarna var förr i tiden! 🤢och det var fritt fram att puckla på utan att någon ordningsvakt ingrep.

Jag kommer ihåg en gång då jag skrev att det kanske möjligen så att vi alla är olika och att det finns individuella skillnader i hur svarar på olika koster. Jösses så många påhopp jag fick! Det var obehagligt eftersom jag fick en känsla av att mobbarna eggade upp varandra i jakten på villebrådet, denna gång jag själv.

Men nu är det ok att skriva dylikt och det tycker jag är bra. Det är vad folket som kom utifrån tillförde; nya perspektiv. Och folk som vågar säga ifrån när vissa medlemmar bemöter inlägg med gliringar och hån.

Fast om jag förstår dig rätt Margareta så vill du ha tillbaka den mysiga stämningen från förr…Jag förstår dock inte riktigt vilka det är som har varit oartiga, vad de har gjort som varit opassande. Men skitsamma; några ordningsvakter kommer inte att finnas nu, och som sagt - jag har då aldrig märkt att de funnits förr heller.

misty09
2014-05-23 19:44
#11

Nu kan jag inte låta bli att bara läsa utan måste skriva. Gick med 2010 och oj vad mobbad, tillplattad och påhoppad jag blivit. Var så ledsen ibland när jag varit in och läst att tårarna ibland kom, var var ordningsvakterna då?  Skrev man något litet simpelt som att något inte funkade eller något annat banalt man läst skrek "förståsigpåare" direkt ut i tråden ….forskningsbevis på det tack!!!!! Var var ordningsvakterna då? Allt man skrev skulle vara styrkt med forskningsbevis, länkade sidor och bevis. Slutade skriva och gjorde mitt sista inlägg okt 2013 pga av alla besserwissrar, mobbare och nättroll. Ändå kan jag säga att jag aldrig stack ut hakan, aldrig skrev något om jag inte hade torrt på fötterna. Att säga att forskningsbevis mm inte hör hemma på denna sajt måste då i såfall vara nytt sen jag slutade skriva 2013. Att säga att det var bättre förr är inte sant….då måste ni ha missat allt elakt som skrevs….och det skrevs ofta.

Trule
2014-05-23 20:29
#12

#11: Bra att du skriver detta. Vi är SÅ många som delar samma upplevelse. Det var ett forum helt utan ordningsvakter. Eller kanske snarare ett forum med ALLTFÖR MÅNGA ordningsvakter, d.v.s. medlemmarna själva.

Nu har vi ett forum där de självutnämnda ordningsvakterna får stå ut med tillsägelser - och det är bra.

Margareta
2014-05-23 22:08
#13

Ja det stämner med min erfarenhet också. Vi orkade ungefär till de första några tusen medlemmarna eller nåt. Sen fanns det inte en chans att klara det. Forumet blev så fort stort och vi blev anklagade för sekt och allt möjligt. Nej jag önskar inte den första tiden tillbaka eftersom jag jobbade ihjäl mig. Det tog ca 4-5 timmar per dag att läsa allt. Jag hann inte med något annat på min fritid, vilket jag nu efteråt inte förstår att jag ställde upp på. Varje minut kom nya kommentarer och först kring 22-23 på kvällen lugnade det sig något så man hann ikapp. Vem kunde drömma om 20000 medlemmar? Jag var glad för 200 och mycket stolt över 500. Det var väldigt oväntat med 1000 med tanke på hur mobbade vi var på andra ställen. Så fort något hänt i media strömmade det hundratals medlemmar hit och vi var många som kämpade för hjälpa alla och stötta. Det fanns inte mycket att läsa på nätet då. Det var Annikas blogg och några ställen till. Men det fanns en tid då det fungerade bra. Dvs folk verkade trivas och vi Medarbetare behövde inte ingripa så ofta. Jag skulle gissa på 2008-2009 men jag minns inte så noga längre.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Margareta
2014-05-23 22:10
#14

Precis så #12 tänker jag nu. Den som känner sig kränkt får nypa vederbörande i örat. Jag kommer inte att göra det.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Lurtz
2014-05-24 08:41
#15

Det är väl bara att inse att om man (krasst uttryckt) vill ha ett forum som funkar som en klubb för inbördes beundran och bara består av folk som redan är övertygade om kostens förträfflighet så är inte forum med öppen registrering något alternativ om man inte har moderatorer som har både tid och lust att läsa allt som skrivs hela tiden, särskilt inte när det rör ett fenomen som blivit så omskrivet (på både bra och dåliga sätt) i media.

Jag har väl följt trådar passivt sen typ 2009 och varit aktiv i perioder sen kanske 2011/2012, och påhopp och dålig ton har jag sett ofta, skillnaden är mest att förr kom tillrättavisningarna och påhoppen mot de som inte var strikta, och sade sig må bättre om de låg på ett lite högre kolhydratintag (t ex 25-50 gram), numera verkar det snarare vara de som tipsar om att testa att helt nolla kolhydraterna som blir påhoppade istället.

[bittek]
2014-05-24 09:45
#16

Som ny blev jag ordentligt påhoppad! Så pass att jag faktiskt lämnade Kif under en period. Jag har idag inte en susning om vad saken gällde, men det var tufft och jag blev riktigt ledsen och kände mig tillplattad.

Kanske var kritiken jag fick befogad, men det som var värst var den retorik som användes. 

Nu hänger jag inte här så ofta, är inne då och då och tittar om det dykt upp något intressant.

misty09
2014-05-24 10:02
#17

#14 av Margareta 

Det var ingen som nöp dom i örat mellan 2009- Okt 2013 heller. Vad blir det för skillnad mallan då och nu? Ingen enligt mig. Man fick bita ifrån själv eller…om man inte orkade gråta en skvätt och sen gå vidare.

ashe
2014-05-24 10:23
#18

Jag har delvis andra minnen. Jag hade tidigare varit aktiv på andra forum. Tyckte det var betydligt trevligare klimat här än någon annan stans jag varit. Så jag stannade, lärde mig, blev arg eller irriterad ibland men inte mer än vad som brukar vara i vilka samtal som helst i ämnen som berör de som deltar.

Jag stannade, och har trivts.

Undrar bara, varför stannade ni som har en annan beskrivning av KiF? Det finns ju många lchf-forum att välja på nuförtiden.

Vad - mer än vem - vad får er att vilja vara kvar här?

[bittek]
2014-05-24 10:42
#19

#18

Jag gick ur, läste på och kom tillbaka med lite bättre självförtroende, helt enkelt :-)

Lilltilda
2014-05-24 11:07
#20

#18 lätt att svara på, de fantastiska, kunniga, öppensinnade och trevliga människor som man hittar om man ser förbi de mindre sympatiska individer som man ibland stöter på. Jag har varit på väg att lämna kif många ggr men blivit kvar pga att jag även skulle förlora tillgången till de människor som berikar tillvaron här. Ingen nämnd, ingen glömd.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Margareta
2014-05-24 15:39
#21

#17 öronnypen var slut då efter många års slit. Från 2008 någon gång slutade jag personligen att läsa alla trådar, men jag har aldrig slutat medla när folk pm:at mig och klagat över påhopp. Det är det som är skillnaden nu. 2008 UNGEFÄR, MINNS INTE EXAKT, slutade jag läsa allt och reagera på plats. Men jag har svarat och agerat på vartenda pm det vet jag. Har man inte pm:at mig eller annan Medarbetare vi inte känt till problemet

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2014-05-24 15:51
#22

#15 Tja hade det funnits ett dolt alternativ hade vi nog valt det. Hellre det än att bränna ut sig i onödan hade varit bättre för mig personligen. Redan 2008 var jag ganska less på att hålla ordning. Jag kom från en helt sluten mailinglista med drygt 200 medlemmar. Där fanns tex Skaldeman. Att bli mailbombad med flera hundra mail om dagen var inte så kul. När jag frågade om att få öppna här på iFokus fick jag nej och sen tjata och "lova" att vi NOG skulle bli 200 medlemmar om vi fick lite tid på oss. Resten är historia. Vi var MOBBADE på andra kostforum och de få om kchf som fanns var rätt okända. Fettskrämds forum tex kraschade.( jag hittade ett par senare) och skapade en sluten värld(om än läsbar) här på Kif och hela iFokus är fyllt av sådana små forum med strikta regler så det är inte så konstigt. Vi har varit väldigt liberala i jämförelse med andra ifokusforum. Jag hade kunnat välja ett dolt forum här på iFokus men hur skulle jag då komma upp i 200 medlemmar? Ledningen tyckte ämnet var för smalt. Att utvecklingen blivit där den är nu kunde inge förutsäga.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

parsley
2014-05-24 17:49
#23

Vad som än hänt med Kolhydrater i Fokus och kostdebatten i allmänhet, så vill jag att du ska veta att du har gjort en fantastiskt jobb, Margareta. KiF har betytt mycket för många människor och utan KiF så skulle kostdebatten och kunskaperna om kost och hälsa i Sverige se helt annorlunda ut. 

Jag har inte varit aktiv på länge. Det känns inte som jag har speciellt mycket att tillföra längre vare sig kunskapsmässigt eller som person, men jag vill att du och de som startat upp sajten gjort en ytterst värdefull insats, både för samhällsdebatten, som kunskapsspridare och som kunniga, roliga och engagerade personer och medmänniskor.

[bittek]
2014-05-25 14:57
#24

Ja, Margareta kan verkligen ta åt sig en stor del av äran för att lchf spridit sig!✨

Kajak11
2014-05-25 15:12
#25

Som du skrivar Lilltilda…många positiva intressante människor finns ju ibland. Och några har kanske inte bra dagar alltid. Det finns en sak jag brukar tänka. Skriv inte något en sen kväll som man inte ville skriva i morgon bitti. Ttevlig söndag.

magma
2014-06-02 02:51
#26

#23: Parsley, jag skriver under på vartenda ord. TACK Margareta för starten av kif 2006, tack för alla timmar av engagemang, för ett brinnande intresse och för uppstarten av en ny folkrörelse, och tack för samarbetet du haft med oss Medarbetare! Jag minns många timmar och många sena nätter när man satt med svidande ögon för att hålla koll, svara i trådar och personligen välkomna varje ny medlem :-) Kif blev plattformen där Andreas Eenfeldt började som en medlem precis som vem som helst och vidare till Kostdoktorn. Detta forum har betytt mycket för både mig och många andra genom åren- det är med vemod jag inser att forumets ursprungliga form i och med sitt numera så stora medlemsantal har spelat ut sin roll som den tidigare var. Jag blir dessutom ledsen över att höra att vi Medarbetare inte skulle ha tagit vårt ansvar, att vi skulle ha tillåtit påhopp, kränkande behandling och låtit medlemmar gråta över hur hemskt de blivit bemötta här. Det låter väldigt annorlunda mot vad medlemmar skrev om hur de uppfattade forumet 2006-2009. Kanske de medlemmar som inte är Medarbetare inte har möjlighet att inse vidden av hur mycket tid det skulle ta att moderera tusentals och åter tusentals medlemmar? Och när vi ändå gör det så får vi klagomål på att inlägg tas bort eller att vi säger till vederbörande… Det är inte lätt att veta vad som är bäst alla gånger, man har alltid ändan bak hur man än beter sig. Tillslut började det bli svårare och svårare att bibehålla uppsikten och tillsist blev det ohållbart- precis som du Margareta känner jag att det inträffade någonstans runt 08-09. Till er andra Medarbetare och Margareta: tack för allt ni gett mig genom åren av både gemenskap, skratt och hårt arbete!! Oavsett vad som sägs, vart det sägs eller av vilka så VET både jag och alla ni exakt vad vi har lagt ner här under alla dessa år, CRED till er!!

Ann57
2014-06-02 11:37
#27

 Instämmer i tackkören. Jag har hängt här och lärt mig massor. Och förvånat mig över att det, ur mina synvinklar, varit ett betydligt mycket mer sansat samtalsklimat än på andra ställen på nätet, med några få undantag. Men det går ju knappast att begära att ett par tusen människor skall tala med samma mun. Särskilt inte med alla varianter på kost, som dykt upp de sista åren. Min erfarenhet är att det ofta är den som inget gör som klagar mest.

Annons:
Upp till toppen
Annons: