Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 36502 ggr
Mysa
2014-05-03 08:30

Bättre med potatismjöl?

Jag är en av dom som hoppat på rs-tåget. Sedan en dryg vecka! Efter 7 år på lchf har jag problem med magen nämligen, annars är det mesta bra. De senaste åren har jag ofta fått höra "Åh, när ska du få?" Dvs barn… Hur kul är det? Nåt fel har det varit. Så nu ska jag mata mitt mikrobiom och se mindre gravid ut. Och efter en dryg vecka har det putat betydligt mindre över buken. Tillfällighet eller inte, vad det än är så fortsätter jag med rs. Till detta lägger jag mindre mängder av linser och bönor, lite kallt ris och potatis. Jag äter bara lite av detta och det är inte så svårt, eftersom det ju inte är jättegott (men helt ok). Bacon är godare, såklart. Jag har också märkt att jag äter mindre, rent spontant. Inte för att jag är mättare, utan för att aptiten minskat något. Någon mer som prövat?

Annons:
annamanna
2014-05-03 09:13
#1

Har inte provat själv, men så bra att din oroliga mage har blivit lugnare!:-)

Följer detta med rs med nyfikenhet och spänning.

Fortsatt lycka till!

Mysa
2014-05-03 11:43
#2

Den är inte orolig, bara utspänd! Jag ser gravid ut.

Effie
2014-05-03 14:11
#3

Jag har ätit potatismjöl i tio dagar, ungefär. Någon större påverkan på magen har jag inte märkt, inte heller vikten, men jag 1) drömmer om nätterna 2) känner mig mer energisk. Om detta håller i sig vet jag inte, men jag fortsätter.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mysa
2014-05-03 16:06
#4

10 dagar, då ligger du och jag lika, haha! Har du också tagit in kall "riktig mat", typ potatis, ris?

Ary
2014-05-03 16:06
#5

På g och ska testa så jag kommer följa tråden. Dvs tog första potatismjölet nu och hu det var ingen njutning precis. 😛

TS: Har du provat att ta bort mejeri ett litet tag. Tycker att uppblåsthet är ett av de vanligaste klagomål vi intolerans….

Mysa
2014-05-03 16:29
#6

Jag har testat det mesta. Det som blåser upp mest är rå kål, grädde, frön, nötter. Men ingenting ger en mjuk mage, hittills. Bara att något ligger mot magen, tex byxor som spänner, får den att blåsa upp mer. Helt tokigt.

Annons:
Mysa
2014-05-03 16:31
#7

Ary, tar du potatismjölet i yoghurt, det underlättar.

Dt1
2014-05-03 17:01
#8

Jag är också inne på min tionde dag med RS, dock kör jag enbart med potatismjöl. Blandar den med kylskåpskall bubbelvatten, smakar ok, dock klarar jag inte mer än matsked åt gången, så jag har delat upp drickandet till 3 ggr/dag, vet dock inte om det är bäst så.

jessirene
2014-05-03 17:03
#9

Jag började med att prova rå potatis eftersom jag gillar det så mycket. Det var inte bra för min mage alls. Nu står potatismjölet i skafferiet och väntar oöppnat. Får se om jag provar, följer denna tråd så länge.

ChoKos
2014-05-03 18:38
#10

#6 Jag får också uppblåst mage när byxor sitter åt. Även magknip. Vet inte vad det beror på.

Tänkte också börja med potatismjöl. Börjar med 2 tsk i ett glas vatten ikväll innan jag går och lägger mig.

Ary
2014-05-03 19:55
#11

#7 Hehe tack för tipset,  blandade ner det med mina linfrön och fibrer i vatten som jag tar varje dag för att magen ska funka. Äter sällan yoghurt annat än tsatziki, men kanske i kvarg..

Mysa
2014-05-03 21:10
#12

Jag blandar två msk pm i lite vatten, sedan har jag i rysk yoghurt, det blir jättegott. Det finns något som heter SIBO, som har med jäst (overgrowth) i tunntarmen att göra. Jag hoppas kunna kurera denna med rs/pm. Magen har blivit lite mjukare, jag kan ligga på mage igen.

Mysa
2014-05-03 21:38
#13

SIBO = small intestines bacterial overgrowth. Bakterier i tunntarmen. Att konstant vara 6 månader gravid! Är ofta bättre på morgonen och ju längre dagen går desto mer "gravid" blir man! Man måste ha linningen på byxorna under magen… Glöm att ha kjol… Glöm bikini… Åh, ska du ha barn!-kommentarerna som är så pinsamma… För båda parter. Rosacea är förknippat med SIBO. Det har jag också.

Annons:
Dt1
2014-05-04 07:32
#14

# 13

Intressant Mysa!

Jag är nämligen en som också blir mer gravid ju längre dagen går, värre var det vid normal kost men tyvärr verkar inte LCHF ha hjälpt med det. Jag lider även av Rosacea!

Biami1.
2014-05-04 08:41
#15

Vad är RS?

Ary
2014-05-04 12:24
#16

#15 RS= resistent stärkelse. Stärkelse som anses ta sig igenom tunntarmen utan att brytas ner utan blir mat till nyttiga mikrober i tjocktarmen.

Mysa
2014-05-04 13:41
#17

#14 Märker du någon skillnad efter dessa 11 dagar? Med sibon alltså…

Dt1
2014-05-04 15:46
#18

#17

Jag tycker nog att jag inte är lika uppblåst, däremot har magen varit lite orolig i några dagar, men det tror jag frökexen är skyldiga till. 😛

Criollo
2014-05-04 20:43
#19

Här är en till som testar. Jag har hållit på i en dryg vecka nu, började med en tsk, nu är jag uppe i två matskedar per dag. Tar det med hälsofil för bakteriernas skull men vad jag förstår så räcker inte de bacillerna, helst ska man väl få i sig de små basiluskerna som finns i jorden också, är dock inte så sugen på att tugga jord, någon som har löst det på nåt bra vis? Kan tillägga att jag äter lchf pga ibs, misstänker att min tarmflora inte är den bästa, särskilt inte efter 8 penicillinkurer senaste halvåret.

Mysa
2014-05-04 23:10
#20

8 st p-kurer, oj! Börja odla eller kör med probiotika. Har ej prövat själv.

Annons:
Mysa
2014-05-05 20:19
#21

Några fler som testar rs?

willas
2014-05-05 20:42
#22

Jag testade några dagar men började fisa mycket med obehaglig lukt. Jag jobbar som högstadielärare, inte riktigt läge för sådant där! Jag avbröt alltså och det får vänta till sommarlovet.

Dt1
2014-05-05 21:01
#23

#22

Ja obehagliga odörer för den med sig. De första fem dagarna var det ingen som helst lukt, men nu…..schaizze

Septima
2014-05-05 21:08
#24

Jag provar sen ett par veckor med förhoppningen att de eksem jag haft sedan i augusti skulle kunna ge med sig. Jag hoppades även slippa vakna så tidigt på morgnarna (eller nätterna snarare).

Mot eksemet har jag testat allt möjligt (ta bort viss föda, äta diverse tillskott, smörja med det ena och andra) men inget har hjälpt. Jag har förstått att den sortens plitor jag har som sitter kring mun och näsa, ofta beror på tarmproblem.  Skulle det alltså vara så att bakterierna i tjocktarmen kan bli svältfödda av LCHF-kost så skulle man väl också kunna tänka sig att RS kunde hjälpa mot tarmrelaterade utslag/eksem.  

Tar 3-4 msk på ett "bräde" på eftermiddagen eller kvällen  (nåja inte direkt bräde utan utrört i en halv dcl rysk yoghurt och några matskedar grädde, + lite hallon eller blåbär. Det blir faktiskt jättegott och ohyggligt mättande). Lite pruttigare och mer fart på magen men inga direkta problem. Men vaknar fortfarande obehagligt tidigt och har svårt att somna om, så den hjälpen har RS inte haft för mig. 

Jag gissar att det tar ett tag innan man kan säga att tillskottet påverkar sådant som hudproblem men jag tycker faktiskt jag blivit lite bättre.

Mysa
2014-05-05 21:35
#25

Alla ni som tar rs, tar ni probiotika också?

Kajak11
2014-05-05 21:42
#26

Jag vet inte om det störar tråden men Mooniq har ett bra inläg om MSM…som är Organiskt svavel. Har varit använt på djur men funkar ochså på människor.Hjälper på inflammation i magen och allt möjligt. Särligt hud och hår och leder. Kolla den. Det är en intressant tråd. Det hjälpte på min hud och hår isär.

Dt1
2014-05-06 06:26
#27

#25

Nej jag tar ingen probiotika, bör man det? Har provat någon gång för länge sen men tyckte inte det hjälpte….

Annons:
Criollo
2014-05-06 07:33
#28

Jag tar Probimage, kollade med tarmintresserad apotekare som rekommenderade just den. Sen var det ju det där med lite jordiga hemodlade grönsaker också, får väl börja påta lite i landet.

Effie
2014-05-06 08:07
#29

Jag handlade opastöriserad surkål häromdagen (från hinsidan; ja det hette så; på en marknad); med gurkmeja och ingefära. Men jag har bara hållit på ett par dagar med det, så jag vet inte vilken effekt det kan ha.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mysa
2014-05-06 15:13
#30

Har inte provat probiotika, blev skrämd av priset. Prescript-assist kostar 400.- för 60 kapslar. Vad kostar Probimage? Äter syrade grönsaker varje dag.

Criollo
2014-05-06 15:33
#31

99:- för 20, billigare styckpris i större förpackningar. Jag tänker att jag äter under en begränsad tid för att bygga upp det som ev har slagits ut.

Mysa
2014-05-07 07:02
#32

Kanske värt en engångskostnad…

wilmavecker
2014-05-07 08:44
#33

Jag skulle rekommendera er att köpa 1 påse probiotika, 1 påse msm, 1 påse nyponpulver och 1 påse nässelpulver. Bland ihop detta och ta en 1 tsk utspätt i lite vatten och öka successivt till 1 msk.

Då får ni bättre leder, bättre mage , bättre hy och ni blir piggare. Jag äter LCHF kost och har ätit denna blandning i drygt två år och jag mår toppen i hela kroppen.

Steffie

Mysa
2014-05-07 10:09
#34

#33 En påse probiotika - vilken sort använder du?

Annons:
Criollo
2014-05-09 06:44
#35

Hur går det för er då? Själv har jag gått upp 1-2 kg i vikt, detta trots att jag samtidigt slutat fuska (åt mörk choklad och nötter nästan varje dag). Dessutom har jag börjat fisa igen, det är dock på uthärdliga nivåer, känns ganska naturligt att ha gaser nån gång. Blodsocker mäter jag inte, har inga dåna problem. Hade varit bra för motivationen med nån positiv effekt.

Mysa
2014-05-09 11:36
#36

Resultat för mig är att magen har dragit sig tillbaka, behöver inte ha byxlinningen under midjan längre. När jag vaknar på morgonen har jag inte en ballong på mitten. Börjar känna mig lite normal igen, även om en platt mage nog inte är min grej… Har ingen aning om vikten, väger mig aldrig. Byxorna går på fortfarande, det är mitt mått. Den stora skillnaden är att jag har mindre aptit. Äter inte frukost, bara yoghurt med rs. Lunch som vanligt och sedan behöver jag inte så mycket mat till middag. Ovanligt för min del. Blodsockret har jag medvetet experimenterat med. Har ätit sockerkaka som en slags glukosbelastning. Jag har vanligtvis superkänsligt blodsocker, och utan rs får jag en dipp som heter duga. Nu - händer inget med blodsockret vad jag kan känna. Det betyder inte att jag kommer äta sockerkaka regelbundet men det kan vara bra att ha en förmåga, om man skulle vilja fira en födelsedag med en kakbit någon gång. Aptiten, blodsockret, uppblåstheten - jag fortsätter!

Dt1
2014-05-09 12:15
#37

Jag har inte gått upp i vikt och jag känner att jag inte är lika sugen på saker (jag verkar dessvärre vara en av de som inte blir naturligt mätt av LCHF). Mitt blodsocker har varit lägre. Uppblåstheten har väl varit lite bättre den med.

Jag kommer nog fortsätta, däremot måste jag ta en liten paus på ett nästan en vecka då jag ska vara bland folk…

Mysa
2014-05-09 23:16
#38

Jaså, varning för gas ;) Jag blir mätt på lchf men får också väldigt god aptit. Jag tror en av de stora fördelarna med rs är lägre blodsocker, inga stora dippar. Jag undrar vad det betyder på längre sikt. Skulle det kunna betyda viktminskning? Ska bli intressant att se. Är normalviktig med några trivselkilon.

Mysa
2014-05-12 07:02
#39

Första paketet potatismjöl har tagit slut!

Mysa
2014-05-16 06:57
#40

Har börjat med probiotika Prescript-assist.

jessirene
2014-05-20 12:12
#41

Jag provade igår för första gången två tsk potatismjöl i ett glas vatten på kvällen. Jag oroade mej för att bli hård i magen men det blev tvärtom samt magknip. Hur har era magar påverkats?

Annons:
Dt1
2014-05-20 13:01
#42

Jag började med 1 tsk och trappade upp succesivt. Magknip har jag klarat mig ifrån, däremot mer gaser ☺️

Efter ett litet avbrott på ca en vecka har jag återigen börjat med RS och startade med en tsk, är nu uppe i 2 tsk/dag.

sussie
2014-06-03 11:34
#43

Funderar på om potatismjölet kan vara till hjälp om man tvärt emot alla andra har diarre problem? Brist på snälla tarmbakterier kanske kan vara orsaken, jag har prövat massa saker tycker det mesta hjälper en vecka eller två sen är jag tillbaka. Någon som har en teori? Äter just nu massa smärtstillande efter operation, slipper då mina vanliga problem får se om jag i stället blir förstoppad…..

parsley
2014-06-04 09:10
#44

# 43 Potatismjöl är en gammal huskur mot diarre, så det an vara värt att testa.

Jag äter ca 3 msk potatismjöl per dag och känner att jag mår bra av det och tänker fortsätta med det.

Suzanne56
2014-06-04 09:49
#45

Själv har jag gått ned till en matsked tyvärr, fick helt enkelt så himla mycket gaser. Magen skötte sig annars fint och jag hoppas den fortsätter med det på den lägre dosen:-)

Brynhilde
2014-06-04 12:52
#46

Jag har kronisk diarré och det funkar rätt bra för mig. Jag tar 4 tsk uppdelat över dagen. Var uppe i 3-4 msk/dag men efter ett tag fick jag massor med gaser och magknip så jag drog ner på dosen. Nu har jag inte hållit på så länge så jag kan inte säga om effekten varar. 

Precis som för dig så kan en förändring fungera bra i början för att sen gå tillbaka till diarré igen. Jag håller tummarna för att detta ska hålla i sig.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

sivchen
2014-06-16 10:56
#47

Jag har tagit potatismjöl ca fem veckor, ungefär 3 matskedar per dag. Experimenterade lite med fördelningen över dagen, men har stannat på 1½ msk efter lunch och 1½ msk innan sänggående.

Orsaken till att jag tar en dos efter lunch är att jag normalt har mitt värsta sockersug sen eftermiddag, men jag tycker att det nästan har försvunnit efter potatismjölintaget. (Kan till exempel gå och handla utan att frestas köpa onyttigheter.)

Att jag tar potatismjöl till natten beror på att mitt morgonblodsocker blir lite lägre – vi med diabetes 2 har ju oftast för högt blodsocker på morgonen.

Stöd för detta hittade jag i [engelska Wikipedia under "Resistant starch"](https://en.wikipedia.org/wiki/Resistant_starch "engelska Wikipedia under "Resistant starch""): Naturlig resistent stärkelse ökar mättnadskänslan och minskar matintaget på kort sikt (inom några timmar), och på längre sikt (i 20–24 timmar). ((Flera hänvisningar till vetenskapliga artiklar finns.

Suzanne56
2014-06-16 11:10
#48

Jag tar numera ca 1 1/2 tsk på dagen och en matsked till kvällen. Både gaser och konsistens under kontroll :-)

Annons:
OlgaMaria
2014-06-17 09:43
#49

Jag har inte vågat testa ännu. Känns som att man blir hård i magen av det och det behöver jag inte tampas mer med än vad jag redan gör. Tänker jag rätt? (Lyckas iaf hålla magen i trim, men den blir lätt hård om jag inte sköter den med olika kurer)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2014-07-03 15:21
#50

Har tagit några kvällar nu men nu idag har jag börjat få väldigt illaluktande fisar! :-/ Går det över?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
2014-07-04 19:11
#51

#50

Näe.. det e så butyrat luktar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

OlgaMaria
2014-07-05 10:24
#52

Nu har jag i alla fall slutat och fisarna har också upphört. Blev ju hård i magen av det också. Däremot verkar det funka bra för min man. Han känner sig stabilare i magen och blodsockret av det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nilu
2014-07-10 15:34
#53

Spelar det nån roll när och hur man äter potatismjölet? Jag menar, ska man äta det en viss tid före eller efter annan mat? Förstör man effekten om man äter det i nära anslutning till att man äter varm mat eller nåt som inte är RS? Har kollat runt lite på olika forum, men inte hittat nån info om det här.

Suzanne56
2014-07-11 10:06
#54

Jag tar min dos innan jag går och lägger mig. Har upptäckt att jag inte fiser lika mycket under dagen då. Blodsockret har också börjat sjunka på morgonen nu när jag striktat till kosten igen.

kattöga
2014-07-12 13:24
#55

Blev nyfiken och ska prova jag också! Tog min första PM-dos nyss. Börjar lite försiktigt, en tesked. Minns att jag som liten drack potatismjöl i vatten och tyckte det var gott. Inte för att jag behövde utan för att farmor och mamma drack det. Blandade först potatismjölet i ett halvt glas vatten, det gick att dricka men inte särskilt gott. Så jag hade i lite Herbamare i också, då blev det godare. Herbamare tar jag med vatten nästan varje dag i alla fall, för att få i mig magnesium och andra mineraler. Hur mycket bör man ta om man har nästan kronisk diarré? 2-3 matskedar om dan? Det ska bli spännande att se om magen mår bra av detta och följa er i den här tråden.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
2014-07-12 13:43
#56

Läste nyss att RS hjälper kroppens upptag av magnesium också. Det är ju helt perfekt, eftersom jag ofta tar havssalt (Herbamare) främst för magnesiumet! :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ferrari72
2014-07-12 18:36
#57

Någon som vet om det är skillnad på rå färskpotatis och rå "vinterpotatis" när det gäller RS?? Jag råkar gilla att äta rå potatis så det alternativet lockar mig mer än potatismjöl utrört i vatten. Läste att en rå potatis borde vara lagom, börjar således med en liten rå färskpotatis (det jag hade hemma) för att vänja magen. De flesta här verkar dock välja potatismjölsvarianten - får man fråga varför?

kattöga
2014-07-12 18:40
#58

#5 som svar på din fråga, för min del: Jag tycker rå potatis smakar så fruktansvärt illa! Men som jag förstår det så är det eventuellt inte så särskilt bra att äta för mycket av rå potatis heller. Det finns någon länk och åsikter längre upp i tråden om det också…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ferrari72
2014-07-12 18:44
#59

http://authoritynutrition.com/resistant-starch-101/ I den här artikeln skriver författaren att RS inte är för LCHF-are eftersom potatis och potatismjöl innehåller mkt kolhydrater - är det han eller jag som är ute och cyklar här?? Hjälp!

Zepp
2014-07-12 21:28
#60

Potato flour är potatismospulver!

Raw potato starch är det vi kallar potatismjöl!

"Raw potato starch contains about 8 grams of resistant starch per tablespoon and almost no usable carbohydrate."

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ferrari72
2014-07-12 22:47
#61

Zepp - tack för förtydligandet! :)

Semirhage
2016-01-14 17:31
#62

Ett och ett halvt år senare!

Hur har det gått med RS-experimenten? Jag skulle jättegärna höra hur det har gått för er som har testat en (kanske) längre period. =)

Annons:
Dora
2016-01-15 18:15
#63

När jag intar RS2 från Grönbanan mjöl på kvällen då får jag alltid lägre morgonsockervärde. Min mage klarar den bättre än potatismjölet. Om man har autoimmun sjukdom då ska man inte äta potatismjöl.

parsley
2016-01-15 19:04
#64

Jag har i princip hållit på sedan trådstart och känner att jag vill fortsätta med potatismjölet. Dock tar jag lite mindre mängd nu än vad jag gjorde i inlägg # 44. Eftersom jag inte mäter blodsocker el dyl, så kan jag inte uttala mig om hur det påverkar blodsocker eller något annat.

I bokenCharmen med tarmen läste jag att tarmbakterierna kan skapa sug efter resistent stärkelse om de känner att de behöver näring. I boken nämndes potatissallad som ett exempel, så jag litar på mina tarmbakterier. Vill de ha potatismjöl så får de.

Tjohalia83
2017-05-24 14:29
#65

Hur har det gått med potatismjölet? Kom in på det här med RS och tycker att det verkar jättespännande. 😃

fiskenihavet
2017-05-24 17:15
#66

Vad för slags potatismjöl äter ni? Där jag bor finns olika typer, vill ju inte ta fel och tillföra massa kolisar som kroppen kan ta upp.

hemul
2017-05-24 17:48
#67

Här finns bara en. Olika märken, så klart, men samma potatismjöl.

Margareta
2017-05-24 20:19
#68

Jag får magknip av potatismjöl men ett par msk svarta eller kidney fungerar. Framöver ska jag göra ett mer seriöst blodsockertest. Jag har typ 2 diabetes.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2017-05-25 02:25
#69

Har du? Det visste jag inte. Har du haft det hela tiden eller har det kommit på senare år, trots kosten?

Annons:
Margareta
2017-05-26 09:38
#70

#69 Haft PRE typ 2 sen 1993 (glukosbelastning) men aldrig behövt medicinera. Det var då jag började med sockerreducering för att en överläkare sa att jag skulle skjuta medicindebuten framför mig så länge jag orkade hålla emot att äta sockret. Det jag inte visste då var att spannmål/stärkelse hade samma blodsockerhöjande effekt, det lärde jag mig först 2004 och sen dess har jag ätit kolhydratreducerat, det som långt senare blev kallat LCHF. Mitt hbA1c håller sig under medicinering ännu, men jag svajar direkt på för höga glukosnivåer om jag gör avsteg och det blir svårare och svårare. Inte trots LCHF som jag ser det, utan tack vare är jag fortfarande medicinfri. Äter jag liberal LCHF ligger fastesockret över 7 dvs över diabetesgränsen. Jag har mätt momentana ej fastevärden över 12. Äter jag strikt kan jag med mycket vilja och några ej kostrelaterade knep komma under 5. Att vara under 4,5 är målet. Där fungerar jag bäst, men det är svårt. Jag har en bror som medicinerar mot diabetes och mina föräldrar dog för tidigt i hjärtåkommor (diabetes var det lilla problemet) så motivation finns

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2017-05-26 12:56
#71

Så olika det kan vara. Jag hade också förhöjt blodsocker, prediabetiker skulle man väl säga idag. Mitt rättade till sig direkt av kosten och då äter jag ändå mycket mer liberalt än du. Livet är orättvist. 😕

Margareta
2017-05-26 16:51
#72

Ja någon rättvisa finns nog inte, men heller inte två lika. Ibland undrar jag om jag testat liberalt för ofta/mycket. Jag vill "vara som er andra liberala" ibland och det går inte hur gärna jag än vill. Jag är på väg att göra ett större test mer dokumenterat framöver, går bara och laddar för det är ganska krävande.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2017-05-26 23:29
#73

Man är nog olika helt enkelt. Jag är ju så liberal att det inte ens platsar som LCHF, inte under den gamla definitionen. Och mår bäst på det.

subcalva
2017-05-27 09:19
#74

Alla har olika tarmflora att börja med och beroende på sammansättning så har man olika förutsättningar att i början. 

Jag följer Human Food Project på FB och där la man ut två foton både ett nytaget och ett gammalt som visar barnen i Hadzastammen med stora magar. När man stötte på hadza trodde man att barnen var undernärda men det visar sig att de äter väldigt mycket fibrer och därför får uppsvälld mage. 

It's hard to over state the importance of fiber-rich foods in hunter-gatherer diets of East Africa - and presumably that of our not so distant ancestors. The avg American today consumes <20g a day of fiber from a limited number of sources, compared to ~30-150 a day among the Hadza (varies day-to-day and person-to-person). In these two photos - top is Hadza circa 1930 and bottom is today - you can clearly see the result of these high fiber diets: bloated bellies. This is NOT malnutrition. Remember humans do not possess the enzymes to break down fiber so we out sourced the job to our gut microbes: in short, our immune system tolerates them and we provide a warm, nutrient environment for them to live - they in turn break the fiber down and convert into byproducts we can use, like short chain fatty acids. Importantly, these big bellies in the Hadza gut mean they have very acidic colonic environment compliments of the byproducts produced by the microbes. This acidic environment is also tough on potential pathogenic microbes who don't do so well in low pH ecosystems. It's safe to say that us so-called modern humans and our low fiber diet have the most alkaline guts in human history and effectively opened the pathogens door to ailments not experienced by our big bellied ancestors (note the visible bloating decreases with age). The Hadza bellies are trying to tell us something!!!! So, if you do anything for yourself today, feed your microbes!

Inlägget finns här

Upp till toppen
Annons: